اصفهان شرق

یافته محققان استرالیایی؛ مصرف داروی دیابت روند زوال شناختی را کُند می نماید

کدخبر: 207058
1399/07/06 در ساعت 09:57

به گزارش اصفهان شرق؛  این تحقیق به سرپرستی دانشگاه نیو ساوت ولز در استرالیا به مطالعه تغییر عملکرد شناختی ۱۰۳۷ استرالیایی در رده سنی ۷۰ تا ۹۰ سال در طول یک دوره ۶ ساله پرداخت.

محققان مشاهده کردند در بین تمام شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع ۲، افرادی که متفورمین مصرف می‌کردند در مقایسه با سایر افرادی که این دارو را دریافت نمی‌کردند، روند زوال شناختی شأن به مراتب کُندتر بود و با ریسک کمتر زوال عقل روبرو بودند.

مطالعه همچنین نشان داد نرخ زوال در عملکرد شناختی در طول یک دوره ۶ ساله بین شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع۲ که متفورمین مصرف می‌کردند و شرکت کنندگانی که این دارو را مصرف نمی‌کردند یکسان بود.

«کاترین ساماراز»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ به دلیل عدم توانایی شأن در حفظ گلوکز خون در حد نرمال با احتمال بالاتر ابتلاء به زوال عقل روبرو هستند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «با افزایش سن، افراد مبتلا به دیابت ۶۰ درصد با ریسک بیشتر ابتلاء به زوال عقل مرتبط هستند.»

محققان اظهار داشتند که متفورمین نه تنها فواید شناختی برای افراد مبتلا به دیابت نوع۲ دارد، بلکه می‌تواند به افراد فاقد دیابت که در معرض خطر زوال شناختی هستند نیز کمک کند.

محققان معتقدند احتمالاً این داروی ارزان قادر به پیشگیری از زوال شناختی در افراد مسن خواهد بود اگرچه بر انجام مطالعات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.