اصفهان شرق

عمویی: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در بررسی‌های خود درباره ترور شهید فخری‌زاده به سرنخ‌های مهمی رسیده‌اند

کدخبر: 206474
1399/09/09 در ساعت 10:14

به گزارش اصفهان شرق؛  به نقل از صدا و سیما، سردار طلایی نیک معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع و ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما حضور یافتند.

طلایی نیک در این برنامه افزود: سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی به دنبال تجربیات ارزشمندی است که در حوزه‌های علمی، پژوهشی و فناوری‌های دفاعی بدست می‌آید.

وی ادامه داد: با توجه به این که حوزه‌های پژوهشی، علمی و فناوری‌های دفاعی با رشد بالایی همراه شد، ما از مهندسی معکوس عبور کرده و به طراحی و توسعه رسیده ایم، سپس با گذر از طراحی و توسعه به ایده پردازی رسیدیم، یعنی ایده‌های تجهیزات و تسلیحات دفاعی را با کاربرد‌های دفاعی و کاربرد پدافندی به مرحله ابداع و اختراع برسانیم و از مشابه سازی فاصله بگیریم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع گفت: این مهم نیازمند ساز و کار جدیدی بود و این ساز و کار جدید تحت عنوان سازمان پژوهش و نوآوری‌های دفاعی شکل گرفت و از آنجا که شهید محسن فخری زاده همواره به دنبال تولید علم و دانش جدید بود و از توانایی بالایی در سازماندهی جوانان نخبه داشت به ریاست سازمان پژوهش و فناوری‌های دفاعی منصوب شد.

وی تصریح کرد: وی توانست تجربه ۴۰ ساله خود را در وزارت دفاع در این سازمان به کار بگیرد تا ما بتوانیم در صنعت دفاعی میان ۱۰ کشور نخست جهان قرار بگیریم.

سردار طلایی نیک سازمان پژوهش و فناوری‌های دفاعی را سرمایه‌ای عظیم در حوزه علمی، پژوهشی و فناوری در نظام دفاعی و حتی خارج از سایه نظام دفاعی عنوان کرد و افزود: علاوه بر نقشی که شهید فخری زاده در حوزه دفاعی داشتند تخصص علوم هسته‌ای و فیزیک هسته‌ای نیز به عنوان دانش تخصصی ایشان محسوب می‌شد…. وی گفت: اگر پدافندی هسته‌ای قصد تهدید کشورمان را می‌کرد، ایشان با دانش خود طرح‌های بسیار ارزشمندی را در این ارتباط شروع کرده بود که در دفاع هسته‌ای کاربرد فراوان داشت.

وی چرایی رخداد حمله تروریستی ناجوانمردانه به شهید محسن فخری زاده را در این برهه از زمان خدشه به اقتدار و روحیه ملی عنوان کرد و افزود: در این برهه از زمان که ایران از قدرت‌های مردمی به عنوان سرمایه اجتماعی، قدرت موشکی، قدرت دانشی و علمی و دانش هسته‌ای صلح آمیز و همچنین قدرت امنیتی کشور برخوردار است، کشورمان با هجمه‌های سنگینی از سوی مثلث عبری- عربی و آمریکایی مواجه است.

سردار طلائی نیک  گفت: دشمن به دنبال تحت تأثیر قرار دادن فضای داخلی ایران است و می‌خواهد حس غرور و احساس اقتداری که میان ملت وجود دارد را تضعیف کند. از سویی شاید دشمن به دنبال آن است که در پی تغییرات و تحولات آمریکا و فضای سیاست خارجی، سعی دارند فضایی انفعالی برای ایران فراهم آورند، اما قطعی این خواب تعبیر نشدنی است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع ادامه داد: ملت، دولت و نظام جمهوری اسلامی با وجود پشتوانه مردمی و پشتوانه‌های قدرتی خود، این گونه حوادث را ریشه یابی و انتقام لازم را به هنگام و متناسب از عاملین این حادثه خواهد گرفت و این اتفاق نمی‌تواند روند پیشرفت علمی و دفاعی ما را متوقف کند.

سردار طلایی نیک با پرداختن به ابعاد دیگر شکل گیری حادثه ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده گفت: به نظر می‌رسد در آخرین روز‌های حضور ترامپ در کاخ سفید، برخی قصد دارند هزینه‌های این چنینی متوجه دولت وی شود، زیرا شواهد و قرائن اولیه و قبلی حضور صهیونیستی در چنین اقداماتی را در دست داریم و معمولاً هم حامی رژیم صهیونیستی در این حوادث؛ آمریکا بوده است.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه، به خروجی جلسه امروز مجلس درباره ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده اشاره کرد و گفت: پس از این حادثه، در کمیسیون امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی درخواست بررسی فوری موضوع را خواستار شدیم، زیرا درخواست‌های مردمی و جنبش‌های دانشجویی بسیاری درباره این موضوع مطرح شده بود.

وی افزود: با این که امروز روز کاری کمیسیون‌های مجلس نبود، اما ساعت ۱۹ جلسه‌ای برای بررسی ابعاد این موضوع در مجلس تشکیل شد، از سوی دیگر همکاران ما در سایر دستگاه‌ها همچون وزارت اطلاعات، وزارت امورخارجه و قوه قضائیه هم برای طرح دیدگاه‌های خود به این جلسه دعوت شدند، زیرا پیگیری این موضوع برای مجلس یک اولویت است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: به واسطه مطالبات مردمی در این باره، در تلاشیم که ابعاد اطلاعاتی و امنیتی را بررسی کنیم تا نقصان‌های این موضوع پیدا شود و بیابیم که چگونه باید از این مسیر، حفاظت و صیانت از شخصیت‌های نظام و برنامه‌های دفاعی کشور را بجا آوریم، همین طور باید چگونگی فعالیت‌های حساس در مجموعه‌های هسته‌ای بررسی شود.

عمویی ادامه داد: دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در بررسی‌های خود به سرنخ‌های مهمی رسیده اند که در زمان مناسب اطلاع رسانی خواهند کرد.

 سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس پیگیری‌های حقوقی بین المللی این موضوع را یکی از مطالبات مهم مطرح شده در جلسه امروز از وزارت امورخارجه عنوان کرد و افزود: دوستان ما در وزارت خارجه گزارش‌هایی در این باره ارائه کردند، ولی روند بررسی‌ها هنوز ادامه دارد.

وی گفت: قوه قضائیه هم در تلاش است تا با مسیر ایجاد شده برای پیگیری این موضوع تحت عنوان پیگیری تروریستی بتواند از طریق مجامع داخلی و سپس مجامع بین المللی، موضوع را پیگیری کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که ما در مجلس شورای اسلامی با دو رویکرد به این موضوع می‌پردازیم، افزود: خواسته اول مقام معظم رهبری در پیامی که به مناسبت شهادت محسن فخری زاده عنوان فرمودند؛ پیگیری مسیر مجاهدت علمی این شهید بود لذا حفاظت از برنامه هسته‌ای کشور و احیای این برنامه جزو اولویت‌هایی است که در مجلس دنبال می‌شود.

کارشناس مسائل بین الملل گفت: ترور شهید محسن فخری زاده؛ بخشی از فشار‌های حداکثری بر ایران برای میل به مذاکره با آمریکاست.

عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: دشمنان بر روی نقاط کلیدی و پیشرفتی ایران تمرکز کرده اند. تمرکز بر دانشمندان و شخصیت‌هایی که نقش کلیدی در پیشرفت هسته‌ای ایران دارند از این دست محسوب می‌شود، اما اتفاقی که افتاد؛ یک نوع خطای محاسباتی از سوی دشمنان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که دست‌های رژیم صهیونیستی به خون شهید فخری زاده آغشته است. خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی این است که گمان می‌کند ایران در حال انفعال است و در پاسخ به چنین اقداماتی، عکس العملی نشان نخواهد داد.

عمویی گفت: اقدام بازدارنده‌ای که جمهوری اسلامی در مقابل ترور شهید فخری زاده انجام می‌دهد پاسخی خواهد بود که به حفظ امنیت کشور و ادامه پیشرفت کشور در مسیر برنامه‌های توسعه‌ای کمک خواهد کرد، پس پیگیری این موضوع؛ یک مطالبه عمومی می‌باشد.

وی تصریح کرد: زین پس برنامه هسته ای؛ برنامه منطقه‌ای کشور باهدف ایجاد صلح و ثبات در منطقه و مبارزه با تروریسم باید طی شود؛ مسیری که شهید سلیمانی طی کرد و باید با قدرت ادامه پیدا کند، زیرا این افراد؛ عناصر قدرت ملی کشور هستند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ابعاد ترور شهید فخری زاده باید در سطوح بین الملل و محاکم حقوقی بین الملل پیگیری شود، در هر کجای دیگر جهان اگر معاون وزیر دفاع یک کشور ترور می‌شد با موج محکومیت محاکم حقوقی بین المللی مواجه بودیم.

وی تصریح کرد: واکنش امروز کشور‌های اروپایی نسبت به ترور شهید فخری زاده؛ خنثی و سرد است حتی تیمی که قرار است کاخ سفید را تحویل بگیرد سکوت کرده است و سعی دارد خیلی خنثی از این ماجرا گذر کند. این اتفاق نباید یک ابزار در دست تیم جدید کاخ سفید باشد، مطالبه جدی ما موضع گیری دیگر کشور‌ها در مقابل این ترور است.

عمویی افزود: ترور شهید فخری زاده اقدامی غیرقانونی و خلاف چارچوب‌های حقوق بین الملل بود و ایران حق دارد در مقابل این ترور متقابلاً در همان سطح واکنش نشان دهد.

وی گفت: شهید فخری زاده بیش از آن که برای ما، برای دشمنان ما شناخته شده بود، یکی از مظلومیت‌های ایشان این است که مردم کمتر فرصت پیدا کردند تا محسن فخری زاده را بشناسند و حال فرصتی مناسب است برای معرفی و بیان خدماتی که این شهید برای ما داشتند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با تمام آوازه بلندی که ایشان در حوزه‌های علوم هسته‌ای در سطح بین الملل داشتند، در حال حاضر با وجودی که وی با موضوع سایت‌های هسته‌ای مرتبط نبوده است، جای سوال این است که اطلاعات مربوط به ایشان از کجا به گوش غربی‌ها رسیده است از این رو ما نسبت به چشم چرانی بازرسان هسته‌ای که احتمال دارد اطلاعات دانشمندان ما را به خارج از کشور ببرند حساس هستیم.

وی افزود: از سویی ما بازرسی‌های هسته‌ای را تحت مقرراتی پذیرفتیم که در مقابل آن، طرف مقابل نسبت به آن تعهداتی داد. محدودیت‌ها و بازرسی‌هایی که در حق ما ایجاد شد متقابل بود به این که تحریم‌های کشور رفع شود و روند تجارت و اقتصاد کشور به جریان طبیعی خود برگردد، اما طرف مقابل به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبوده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: سوال اساسی ما این است که مبنای پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش در برجام چیست وقتی طرف‌های غربی به تعهداتشان پایبند نمانده اند و آمریکا از برجام خارج شده است.

وی افزود: در حال حاضر اختلاف فهم و اختلاف برداشت محاسباتی دشمن ممکن است از روایات شکل گرفته در داخل کشور سرچشمه بگیرد؛ امروز وضع جمهوری اسلامی وضع مطالبه گری است، نباید در موضع انفعال قرار بگیریم. امروز باید سوال شود که مبنای اعتماد به غرب و آمریکا چیست؟ آیا اوباما بر سر کار آمده؟ مگر اوباما تحریم‌های یک سو بر علیه ایران را تصویب نکرده است؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: این میز به خون کشیده شده، نیاز است که فاکتورش پرداخته شود؛ خون شهیدان سلیمانی و فخری زاده چیزی نیست که مردم از آن بگذرند. اگر منِ
نوعی رفتن پای میز مذاکره را بپذیرم جای پایی در داخل کشور نخواهم داشت.

سردار طلایی نیک معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع نیز درباره پیام روز شنبه مقام معظم رهبری گفت: این پیام در دو بخش قابل تبیین می‌باشد؛ اول تجلیل و تکریم شهید فخری زاده و بخش دوم؛ مطالبه مقام معظم رهبری از مجموعه حاکمیت است.

وی ادامه داد: به زودی وزیر محترم دفاع؛ امیر حاتمی جانشین شهید فخری زاده را منصوب خواهند کرد. جانشین شهید فخری زاده هم از جنس نخبگان و دانشمندان و مومنان و انقلابی خواهد بود.

سردار طلایی نیک، تهیه و شکل گیری دستگاه‌های ایکس ری کامیونی که در مرز‌ها و گمرکات کشور به کار می‌رود را در کنار تهیه کیت تشخیص کرونا و واکسن‌های کرونایی که امروز بر روی نمونه‌های انسانی تست می‌شود ماحصل تلاش‌های شهید محسن فخری زاده عنوان کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع افزود: شهید فخری زاده در حوزه علوم شناختی، مولد‌های بومی، درباره پیشرانه ها، سامانه‌های زیستی، پدافند زیستی، پدافند هسته‌ای اقدام‌های شایان ذکری انجام داده بود. شهید فخری زاده و تیم ایشان درباره بهره گیری از انرژی صلح آمیز هسته‌ای در ساخت و ایجاد پدافند هسته‌ای فعالیت داشتند.

وی درباره پیگیری و اقدام جدی برای عاملان این ترور ناجوانمردانه با توجه به منویات مقام معظم رهبری گفت: این اقدام در حوزه‌های امنیتی و دفاعی، سیاسی، بین الملل و قضایی در حال پیگیری است.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع با اشاره به وضع جسمانی یکی از محافظان شهید فخری زاده گفت: یکی از محافظان ایشان که در حین ترور خود را بر روی شهید فخری زاده انداخت و مورد اصابت گلوله قرار گرفت، بستری و در حال رسیدگی‌های پزشکی می‌باشد.

سردار طلایی نیک نوع طراحی این ترور را خاص و فراسرزمینی عنوان کرد و افزود: از نوع طراحی این ترور معلوم است که طراحی و تفکر فراسرزمینی و امکانات خاصی به این ترور کمک رسانی کرده است، البته با سرنخ‌های اولیه بدست آمده که حاصل تلاش تیم کاربلد و حرفه‌ای امنیتی و اطلاعاتی ماست؛ اقدامات حقوقی و واکنش مجازات عاملان این ترور را مدیریت خواهیم کرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر دفاع گفت: سکوت، سکون و سستی طرف‌های اروپایی و غربی؛ شرم آور است، زیرا ادعا‌های زیادی که در فضای رسانه‌ای می‌کنند با عملشان تفاوت دارد، زیرا رفتار آن‌ها منفعلانه است.

انتهای پیام/