سرویس: اجتماعی 19:44 - شنبه 08 آذر 1399

گفتگو با طبیب جوان اصفهانی، حجت ­الاسلام سجاد شاهمرادی متخصص پزشکی ایرانی اسلامی

کرونا قابل درمان است/ اگر طب جدید از درمانش عاجز شده دلیل نمی­شود بقیه سیستم­های درمانی هم عاجز باشند

در طی هشت ماه گذشته ما بیماران کرونایی که پذیرش کردیم متوسط بین ۵ تا ۲۰ نفر به طور روزانه بوده که برای اولین بار معاینه می ­شدند. از این آمار بحمدلله بیش از ۹۹ درصدشان جواب گرفتند و حالشان کاملا خوب شده است. بیماری که اکسیژن خونش روی ۷۴ و منتظر مرگ بود بعد از ۳ ساعت کار مداوم روی این فرد اکسیژن خونش بالا آمد و بهبود پیدا کرد

به گزارش اصفهان شرق؛ در فضای داغ قرنطینه و آمارهای رو به افزایش بیماری منحوس کرونا به گفتگو با طبیب جوان اصفهانی، حجت ­الاسلام سجاد شاهمرادی متخصص و پژوهشگر پزشکی ایرانی اسلامی نشستیم. شاهمرادی متخصص طب سوزنی و دارای مدرک طب چینی است که پیرامون فعالیتهای درمانی ایشان در دوران مبارزه با ویروس کرونا سخنان امیدبخش و دست اولی را از او خواهیم شنید.

 ***

لطفاً یک معرفی از خود و پیشینه­ کاری‌تان بفرمایید.

شاهمرادی: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم. بسم الله الرحمن الرحیم.

حقیر سجاد شاهمرادی متولد خرداد ماه 1364 دانش آموخته­ رشته حقوق در دانشگاه و بحمدلله دانش آموخته‌ی حوزه­ علمیه­ اصفهان و قم تا سطح عالی هستم. از سال 1387 با شروع طلبگی به مرور و خیلی آرام وارد حیطه­ طب سنتی شده و در کنار دروس حوزه آرام آرام طب را فرا گرفتم. در تهران و یزد افتخار شاگردی اساتید بزرگی را داشتم و بعد از فرا گرفتن طب سنّتی شرایطی فراهم شد که به فراگیری طب سوزنی و طب چینی بپردازم. تلاش­های زیادی کردیم که بتوانیم از علوم مختلفی که برای درمان بشر وجود دارد استفاده کنیم. سعی کردیم ذهنمان را فقط روی آن­چه در کتب طب ایرانی آمده، از جناب شیخ الرئیس بوعلی سینا رحمه الله علیه و بزرگان دیگر ما مثل حکیم عقیلی، حکیم جرجانی، حکیم ارزانی و… نبندیم  و هر آن­چه که در راستای درمان و حفظ سلامتی بشر مفید است را کشف و استفاده کنیم. چون خداوند متعال می­فرماید اسلام یعنی تسلیم؛ تسلیم در مقابل حق. وقتی که خداوند متعال چیزی را برای درمان بشر وضع کرده است، این کوته فکریست که انسان خودش را محدود کند و مثلا بگوید من فقط از طب ایرانی، یا فقط از طب اسلامی استفاده می کنم و یا مد نظرمان این باشد که فقط هر آن­چه در کتب ما به ما رسیده است را باید استفاده کنیم. به نظر می­رسد اسلام وسعت دیدش بیشتر است از آن­چه که ما می­دانیم. طب چینی حقایقی دارد، طب نوین حقایقی دارد، طب سنتی حقایقی دارد، روایات ما حقایق بسیاری دارند. چه اشکالی دارد که انسان از همه­ این­ها استفاده کرده و تجمیع بکند و در جهت نیل به هدف خودش از آن  استفاده کند.

برای کشف حقایق از روایات، مناط‌هایی [اصل، قرینه و جهت] وجود دارد، مثلاً تفسیر روایت به روایت. یا اصولی وجود دارد مثل علومی که در حوزه علمیه برای کشف و فهم حقایق از روایات خوانده می­شود. برای طب جدید هم مناط­هایی وجود دارد که اگر به آنها اعتبار کنیم و استنباط‌مان را بر اساس مناط­های خود آن طب قرار دهیم، می­‌توانیم از آن به درستی استفاده کنیم. به شرطی که سرجای خود و به اندازه­ درست استفاده شود. خداوند توفیق داد و توانستم مدرک طب سوزنی را دریافت کنم و ب­حمدلله والمنَّه با استفاده از طب سنتی خودمان و طب سوزنی که قسمی از طب چینی هست، توانستیم بیماران زیادی را در حوزه­ های مختلف درمان کنیم.

از فعالیتتان برای درمان کرونا بفرمایید.

از اسفند ماه که بیماری کرونا وارد ایران شد، مثل بقیه­‌ی اصناف طبابت، از طب سنتی، طب اسلامی، طب جدید، ما هم در مواجهه با این بیماری بی‌تجربه بودیم. لطفی که خداوند متعال به ما کرد این بود که به واسطه­ مناط­هایی که در طب چینی پیدا کرده بودیم و کشف مناط­هایی که در طب سنتی برای ما ایجاد شده بود، توانستیم خیلی زود طوری که خودمان هم  باورمان نمی­شد، کرونا را از روی علائم بالینی بیمار تشخیص داده و فرق آن را با سرماخوردگی و بیماری­های دیگر کشف کنیم. وقتی در مورد بیمارانمان تشخیص ما کرونا بود و ایشان به خواست خود تست کرونا هم می­دادند، جواب همیشه با تشخیص ما منطبق بود. یا وقتی به تشخیص ما بیمار کرونا نداشت و به او می‌گفتیم بدن دردت دلایل دیگری دارد مثلا به­ خاطر خوردن سردیجات و در معرض باد سرد قرار گرفتن و غیره است نه ویروس کرونا، پس از انجام آزمایش، جواب تست او نیز دقیقا مطابق با تشخیص ما بود.

گرچه شاید تشخیص ­هایی که ما می­دادیم اندکی دقیق تر از تشخیص­هایی بود که در بیمارستان می­دادند. اوایل از روی مخاط، کشف می­کردند که این شخص کرونا دارد ولی خود پزشکان طب جدید هم می­دانند که این روش، مطلق ویروس را تشخیص می­دهد، نه کووید19 را. یعنی اگر شخص سرماخوردگی هم داشته باشد باز هم کووید19 تشخیص می ­دادند. در حالی­که  مدل عفونتی که ما کشف کرده بودیم که ویروس کرونا روی آن بار می­شود و با آن فعالیتش را انجام می­دهد، با سرما­خوردگی یا آنفولانزا متفاوت بود. همچنین با بقیه­ انواع عفونتها که ما بحمدلله توانسته بودیم در طول دوران طبابت در این حدود 9سال ببینیم نیز متفاوت بود. در طی هشت ماه گذشته ما بیماران کرونایی که پذیرش کردیم متوسط بین 5 تا 20 نفر به طور روزانه بوده که برای اولین بار معاینه می­شدند. از این آمار بحمدلله و المنّه بیش از 99.5 درصدشان جواب گرفتند و حالشان کاملا خوب شده است.

بعضی­ها بیمارانی بودند که ما اصطلاحاً به آن­ها بیماران سرپایی می­گوییم. علائم خیلی کمی داشتند. با یک سرفه­ مختصری، یا یک بدن درد مختصری. بعضی از بیمارانی هم که به ما مراجعه می کردند افرادی بودندکه از بیمارستان با رضایت خودشان با دستگاه اکسیژن مرخص شده بودند و با اکسیژن زیر 83 به ما مراجعه می کردند. حتی بیماری هم داشتیم که ما بر بالینش رفتیم. بیماری که اکسیژن خونش روی 74 بود و منتظر مرگ بود و خداوند متعال لطف کرد بعد از 3 ساعت کار مداوم روی این فرد اکسیژن خونش بالا آمد و  بهبود پیدا کرد.

نکته‌ی جالب این است که این بیمار 67 سال سن داشت. اکنون این شخص سلامتی خود را به دست آورده و اسم و مشخصات و آدرسش قابل پیگیری هست. این گونه نیست که ما حرفی را بی­ سند بزنیم. تمام این آماری که خدمتتان عرض می­کنم عین اوراق بیمارستانی مکتوب هستند. یعنی برگه­ پرستاری برایشان پر شده، برگه­ ویزیت برایشان پر شده، برگه­ ادامه درمان برایشان پر شده است و داروهایی که برایشان تجویز شده، نقاطی که برایشان طب سوزنی شده، تمام این­ها مکتوب هست. بعضی می­گویند این­ها اگر مراجعه هم نمی­کردند، خودشان خوب می­شدند. بعضی از این بیمارانی که ما پذیرش کردیم، افرادی بودند که بیمارستان از جهت عدم توانایی در درمان آنها را ترخیص کرده بود. بیماری داشتیم که به سه بیمارستان مراجعه کرده بود اما او را پذیرش نکردند. آن زمان که بیمارستان امین هم جزو بیمارستان­های کرونایی بود، بیمارستان امین هم پذیرش نکرده بود، بیمارستان الزهرا هم پذیرش نکرده بود و وقتی به ما مراجعه کرد اکسیژنی کافی در خونش نداشت، با دستگاه به ما مراجعه کرد و الحمدلله درمان شد.

نکته بسیار پر اهمیت در درمان­هایی که به ­واسطه­ طب سوزنی و طب سنتی انجام می­شود این است که ما نباید فیزیولوژی طب جدید را با فیزیولوژی طب سنتی و فیزیولوژی طب چینی قیاس کنیم. ما حتی فیزیولوژی طب سنتی و طب چینی را هم با هم قیاس نمی­کنیم. چرا؟ چون آن­ها جهات پرداختنشان به بدن متفاوت است. مثلا افرادی که گفتم اکسیژن خونشان پایین بود، در طب چینی از این منظر به بیماری پرداخته نمی­شود. لکن برای فهم مخاطب که اکنون با این ادبیات در ارتباط هست، نمی­توانم بگویم که بیمار ما چه چیز خونش به شدت کاهش یافته بود. این حرف را باید بپذیریم که در یک کشور با جمعیت یک میلیارد و چهارصد و چندین میلیونی که خرده ­ای از جمعیتشان بیش از جمعیت کل ایران است، با به­ کارگیری طب چینی به­ عنوان یک درمان اصلی برای بیماری کرونا و نه به عنوان یک درمان مکمل، توانستند یک ماه و نیم پیش اعلام وضعیت سفید کنند و این بسیار سخیف است که ما بگوییم که چین آمارش را اعلام نمی­کند. با این همه وسایل ارتباطی و با این همه شبکه ­های مجازی این حرف، حرف پسندیده­ و درستی نیست.

ما جلسه ­ای در مرکز مطالعات طب سوزنی ساری با رئیس سازمان طب سوزنی جهانی، که ایشان رئیس سازمان طب سوزنی چین هم هستند به صورت ویدئو کنفرانس داشتیم. ایشان گفتند ما هفت جلسه با وزارت بهداشت و درمان ایران برای درمان کرونا داشتیم و تمام پروتکل­ های درمانی که در چین به­ کار گرفتیم را به ایران تحویل دادیم. اگر خاطر شریفتان باشد از این هفت جلسه فقط یک جلسه ­اش در اخبار اعلام شد و شش جلسه­ دیگرش اصلاً اعلام نشد. متاسفانه هیچ کدام از آن پروتکل ­ها هم انجام نشد. اکنون ما با استفاده از همان پروتکل­ های درمانی طب چینی، برای بیمارانمان طب سوزنی انجام می‌دهیم و الحمدلله جواب داده است. تاکنون مریضی نداشتیم که از سنگینی و عدم تنفس به ما مراجعه کند و بعد از فقط پنج دقیقه، نه بیشتر، فقط پنج دقیقه، نفس کاملاً راحتی نداشته باشد. بعد از دو دقیقه نفسش آرام شده و بعد از پنج دقیقه کاملا عادی می ­شود. حتی آن­هایی هم که حال به شدت وخیمی داشتند اولین علامتی که ما از آنها رفع کردیم این بوده که تنفّسشان را اصلاح کردیم.

بعضی­ ها تصور می­کنند طب سوزنی طبی است که درمان علائم می­کند و یک درمان زودگذر است. درحالی­که اصلاً اینطور نیست. درمان در طب چینی می­تواند درمان ریشه ­ای باشد. منظورم این نیست که هرکس سوزن دست گرفت و سوزن زد حتماً درمان ریشه ­ای می­کند. مثل همین فضایی که در طب جدید موجود است و حتی همین فضایی که در طب سنتی موجود است، اینطور نیست که اگر کسی که خواص تعدادی گیاه­ دارویی را می‌داند لزوماً تمام طب سنتی بلد است و می‌تواند تجویز کند.

آقای فلانی طب سنتی را می‌داند. الحمدلله در حال کار کردن است. ان شاالله هم که برای خدا باشد و جواب هم بگیرد و در و دکان نباشد؛ یعنی از طب سنتی پاساژ نزده باشد، بتواند درمان هم بکند. این هم خیلی خوب است. در روایات ما آمده است که یک مرض هفتاد نوع درمان دارد. کجاست این هفتاد تا درمان؟! شاید یک قسمی­ را طب جدید بتواند عمل کند. یعنی یک مدلی از درمان طب جدید برای بعضی از بیماری­ها جواب دهد.

یعنی اینطور نیست که طب سنتی و طب جدید کامل با هم مشکل داشته باشند؟

بنده نظرم این نیست که باید طب جدید را کاملا منکر شویم و بگوییم هیچ توانایی در درمان ندارد! به عنوان مثال طب جدید در جراحی­ها بسیار موفق است. شاید ما جهات درمان‌های دارویی طب جدید را قبول نداشته باشیم اما در حیطه‌ی جراحی می‌تواند بسیار کمک کننده و موفق عمل کند. ما هم اعتقاد داریم و در صورت لزوم مراجعان را پیش جراحان خوبی که در شهر خود ما وجود دارند می‌فرستیم و مردم مراجعه می­کنند و جواب هم می‌گیرند. در طب سنتی اینگونه نیست که اگر برای یک بیماری یک روش خاص درمانی به ­نظرم رسید و جواب داد، تنها راه انحصاری همان باشد. ممکن است 10 روش و یا حتی 50 روش درمانی دیگر هم برای درمان همان یک بیماری وجود داشته باشد. پس اگر فضا را کمی دقیق‌تر نگاه کنیم می­ بینیم که در این فیزیولوژی­ ها و در این تفاوت­ ها می­ توانیم به درمان­های متفاوتی برسیم؛ مشروط بر اینکه قابل اثبات باشد.

امروز کسی که می‌گوید برای درمان کرونا زنجبیل خوب است، باید دلیل بیاورد و بگوید چه چیزی را در ریه مشاهده کرده است؟ چه علائمی را دیده؟ همه می­دانند زنجبیل داروی گرم و خشک است. باید اثبات کند که چه مقداری بلغم در ریه مشاهده کرده، علائم بلغم چه بوده و چه دارویی برای بدرقه­ زنجبیل تا ریه تدارک دیده است؟ کسی که کمی طب سنتی کار کرده باشد می­داند ریه در طب سنتی جزو اعضای بعیده محسوب می­شود و برای رسیدن دارو به ریه حتماً داروی مبدرق نیاز است. یعنی دارویی که زنجبیل را تا ریه بدرقه کند و اگر نباشد زنجبیل فعالیتش را در معده انجام می­دهد. اگر جواب این سوالات بوضوح داده شود، می­‌توان گفت ما زنجبیل را قبول می­کنیم. یا مثلا کسی بگوید سیاهدانه عسل بدهید یا هر درمان دیگری که برای کرونا ارائه دهد، ما قبول می­کنیم به شرطی که مناط­ های کشفش را نیز ارائه دهد و با سیستم طب سنتی آن را اثبات کند؛ نه که صرفاً چون اسمی دارم بگویم درمان کرونا زنجبیل است.

ما به سادگی می­ توانیم کتابی را به عنوان محور قرار دهیم، ادله طب سنتی و علائم تشخیصی را از آن کتاب استخراج کنیم. کتابی که متفق ­القول، همه آن را قبول داشته باشند و البته از این جنس کتاب­ها فراوان وجود دارد. اگر روایات چیزی گفته ­اند، مثلاً داروی امام کاظم (ع) را بدهید، ما قبول داریم. روایت می­ فرماید از هلیله­‌جات استفاده کنید. سوال می ­پرسیم عین روایت چیست؟ روایت می­فرماید در ابتدای فصل سرد و در ابتدای فصل گرم از این دارو منتفع شوید و بیماری­هایتان را با آن درمان کنید. بعد در روایت می­فرماید در سه روز اول هرماه یعنی سه روز اول دی، سه روز اول بهمن، سه روز اول اسفند از این دارو منتفع شوید. حال چرا 40 روز برای پیشگیری به یک نفر داروی امام کاظم می­دهند؟ حضرت که این­طور نفرمودند. این چه روشی است که من روایت را می­خوانم بعد هرطور که دلم خواست تجویز می­کنم؟! در روایت نفرمودند کدام هلیله؟ هلیله زرد، سیاه یا کابلی؟ ما سه مدل هلیله داریم. در روایت نفرمودند چقدر از هلیله­ زرد، چقدر از شکر سرخ، چقدر از رازیانه یا چقدر از مصطکی؟ چون در فصل سرد از رازیانه، و در فصل گرم فرمودند از مصطکی استفاده کنید. پس ما اگر از روایت هم می­خواهیم استفاده کنیم، این روایت را می­گذاریم روی چشممان و استفاده می­کنیم ولی همان طور که روایت فرموده استفاده می­کنیم.

توصیه­ هایتان را درباره­ مقابله با کرونا بفرمایید.

اکنون این بیماری کرونا وجود دارد. ما برای این بیماری چه­ کار کنیم؟ بهترین راه را همیشه شنیده ­اید؛ پیشگیری. برای پیشگیری کرونا چه ­کاری می توان انجام داد؟ اینکه من ماسک بزنم، دست­ هایم را بشویم، فاصله اجتماعی را رعایت کنم خوب و مفید است؛ ولی این ها فقط به من می­گوید اگر ویروس کرونا خواست به تو حمله کند از او فاصله بگیر. مثلاً اگر ویروس ­کرونا خواست به تو حمله کند ماسک بزن و اجازه­ ورود به او را نده. حالا خودم چی؟ خودم هم باید یک توانایی برای مقابله­ با ویروس داشته باشم. اگر وارد بدن من شد تکلیف چیست؟ اکنون می ­بینیم که آمار وحشتناکی ارائه می­شود. روزانه 500 نفر فوتی داریم. به یک آمار بسیار عجیب رسیده ­ایم و تعداد مبتلایان هم بسیار زیاد شده و می ­بینیم کنارمان اغلب آدم­ها در حال مبتلا شدن هستند. حالا باید چه­ کار کنیم؟ اولین چیزی که به ­نظر می­رسد این است که باید به دو نکته‌ی مهم زیر توجه داشته باشیم.

1- قوی بودن سیستم دفاعی بدن

2- نبودن عفونت در بدن

که یکی ایجابی است و یکی سلبی است. من باید عفونت­ها را از بدنم بیرون کنم و یا نگذارم عفونت در بدنم به وجود بیاید. از طرفی باید سیستم ایمنی بدنم آن­قدر قوی باشد که وقتی با مهاجم روبه‌رو می­شود خودش بتواند آن را دفع کند و با آن مبارزه کند. در این راستا چه کار کنم؟ سیستم ایمنی بدنم را چطور می­توانم تقویت کنم؟ یا مگر سیستم ایمنی ما ضعیف می­شود که اکنون بخواهیم آن را قوی کنیم؟ بله، مسأله بسیار بدی که اکنون در جامعه­ ما هست موضوع ترس است. ما بیشتر در حال جان دادن از ترس کرونا هستیم تا از خود کرونا.

اجازه دهید یک مثال برایتان بزنم، شاید جالب باشد. جنگی اتفاق افتاد در کشوری به اسم ایران. عده ­ای رفتند و در دفاع مقدسی شرکت کردند و شهید شدند. اما ترسی که از جنگ بر این کشور حاکم شده بود فقط مربوط به آن عده ­ای که رفتند و جنگیدند نبود. اتفاقاً آن­هایی که رفته بودند و جنگیده بودند خیلی ترسی نداشتند. تعداد کسانی که رفتند و در جنگ شرکت کردند و درگیر این جنگ شدند 9 درصد کل جمعیت بود. بقیه­ ایران از ترس جنگ، تمام زندگیشان دچار اختلال شده بود. البته بعضی­ هم آن وسط سوءاستفاده می­کردند.

به­ نظر می­رسد اکنون ما هم در شرایط جنگی واقع شده ­ایم. شرایط جنگی با ویروس منحوس کرونا که البته آن هم جندالله است. آمده کمی پیچ ما را تنظیم کند. فکر کردیم خیلی قدرت داریم. گمان کردیم اکنون دیگر نظام پزشکی داریم که همه بیماری­ها را درمان می­کند. یک ویروس آمده پیچمان را تنظیم کند که بفهمیم و بدانیم جایی خبری  نیست. البته کسی که توکلش به خداست از پس این ویروس هم برمی ­آید و به سلامت گذر می­کند. طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی داده، این ویروس به شدت ضعیف ­تر از آنفولانزا، سارس، ابولا و بسیاری از ویروس ­هاست که جان انسان را در طی سال­ها گرفته و می­گیرد. البته در شیوع قوی است ولی در کشت و کشتار نه. خیلی ضعیف است و اصلا ویروس قدرتمندی نیست. این ویروس آن­قدر قدرتمند نیست، پس چرا من تا این حد می­ترسم؟ هر روز آمار مرگ و میر را اعلام می­کنند. این ترس آور است. بد نیست در اینترنت سرچی کنیم و آمار سقط جنین در جهان را ببینیم. روزانه چند میلیون بچه سقط می­شوند. آمار سقط جنین در ایران شاید باورکردنی نباشد.

یک آماری را می­دانم که به صورت رسمی 500 تا و یک آمار غیررسمی خود پزشک­ها اعلام می­کنند که روزانه ما هزار تا سقط جنین علی الظاهر قانونی داریم که البته طبق پروتکل­های خود وزارت بهداشت قانونی نیست. چرا این آمار برای ما هراس ایجاد نمی­کند؟ چرا هر روز این آمار را برای افراد باردار نمی گوییم؟ که مثلا آیا می­دانید امروز چند تا بچه سقط شد؟! معلوم است می­ترسد و بچه اش سقط می­شود. آمار تصادف­های ما چقدر است؟ روزانه چند نفر انسان در اثر تصادف می­میرند؟ آمار مرگ و میر اعتیاد و… پس اگر قرار شد ما بترسیم و این ترس در وجود ما رخنه کند اولین اتفاقی که برای ما رقم می­خورد این است که سیستم ایمنی ما را ضعیف می­کند. شما وقتی می­ترسی تمام بدنت دچار اضطراب می­شود. حالا بر اساس هر طبی که تحلیل بکنی، ترس عاملی است در نابود کردن سیستم دفاعی و سیستم ایمنی بدن. رعایت­هایمان سرجای خودش. اما ترس معنا ندارد. مگر ما خدا نداریم. مگر ما ولی ­الله نداریم؟ خب یک توکلی بکنیم، توسلی بکنیم به امام زمان که آقا حواست به ما هست؟ ما هم شیعیان شماییم و تمام.

قرار نیست ما قدم عقب بگذاریم. ما سر مرزهایمان محکم ایستاده ­ایم. از کیان مملکتمان دفاع می­کنیم. خب همین کار را هم برای ویروس کرونا انجام می­دهیم. ماسک می­زنیم فاصله اجتماعی را حفظ می ­کنیم ولی نمی­ ترسیم. لازم نیست برای این که ما تدابیر وزارت درمان را رعایت کنیم بترسیم. آقا تا مردم را نترسانیم این­ها چیزی را رعایت نمی­کنند. این حرف اشتباه است. الحمدلله رب العالمین مردم فهیم ­اند. بگویید برای حفظ جان خودت این کارها را انجام بده و نترس. تو بر کرونا پیروز می­شوی.

پس این شعاری که ما می ­توانیم کرونا را به حول و قوه­ الهی شکست بدهیم، چه می­شود؟ پس نباید بترسیم. ترس عاملی است که سیستم دفاعی بدن و سیستم ایمنی بدن را به شدت ضعیف می­کند و اگر این سیستم ضعیف شد مثل این است که حکومت مرکزی را ضعیف کنیم و بگوییم کسانی را از سازمان ملل بیاوریم در مرزهای ما مستقر کنیم تا به ما حمله نکنند. او که دلش به حال تو نسوخته است. سیستم حکومت مرکزیت را قوی کن. سیستم دفاعی بدن مملکتت را قوی کن. همان­طور که حضرت آقا فرمودند سیستم موشکی ما باید قوی باشد، سیستم دفاعی ما باید قوی باشد. در مورد کرونا هم همین­طور باید باشد.

چه راه­کارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود دارد؟

ترس یک کار سلبی بود که سیستم دفاعی بدن من را ضعیف می­کرد. حال چه کنم که سیستم دفاعی بدنم قوی شود؟ یک کار خیلی ساده این است که روی سیستم دفاعی بدنم بار اضافی نباید بگذارم. با چه کاری؟ با پرخوری. با عدم رعایت موازین اسلامی در غذا خوردن. آن­قدر پُر می­خورم که سیستم دفاعی بدنم از تدبیر بدنم عاجز می­شود. دیگر چه­ کاری انجام دهم؟ یکی از کارهایی که می­تواند خیلی کمک به تقویت سیستم دفاعی بدن بکند ورزش کردن است. اکنون همه­ ایرانیان عزیز در خانه­ ها نشستند پای موبایل­ ها و تلویزیون و اندک تحرکی هم که داشتند از ایشان گرفته شده است. خب چه ­کار کنیم؟ ورزش کنید. گفتند در بوستان ها و پارک ها حضور پیدا نکنید. بسیار خب در خانه ورزش کنید. اتفاقاً با این آلودگی که الان هوا دارد خیلی بهتر است که در خانه ورزش کنیم.

چه ورزشی انجام بدهیم؟ یک دویدن آرام یا پیاده روی تند. چقدر؟ آن قدری که کمی نفس تند شود، کمی صورت سرخ شود، کمی عرق در بیاید. ممکن است روز اول دو دقیقه ورزش کردن باشد اشکالی ندارد دو دقیقه ورزش کنید. مثلا سه بار و هربار به مدت دو دقیقه ورزش کنید. البته با شرایطی که برای ورزش کردن قائلیم؛ یعنی معده خالی باشد، روده ­ها از مدفوع خالی شده باشد. مثانه هم پر نباشد.

اگر من این کار را انجام دهم، آرام آرام بدنم قوی می­شود. حکومت مرکزیم قوی می­شود. ورزیده می­شود. حالا این شخص را برای مقابله­ با کرونا بفرستم بهتر است یا یک آدمی را که همین طور پای تلویزیون دراز کشیده و مشغول موبایل است و فقط می­خورد. خب اضافات این مواد در بدنش چه اتفاقی را رقم خواهد زد؟ دفع نمی ­شود، فاسد می­شود.

چه کنیم که عفونت در بدنمان ایجاد نشود؟

گفتیم که اگر عفونت در بدن ما باشد، ویروس کرونا از هر جایی که رد شود و دستش به ما برسد ما را مبتلا خواهد کرد. چگونه عفونت در بدن درست نکنیم؟ اولین نکته این است که پرخوری نکنیم. آداب غذایی را رعایت کنیم. تند غذا نخوریم، درهم خوری نکنیم، وقتی غذا می­خوریم روی غذا میوه نخوریم، چند مدل غذا با هم نخوریم چون باعث می شود عفونت در بدن ما به وجود بیاید.

وقتی تند تند غذا می­خوریم غذا در بدن به واسطه نجویدن و مدت زیاد در معده ماندن فاسد می­شود. مایعات را روی غذا نخوریم، چراکه این هم باعث افساد هضم می­شود. بعضی مواد غذایی هم باعث ایجاد عفونت در بدن می­شوند. مثلاً میوه غیر فصل باعث عفونت می‌شود؛ حتماً از میوه‌های فصل استفاده کنیم. در میوه خوردن هم درهم‌­خوری نکنیم. وقتی یک بشقاب پر از انواع میوه ­ها شامل پرتقال، موز، لیمو، خیار و غیره را با هم می­خوریم آن­ها نمی‌توانند هضم خوبی در بدن داشته باشند و چون به شدت لطافت دارند، تبدیل به عفونت می‌شوند. هنوز در برخی مغازه­ های میوه فروشی هندوانه وجود دارد، هندوانه مخصوص فصل زمستان است یا تابستان؟! خداوند این میوه را برای فصل تابستان که رطوبت زیادی از بدن تحلیل می رود، قرار داده است که جایگزین این رطوبت از دست رفته باشد و بدن را خنک کند و آب مورد نیاز بدن را تامین کند؛ ولی در فصل پاییز و زمستان چون بدن تعریق ندارد نیازی به خوردن هندوانه نیست. همچنین خیار نیز مخصوص فصل تابستان است و هر میوه دیگری که من در غیر فصل خود استفاده کنم، باعث ایجاد عفونت در بدن می­شود.

گاهی بعضی تصور می‌کنند که باید حجم زیادی از میوه بخورند تا مثلاً ویتامین c یا ویتامین­ های دیگر در بدنشان تأمین شود. این تصور غلط است. طب جدید هم می­گوید اگر ما یک نصف پرتقال استفاده کنیم ویتامین c لازم برای بدن ما برای یک روز تامین می­شود، چه نیازی هست که شما شش تا پرتقال و دو تا هم لیمو شیرین بخوری؟

نکته بعد این است که از غذاهایی که استعداد عفونت شدن در بدن دارند کمتر استفاده کنیم. مثل غذا­های خمیری، یعنی الویه یا انواع نان باگت. همچنین از غذاهایی که خون خوب در بدن تولید نمی کنند پرهیز کنیم، مانند قورمه سبزی، آش شله قلمکار، حلیم بادمجان. بادمجان مناسب فصل تابستان است که البته طبخ آن نیز آدابی دارد. ماهی، مخصوص فصل تابستان است، که البته برای مردم اصفهان بهتر است به صورت کبابی مصرف شود. خوردن ماهی در فصل پاییز و زمستان باعث ایجاد رطوبت شدید سرد بلغمی در بدن می‌شود، که بدن را آماده دریافت ویروس می‌کند که حتی یک متر و نیم که هیچ، اگر کرونا از چند کیلومتری ما نیز رد شود به آن مبتلا می­شویم!

اگر ما یاد بگیریم که ماهی غذایی نیست که بتوان آن را در اصفهان زیاد مصرف کرد و مخصوص جنوبی ­ها و شمالی­ هاست، آرام آرام عادات غذاییمان را درست می‌کنیم و در این صورت خود جناب ماهی فروش هم می‌فهمد که در فصل پاییز و زمستان نباید ماهی صید جنوب را برای فروش به اصفهان بیاورد. اگر من یاد بگیرم که زمستان، در فصل سرد، آن هم در شب چله الزاماً نباید هندوانه بخورم، آن وقت هندوانه فروش محترم هم یاد می­گیرد که در آن زمان هندوانه نیاورد و آرام آرام عادات غذایی ما درست می‌شود. همچنین است مصرف بیش از حد فست فودها.

اجازه دهید یک قاعده را در اینجا مطرح کنم، برای ایجاد یک فعل یا یک پدیده در عالم فقط فاعلیت فاعل کافی نیست بلکه قابلیت قابل هم شرط است. ما فاعلیت جناب کرونا را قبول داریم که می‌تواند ما را مریض کند اما ما می‌توانیم قابلیت مریض شدن را از بدن خود بگیریم! اگر آن فاعلیت بیاید و قابلیت وجود نداشته باشد نمی‌تواند ما را مریض کند. چیزی که اکنون گفته می‌شود، این است که ویروس کرونا ما را بیمار خواهد کرد. ولی ما می‌توانیم با دست خودمان کاری کنیم که بیمار نشویم همانطور که می توانیم کاری کنیم که بیمار بشویم.

توصیه­ های تغذیه­ای شما در این دوران کرونایی چیست؟

بله. سوال مهم بعدی این است که حالا چه بخوریم؟ از چه غذاهایی استفاده کنیم که هم سالم باشند، هم در بدن ایجاد عفونت نکنند؟ در پاسخ باید گفت میوه ­های فصل، اگر هنوز به کرونا مبتلا نشده ­ایم می­توانیم از میوه‌های فصل استفاده کنیم که البته بِه، جزو بهترین میوه‌هاست. بِه میوه ای است که نمی­تواند تبدیل به عفونت شود. یعنی قابلیتش را ندارد. همچنین از سیب، انار، لیمو شیرین، پرتقال شیرین و نارنگی می‌توان استفاده کرد که البته نارنگی را باید کمتر استفاده کنیم.

سوال دیگری که اینجا مطرح می‌شود این است که چه زمانی باید میوه بخوریم؟ در پاسخ باید گفت میوه را نباید بلافاصله بعد از غذا خورد، همچنین میوه را نباید با شکم خالی خورد. علتی که میوه بعد از غذا نباید خورده ‌شود این است که به واسطه اینکه غذا غلیظ و دیر هضم است و میوه لطیف و زود هضم، تبدیل به عفونت می‌شود. یعنی معده وقتی می­خواهد غذای غلیظ و دیرهضم را هضم کند، میوه به اصطلاح فاسد شده و ایجاد عفونت می­کند. البته با شکم خالی هم نباید میوه خورد، چون معده را دچار ورم می­کند مگر سیب و به و انار.

برای کسانی که به کرونا مبتلا می­ شوند دو میوه سیب و به را پیشنهاد می‌کنیمدر غیر فصل پاییز و زمستان برای کسی که مبتلا به کرونا شده فقط میوه­ سیب پیشنهاد می شود نه هیچ میوه دیگری. پس کسی که مبتلا به بیماری کرونا شده مجوز خوردن هیچ میوه دیگری جز سیب و به را ندارد. در دیگر فصول هم خوردن سیب و آب سیب توصیه می­شود. اما اگر باعث ایجاد اشکال در اجابت مزاج فرد شود باید آب سیب را با شکر میل نماید یا با مقدار کمی عسل البته به شرطی که عفونت داخل بدنش عفونت صفراوی نباشد که این باید توسط طبیب تشخیص داده شود.

اگر کسی دچار بیماری کرونا شد اولاً نباید بترسد. کرونا از یک سرماخوردگی ساده راحت تر است؛ یعنی سرماخوردگی بیماری پیچیده ­تری نسبت به کرونا است. فرآیند درمان سرماخوردگی برای ما بسیار پیچیده‌تر از کروناست ولی برای درمان بیماری کرونا فقط یک تخلیه عفونت نیاز است و یک رفع علائم بالینی. این کار ساده‌ایست.

کرونا قابل درمان است! اگر طب جدید از درمانش عاجز شده دلیل نمی­شود که بقیه سیستم ­های درمانی هم از علاج آن عاجز باشند. شاهدش این است که در چین بیش از یک ماه و نیم است که جشن سفیدی کرونا گرفته شده است؛ یعنی علاج شده و پیشگیری کامل صورت گرفته است. این یک راهکار ساده دارد. پس ترس را به وجودمان راه ندهیم.

تدابیر بدن برای افرادی که مبتلا به ویروس کرونا می­شوند را بیشتر توضیح دهید.

اول باید در غذا خوردنمان یک اختصاری ایجاد کنیم. تا گرسنه نشده‌ایم غذا نخوریم. بعضی گمان می‌کنند باید به شخص بیمار بیشتر غذا دهند تا ضعف نکند و بدنش قوی‌تر شود. اما این تصور غلط است. باید تا شخص به مرحله‌ی ضعف نرسیده و می‌تواند تحمل کند به او غذا ندهیم. خصوصاً اگر بیمار تب داشته باشد. در هنگام تب اگر کسی غذا میل کند حتما تب شدت پیدا می‌کند. پس تا تب را به صورت کامل قطع نکرده‌ایم نباید به او غذا بدهیم.

حال سوال پیش می‌آید که چگونه تب را پایین بیاوریم؟ در پاسخ باید گفت عفونت باید از بدن حذف شود تا تب پایین بیاید. اما تا من بیایم و به طبیب مراجعه کنم تا عفونت را خارج کند، چگونه تب را کنترل کنم؟ چند راهکار ساده برای مدیریت تب در منزل وجود دارد.

  • – پاشویه با آب گرم و گل ختمی. گل ختمی سفید را ۱۵ دقیقه در آب جوش حرارت می­دهیم. سپس دمای آن را به کمتر از ۳۵ درجه می ­رسانیم و پاها را در آن به مدت ۲۰ دقیقه نگه می­داریم تا تب پایین بیاید.
  • – یکی دیگر از کارهایی که برای کاهش تب خصوصاً در شب می­شود انجام داد این است که پیاز را حلقه کرده کف دست و پا و زیر بغل بگذاریم.
  • – راهکار دیگر برای کاهش تب، اسپری کردن گلاب روی بدن است. اگر شخص تبش خیلی بالا بود اسپری نشود زیرا حالت تشنج یا لرز ایجاد می‌کند. در این صورت خیلی ملایم دست داخل گلاب زده شود، کمی که با دست هم دما شد، روی بدن شخصی که تب دارد گذاشته شود.
  • – راه دیگر برای کاهش تب، زدن روغن بادام شیرین خوراکی روی ملاج بیمار است. برای اینکه ملاج را درست تشخیص دهید وسط دو ابرو را بگیرید و بالا بروید و تقاطع آن را با خطی که از تاج دوگوش به وسط سر می­آید در نظر بگیرید، محل تقاطع ملاج را نشان می­دهد. همان جایی که در نوزاد دیرتر از بقیه قسمت­های سر سفت می­شود.
  • – زدن روغن بنفشه پایه بادام به کف دست و پا و به کل بدن نیز تب را پایین می‌آورد. همچنین خوردن عرق بید آرام آرام سبب کاهش تب می‌شود. این‌ها راهکارهای بسیار ساده برای کاهش تب در بیمار هستند که البته قطعاً تا عفونت به طور کامل خارج نشود تب را به صورت کامل نمی توان کنترل کرد.

نکته مهم در این رابطه این است که اگر ما توانستیم با این کارهای ساده تب را پایین بیاوریم خود بدن قوت مبارزه با بیماری را پیدا می­کند. این خیلی مهم است. از طرفی بیمار دچار ضعف شده و اول باید تبش را با این تدابیر پایین بیاوریم و بعد از آن کمی غذای خیلی لطیف به او بدهیم.

 خوب حالا باید بدانیم که چه غذاهایی می‌توانیم به بیمار بدهیم؟

در پاسخ باید گفت غذاهایی که شخص مبتلا به بیماری کرونا می­خواهد استفاده کند باید دو ویژگی داشته باشد.

۱. قابلیت تبدیل شدن به عفونت در او اندک باشد.

  ۲. راحت هضم شود و از بدن گذر کند.

حال با این دو ویژگی چه غذاهایی را پیشنهاد می­کنیم؟

یکی از غذاهای مناسب جوجه کباب است. چند تکه مرغ زیر توری و روی گاز کباب شده باشد و البته کسی که مبتلا به کرونا است دود استشمام نکند. این یکی از غذاهای بسیار سالم و عاری از عفونت است که خودش هم قابلیت تبدیل شدن به عفونت را در بدن ما ندارد.

غذای دیگر جوجه خروس است. کباب کردن جوجه خروس و یا استفاده کردن از آن به صورت آب­پز بسیار مناسب است. مرغ آب­پز در این دوران مناسب نیست ولی به صورت کبابی می تواند مصرف شود ولی جوجه خروس را می‌شود به صورت آب‌پز هم مصرف کرد.

یک غذایی که اصفهانی ها دارند و در کتب مشهور طبیعی مثل مخزن الادویه نوشته‌ی جناب عقیلی هم آمده است، اُماج نام دارد. ترکیب آرد، نمک، زردچوبه، مقداری روغن زیتون و اسفناج یا برگ چغندر. غذای بسیار راحتی است و شاید در ۲۰ دقیقه آماده شود. این غذا باعث می­شود هم لینت مزاج ایجاد شود، هم مواد غذایی بدن را تأمین کند. مخصوصاً برای کسانی که در دوران کرونا دچار لرز هستند وقتی این غذا را بخورند و بعد زیر پتو قرار بگیرند، تعریق خوبی برایشان اتفاق می‌افتد و خیلی از عفونت‌ها از بدنشان دفع می­شود و لرز بدن به پایان می­رسد.

غذای دیگر پلو ماش یا دقیق تر بگویم چلو ماش. یعنی برنجی که آبکش شود و با ماش پخته شود این غذا هم سالم است و قابلیت تبدیل شدن به عفونت را هم ندارد و راحت در بدن هضم می شود. برای طبخ نیز باید فقط و فقط از روغن زیتون استفاده کرد.

اگر کسی دچار سردی مزاج یا رطوبت زیاد شده باشد و بخواهد آب بخورد بهتر است که از آب و کمی عسل استفاده کند، البته نه عسل زیاد. خوردن آب عسل و لیموترش را خیلی توصیه نمی کنیم، آن هم به خاطر تدابیری است که خود طب جدید هم بیان می‌کند که البته فعلا از گفتنش صرف نظر می‌کنیم.

طبق یافته های طب جدید ویتامین c برای پیشگیری از بیماری های عفونی و ویروسی مثل سرماخوردگی مفید است ولی وقتی شخص مبتلا به سرماخوردگی شد خوردن ویتامین c و دریافت آن باعث طولانی شدن بیماری می شود. پس نباید از پرتقال و نارنگی و چیزهایی که ویتامین c در آنها موجود است در زمان بیماری استفاده کنیم.

یکی دیگر از غذاهایی که می­شود استفاده کرد شورباجات است. شوربا ترکیب خرده برنج و گشنیز و اسفناج یا برگ چغندر است که با سینه مرغ پخته شود بدون گوشت قرمز.

از جمله پرهیزات بسیار جدی که در بحث بیماران کرونایی باید مد نظر قرار گرفته شود اجتناب از خوردن گوشت قرمز است. به هیچ وجه گوشت قرمز نباید در زمان ابتلا به بیماری کرونا یا هر بیماری عفونی دیگری استفاده شود. چون گوشت قرمز همان قدر که برای تقویت بدن خوب است برای تقویت بیماری هم موثر است و به واسطه‌ی دارا بودن مقادیر زیادی از مواد مغذی می‌تواند ویروس یا هر بیماری عفونی دیگری را هم تقویت کند.

نکته دیگر درباره‌ی لبنیات است. شیر غذای بسیار خوب و مقوی است اما قابلیت تبدیل شدن به عفونت در آن بسیار زیاد است. ما در طب قدیم می خوانیم که شیر سریع الاستحاله است. اگر کسی در زمان بیماری کرونا یا هر عفونتی که در بدنش وجود داشته باشد از شیر استفاده کند حتماً بیماری او تشدید می‌شود. ماست و دوغ هم همین طور است، به دلیل سردی فصل پاییز و زمستان و قابلیت تبدیل شدن به عفونت.

یکی از میوه ­هایی که در زمان کرونا مصرفش بسیار مضر است هویج و آب هویج است. هویج خودش قابلیت زیادی برای تبدیل شدن به عفونت دارد. وقتی به عفونت‌های بدن می‌رسد سریع استحاله می‌شود و به سمت عفونت‌ها می‌رود. پس پرهیز از آب هویج هم یک اصل بسیار جدی است.

یکی از مواردی که برای درمان کرونا بسیار اهمیت دارد و شاید از ذهن ما دور مانده باشد این است که شخصی که مبتلا به هر بیماری می‌شود باید اجابت مزاج بسیار راحتی داشته باشد. مخصوصاً در یک بیماری مثل کرونا اگر ریه ­ها درگیر شده باشد و نفس تنگی به وجود آمده باشد وقتی شخص اجابت مزاج می­کند نفسش آرام می­گیرد. شاید بگویید ریه چه ربطی به روده دارد؟ باز باید تاکید کنم فیزیولوژی طب قدیم با فیزیولوژی طب جدید متفاوت است؛ شاید دیده باشید شخصی که عمل جراحی مخصوصاً در نواحی شکم انجام می­دهد مثلاً کیسه صفرا یا آپاندیس را درآورده باشد یا اگر زایمان کرده باشد تا شکمش کار نکرده از بیمارستان مرخصش نمی‌کنند. تا به حال از خود پرسیده اید چرا؟ طبق فیزیولوژی طب جدید این یک اصل است و کسی هم اعتراضی نمی­کند.

در مکانیسم علاج طب چینی و طب سوزنی ریه و روده دو کانالی هستند که به شدت در کارکردشان به هم وابسته اند و اگر روده ها خوب تخلیه نشوند، ریه توانایی جذب اکسیژن را از دست می دهد. خوب ما باید در درمان‌مان به این نکته توجه کنیم که روده ­های شخص خوب کار می­کند. یک داروی بسیار ساده برای اینکه شکم شخص خوب کار کند را خدمتتان عرض می­کنم. این دارو را از همه‌ی عطاری‌ها در سطح شهر می­توانید تهیه کنید.

یک داروی معروف؛ فلوس و ترنجبین است و نهایتاً برای بعضی از اشخاص گل سرخ تجویز می‌‌کنیم. نحوه‌ی مصرف آن به چه شکل است؟ اگر نی فلوس را گرفتیم، استوانه‌ای به رنگ قهوه ای سوخته است که باید با ضرباتی در داخل نی پره ­هایش را جدا کنیم و فقط پره ­ها را استفاده کنیم و هسته و غلافش را دور بیندازیم. البته بعضاً پره‌ها به صورت مجزا و با عنوان پره‌ی فلوس فروخته می‌شود. یک لیوان مخلوط آب و گلاب بر سر حرارت ملایم گذاشته شده تا جوش بیاید. سپس آن را خاموش کرده یک قاشق غذاخوری پره‌ی فلوس و یک قاشق غذاخوری ترنجبین را در آن می‌ریزیم و در آن را می‌گذاریم تا مدت ۱۵ دقیقه بماند و بعد آن را خوب صاف می‌کنیم. یعنی هر آنچه که فلوس و ترنجبین می‌تواند از قوت خودش به آب و گلاب بدهد را دریافت ‌کرده صاف می‌کنیم و با شکم خالی یعنی ناشتا استفاده می‌کنیم. نکته قابل توجه آن است که وعده غذایی قبل از خوردن این دارو باید شوربا یا اماج باشد و بعد از مصرف دارو هم تا شکم کار نکرده، چیزی نباید خورده شود.

همچنین بهتر است قبل از مصرف دارو، روغن کنجد به شکم مالیده شود و بعد از مصرف دارو هم یک حوله گرم روی شکم گذاشته شود تا به راحت‌تر کار کردن شکم کمک کند. بهتر است این دارو در فصل سرد دو سه ساعت بعد از طلوع آفتاب خورده شود که حرارت شمس به حرارت روده­ ها کمک کند تا راحت­ تر کار کنند. اگر شخص قوی المزاج تر بود، یا رطوبت زیادی در روده ­هایش بود خوب است غنچه گل سرخ هم به این ترکیب اضافه شود. یعنی یک قاشق غذاخوری غنچه گل سرخ یا گل محمدی سابیده شده که با دست سابیده شده و کاس برگش جدا شده، را با دو و نیم لیوان آب می‌جوشانیم تا حدود دو سوم لیوان آب یا نیم لیوان باقی بماند؛ بعد این نیم لیوان را به آن ۱ لیوان داروی آماده شده اضافه می­کنیم. یعنی این دو را با هم جمع می‌کنیم سپس مصرف می ­نماییم.

پس در ترکیب اول فقط فلوس و ترنجبین هست و در ترکیب دوم فلوس و ترنجبین و گل سرخ؛ این یک داروی تقریباً بی ضرر هست و می شود شخص برای بهتر شدن اجابت مزاج استفاده کند. ممکن است برای بعضی دل پیچه درست کند که با گرم کردن شکم، دل­پیچه آرام می­شود. ممکن است شخصی برای اجابت مزاج خیلی اذیت شود. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم از آب عسل گرم یا نیم‌گرم آرام آرام استفاده کند. اگر کفایت نکرد تکه نانی خشک استفاده کند. اینها تدابیری است که برای این دارو به کار برده می شود تا شخص اجابت مزاج بهتری داشته باشد.

اگر نفس تنگ شد یا شخص به سرفه های مکرر افتاد چند پیشنهاد خوب وجود دارد؛ یکی اینکه گلاب را نیم گرم کند و آرام آرام بنوشد. این کار در کاهش تکرار سرفه می‌تواند موثر واقع شود. راهکار دیگر این است که یک تکه پنبه را با سشوار خوب گرم کنید و روی ریه‌ها بگذارید تا ریه ها آرام بگیرند. اگر روغن بادام تلخ روی استخوان جناق سینه زده شود یا روی ستون فقرات از پایین گردن یعنی از سرویکال ۷ تا پشت قلب زده شود این کار هم به ملایم کردن سرفه‌ها کمک می­کند. البته این‌ها درمان سرفه و خارج کردن خلط از ریه نیست. چون این کار نیاز به دارو دارد که باید عفونت تشخیص داده شود و داروی متناسب با آن تجویز گردد.

نظر شما درباره ماسک زدن چیست؟

نکته ای مهم در باب ماسک زدن باید بگویم و آن این است که محققین انگلیسی تحقیقی انجام دادند که ماسک تا کجا باید زده شود؟ آنها می­گویند ماسک باید تا زیر بینی زده شود و دلیلش این است که بازگشت دی اکسید کربن به بدن وقتی ماسک به طور کامل زده شود خیلی زیاد است و این خود باعث عفونی شدن بدن، ضعف بدن و نقص سیستم ایمنی بدن می­شود. طب قدیم می­گوید وقتی شما هوای خنک وارد بدنت نکنی، حرارت قلبت زیاد می‌شود و وقتی حرارت قلب زیاد شد، گردش خون نیز زیاد می­شود و افزایش گردش خون باعث عصبی شدن انسان شده، آستانه‌ی تحمل او را پایین می‌آورد و این هم خود عاملی برای ضعف سیستم ایمنی بدن می­گردد. ما پیشنهادمان این است که ماسک تا زیر بینی زده شود. اگر نگران انتقال ویروس هستیم سازمان بهداشت جهانی پروتکلی دارد که می­گوید ویروس کرونا باید حتماً بر بزاق سوار شود و بر ریزگردهای ناشی از عطسه یا سرفه سوار شود و به مخاط‌های ما برسد تا ما را درگیر و مبتلا کند. در یک عطسه، اگر شخص ناقل باشد و بدنش کامل از کرونا پر شده باشد، حدود سه هزار ویروس کرونا می­تواند انتقال دهد.

طبق آماری که سازمان بهداشت جهانی می­دهد این ویروس ­ها چون بر بزاق سوار شدند و بزاق سنگین است و مثل هوا نیست، نمی‌توانند در هوا معلق بمانند و پس از طی مسافت یک و نیم متر روی سطح سقوط می­کنند. پس اگر ما فاصله یک و نیم متر را رعایت کنیم و شخص مقابلمان دارای ویروس کرونا باشد و عطسه کند یا سرفه کند ویروس به ما منتقل نمی‌شود. حال فرض کنیم که به بدن ما برسد و به صورت ما اصابت کند سوال اینجاست آیا از راه بینی این بزاق حامل ویروس راحت‌تر به بدن ما می‌رسد و منتقل می‌شود یا از مخاط چشم؟ اگر می خواهید بپوشانید باید شیلد بزنید که چشم‌ها هم کاملا پوشیده شود و ویروس نتواند با مخاط چشم برخورد کند ولی اگر می‌خواهید ماسک بزنید زیر بینی بزنید. اگر قرار شد ویروس کرونا از راه بینی وارد بدن ما بشود و بدن ما را درگیر کند خوب از راه چشم خیلی راحت‌تر می‌تواند این انتقال صورت گیرد. پس قلب خود را بی‌جهت گرم نکنیم تا دچار مشکلات قلبی و عروقی نشویم.

حرف پایانی؟

جامعه ما با جوامع غربی تفاوت دارد. نمی گویم آنها خدا ندارند ولی فکر می‌کنم خدای ما قوی‌تر باشد. ما مسلمانیم و شیعه‌ی امیرالمومنین علیه ­السلام. ما اهل بیت داریم، چرا از آنها غافل شده‌ایم؟ چرا توسل نمی‌کنیم؟ چرا تولّی‌مان کم شده؟ ما حضرت حجت داریم و می‌توانیم از ایشان کمک بگیریم. ما امام حسین علیه­ السلام داریم، می‌توانیم از ایشان یاری طلبیم. توسل به حضرات، هم استقامت ما را زیاد می­کند و هم خودش بیماری را از بین می­ برد. مگر به ما سفارش نشده در دوران غیبت برای در امان ماندن از حوادث آخرالزمان دعای غریق بخوانیم؟ خوب چرا دعای غریق نمی ­خوانیم؟ چرا دعای هفتم صحیفه‌ی سجادیه را نمی‌خوانیم؟ یکی از چیزهایی که خیلی کمک می‌کند به دفع بیماری، خواندن زیارت عاشورا است. همه علمای قدیمی وقتی که جامعه به یک بیماری مبتلا می‌شد مردم را به خواندن زیارت عاشورا سفارش می‌کردند. مخصوصاً با لعن و سلام کامل. اگر هم نمی‌توانید با همان یک لعن و یک سلام بخوانید.

سبحان ربک رب العزه عما یصفون و سلام علی المرسلین و الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله طاهرین.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.