سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:10 - پنجشنبه 06 آذر 1399

سورپرایز ابوعامر خانه امن برای داعشی‌ها

قربان نجفی گفت: من به عنوان بازیگر تلاش کردم در نقش خود یک داعشی شوم. بگذارید داعشی ها «ابوعامر» را ببینند، لذت هم ببرند که چقدر منِ بازیگر در سریالی به نام «خانه امن» توانسته‌ام خود داعش را درست نشان دهم.

به گزارش اصفهان شرق؛ سریال «خانه امن» در میان دیگر تولیدات این شب‌های تلویزیون توانسته مورد اقبال بیشتری از سمت مخاطبان قرار گیرد؛ سریالی ساخته احمد معظمی که دست روی سوژه خاص امنیتی و جاسوسی گذاشته و با کیفیت مقبولی تحرکات داعش را در داخل مرز‌های ایران به تصویر درآورده است.

«خانه امن» جدا از نوع داستان و ایده جالب و به‌روز خود، کاراکتر‌هایی را نیز خلق کرده که قابل اعتناست و این را می‌توان در پردازش شخصیت‌ها و بازی‌های بازیگرانش تماشا کرد. لااقل در شب‌های کنونی «ابوعامر» چهره خاص این سریال است. نقشی که قربان نجفی آن را در هیبتی خاص پیش می‌برد. گفتگوی کوتاه خبرنگار ما با ابوعامرِ «خانه امن» را در ادامه می‌خوانید:

از این مساله شروع کنیم که چند سالی است سریال‌ها و البته فیلم‌هایی ساخته می‌شود که جنس سیاسی دارند و خب شاید برخی به سبب انگ نخوردن به این و آن تفکر، کمتر حاضر به پذیرش نقش در چنین پروژه‌هایی شوند. «خانه امن» جنس خاص‌تری دارد که نقشی سخت و جذاب را نیز در آن تجربه می‌کنید.

نجفی: من معتقدم فارغ از اینکه دیدگاه سیاسی من یا هر کسی چه باشد، یک مساله برای همه مهم است و آن‌هم «امنیت» کشور خواهد بود. برای هر ملتی نیرو‌های امنیتی‌اش جایگاه مهمی دارد یعنی نیرو‌هایی که واقعا نیاز هر کشوری است و باید هم باشند. این‌ها برای امنیت هر کشوری خدمت می‌کنند و فرقی ندارد که مثلا دیدگاه یک حکومت چه باشد. امنیت الزام هر کشوری است و ما نیز مستثنی از این قائده نیستیم.

و البته همیشه این تولیدات نیز برای مخاطب جذاب است.

نجفی: بله دقیقا، سریال‌هایی از این دست در همه جای جهان ساخته می‌شوند و اتفاقا خیلی جذاب است. این محصولات نه فقط برای مخاطب بلکه برای من بازیگر نیز یک پتانسیل دارد که به عینه می‌تواند او را درگیر کند.

داعشی‌ها «ابوعامر» را ببینند و با نقشم کیف کنند/ باور داشتم که یک داعشی هستم!

شاید مثل نقش «ابوعامر»!

نجفی: من نباید این شانس را از دست می‌دادم. «ابوعامر» کاراکتری بود که ظرفیت لازم برای کار و خلاقیت ایجاد می‌کرد. چنین نقشی علاقه‌مندی‌های بازیگر را برمی‌انگیزد.

از ابتدا هم قرار بود این نقش را بازی کنید و یا اینکه پس از حلاجی بین کارکتر‌ها به چنین انتخابی رسیدید؟

نجفی: همین «ابوعامر» را پیشنهاد دادند و خب جذاب‌تر از دیگر نقش‌ها هم بود؛ کاراکتری بود که به نظرم حتی می‌توانست قوی‌تر نوشته شود. در کلیت فارغ از اینکه داعش اصلا کیست، در دل داستان «خانه امن» پرداخت متفاوتی داشت.

داعش امروزه هویت و سیمایش برای همه مشخص است، ولی به هرحال بازیگری که قرار است در آن قالب قرار گیرد، حس و حال متفاوتی را نیاز دارد. رسیدن به این «ابوعامر» به صرف فیلمنامه موجود شکل گرفت یا برای ترسیم آن فراتر رفتید؟

نجفی: خب من به لحاظ هیکل و روحیات خوشبختانه خیلی با کاراکتر واقعی تفاوت دارم بنابراین مجبورم می‌کرد از زوایای دیگری به آن نزدیک شوم. تحقیق کردم و از ویژگی‌های معرفی شده برای داعش استفاده کردم. فکر می‌کنم مخاطب این خصایص را در بیان، حرکات و حس بازی من ببیند.

 

داعشی‌ها «ابوعامر» را ببینند و با نقشم کیف کنند/ باور داشتم که یک داعشی هستم!

شاید شوخی باشد، اما نگران نبودید یا ترسی نداشتید که حتی با واکنش مواجه شوید؟ واکنشی از طرف خود این گروهک که همه‌جوره در فضای مجازی حی و حاضر هستند و رصد هم می‌کنند.

نجفی: من به عنوان بازیگر تلاش کردم در نقش خود یک داعشی شوم. (با خنده) اتفاقا بگذارید این‌ها «ابوعامر» را ببینند، لذت هم ببرند که چقدر منِ بازیگر در سریالی به نام «خانه امن» توانسته‌ام خود داعش را درست نشان دهم. بگویند چه خوب که یکی ما را درست و حسابی نمایش داد!

فارغ از این مطلب نمی‌شود انکار کرد که داعش مساله‌ای بود که زمانه را درگیر کرد. مگر کسی می‌تواند اقدامات آنان را نبیند. داعش پدیده عجیب و غریب و به نظرم یک فانتزی وحشتناکی است که ظهور کرد.

تصور می‌کنم امروز مخاطب حس و حال یک داعشی را با بازی شما ببیند. شاید سوال کلیشه‌ای باشد، اما زمانی که در نقش «ابوعامر» قرار می‌گیرد واقعا خود را یک داعشی می‌دانستید؟

نجفی: اگر این اتفاق نیفتد که نقش شکل نمی‎گیرد. این حس و حال اولین پله درآوردن یک کاراکتر است. لحظاتی که «ابوعامر» را بازی می‌کردم، به واقع این باور را داشتم که یک داعشی هستم.

داعشی‌ها «ابوعامر» را ببینند و با نقشم کیف کنند/ باور داشتم که یک داعشی هستم!

شما سالیانی است جلوی دوربین قرار دارید. فیلم سینمایی «فصل ماهی سفید» را هم کارگردانی کرده‌اید. به نظرتان از این دو منظر و برحسب تجربه نقدی به «خانه امن» وارد است؟

نجفی: در کل به زعم من گروه خیلی خوبی شکل گرفت؛ نه اینکه سریال بی‌نقصی باشد، اما تمام تلاششان را مخصوصا در حوزه کارگردانی کردند. احمد معظمی خیلی انسان همراه و علاقه‌مندی است و با وسواس بالا کار می‌کند. «خانه امن» گروه همدلی را پشت سر خود داشت.

به نظرم تا به الان هم «خانه امن» توانسته مورد توجه قرار گیرد.

نجفی: من شخصا هنوز نتوانسته‌ام به طور کامل سریال و حتی نقش خودم را ببینم، اما می‌بینم که در فضای مجازی درباره‌اش چه می‌گویند و چه می‌نویسند. حق این سریال است که بگیرد و دیده شود.

امیدوارم «ابوعامر» توانایی شما را بیشتر به بقیه نشان دهد. ختم کلام این باشد که سراغ تجربه جدیدی هم رفته‌اید؟

نجفی: چندوقتی است که مشغول بازی در سریال «خاتون» خانم پاکروان هستم. سریال در شمال کشور درحال تولید است. نقش کوتاه، اما جذابی را دارم که برخی سکانس‌های نقش من گرفته شده و بخش‌هایی هم باقی مانده است.

منبع: آنا

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.