اصفهان شرق

کارهایی که باید پس از تصادف و عمل کردن ایربگ‌ها انجام دهیم

کدخبر: 206453
1399/09/08 در ساعت 19:54

به گزارش اصفهان شرق؛ همان‌طور که می‌دانید رانندگی با خودرو همیشه با خطرهای فراوانی روبه‌روست و نمی‌توانیم واقعیت رخداد تصادف در خیابان‌ها و جاده‌ها را نادیده بگیریم. بی‌شک مواردی برایتان پیش آمده که در حال رانندگی یا زمانی که سرنشین خودرویی بوده‌اید دچار تصادف شده و آن را تجربه کرده باشید. تصادفات بنابر شدت برخورد بسیار گوناگون هستند. برخی از تصادفات باعث تا شدن ماشین و باز شدن ایربگ‌ها می‌شود و برخی دیگر از تصادفات ممکن است جزئی باشد و خسارات جانی و مالی زیادی وارد نکند.

در بسیاری از موارد مشاهده شده است که حتی با وجود یک تصادف جزئی بدون اینکه کیسه‌های هوا عمل کنند، چراغ ایربگ روشن می‌شود و این نشاندهنده یک اخطار است. دلیل این مسئله این است که یونیت ایربگ در حافظه خود کد تصادف را ذخیره کرده است و بایستی این کد تصادف از حافظه یونیت ایربگ پاک شود تا چراغ ایربگ خاموش شود. برای پاک شدن این کد بایستی ریست یونیت ایربگ یا همان خام کردن یونیت ایربگ را انجام دهید.

به طور کلی ایربگ زمانی فعال می شود که سیستم ایربگ یک شتاب ضربه ای عمدتا منفی را حس کند. این ضربه ها معمولا باید با زاویه کمتر از ۳۰درجه باشند. به عنوان برخورد یک خودرو با سرعت بالاتر از ۲۰ الی ۳۰ کیلومتر در ساعت با یک مانع ثابت، افتادن خودرو از یک ارتفاع به زمین، افتادن خوردو در یک ناهمواری با عمق زیاد که باعث ضربه شدید به خودرو شود.

ریست کردن یونیت ایربگ چیست ؟

در بسیاری از موارد در هنگام تصادف به  ECU ایربگ هیچ ضربه ای وارد نمی گردد و این یونیت  کاملا از ناحیه ضربه به دور است همچنین موارد متعددی وجود دارد که در آن ضربه ها در هنگام تصادف از طرفین بوده و یا خودرو در یک گودال کوچک افتاده و ایربگ ها نیز فعال نشده اند اما این کد در ماژول ایربگ ذخیره می شود.

در این گونه مواقع که به ای سی یو ایربگ ضربه ای وارد نشده است و ماژول دارای شکستگی نیست می توان به جای تعویض یونیت اصلی ایربگ که هزینه های زیادی را به شما تحمیل می کند، برنامه یونیت ایربگ را اصلاح کرد و آن را به یک ای سی یو ایربگ نو تبدیل نمود و هیچ تفاوتی بین آن ها بعد از ریست نخواهد بود و می توان آن را مجدد استفاده نمود.

توجه داشته باشید در صورتی که یونیت ایربگ دچار ضربه و شکستگی باشد امکان خام کردن آن وجود ندارد و بایستی یونیت ایربگ سالم باشد.

امروزه تقریبا تمامی خودرو های مدرن دنیا دارای سیستم الکترونیک ایربگ هستند. شما به کمک این کار هیچ نیازی به تعویض بیهوده یونیت اصلی و فابریک ایربگ خودرو بعد از تصادف یا ضربه نخواهید داشت و با این روش در هزینه های شما بسیار زیاد صرفه جویی می کنید و شما از اصلی بودن قطعه اطمینان و آرامش خاطر دارید.

 چرا برخی از نمایندگی ها اسرار به تعویض یونیت ایربگ را دارند؟

از  نظر استاندارد جهانی در صورتی که ضربه ای به یونیت وارد نشده باشد، برنامه ریزی مجدد امری استاندارد است اما در صورتی که یونیت دارای شکستگی یا ضریه باشد بهتر است تعویض گردد.

دلیل دیگر که برخی نمایندگی ها تعویض را پیشنهاد می کنند، نیاز شرکت های خودرو سازی و بیمه به اطلاعات تصادف موجود در یونیت است. بعد از تصادف، در داخل این یونیت تمامی اطلاعات در مورد تصادف ذخیره می شود که می تواند برای تحلیل در آینده برای خودرو ساز ها و سایر مراکز مفید باشد.

ریست برنامه و فایل  ایربگ یا Airbag Module Reset در واقع نوعی پاک نمودن کد خطا در حافظه یونیت یا ECU ایربگ است. در واقع بعد از تصادف یا ضربه به خودرو نوعی کد خطا با نام “Crash Data”  یا ” اطلاعات تصادف” در ای سی یو ایربگ ذخیره می شود که از نوع ماندگار بوده و عموما بر خلاف سایر کدهای خطا ها قابل پاک شدن و ریست  توسط دستگاه دیاگ نیست.

چه خدماتی پس از تصادف بایستی برای خودرو انجام شود؟

چنانچه تصادفی داشتید که کیسه ایربگ عمل کرد با مراجعه تعمیرگاه ایربگ خودرو خدمات زیر برای شما انجام می‌شود.

  • خرید کیسه ایربگ مناسب با خودرو از بازار
  • در صورت نیاز خرید پوسته داشبورد و یا فرمان (برخی از خودروها نیاز به تعویض داشبورد ندارند. قطعاتی در خودرو هستند که پس از عمل کردن ایربگ‌ها قابل تعمیر کردن است و نیاز به تعویض آن‌ها نیست. مثلا پوسته داشبورد را می‌توان بدون نیاز به تعویض تعمیر کرد. در چنین شرایطی لازم نیست هزینه گزافی بابت تعویض داشبورد بپردازید. البته برای خودروهای داخلی هزینه تعمیر داشبورد نسبت به تعویض آن تفاوت زیادی ندارد و بهتر است با توجه به متریال ضغیف به کار رفته در خودروهای داخلی نسبت به تعویض داشبورد اقدام نمایید.)
  • جایگزین کردن کیسه‌های ایربگ جدید در خودرو
  • ریست و خام کردن یونیت ایربگ و پاک کردن خطای تصادف از یونیت ایربگ در صورتی که یونیت ایربگ صدمه ندیده باشد. اگر نسبت به خام کردن و یا تعویض یونیت ایربگ خود اقدام نکنید چراغ ایربگ خودرو روشن می‌ماند و حتی با وجود تعویض کیسه‌های ایربگ، پس از تصادف مجدد کیسه ایربگ عمل نمی‌کند.
  • صداگیری داشبورد خودرو بدیهی است که پس از تصادف و تعویض داشبورد و جایگزین کردن کیسه ایربگ، خودرو به صدا می‌افتد.

توصیه ما به شما این است که برای تعمیرات ایربگ خود حتما به مراکز مجاز و معتبر مراجعه نمایید و فریب مراکز غیر مجازی که بدون تعویض کیسه ایربگ به تعمیر ایربگ شما می‌پردازند را نخورید، چرا که کیسه‌های هوا قابل تعمیر و استفاده دوباره نیستند و این مراکز تنها پوسته داشبورد را تعویض می‌کنند و خودرو را با ظاهری مورد قبول به شما ارائه می‌دهند و از عمل مجدد کیسه‌های ایربگ خبری نیست.