سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:42 - یکشنبه 02 آذر 1399

خطیب زاده:هر کس در کاخ سفید باشد راهی جز احترام به حقوق ملت ایران ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم کانادا از استانداردهای دوگانه در رفتار و عمل دست بردارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت و پس از آن به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خطیب زاده در ابتدا ضمن تبریک ولادت امام حسن عسگری (ع)، روز بسیج را نیز تبریک گفت.

وی به احضار سفیر ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در هفته گذشته به وزارت خارجه اشاره کرد  و افزود: انتظار داریم دولت کانادا به تعهداتش پایبند باشد و از استانداردهای دوگانه در رفتار و عمل دست بردارد. زمینه‌های مختلفی وجود دارد که دو طرف همکاری‌های مناسبی داشته باشند. رویکرد دولت کانادا طی این سال‌ها مخرب بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه به گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای انگلیسی نیز پرداخت.

این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره بازگشت آمریکا بعد از برجام بعد از ورود بایدن به کاخ سفید و شروط ایران افزود: تا دولتی در آمریکا مستقر نشود نمی‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم. آنچه برای ما مهم است رفتار آمریکاست نه اظهاراتشان. با دقت و هوشیاری تمام تحولات و گفته‌ها را پیگیری می‌کنیم. ظریف در مصاحبه اخیر مواضع ایران را بیان کرد.

وی افزود: همه در دنیا و آمریکا جز آن معدود افرادی که روان پریشانه جنگ علیه ملت ایران را پیگیری می‌کنند متوجه شدند این سیاست فشار حداکثری یک شکست حداکثری را به دنبال داشت. هر کس در کاخ سفید باشد راهی ندارد جز اینکه به حقوق ملت ایران احترام بگذارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اصابت یک راکت به محوطه سفارت ایران در کابل خاطرنشان کرد: ما نگران همسایه عزیز خودمان افغانستان بوده و هستیم. همسایه زخم خورده زخم جنگ و تروریسم و تجاوز آمریکا هستیم. آنچه دیروز رخ داد حملات راکتی به نقاط مختلف افغانستان بود و گوشه‌ای از حیاط سفارت مورد اصابت قرار گرفت و خوشبختانه هیچ تلفاتی نداشت. از همان لحظات اول با سفارت و دولت افغانستان در تماس بودیم. مسئولیت را بر عهده کسانی می‌دانیم که همچنان بر مواضع غیر اصولی خود بدوت توجه به خواسته مردم افغانستان پافشاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: تنها راه صلح پایدار و پیشرفت و توسعه افغانستان از مسیر گفت‌وگوهای بین الافغانی می‌گذرد. تمامی طرف های باید به شرایط گفت‌وگو پایبند باشند و امیدواریم این مسیر به صلح پایدار در افغانستان منتهی شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره سفر مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا به منطقه و از جمله سرزمین‌های اشغالی نیز اظهار داشت: سفرهایی که از این دست می‌کند بیشتر از اینکه به پیگیری سیاست شکست خورده آمریکا مربوط باشد، شاید برای برخی ماهیگیری‌های آینده سیاسی مرتبط باشد.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این سه چهار کشور بدنام و منزوی که در بین مردم خودشان منزوی هستند بعید است از این نمد کلاهی برای خودشان درست کنند. متاسفانه برخی از این حکام تمام حیثیت و آبروی خود را در سبد کسانی گذاشته اند که حتی مردم آمریکا حکم به اخراج آنها داده‌اند. امیدواریم این کشورها هر چه زودتر به همکاری‌های منطقه‌ای برگردند.

خطیب زاده خاطرنشان کرد: سفر وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی موضوع تلخی است و اگر نبود خیانت برخی حکام و سران کشورهای عربی امروز بی شرمانه وزیر خارجه آمریکا به سرزمین‌های اشغالی نمی‌رفت و تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا نمی‌گذاشت و این چنین سرکشانه هر اقدام ضد بشری اسرائیل را سفیدنمایی نمی‌کرد. خیانت برخی از این حکام و بی شرمی رژیم فعلی در کاخ سفید دو روی سکه است و آنهایی که این فضا را برای آمریکا فراهم آوردند باید پاسخگو باشند. ایران هم اظهارات و هم سفر پامپئو را محکوم می‌کند و همه کشورها باید به آرمان فلسطین پایبند باشند.

وی در پاسخ به سوالی با بیان اینکه همکاری‌های ایران با سوریه با جدیت دنبال می‌شود، اظهار داشت: کمیته‌هایی این ها را پیگیری کردند و هر چه روند بازسازی سوریه سرعت بگیرد درد و رنج سوریه زودتر پایان می‌یابد.

این خبر در حال تکمیل است…

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.