سرویس: غیر تولیدی 07:01 - دوشنبه 07 مهر 1399

تحقیقات نشان می دهد؛ ارتباط عوارض دیابت با کاهش ضریب هوشی کودکان

مطالعه جدید نشان می دهد حتی یک دوره بروز کتواسیدوز دیابتی در کودکان مبتلا به دیابت نوع۱ با مشکلات شناختی مرتبط است.

به گزارش اصفهان شرق؛ کتواسیدوز دیابتی نشانه اولیه بیماری دیابت نوع۱ است که عارضه ای شایع اما جدی است. این عارضه با میزان پایین آی‌کیو و حافظه ضعیف در کودکان مبتلا به دیابت نوع۱ مرتبط است.

در حالت کتواسیدوز دیابتی، قندخون بسیار بالا می رود زیرا مواد اسیدی به نام کتون در بدن به مقدار خطرناکی تولید می شوند. علائم اولیه کتواسیدوز دیابتی شامل تشنگی بیش از حد، تکرر ادرار، حالت تهوع، درد شکم، ضعف و گیجی است.

«سیمونا گتی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این باره می گوید: «مطالعه ما نشان داد که حتی یک دوره شدید کتواسیدوز دیابتی در کودکانی که به تازگی مبتلا به دیابت نوع ۱ تشخیص داده شده اند، با مشکلات شناختی مرتبط است.»

این مطالعه شامل ۳۷۶ کودک مبتلا به دیابت نوع۱ و بدون سابقه کتواسیدوز دیابتی و ۷۵۸ کودک مبتلا به دیابت نوع۱ با سابقه کتواسیدوز دیابتی بود.

نتایج نشان داد کودکان مبتلا به دیابت نوع۱ که کتواسیدوز دیابتی را تجربه کرده بودند در مقایسه با کودکان فاقد سابقه کتواسیدوز دیابتی، حافظه بلندمت کمتری داشتند.

همچنین مشخص شد شدت بیشتر کتواسیدوز دیابتی با میزان پایین تر آی‌کیو در این کودکان مرتبط است.

محققان براساس این یافته ها بر جلوگیری از کتواسیدوز دیابتی با مدیریت مناسب میزان گلوکز در خون در این گروه از بیماران تاکید دارند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.