سرویس: اجتماعی 16:53 - جمعه 07 آذر 1399

موم عسل چیست؟

موم عسل یکی از مهم ترین تولیدات زنبور عسل است که با زحمت بسیار از شانه‌ی ‌عسل توسط این حشره ساخته می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ موم عسل ماده‌ای جامد، بدون طعم و به رنگ زرد است که بوی مطبوعی دارد. این ماده حاصل ترشحات غدد موم ساز زنبور عسل است که در زیر شکم آن قرار دارند و داخل کندو تخلیه می‎شود.

زنبورهای کارگر کندو با جمع آوری موم، سلولهای قفسه مانند را برای ذخیره عسل و حفاظت از لارو و نوزادان در داخل کندو می‌‌سازند.

موم در ابتدا بصورت مایع بوده وپس از مجاورت با هوا سخت شده و به صورت پولک در می آید.

از هزاران سال پیش از این ماده برای اهداف مختلفی استفاده می‌شده است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

موم عسل در گذشته 

تمدن های باستانی از هزاران سال پیش از موم به خاطر خواص درمانی اش بهره می‌برده اند.

مصریان باستان از آن برای ساختن قالب، نوشتن و مومیایی کردن اجساد مردگان خود استفاده می‌کردند.

یونانیان و آشوریان از این ماده مصرف می‌کردند تا آبسه و عفونت‌های ناشی از زخم را درمان کنند.

رومیان نیز در کوزه گری، رنگرزی و نساجی از موم استفاده می‌کرده‌اند.

کاربرد های موم عسل

از هزاران سال پیش از این ماده برای اهداف مختلفی استفاده می‌شده است که در اینجا به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

کاربرد موم در ساخت محصولات آرایشی

یکی از مهم‌ترین کاربرد های موم در صنعت، ساخت وسایل آرایشی می‌باشد.

موم زنبور عسل دارای خواص شگفت‌انگیزی است که به محلولهای امولسيونه مانند پماد و کِرِم‌ها غلظت بخشیده و ظرفيت نگهداری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

از موم عسل در تهیه رژلب نیز استفاده می‌شود، چرا که علاوه بر افزایش مدت زمان نگهداری، به براقی، غلظت و تثبيت رنگ آن كمك می‌كند.

از این ماده در ساخت محصولات آرایشی مانند کرم، داروهای موبر، حالت دهنده و کرم های مو، سایه چشم، ریمل، رژ لب و…استفاده می‌شود.

کاربرد موم به صورت خوراکی 

موم یک ماده قابل خوردن است. گفته می‌شود معده انسان قابلیت هضم موم را ندارد. با اینکه این گفته درباره‌ی همه افراد صحیح نیست ولی افراد با معده‌های حساس بهتر است از مصرف موم عسل بپرهیزند.

در صورتی که قصد خوردن این ماده را دارید، حتما نوع طبیعی آن را تهیه کنید. متأسفانه این روز‌ها بعضی افراد موم‌های مصنوعی را وارد بازار می‌کنند.

به علاوه خوردن موم بدون عسل ممکن است دشوار باشد، چرا که قابلیت حل شدن در بزاق دهان را ندارد.

با توجه به مطالبی که گفته شد، در صورتی که دچار مشکلات معده هستید، از خوردن موم اجتناب کنید. در غیر این صورت باید حتما این محصول را از زنبورداران مطمئن تهیه کنید.

کاربرد موم در شمع سازی

از گذشته از موم عسل برای ساخت پارافین شمع استفاده می‌شده است. پیش از اختراع برق، بسیاری از مردم از سوزاندن این ماده برای تأمین روشنایی منزل خود استفاده می‌کردند.

جالب است بدانید این دسته از شمع‌ها در مقایسه با شمع‌های معطر و صنعتی بسیار بهتر هستند، چرا که حاوی مواد شیمیایی نیستند و روشنایی و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشند.

همچنین از موم آب شده شمع می‌توان برای درزگیری منزل و به دام انداختن حشرات موذی استفاده کرد.

کاربرد موم در داروسازی 

یکی از مهم ترین کاربرد‌های موم عسل در زندگی انسان، استفاده از آن در تولید دارو‌هاست.

از این ماده به عنوان بعنوان پوششی براي داروها يا قرص‌ها استفاده می‌شود چرا که عمل بلعیدن را آسان می‌سازد. همچنین با به تأخیر انداختن انحلال مواد داخل قرص، روند هضم آن‌ها را آسان تر می‎‌سازد.

موم زنبور به عنوان یک مكانيسم زمان آزادسازی عمل کرده و دارو را در مدت زمان طولانی ‌تری پخش می‌كند.

کاربرد موم در زنبورداری

زنبوردارانی که از کندو‌های چوبی استفاده می‌کنند، بیشتر موم تولید شده را برای ساختن قاعده‌های مومی استفاده می‌کنند.

قاعده‌های مومی صفحات نقش و نگاردار مومی هستند كه به زنبورها بعنوان راهنما برای ساختن شان هايشان داده می‌شود.

کاربرد موم به صورت موضعی

استفاده از موم عسل به صورت موضعی از گذشته تا به امروز مورد توجه انسان ها بوده است. برای این منظور از این ماده به صورت خام و پماد‌های دست‌ساز استفاده می‌شود.

شما می‌توانید برای آبرسانی و پیشگیری از خشکی پوست از این ماده به صورت موضعی برای تمام قسمت‌های بدن خود استفاده کنید. ماساژ این ماده بر روی پوست از آکنه نیز پیشگیری می‌کند.

از موم برای تولید انواع پماد استفاده می شود. در تهیه این پماد‌ها از مواد دیگری مانند عسل، گرده گل، بره موم و حتی برخی گیاهان دارویی استفاده می‌شود.

کیفیت عسل خریداری شده و موم عسل

همچنین کیفیت عسل دریافتی نیز می تواند رابطه مستقیم با کیفیت موم آن عسل و زنبور های آن داشته باشد که باید در هنگام خرید عسل دقت کنید.

به نقل از صاحب نیوز:

روش تهیه عسل مرغوب 

بهترین عسل عسلی است که زنبور آن هم زیستی طبیعی و بدون دخالت انسان داشته باشد. به عبارتی زنبور از شهد گل‌ها و گیاهان طبیعی بدون دخالت عامل خارجی تغذیه کند. با این حال عسلی که زنبور آن را زنبورداران پرورش می‌دهند و آن را در کندوها نگهداری می‌کنند نیز عسل خوب محسوب می‌شود.

روش تهیه عسل نامرغوب

شاید اگر شما نیز با روش تهیه این عسل آشنا شوید، تشخیص عسل طبیعی از تقلبی برای شما آسان‌تر شود. روش اول: در این روش به جای تغذیه و شهد‌های طبیعی به زنبور عسل، غذاهای مصنوعی به زنبور خورانده می‌شود. با این وجود همچنان فرآیند تهیه عسل طبیعی بوده و زنبور عسل در آن دخیل است. روش دوم: در این روش تهیه عسل، زنبور و زنبوردار دخالتی ندارند و این افراد سودجو هستند که با افزودن مواد شیرین مانند شیره، آب قند و آب میوه به عسل مرغوب، کیفیت آن را از بین می‌برند. روش سوم: تهیه شهد از مواد گلوگزی که شبیه به عسل است ولی 100 درصد مصنوعی است.

نتیجه 

در صورتی که نیاز به موم طبیعی عسل دارید، می توانید با در نظر گرفتن نکات بالا بهترین نوع آن را تهییه کنید؛ اما باید توجه داشته باشید که هنگام خرید عسل دقت به کیفیت عسل خریداری شده و موم آن داشته باشید چرا که در بسیاری از فر.شگاه های محصولات طبیعی عسل های نامرغوب را بجای عسل طبیعی برای مشتریان ارائه می دهندکه برای جلوگیری از آن ها می توانید نکات ذکر شده در مقاله خرید عسل را در صاحب نیوز مطالعه کنید.

منبع: فروشگاه اینترنتی رزسا – rozstore.com

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.