سرویس: غیر تولیدی 15:49 - جمعه 18 مهر 1399

افراد بالای ۴۰ سال بیشتر مراقب چشمان خود باشند

عضو هیئت مدیره جامعه اپتومتری ایران، با اشاره به رابطه افزایش سن و عارضه پیرچشمی، گفت: از عوامل مهمی که به طور طبیعی موجب کاهش بینایی می شود، پیر چشمی است.

به گزارش اصفهان شرق؛ شهرزاد نکونام، با اشاره به برنامه‌های انجمن اپتومتری ایران در روز جهانی بینایی، اظهار داشت: بینایی از مهم‌ترین حواس پنجگانه است که موجب دریافت بسیاری از اطلاعات و ادراکات ما از محیط اطرافمان می‌گردد. ما توسط بینایی نور، رنگ، اندازه، ابعاد و فاصله اجسام را درک می‌کنیم.

وی ادامه داد: بینایی کامل و طبیعی ایده آل است، ولی ممکن است عواملی مانند وراثت، تغییرات سنی، بیماری‌ها و حوادث موجب کاهش بینایی شوند. در هیچیک از این موارد نباید امید را از دست داد و همواره می‌توان به بهبود بینایی امیدوار بود.

نکونام با اشاره به اینکه شعار امسال روز جهانی بینایی «امید بینایی» است، افزود: از عوامل مهمی که به طور طبیعی موجب کاهش بینایی می‌شود، پیر چشمی است.

بازرس انجمن علمی اپتومتری ایران، گفت: پیرچشمی از حدود ۴۰ سالگی با سفت شدن عدسی درون چشم آغاز می‌شود. عدسی چشم انعطاف پذیری اولیه خود را از دست می‌دهد و دیگر نمی‌تواند به خوبی برای دیدن اشیای نزدیک متمرکز شود. بدین ترتیب دید نزدیک تار می‌شود و فرد برای مهارت‌هایی مانند خواندن و نوشتن، کار با گوشی و کامپیوتر، فعالیت‌های فنی، هنری و…، دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر تاری دید نزدیک، پیرچشمی موجب دور نگه داشتن کتاب و گوشی از چشم، سردرد، خستگی چشم، فشار آوردن به پلک‌ها و جمع کردن چشم‌ها و چین و چروک اطراف چشم می‌شود.

نکونام در ارتباط با اهمیت پیرچشمی، گفت: جمعیت ایران رو به میانسالی است به طوری که در سرشماری سال ۱۳۹۰ میانگین سنی جمعیت ایران حدود ۲۸ سال بوده است که در سرشماری سال ۱۳۹۵ به ۳۰ سال در مردان و ۳۱ سال در زنان افزایش یافته است. همچنین میانه جمعیت نیز حدود ۳۰ سالگی است، یعنی ۵۰ درصد جمعیت کشور بالای ۳۰ سال سن دارند.

عضو هیئت مدیره جامعه اپتومتری ایران، افزود: پیش بینی می‌شود افزایش سن جمعیت کشور همچنان ادامه داشته باشد و این مسئله اهمیت توجه به عارضه پیرچشمی را دو چندان می‌کند.

وی به مقوله درمان پیرچشمی اشاره کرد و گفت: اپتومتریست با انجام معاینات لازم و تشخیص پیرچشمی، زمان مناسب درمان را مشخص می‌کند. در اکثر موارد درمان پیرچشمی تجویز یک عینک برای کار نزدیک است. در برخی افراد پیرچشمی موجب نیاز به عینک دور و یا تغییر نمره عینک قبلی هم می‌شود.

نکونام ادامه داد: در مواردی ممکن است اپتومتریست، لنزهای روی چشمی خاصی را برای پیرچشمی تجویز نماید. اخیراً بعضی مراکز چشم پزشکی، جراحی‌های انکساری هم جهت درمان پیرچشمی انجام می‌دهند که نیازمند شرایط و معاینات خاصی است.

وی گفت: پیرچشمی با افزایش سن بیشتر می‌شود و استفاده از این درمان‌ها موجب بهبودی دائمی پیرچشمی و عدم نیاز به عینک در آینده نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره جامعه اپتومتری ایران، تاکید کرد: از آنجا که پیرچشمی ممکن است همراه با سایر بیماری‌های چشمی وابسته به سن نیز باشد، لذا معاینه دقیق چشم ضروری است و اقدام به خود درمانی و تهیه عینک بدون معاینه چشم منجر به پنهان ماندن بیماری‌های چشمی می‌شود.

وی افزود: در هنگام تجویز عینک، توصیه می‌شود عینک حتماً از مراکز مجاز که دارای پروانه از وزارت بهداشت هستند، تهیه شود.

نکونام در پایان گفت: عدم درمان پیرچشمی، خوددرمانی و عینک یا لنز نامناسب موجب اختلالاتی در عملکرد فردی، اجتماعی، مهارتی و اقتصادی افراد بالای ۴۰ سال جامعه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.