سرویس: اجتماعی 16:30 - دوشنبه 03 آذر 1399

واکسن ایرانی کرونا تابستان ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود/ محرز: می‌توانیم واکسن کرونا را در سطح وسیع تولید کنیم

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور گفت: دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا تخمین زده بودند محصول ما تابستان آینده وارد بازار می‌شود و من هم با این تخمین موافقم. ممکن است اوایل یا اواخر تابستان آینده به این دستاورد برسیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ خبرگزاری صدا و سیما گزارشی از نشست تصویری (وبینار) رسانه‌ای منتشر کرده‌ است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

مدیر گروه تحقیقات ویروس‌شناسی انستیتو پاستور در این نشست اعلام کرد: دانش ساخت واکسن در ایران قدیمی است و کشور ما تجربه فراوانی در این زمینه دارد.

آقای دکتر «کیهان آزادمنش» افزود: در روز‌های اخیر همزمان با اعلام موفقیت ۹۰ درصدی واکسن شرکت فایزر، بعد از ۱۰ ماه نگرانی از همه‌گیری کرونا، امیدواری متخصصان به خلاصی بشر از کرونا بیشتر شده است. در ایران نیز تاکنون محققان ایرانی همپای سایر دانشمندان جهان موفقیت‌هایی برای دستیابی به واکسن کرونا کسب کرده و درتلاش هستند تا این مسیر را تا به انتها پیش ببرند.

مدیر علمی شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور ادامه داد: آقای دکتر مصطفی قانعی (دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا و دبیر ستاد توسعه زیست فناوری) تخمین زده بودند ممکن است محصول خود ما تابستان آینده وارد بازار می‌شود و من هم با این تخمین موافقم. حالا ممکن است اوایل یا اواخر تابستان آینده به این دستاورد برسیم.

وی افزود: البته تا سازمان غذا و دارو از موفقیت یک مرحله مطمئن نشود، نمی‌تواند اجازه ورود به مرحله بعدی را بدهد و بررسی آن‌ها هم زمان‌بر است. ظاهرا برخی شرکت‌ها یکی دو ماه است که فایل‌های مرحله حیوانی را به اتمام رسانده اند و درخواست ورود به مرحله انسانی را دارند. با توجه به این تحولات تابستان آینده را زمان منطقی برای ورود واکسن ایرانی به بازار می‌دانم.

واکسن ایرانی کرونا در سطح وسیع تولید می‌شود

همچنین دکتر مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله به کرونا در گفت‌وگو با میزان در خصوص واکسن ایرانی کرونا گفت: تشکیلات بسیار عالی برای تولید واکسن کرونا در کشور فعالیت می‌کند و امکان ساخت این واکسن در سطح وسیع وجود دارد؛ چند واکسن ایرانی مرحله حیوانی را با موفقیت گذرانده‌اند و آماده ورود به فاز انسانی هستند و اگر این آزمایش‌ها هم با موفقیت سپری شود و واکسن در مقابل ویروس کووید۱۹ مصونیت ایجاد کند، می‌توانیم آن را در سطح وسیع تولید کنیم و هیچ مشکلی در تولید واکسن کرونا نداریم و به هیچ کشوری نیازمند نیستیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.