سرویس: اجتماعی 11:36 - چهارشنبه 14 آبان 1399

بهره‌برداری از ۱۰۰۰ پروژه شهری تا ۴ ماه آینده/ خرید تجهیزات برف روبی برای پایتخت

معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران به بهره‌برداری از 1000 پروژه کوچک و بزرگ مقیاس تا 4 ماه آینده اشاره کرد و گفت: تجهیزات برفی برای پایتخت خریداری شده و آمادگی لازم وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ در تیر سال جاری شهرداری تهران دستورالعمل اجرای تعدادی پروژه‌ را ابلاغ کرد و قرار شد تا پایان سال جاری هزار پروژه کوچک و بزرگ با بودجه ۲ هزار میلیاردی در شهر اجرا شود.

 به اعتقاد اعضای شورای شهر تهران این پروژه‌ها برای رفع گره‌های بزرگ از سوی کارشناسان علمی و محلی طراحی و به مدیران فعلی پیشنهاد شده است و مدیران شهری معتقدند که اجرای این پروژه‌ها با کمترین هزینه، تأثیرهای بزرگی در شهر خواهند داشت.

همچنین بعد از لغو مصوبه برج باغ ها توسط مدیریت شهری وضعیت برخی از باغات در بلاتکلیفی است و مالکان از شهرداری در این زمینه شکایت کرده اند.

در خصوص واگذاری اختیارات به شهرداری های مناطق، مصوبه لغو برج باغ ها ،ساخت۱۰۰۰ پروژه محلی و ….با مصطفی سلیمی معاون جدید امورهماهنگی مناطق شهرداری تهران به گفت و گو نشستیم.

برخی از اعضای شورای شهر وعده افتتاح یک‌هزار پروژه کوچک‌مقیاس را تا پایان سال جاری دادند. توضیح دهید در خصوص یک‌هزار پروژه کوچک‌مقیاس در مناطق شهر تهران چه اقداماتی انجام شده است؟

۸۲۳ پروژه محله ای در مناطق در حال احداث است

یک‌هزار پروژه کوچک مقیاس در دستورکار است،‌البته این را هم بگویم که این پروژه‌ها در سطح مرکز، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. 96 پروژه فرامنطقه‌ای داریم که توسط مرکز انجام می‌شود و معاونت‌های مختلف شهرداری با آن درگیر هستندو 832 پروژه کوچک‌مقیاس توسط مناطق در سطح محلات اجرا می‌شود. البته 57 پروژه هم توسط مرکز انجام می‌شود و جزو پروژه‌های بزرگ و اولویت‌دار است. 22 منطقه شهرداری تهران پیگیر احداث یک‌هزار پروژه کوچک‌مقیاس هستند و باید طبق برنامه زمانبندی شده، این کار در شهرداری انجام شود.

این یک‌هزار پروژه عمرانی تا چهار ماه آینده به اتمام می‌رسد؟

افتتاح هزار پروژه کوچک مقیاس تا ۴ ماه آینده/برخی مناطق 60 تا 70 درصد پروژه‌هایشان آماده است

تلاش ما این است که این پروژه‌ها تا پایان سال 1399 به بهره‌برداری برسد. البته تقریباً هر هفته بخشی از پروژه‌ها افتتاح می‌شوند. برخی مناطق 60 تا 70 درصد پروژه‌هایشان آماده است و قرار است براساس زمانبندی مشخص تا پایان سال این پروژه‌ها آماده بهره‌برداری شوند.

با توجه به شرایط کرونا و کاهش درآمد شهرداری آیا بودجه لازم برای احداث این پروژه‌ها تخصیص یافته است؟

رفع مشکلات با بسته محرک اقتصادی/کاهش ساخت و ساز

شرایط در کشور و تهران خاص است. با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش درآمد شهرداری و کم شدن فعالیت‌های ساخت و ساز و کاهش صدور پروانه، وضعیت خوب نیست، اما شورای اسلامی شهر و شهرداری تهران تمهیداتی را فراهم کرده و بسته محرک اقتصادی تهیه و به مناطق ابلاغ شده است و با توجه به این بسته، امیدواریم بتوانیم خلأ فعالیت‌های اقتصادی و کاهش درآمد را برطرف کنیم. تحریم‌ها تأثیر خود را گذاشته است اما با بسته‌های محرک اقتصادی شاید بتوانیم بخشی از خسارات را جبران کنیم.

انتقاداتی به بسته‌های محرک اقتصادی وجود دارد چه برنامه ای برای اجرای درست این طرح دارید؟

ابلاغ بسته محرک اقتصادی در ۱۵ بند

بسته‌های محرک اقتصادی را شورا تصویب کرده است و شهرداری در 15 بند آن را ابلاغ کرده است. با بسته‌های محرک در حوزه‌های درآمد، مالی، دیون، اعتبارات، شهرسازی و مناطق بخشی از مشکلات حل می‌شود و بدین ترتیب می‌توانیم بخشی از پروژه‌ها را اجرا کنیم. البته با بسته‌های محرک امکان پرداخت بدهی‌ها هم فراهم می‌شود و داد و ستد با مجموعه‌های دولتی و بانکی انجام می‌شود.

در خصوص انواع پروژه‌های کوچک‌مقیاس توضیح می‌دهید؟ این پروژه‌ها بیشتر از چه جنسی هستند؟

برخی از این پروژه‌ها منطقه‌ای و برخی فرامنطقه‌ای است و بستگی به نیاز محلات دارد.

معاونت فنی عمرانی شهرداری تهران اعلام کرده است تعدادی از این پروژه‌های کوچک‌مقیاس توسط انها انجام می‌شود. 

تعدادی از پروژه‌ها در مناطق تعریف شده و برخی در اختیار معاونت‌های ترافیک، فنی عمران و… است. ببینید! پروژه‌های بزرگ دراختیار معاونت‌هاست و باید برای پروژه‌ها تأمین اعتبار کنیم.

تاکنون پروژه‌ای به  خاطر موضوعات مالی متوقف نشده است

 تخصیص اعتبار برای این پروژه ها در نظر گرفته شده است، البته از نظر نقدینگی و شرایط اقتصادی به دلیل کرونا مشکلاتی در درآمدها به وجود امده است. شورا و شهرداری پیگیر رفع مشکل هستند. تاکنون پروژه‌ای به  خاطر موضوعات مالی متوقف نشده است.

اعضای شورای شهر خواستار حضور شورایاری‌ها در جلسات مناطق برای نظر دادن در خصوص پروژه‌های کوچک‌مقیاس هستند، چرا که اعتقاد دارند شورایاری‌ها بهتر مشکلات محله ها را می‌دانند و باید از حضور آنها استفاده کرد. این در حالی است که در برخی مناطق از شورایاری‌ها استفاده و در برخی مناطق دیگر این اقدام صورت نمی‌گیرد، چه برنامه‌ای برای پررنگ شدن نقش شورایاری‌ها برای حل مشکلات محلات در مناطق دارید؟

مناطق با شورایاری‌ها ارتباط نزدیکی دارند، این ارتباط از نوع اجتماعی و کاری است. خصوصا در پروژه‌های محله‌محور، اعضای شورایاری‌ها در کارگروه‌های تشکیل‌شده حضور دارند و نظرات خود را اعلام می‌کنند، این کارگروه‌ها تشکیل‌شده در حوزه خدماتی،‌ترافیکی و… است و شورایاری‌ها در این کارگروه‌ها فعال هستند. مناطقی هم که فعال نبودند، تأکید شده است که با شورایاری‌ها هماهنگ‌تر باشند چرا که شورایاری‌ها از بدنه مردم هستند و یک پتانسیل خوب برای احصاء مشکلات هستند و باید از آنها در حوزه‌های اجتماعی – فرهنگی کمک بگیریم و از پتانسیل آنها برای اداره شهر استفاده کنیم.

قرار بود که شورایاری‌ها در جلسات شرکت کرده و زیر صورتجلسه‌های پروژه‌های محلی را امضا کنند، کار به کجا رسید؟

استفاده از شورایاری ها در مناطق

امضا کردن مسیر خاص خود را دارد، اما صورتجلسه کارگروه‌ها با حضور شورایاری‌ها‌ تنظیم می‌شود و آنها در خصوص پروژه‌ها نظرات خود را می دهند. ببینید! بعضی از موضوعات تابع قوانین است و ما نمی‌توانیم قوانین را دور بزنیم، اما تا جایی که امکان دارد و براساس قوانین موجود، از حضور شورایاری‌ها برای رفع مشکلات استفاده می‌کنیم. و قطعا نقش انها در موضوعات شهری پررنگ تر خواهد شد.

چند سالی است که اختیارات مناطق شهرداری تهران کاهش پیدا کرده‌اند و مناطق در کار اجرایی دخیل نیستند. برخی از اعضای شورا خواستار این شدند که اختیارات مناطق افزایش یابد، در این باره توضیح می‌دهید؟

باید فعالیت‌های اجرایی به مناطق منتقل شود/در حال احصاء وظایف هستیم

برای این منظور کمیته‌ای تشکیل شده تا موضوعات مورد بررسی قرار گرفته و بتوانیم بخشی از مسئولیت‌ها را به مناطق واگذار کنیم. بخشی از اختیارات برعهده ستاد است، اما ستاد باید سیاستگذاری و نظارت کند و باید فعالیت‌های اجرایی به مناطق منتقل شود. با تأکید شورای اسلامی شهر تهران و دستور شهردار تهران، در حال احصاء وظایف هستیم تا بتوانیم وظایف را به مناطق واگذار کنیم.

ستاد نباید در کارهای اجرایی وارد شود مگر به ضرورت

ستاد نباید در کارهای اجرایی وارد شود، مگر اینکه موضوعاتی باشد که فراتر از حدود و اختیارات منطقه باشد. مثلاً یک بزرگراه قرار است ساخته شود، چند منطقه درگیر هستند، در این مواقع ستاد ورود کرده و مشکلات را برطرف می‌کند، اما در سایر موارد، منطقه باید مشکل را خودش برطرف کند. مثلاً پروژه‌های مثل برج میلاد، تونل‌های زیرگذر و… که تأثیرات زیادی دارد و چندین منطقه درگیر هستند، ستادی انجام می‌شود، اما برای ساخت یک بوستان، پارک محلی، پیاده‌راه و… منطقه می‌تواند خودش ورود کرده و کارهای اجرایی را انجام دهد. شهردار و اعضای شورای شهر تهران به این موضوع تأکید دارند، کارگروهی تشکیل شده و درخواست‌ها وصول شده است و تا پایان هفته جاری نتیجه کارگروه مشخص می‌شود.

چه اختیاراتی به مناطق داده می‌شود؟

ما قرار است در ستاد نظارت کنیم. باید اختیارات اجرایی به مناطق داده شود و شهرداران مناطق هم باید پاسخگوی اختیاراتی که دارند باشند. نمی‌شود اختیارات نداد اما انها را بازخواست کرد. این اختیارات در حوزه مالی، املاک، مناقصات، مزایده و… است و در حوزه‌های خدماتی، منابع انسانی و… انجام می‌شود. بسیاری از مدیران هم از واگذاری اختیارات استقبال کردند و تأکید دارند که باید به مناطق اختیارات داده شود.

مصوبه برج باغ ها در اسفند ماه سال ۹۷ لغو و پس از یک سال لایحه جایگزین آن مورد تصویب قرار گرفت. برخی باغات قبل از این مصوبه پروانه دریافت کرده و پول هایی را به حساب شهرداری واریز کردند ، ۲سال می گذرد و صاحبان برخی باغ ها به دلیل بلاتکلیفی از شهرداری تهران شکایت کردند در این زمینه توضیح می دهید.

تمام مناطق، حوزه معاونت شهرسازی و حوزه معاونت مالی درگیر این مصوبه هستند. بعد از مصوبه شورای اسلامی شهر تهران، دیگر پرونده جدیدی برای برج‌باغ‌ها تشکیل نشد، اما پرونده‌های قدیمی از قبل وجود داشت که شامل برج‌باغ بودند و عوارض لازم را هم به شهرداری پرداخت کرده بودند، این پرونده‌ها باید تعیین‌تکلیف شود.

بررسی تک تک پرونده ها/شکایت برخی مالکان به دادگاه

با تمامی مناطق جلسه گذاشته‌ایم و موضوع را در حوزه شهرسازی،‌مالی و اداری و امور مناطق پیگیری کردیم.مصوبات برج‌باغ‌ها بیشتر در مناطق شمالی تهران است. تک‌تک پرونده‌ها را بررسی می‌کنیم. برخی از مالکین به دلیل پرداخت عوارض به شهرداری و اینکه مجوز برج‌باغ را داشتند اما نتوانستند فعالیت کنند، از شهرداری به دادگاه شکایت بردند و باید این پرونده‌ها حل و فصل شوند.

چندین پرونده در این زمینه باقی مانده است؟

تعداد پرونده‌ها متفاوت است، اما بیشتر پرونده ها در مناطق شمالی تهران است.

آیا تا پایان سال جاری این پرونده‌ها تعیین‌تکلیف می‌شوند؟

تعیین تکلیف پرونده برج باغ ها تا پایان سال/منتظر آرای قضایی هستیم

در هر منطقه نشست‌هایی در این زمینه داشتیم. البته بخشی از این پرونده‌ها در شورای اسلامی شهر تهران و در کمیسیون ماده 7 و باغات پیگیری می‌شود و باید این پرونده‌ها تماما تعیین‌تکلیف شوند و تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری این کار انجام شود. البته این را هم بگویم برخی پرونده‌ها در دادگاه هستند و منتظر آرای قضایی هستیم و برخی هم در کمسیو‌ن‌های داخلی شهرداری در حال رسیدگی است و به نظر می‌رسد 80 تا 90 درصد پرونده‌ ها تا پایان سال جاری تعیین‌تکلیف می‌شوند.

چه برنامه ای در یک‌سال پیش‌رو برای معاونت هماهنگی امور مناطق دارید؟

ببینید! هر کس باید به اندازه مسئولیت خود پاسخگوی مردم باشد، ما هم در حد مسئولیت خود قطعا پاسخگوی مردم خواهیم بود. معاونت امور مناطق شهرداری تهران وظایف مشخصی دارد، ما هم پیگیری و ارزیابی‌های لازم را انجام می‌دهیم تا مشکلی ایجاد نشود. مهم نیست که یک ساعت باشیم، یک روز باشیم یا یک‌سال ، مهم این است به برنامه‌هایی که داریم عمل کنیم.

چه اقداماتی در امور مناطق برای جلوگیری از کرونا انجام داده‌اید؟ آیا برنامه خاصی دارید؟

14 هزار نفر در شهر در حال نظافت، رفت و روب، لایروبی و… هستند

ببینید! به فصل سرد سال نزدیک می‌شویم و با وجود کرونا مشکلاتمان بیشتر می‌شود. 14 هزار نفر در شهر در حال نظافت، رفت و روب، لایروبی و… هستند. ما تلاش می‌کنیم تا جایی که امکان دارد ضدعفونی معابر، ایستگاه‌های اتوبوس و… را انجام دهیم.

هر ساله در تهران با مشکل آبگرفتگی در فصل پاییز و زمستان روبه‌رو هستیم امسال چه برنامه‌ای برای رفع این مشکلات دارید؟

برای برف‌روبی در تمامی مناطق تهران آمادگی لازم را داریم

از همین الان اعلام می‌کنم که برای برف‌روبی در تمامی مناطق تهران  در معاونت خدمات شهری و معاونت امور مناطق آمادگی لازم وجود دارد تا شهر به مخاطره نیفتد، البته گندزدایی اتوبوس، مترو و ایستگاه‌های تجمعی هم انجام می‌شود. خدمات نباید متوقف شود. سال قبل میزان آبگرفتگی در تهران کم شده بود، علت آن هم این بود که شبکه جمع‌آوری آبهای سطحی در تهران کامل‌تر و به هم متصل شده است. لایروبی‌ها هم کمک زیادی کرد تا آبگرفتگی ایجاد نشود. در سال گذاشته 7 تا 8 نقطه افتتاح شبکه جمع‌آوری آب سطح داشتیم.

امیدواریم امسال آبگرفتگی و آب‌ماندگی نداشته باشیم

امیدواریم امسال آبگرفتگی و آب‌ماندگی نداشته باشیم. در خصوص برف‌روبی هم ماشین‌آلات تهیه کردیم و امیدوارم بتوانیم خدمات خوبی ارائه کنیم و تا جایی که در توانمان باشد مشکلات را برطرف می‌کنیم. ما برف و باران را در پیش داریم و علاوه بر آن موضوعات کرونایی را هم داریم. از شهروندان می‌خواهم که با ما همکاری کنند چرا که بدون کمک آنها نمی‌توانیم در حوزه‌های اجتماعی و خدماتی فعالیت کنیم. خواهش ما این است که مردم محدودیت‌ها و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در هنگام برف و باران از سفرهای غیرضروری جلوگیری کنند و همچنین امکانات لازم از جمله زنجیرچرخ و… را داشته باشند. با مشارکت مردم امیدواریم بتوانیم مشکلات را هر چه سریع‌تر پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.