سرویس: غیر تولیدی 20:32 - جمعه 07 آذر 1399

توصیه به رعایت موارد بهداشتی با رویکرد تشویقی/ هشدار متفاوت برای جلب توجه مردم

قرارگاه حافظان سلامت در بخش کوهپایه در شرق اصفهان با همکاری برخی از واحدهای صنفی برای کسانی که با رعایت کامل موارد بهداشتی خرید می کنند، تخفیف در نظر گرفته‌اند.

به گزارش اصفهان شرق؛ کرونا ویروس به یک‌سالگی تولد خود رسید و تمامی کشورهای جهان را تحت تأثیر خود قرار داد، این ویروس  هر لحظه رفتار متفاوتی از خود نشان می‌دهد تا مهار آن  کار سختی باشد.

در کشورمان نیز این بیماری قدرت‌نمایی می‌کند و علی‌رغم اقدامات انجام گرفته درحالی‌که شدتش کم شده بود، دوباره به اوج رسید و رفته‌رفته آمار فوتی‌ها از این بیماری نزدیک به 500 نفر در روز را به خود می‌بیند.

تمام اقدامات و ظرفیت‌های کشور برای مقابله با این بیماری به کار گرفته شده است و سپاه و بسیج نیز در این شرایط حساس نیز مانند همیشه به میدان آمدند تا در مقابله و مبارزه با این بیماری به مردم کمک کنند و این شرایط بحرانی را تغییر دهند.

ضدعفونی معابر و مکان‌های عمومی، غربالگری، کمک به نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ده‌ها اقدام دیگر از سوی بسیج و سپاه در مقابله و مبارزه با این بیماری در حال انجام است و در تازه‌ترین اقدام سپاه که از آذر ماه شروع شده و همچنان نیز ادامه دارد، قرارگاه لشکریان محمد حافظان سلامت بوده که قرار است با رویکرد محله‌ای به اقناع‌سازی برای رعایت هر چه بیشتر موارد بهداشتی کمک کند و در سراسر استان این قرارگاه کار خود را آغاز کرده است و در بخش کوهپایه در نیمه شرقی شهرستان اصفهان نیز این قرارگاه تشکیل شده است.

بسیج پیشرو در خدمت و امیدآفرین

حسین رجبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شرق اصفهان اظهار کرد: قرارگاه لشکریان محمد (ص) حافظان سلامت در لبیک به فراخوان مقام معظم رهبری و با ابتکار سپاه صاحب‌الزمان اصفهان تشکیل شد.

فرمانده حوزه حضرت امیرالمؤمنین بخش کوهپایه تصریح کرد: ازاین‌رو قرار شد در بخش کوهپایه در تمامی محلات و در تمام شهرها و روستاها با محوریت ائمه جمعه و جماعات این قرارگاه با هدف کاهش تعداد مبتلایان و بستری، کاهش تعداد مرگ‌ و میر و قطع و یا کم کردن زنجیره بیماری کرونا فعالیت کند.

وی با اشاره به اقدامات مختلفی که تاکنون در قالب این قرارگاه انجام شده است، افزود: اقناع‌سازی افکار عمومی برای پذیرفتن و رعایت کردن هر چه‌بهتر و بیشتر موارد و پروتکل‌های بهداشتی یکی از اهداف این قرارگاه است که تا کنون نیز در این زمینه اقدامات خوبی در محلات انجام شده است.

رجبی با اشاره به نقش کاسبان امین در محلات در این قرارگاه خاطرنشان کرد: در این قرارگاه یکی از اهدافی که در آن احتمال انتقال بیماری وجود داشت مراکز خرید، خصوصاً مواد غذایی و میوه و تره‌بار بود که موردتوجه قرار گرفت و آگاهی و تذکرات به مراجعه‌کنندگان و واحدهای صنفی در این زمینه در قرارگاه مورد توجه قرار گرفت.

فرمانده حوزه حضرت امیرالمؤمنین بخش کوهپایه ادامه داد: البته نگاه در این زمینه برخوردی و تنبیهی و سرزنشی نبوده و سعی کردیم در قالب این قرارگاه با ایجاد انگیزه هشدار را به صورت متفاوت‌تری انتقال دهیم.

ابتکار تخفیف برای کسانی که موارد بهداشتی را رعایت می‌کنند

رجبی در ادامه گفت: ازاین‌رو با برخی از کسبه شهر کوهپایه صحبت و گفت‌وگو و قرار شد آن‌ها برای کسانی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای خرید مراجعه می‌کنند، تخفیفت خاص را مدنظر قرار دهند.

فرمانده حوزه حضرت امیرالمؤمنین تصریح کرد: این رویکرد تشویقی که هم می‌تواند هشدار لزوم توجه به مسائل بهداشتی را ایجاد کند هم انگیزه و توجه بیشتر را برای رعایت موارد بهداشتی بالا ببرد، به طور یقین ثمرات خوبی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: در ادامه سیاست تشویقی بنا داریم که کاسبانی که رعایت مسائل بهداشتی را مدنظر قرار می‌دهند با بنری که درب مغازه آن‌ها از طرف قرارگاه حافظان سلامت و بخشداری کوهپایه نصب می‌شود، تشکر کرده و به شهروندان معرفی شوند.

فرمانده حوزه حضرت امیرالمؤمنین بخش کوهپایه با اشاره به ادامه کمک‌های مؤمنانه گفت: همچنین قرار است با همکاری کسبه سبد مهربانی را در برخی از مغازه‌ها ایجاد کنیم تا بتوانیم به‌زودی انشاالله از این شرایط عبور کنیم

به سطح بخش کوهپایه رفتیم تا با واحدهای صنفی که در این ابتکار بسیج همکاری کردند گفت‌وگو کنیم؛ امیری که صاحب سوپرمارکت است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شرق اصفهان گفت: با توجه به همکاری که با قرارگاه حافظان سلامت داریم 10 درصد تخفیف را برای کسانی که با موارد بهداشتی از این مغازه خرید کنند و همچنین حتماً با ماسک و فاصله اجتماعی وارد شوند اعمال می‌کنیم.

این مغازه‌دار گفت: این اتفاق باعث شده که همه به زدن ماسک توجه کنند هرچند که ممکن است 10 درصد برای برخی از افراد مبلغ قابل‌توجه نباشد اما همین اقدام توجه آن‌ها  را نیز جلب می‌کند که باید ماسک زدن و دیگر مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

وی در مورد اینکه آیا با اعمال این تخفیف در وضعیت امروز بازار ضرر نمی‌کند، گفت: اگر یک روز مغازه من بسته باشد بیشتر از این‌ها ضرر می‌کنم و رعایت مسائل بهداشتی ضامن سلامتی خود و خانواده‌ام است، پس ضرر نکرده و حتی سود هم دارد.

یکی دیگر از کاسبان که در همکاری با قرارگاه حافظان سلامت کوهپایه برای مشتریان خود تخفیف لحاظ کرده است گفت: قبلاً مجبور بودیم اگر مشتری بدون ماسک به ما مراجعه می‌کرد به او جنس نفروخته و از او بخواهیم از مغازه خارج شود و یا با اعتراض دیگر مشتری‌ها روبه‌رو می‌شد.

این فروشنده ادامه داد: اکنون به مشتری که ماسک نزده درب مغازه به او می‌گوییم که اگر ماسک بزنید تخفیف هم می‌گیرید و در واقعه هم ماسک زدن را تذکر داده و هم تخفیف را بیان می‌کنیم و مشتری نیز ناراحت نمی‌شود.

این خلاقیت که از سوی قرارگاه حافظان سلامت در بخش کوهپایه ارائه شده به نظر توانسته رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیشتر کند و در کنار اقدامات دیگر این قرارگاه و همکاری مردم به‌روزهای آینده امیدواری بیشتر را به همراه آورده است.

به نظر می‌رسد این‌گونه رفتارها در کنار بایدها که به صورت تنبیه ای و سرزنشی به آن نگاه می‌شود، بتواند رفتارها و کنش‌های بهداشتی در جامعه را بالا ببرد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.