سرویس: غیر تولیدی 06:10 - یکشنبه 02 آذر 1399

تشدید محدودیت‌ها؛ نوشدارویی که به کمک شهرضا می‌آید

با توجه به وضعیت قرمز شهرضا و با هدف قطع زنجیره بیماری، تاب‌آوری تیم درمان و به حداقل رساندن ترددهای غیرضروری شهرضا به مدت دو هفته مشاغل آن تعطیل می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ شهرضا روزهای سختی را سپری می‌کند و در هفته های اخیر نیز با تشدید شیوع کرونا ویروس هر روز آمار ابتلا و فوتی‌ها به شکل نگران کننده‌ای افزایش پیدا کرده و خانواده‌های بسیاری را عزادار کرده است. بر همین اساس با تصمیم ستاد ملی کرونا، پروتکل‌های جدی‌تری از ابتدای آذرماه به مدت ۲ هفته اجرایی خواهد شد و محدودیت‌ها شهر به شهر و بر اساس رنگ‌بندی زرد، نارنجی و قرمز اعمال خواهد شد.

شهرضا با بیش از ۹ هزار واحد صنفی به نسبت جمعیت بیشترین واحد صنفی را در کشور دارد به ازای هر ۱۵ نفر یک واحد صنفی در شهرضا وجود دارد که این نُرم در کشور ۲۸ نفر است و دو برابر نُرم کشور واحد صنفی در شهرضا است و اگر صدها واحد صنفی بدون پروانه را هم به این آمار اضافه کنیم، خواهیم دید که جمعیت کثیری در شهرضا از راه بازار ارتزاق می‌کنند از سویی دیگر عدل و انصاف کسبه شهرضا که از قدیم‌الایام زبانزد بوده است، سبب شده که از شهرستان‌ها و استان‌های همجوار نیز برای خرید به بازار شهرضا مراجعه ‌کنند و همین امر سبب بروز تجمع در بازار مرکزی شهر و بازار سرپوشیده شده است و این تجمع اصناف را در معرض خطر قرار داده است.

بر اساس جزئیات تعطیلی دو هفته‌ای شهرضا گروه مشاغل دو، سه و چهار به طور کامل تعطیل خواهد شد و تنها گروه شغلی یک شامل مشاغل امدادی و خدماتی اجازه فعالیت دارند.

شهرضا در استان اصفهان جزو شهرستان‌های پر بیمار است

حجت‌اله تنهایی در گفتگو با خبرنگار فارس در شهرضا با بیان اینکه میانگین مرگ ناشی از کرونا در شهرضا در هفته ۲۰ نفر است، اظهار داشت: در آبان ماه ۸۰ تا ۹۰ درصد از تست‌های کرونا مثبت بوده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به اینکه ۷۰ تخت از بیمارستان امیرالمومنین (ع) شهرضا به بیماران کرونایی اختصاص پیدا کرده است، افزود: درمانگاه‌های خصوصی، مطب‌های تخصصی و عمومی نیز درگیر مبتلایان کرونا هستند و مراقبت خانوادگی در بخش خصوصی بسیار زیاد بوده است.

وی با اشاره به اعمال محدودیت‌های دو هفته‌ای مطابق با طرح مدیریت هوشمند کشوری در شهرضا گفت: در این طرح شهرهای ایران تقسیم‌بندی جدید شده‌اند، اگر در یک روز ۴ بیمار به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت تست کرونا آن‌ها مثبت شد وضعیت شهر زرد، ۶ نفر مثبت وضعیت نارنجی و اگر در روز ۱۰ نفر کرونا مثبت شدند وضعیت آن شهر قرمز است که شهرستان شهرضا با این تفسیر قرمز است.

 تنهایی با بیان اینکه هدف از اعمال محدودیت‌ها قطع زنجیره بیماری، تاب‌آوری تیم درمان و به حداقل رساندن ترددهای غیرضروری است، گفت: باید در این مدت یک نظارت بهتر و دقیق‌تری بر پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی اعمال شود.

افزایش ۱۰ برابری قدرت سرایت ویروس کرونا

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با اشاره به جهش ژنتیکی ویروس کرونا عنوان کرد: این جهش ژنتیکی سبب شده است که قدرت سرایت ویروس ۱۰ برابر افزایش پیدا کند و میزان بیمارزایی آن هم افزایش پیدا کرده است.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه دستگاه‌های ارائه دهنده خدمات ضروری باید در دوره محدودیت‌ها با ۵۰ درصد از کارکنان خود ارائه خدمات کنند افزود: سایر دستگاه‌ها و ادارات دولتی باید با یک سوم ظرفیت خود خدمات‌رسانی کند و کلیه مأموریت‌های اداری که ضرورتی ندارد نیز کنسل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طرح محدودیت‌های دو هفته‌ای مشاغل گروه یک شامل نانوایی‌ها، میوه فروشی‌ها، فروشگاه‌های پروتئینی و سوپرمارکت‌ها باز هستند، بیان کرد: در شهرستان‌ها اختیار تام به مسؤولان شهرستانی داده شده است تا در این زمینه تصمیم‌گیری کنند.

تنهایی با بیان اینکه مشاغل دسته های ۲ و ۳ و ۴ تعطیل هستند، اضافه کرد: ضمانت اجرا در خصوص این مشاغل به عهده اتاق اصناف، صمت، نیروی انتظامی و روسای اتحادیه‌ها است و در صورت تخلف مغازه به مدت ۱۵ روز پلمب می‌شود.

 مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا با بیان اینکه کلیه مراسم‌های اجتماعی و فرهنگی باید در این مدت تعطیل باشد، تصریح کرد: در وضعیت قرمز بازارهای روز تعطیل است، بنابراین بازار انار شهرضا نیز باید تعطیل باشد.

وی با اشاره به اینکه همزمان با برنامه‌های محدودیت‌های شهرستانی سه طرح بزرگ در بهداشت و درمان اجرایی می‌شود گفت: طرح محل محور، طرح بیماریابی و طرح قرارگاه حافظان سلامت نیز در این مدت در شهرضا اجرایی می‌شود.

تنهایی با بیان اینکه مرکز دوم نمونه‌گیری کرونا در زایشگاه سابق سمیه شهرضا راه‌اندازی شد و به گفته وزیر بهداشت به زودی تست‌های تشخیص سریع به شهرضا می‌رسد، بیان کرد: شهرضا در استان اصفهان جزو شهرستان‌های پربیمار است، ویروس کرونا به صورت حباب خانوادگی همه را درگیر می‌کند.

برخورد قضایی با متخلفان برپایی جشن و دورهمی‌های شبانه در باغ‌ها

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرضا ادامه داد: در شرایطی که پزشکان و پرستاران با تعدد بیماران بستری و بسیاری از خانواده‌ها داغدار عزیزان فوت شده خود به علت بیماری کرونا هستند و زمانی که کسبه شهرضا با وجود مشکلات معیشتی فراوان همراهی با کادر درمان را با تعطیلی کسب و پیشه خود اعلام کردند، شایسته نیست باغ‌ها و خانه باغ‌ها در منطقه چغاد و بعضی قسمت‌های دیگر دورهمی‌های شبانه و مراسم جشن‌های مناسبتی برگزار شود.

وی تصریح کرد: بی‌شک در صورت گزارش ‌مردمی موارد مشابه، برخوردهای قضایی و قانونی با متخلفان و محدودیت های تردد در این محل‌ها اعمال خواهد شد.

طعم تلخ کرونا در دورهمی‌های خانوادگی در شهرضا

ناصر اسدی، فرماندار شهرضا با اشاره به اعمال محدودیت در تردد خودروهای بومی و غیربومی گفت: اعمال محدودیت‌های تردد در ورودی و خروجی شهرضا در پلیس راه اصفهان شیراز و ایستگاه شهید امامی اعمال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کارکنان بهداشت، قضات، پرسنل امداد نجات با ارائه برگ تردد مجاز به عبور و مرور هستند، بیان کرد: شرکت‌های خدمات‌رسان نیز باید خودروهای مورد نیاز خود را به فرمانداری اعلام کنند تا برگه تردد صادر شود.

اسدی با بیان اینکه اعمال قانون محدودیت شبانه برای کلان‌شهرها است و برای شهرهای کوچک اعمال نمی‌شود، افزود: واحدهای تولیدی صنعتی و تعاونی‌ها نیز باید با حداقل نیرو خدمت کنند.

فرماندار شهرضا با بیان اینکه روزانه به طور متوسط ۴ نفر در شهرضا از کرونا فوت می‌کنند که بسیار آمار نگران‌کننده‌ای است، عنوان کرد: بیشتر افرادی که از کرونا فوت می‌کنند دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند.

 وی با بیان اینکه عمده مبتلایان به کرونا در شهرضا به خاطر تجمعات و دورهمی‌ها است و باید با فرهنگ‌سازی جلوی این دورهمی‌ها گرفته شود، گفت: آموزش و پرورش مسؤولیت دارد که هیچ مدرسه‌ای در این مدت باز نباشد، ظرفیت خوبی در آموزش و پرورش برای اطلاع رسانی‌داریم که به خانواده‌ها در خصوص محدودیت‌ها اطلاع‌رسانی شود.

اسدی با بیان اینکه ادارات و اصناف در رابطه با اجرای پروتکل‌ها و رعایت دستورالعمل‌ها وظیفه دارند، خاطرنشان کرد: کمیته نظارت اداره‌‌ای هم تشکیل می‌شود و بر اساس آن دستگاه‌های خدمات‌رسان با ۵۰ درصد ظرفیت و سایر ادارات با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند و خدمات اصناف نیز باید شیفت‌بندی و از هرگونه تجمع در این مدت جلوگیری شود.

فرماندار شهرضا با تأکید بر بازرسی از نانوایی‌های سطح شهر تصریح کرد: هیچ مراسمی که سبب تجمع شود در شهرستان شهرضا برگزار نمی‌شود.

وی  با درخواست از مردم شهرستان شهرضا برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود همه افراد برای مهار کرونا خود را متعهد بدانند تا فشار از دوش کادر بهداشت و درمان برداشته شود، کادر درمان ۹ ماه است که درگیر بیماران کرونایی هستند، خود و خانواده‌هایشان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و این وضعیت برای آن‌ها واقعاً خسته‌کننده شده است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.