سرویس: غیر تولیدی 16:57 - پنجشنبه 13 آذر 1399

یافته محققان سوئدی؛ قرص های ضدبارداری ریسک بیماری آسم را کاهش می دهند

یک مطالعه جدید نشان داد که مصرف داروهای ضد بارداری هورمونی دارای تاثیر حفاظتی در برخی موارد شدید آسم در زنان در سن باروری هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛  نتایج یک مطالعه ۱۷ ساله نشان می دهد زنان در سن باروری که از داروهای ضدبارداری هورمونی نظیر قرص های ضدبارداری استفاده می کنند کمتر با ریسک نوع شدید مشکلات تنفسی مواجه هستند.

«برایت نوارو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه گوتنبرگ سوئد، در این باره می گوید: «در حالیکه بیماری آسم در دوره کودکی در پسران بیشتر از دختران است، اما از زمان سن بلوغ این روند تغییر کرده و شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است.»

وی در ادامه می افزاید: «هورمون های جنسی از زمان بلوغ فعالیت خود را افزایش می دهند، درست زمانی که خصوصیات ریسک ابتلا به بیماری آسم بین دو جنسیت تغییر می کند.»

در این مطالعه بیش از ۸۰ هزار زن به مدت ۱۷ سال تحت نظر بودند و محققان تاثیر احتمالی انواع مختلف داروهای ضدبارداری را بر شدت بیماری آسم آنها بررسی کردند.

نتایح نشان داد زنانی که قرص ضدبارداری مصرف می کردند کمتر با احتمال ابتلا به نوع شدید بیماری آسم روبرو بودند.

تیم تحقیق دریافت مدت زمانیکه یک زن از این قرص ها استفاده کرده تأثیر مهمی در اثر محافظتی آن دارد. زنانی که فقط یک یا دو سال از داروهای ضد بارداری هورمونی استفاده کرده اند، کاهش خطر آسم را تجربه نکردند. اما زنانی که بیش سه سال از این داروها مصرف کرده بودند، با خطر کمتری روبرو بودند.

قرص ضدبارداری در جلوگیری از بارداری بسیار موفق عمل می کنند. اما هورمون های موجود در این داروها فواید دیگری نیز برای سلامت دارند. این قرص ها باعث کاهش دردهای شکمی دوره قاعدگی، سبک شدن دوره عادت ماهیانه و کاهش خطر حاملگی خارج رحمی می شود. همچنین می توانند باعث بهبود آکنه، جلوگیری از نازک شدن استخوان ها، کاهش کیست های سینه و تخمدان و کاهش خطر سرطان آندومتر و تخمدان شوند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.