سرویس: غیر تولیدی 15:34 - سه شنبه 04 آذر 1399

تخصیص محموله جدید روغن به کارخانه‌ها/ تولید روغن نیمه‌جامد آغاز شد

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی از تخصیص محموله جدید 70 هزار تنی روغن به کارخانه‌های روغن‌ نباتی از محل ذخایر استراتژیک کشور طی ماه جاری خبر داد و گفت: تولید روغن نیمه‌جامد از 2 روز پیش آغاز شده و تا 10 روز آینده در بازار به ثبات نسبی می‌رسیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ امیرهوشنگ بیرشک  اظهار داشت: روغن‌هایی که در بندر مانده بود، با تخصیص ارز در حال ترخیص و انتقال به کارخانه‌ها است، در عین حال توزیع روغن مایع خانوار در بازار نیز افزایش یافته و در حال حاضر توزیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌ها ادامه دارد به طوری که بیش از 90 درصد مشکل برطرف شده است.

وی ادامه داد: در مورد روغن های نیمه جامد نیز تولید از دو روز پیش شروع شده و طی 10 روز آینده در بازار به ثبات نسبی خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل کارخانه های تولید روغن نباتی تا حد زیادی برطرف شده است، تأکید کرد: اگر هرکدام از مسائل مربوط به واردات، تخصیص ارز و گمرک به وقفه بخورد، در تولید روغن نیز دچار مشکل خواهیم شد.

بیرشک در مورد مشکل تأمین روغن پالم برای تولید بخشی از روغن‌های سرخ‌کردنی نیز گفت: با توجه به افزایش تولید روغن سرخ‌کردنی شفاف، حجم تولید روغن‌های سرخ کردنی دارای پالم کاهش یافته و در این زمینه مشکل خاصی نداریم. اما برای تأمین روغن‌های نیمه جامد در حال پیگیری هستیم.

* 70 هزار تن روغن از ذخایر استراتژیک به کارخانه‌ها اختصاص یافت

وی با اشاره به اینکه شرکت بازرگانی دولتی قبلا در یک مرحله، 70 هزار تن از ذخایر استراتژیک روغن کشور را در اختیار کارخانه‌های روغن نباتی قرار داد، گفت: 30 هزار تن از این روغن به تولید روغن خانوار، 20 هزار تن به تأمین نیاز فروشگاه های زنجیره‌ای و 20 هزار تن نیز بابت تأمین نیاز صنف و صنعت اختصاص یافت.

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی گفت: قرار است 70 هزار تن دیگر نیز از محل ذخایر استراتژیک در اختیار کارخانه‌های روغن قرار گیرد که به هر سه بخش اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: برای جایگزینی این ذخایر نیز مناقصه خرید توسط بازرگانی دولتی در حال برگزاری است.

وی گفت: بخشی از این روغن ها مانند روغن آفتابگردان که از کشورهای شمالی ایران خریداری می‌شود، به سرعت قابل انتقال به کشور است و در مورد انواع دیگر روغن نیز برای تأمین از کشوری مانند مالزی یک ماه زمان نیاز است.

بیرشک ادامه داد: برای حمل روغن مشکل زمانی نداریم و مشکل اصلی در تأمین روغن چه برای شرکت بازرگانی دولتی و چه برای بخش خصوصی به موضوع انتقال ارز مربوط می‌شد.

وی در پاسخ به این سؤال که پیش بینی می‌کنید بازار چه زمانی به تعادل کامل برسد؟ گفت: مردم هرگاه احساس کمبود یک کالا را کنند تقاضا برای خرید آن را افزایش می‌دهند. وضعیت تأمین روغن خانوار بهتر شده اما در حال حاضر عطش بازار برای خرید روغن نیمه جامد و همچنین روغن مورد نیاز صنف و صنعت بالا است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.