سرویس: غیر تولیدی 16:16 - یکشنبه 02 آذر 1399

نیویورک تایمز گزارش داد:

تلاش‌های دقیقه نودی ترامپ برای دشوار کردن کار بایدن

رئیس‌جمهور آمریکا که زمان زیادی از حضورش در کاخ سفید باقی نمانده است، تلاش می‌کند کار را برای دولت جدید این کشور سخت کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تحلیلی نوشت انتصابات سیاسی دونالد ترامپ در بسیاری از ادارات و نهاد‌ها با هدف جلوگیری از تلاش‌های جو بایدن برای تغییر میراث وی انجام می‌شود. رای‌دهندگان به این نتیجه رسیده بودند که بایدن فردی است که باید هدایت کشور را در چهار سال آینده در دست بگیرد. اما در زمینه موضوعاتی مانند جنگ، محیط زیست، عدالت کیفری، تجارت، اقتصاد و غیره، ترامپ و مقامات ارشد دولت وی هرچه در توان دارند به کار گرفته‌اند تا ایجاد تغییر را برای دولت بعد دشوارتر کند.

ترامپ دو هفته اخیر را به نشستن در کاخ سفید، ابراز خشم درباره تقلب در انتخابات و امتناع از قبول واقعیت شکست خود در این انتخابات گذراند. اما از طرف دیگر وی به گونه‌ای عمل می‌کند که گویی می‌داند به زودی کاخ سفید را ترک خواهد کرد.

در چهار سال گذشته ترامپ زمان زیادی را صرف فکر کردن به سیاست نکرد، اما نشان داد که تمایل زیادی به ضربه زدن به دشمنان خود دارد. با تشویق وی مقامات ارشد با سرعت در تلاش برای خارج کردن نیرو‌های آمریکایی از افغانستان، تضمین حفاری‌های نفتی در آلاسکا، مجازات چین، اجرای اعدام‌ها و خنثی کردن هر برنامه‌ای هستند که بایدن احتمالا در نظر دارد برای احیای توافق هسته‌ای ایران انجام دهد.

در برخی موارد مانند اعدام‌ها و اجاره‌نامه‌های نفتی دولت ترامپ قصد دارد تنها چند روز یا حتی چند ساعت پیش از مراسم تحلیف بایدن در ۲۰ ژانویه اقدام کند.

در طیف گسترده‌ای از ادارات و نهاد‌ها منصوبان ترامپ تلاش می‌کنند مانع از آن شوند که بایدن بتواند میراث رئیس جمهور را تغییر دهد. آن‌ها جا‌های خالی در هیئت‌های علمی را پر می‌کنند، در تلاشند قوانینی را که استاندارد‌های محیط زیستی را تضعیف می‌کنند، تکمیل کنند، قضات را معرفی و روند تایید صلاحیت آن‌ها را در سنا سرعت می‌بخشند و تلاش می‌کنند مقررات مراقبت‌های درمانی را که سالهاست اجرا می‌شوند، حذف کنند.

به عنوان جدیدترین اقدام، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری، از تمدید برنامه‌های کلیدی وام اضطراری که بانک مرکزی یا فدرال رزرو با استفاده از آن‌ها برای مشاغل، دولت‌های ایالتی و محلی و دیگر بخش‌های نظام مالی اعتبار در نظر می‌گرفت، خودداری کرد.

به اعتقاد نویسنده، هدف منوچین محدود کردن توانایی‌های بایدن برای استفاده از قدرت‌های وسیع بانک مرکزی به منظور مقابله با پیامد‌های اقتصادی شیوع ویروس کروناست.

تری سولیوان، استاد علوم سیاسی و مدیر اجرایی پروژه انتقال قدرت در کاخ سفید، یک گروه فراحزبی که چندین دهه است روند انتقال قدرت ریاست جمهوری را مطالعه می‌کند، گفت، ترامپ مانند روسای جمهور گذشته که مراقب بودند آخرین روز‌های ریاست جمهوری آن‌ها چگونه میراثشان را شکل می‌هد، رفتار نمی‌کند. وی افزود آن‌ها به تنش‌ها با ایران دامن می‌زنند به گونه‌ای که احتمال دارد به رویارویی منجر شود. اوضاع اقتصاد بحرانی است و آن‌ها هیچ فکری درباره مزایای بیکاری نمی‌کنند.

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشت: این یکی از آخرین هنجارهاست که ترامپ زیر پا می‌گذارد و با شیوه رؤسای جمهور جمهوری‌خواه گذشته که قدرت را به یک دموکرات تحویل می‌دادند، کاملا مغایر است.

رئیس جمهور همچنان مانع از دسترسی بایدن به گزارش‌ها و مقامات می‌شود و به گفته جو بایدن با این کار واکنش کشور به همه‌گیری را تضعیف می‌کند. ترامپ به جای تلاش برای کمک به گروه بایدن، بیش از دو هفته است که فعالانه به دنبال تضعیف مشروعیت پیروزی وی در انتخابات است.

بایدن و مشاوران ارشد وی از انتقاد علنی از اقدامات سیاسی رئیس جمهور در داخل یا خارج کشور خودداری می‌کنند و به این سنت پایبندند که کشور در یک زمان تنها می‌تواند یک رئیس جمهور داشته باشد. اما بایدن قول داده است خیلی سریع بسیاری از سیاست‌های داخلی و خارجی ترامپ را تغییر دهد.

برخی از مشاوران ترامپ هیچ تلاشی انجام نمی‌دهند که این واقعیت را مخفی کند که اقدامات آن‌ها با هدف مانع‌تراشی بر سر راه سیاست‌های بایدن حتی پیش از آغاز فعالیت وی انجام می‌شود.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.