سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:46 - دوشنبه 03 آذر 1399

پامپئو: دسترسی ایران به درآمدهای نفتی را محدود کردیم

وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد تحریم‌های این کشور توانسته مانع دسترسی مستقیم ایران به 70 میلیارد دلار درآمد نفتی شود.

به گزارش اصفهان شرق؛  «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد، تحریم‌ها توانسته‌اند دسترسی ایران به درآمد‌های نفتی را محدود کند.

پایگاه اینترنتی این وزارتخانه روز چهارشنبه به نقل از پامپئو نوشت: «از ماه می سال ۲۰۱۸ (خروج آمریکا از برجام) مانع از دسترسی مستقیم ایران به بیش از ۷۰ میلیارد دلار درآمد نفتی شدیم و ممانعت از این دستیابی را ادامه خواهیم داد تا از دسترسی به سالانه ۵۰ میلیارد دلار از سوی ایران جلوگیری کنیم».

پامپئو مدعی شد: «این تحریم‌ها بخشی از فشار برای ایجاد خاورمیانه جدید است، کشورهایی که از عواقب خشونت‌های ایران رنج برده‌اند متحد کرده و منطقه‌ای آرام‌تر و با ثبات‌تر از قبل را دنبال می‌کند».

در ادامه این ادعاهای نخ‌ نما آمده است: «کاهش این فشار، انتخابی خطرناک است و همکاری‌های جدید برای ایجاد صلح در منطقه را تضعیف و جمهوری اسلامی را تقویت می‌کند».

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا در توجیه این ادعا می‌افزاید: «در این مورد بحثی نیست که تعلیق تحریم‌ها برای تأمین تروریسم از سوی ایران به چه معناست: ایران از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ از رفع تحریم‌ها که از طریق برجام میسر شد بهره جسته و هزینه‌های دفاعی خود را بیش از ۳۰ درصد افزایش داد».

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از خروج از برجام وعده داده بود با پیگیری سیاست فشار حداکثری، ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد. در حالی که بیش از دو سال از این وعده می‌گذرد دولت آمریکا در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل ترامپ از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند. از سوی دیگر بسیاری از تحلیلگران آمریکایی با ارائه شواهدی اذعان کرده‌اند سیاست‌ فشار‌ حداکثری علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورده است.

انتهای پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.