سرویس: دسته‌بندی نشده 14:14 - یکشنبه 02 آذر 1399

پاسخ سازندگان «زوجی نو»به کپی بودن برنامه/ چرا باربد بابایی برای اجرا انتخاب شد؟

مسابقه «زوجی نو» با نگاه خانواده محور از شبکه سه سیما در حال پخش است.

به گزارش اصفهان شرق؛ مسابقه‌ای با عنوان «زوجی نو» در راستای شناخت و تعامل میان زوجین، بازنمایی خلاقیت زوجین و نگاهی نو به زندگی، مدیریت بحران در زندگی، کسب در آمد و ترویج استفاده از کالای ایرانی، مدیریت اقتصاد خانواده و … با نگاه خانواده محور این روز‌ها از شبکه سه سیما در حال پخش است.

این برنامه به تهیه‌کنندگی حامد خانی و کارگردانی محمد پورصباغیان تولید شده و با اجرای باربد بابایی، شنبه تا چهارشنبه بعد از خبر ۲۰ پخش می‌شود. در این برنامه ۱۶۰ زوج دو به دو با هم به رقابت می‌پردازند.

گفت و گویی با عوامل برنامه «زوجی نو» داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

پاسخ عوامل برنامه به کپی بودن «زوجی نو»

واکنش تهیه کننده مسابقه «زوجی نو» به کپی بودن برنامه

حامد خانی تهیه کننده مسابقه زوجی نو درباره تولید این برنامه گفت: بیشتر رویکرد شبکه سه در حوزه اجتماعی ساخت کار‌های سرگرمی و تفریحی است و ضرورت مسابقه خانواده محور بیشتر حس می‌شد. ما حدود سه ماه درگیر تصویب طرح، جزئیات، انتخاب مجری و مقدمات کار بودیم. دو ماه هم پیش تولید داشتیم. پخش زوجی نو در ۸۰ قسمت طراحی شده که در آن ۱۶۰ زوج به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

وی ادامه داد: ۱۵ روز قبل از ضبط اولین برنامه یک فراخوان دادیم. زوج‌های جوان ثبت نام کردند و استقبال خوبی را شاهد بودیم و براساس معیاری که داشتیم زوج‌ها را انتخاب کردیم. سراغ زوج‌های موفقی رفتیم که سال هاست با هم زندگی می‌کنند تا تجربیات شان را برای زوج‌های جوان بیان کنند.

خانی اظهار کرد: کپی کردن برنامه یک بحث رایج است و برنامه‌های دیگر هم برداشت‌هایی از کشورهای دیگر داشته و بومی و ایرانیزه شده‌اند.

وی افزود: برای شروع کار چند آیتم ما از برنامه ای خارجی الگو برداری شد؛ ولی از قسمت بیستم آیتم‌های جدید خودمان را اضافه می‌کنیم و تکراری ها را حذف خواهیم کرد.

این تهیه کننده عنوان کرد: شیوع کرونا روی ساخت برنامه ها تاثیراتی دارد و نکته مهم آن حضور کم تماشاگران است. حضور آن‌ها در روند مسابقه تاثیر مثبت دارد.

خانی بیان کرد: انتقاد و اختلاف نظر در بحث برنامه سازی وجود دارد؛ ما سعی کردیم براساس اهدافمان از جمله تحکیم بنیاد خانواده، فرهنگسازی ازدواج در سنین پایین‌تر و فرزند آوری برنامه بسازیم. طبیعی است که انتقاداتی را داشته باشیم.

پاسخ عوامل برنامه به کپی بودن «زوجی نو»

محمد پورصباغیان، کارگردان «زوجی نو» هم درباره هدف ساخت این مسابقه گفت: بنا به ضرورت، کنداکتور شبکه سه قرار شد برنامه‌ای با محوریت خانواده داشته باشد و با ارائه طرح‌هایی از سوی تهیه کنندگان و بعد از بررسی و ارزیابی، طرح زوجی نو انتخاب شد.

وی افزود: فاکتور اول زوجی نو رقابتی دوستانه است؛ در کنار آن رقابت ما به مفهوم گفتمان و شناخت زوجین می‌پردازیم و پرداخت به مفاهیمی مثل صبر، گذشت، از خودگذشتگی و ایثار را در مسابقه خواهیم داشت. ما در یک آیتم فضای رقابت بین دو گروه را می‌بینیم، اما اصل ماجرا بین دو زوج است که چه میزان از هم شناخت دارند.

وی ادامه داد: ما آیتم کیک و چکش داریم؛ طراحی این آیتم برای این است که بفهمیم زوج‌ها چقدر از یکدیگر شناخت دارند. تاکنون ۱۷ قسمت برنامه را ضبط کرده ایم.

چگونگی حضور زوجین در زوجی نو

این کارگردان عنوان کرد: فراخوانی با تیزر ابتدایی برنامه برای انتخاب زوج‌ها داشتیم و در ادامه زوج‌های علاقه مند در سایت زوجی نو ثبت نام کردند؛ آنها یک ویدئو از خودشان برای ما ارسال کردند. ما به دنبال این بودیم زوج‌هایی را انتخاب کنیم که جدا از سایر فاکتور‌ها از جمله سن ازدواج، تاثیر گذار بودن و… قابلیت بازی مقابل دوربین را هم داشته باشند.

وی توضیح داد: در این مدت از همه شهر‌ها ثبت نام کردند و محدودیتی برای شرکت کنندگان نداشتیم. در کل حدود پنج هزار نفر ثبت نام کردند و فایل‌های ارسالی در دست بررسی است. هر فصل زوجی نو حدود ۲۰ قسمت است و قرار است آیتم‌ها در فصل‌های آینده به صورت چرخشی تغییر کند.

وی درباره انتخاب مجری برنامه گفت: اولین انتخاب ما باربد بابایی بود؛ چراکه قدرت بداهه گویی خوبی دارد؛ زندگی بی حاشیه داشته و خانواده محور است. بابایی شومن خوبی است و به شدت از این انتخاب هوشمندانه راضی هستیم.

وی افزود: از لحظه‌ای که برنامه را آغاز کردیم تا امروز بالغ بر بیش از ۲۰ رواشناس و کارشناس در گروه‌های مختلف به ما مشاوره داده اند. با بررسی‌های انجام شده، قرار شد در برنامه زوج‌هایی بیایند که حداقل شش ماه و حداکثر چهار سال از ازدواج آن‌ها گذشته باشد. بعد از انتخاب زوج‌ها، آن‌ها به گروه نویسندگان به سرپرستی آقای مرعشی سپرده شدند و بچه‌ها شبانه روز برای تک تک آیتم‌ها با زوج‌ها گفت و گو کردندتا نکات جذاب زندگی زوج‌ها را جمع آوری کنند.

پاسخ عوامل برنامه به کپی بودن «زوجی نو»

پورصباغیان درباره کپی بودن برنامه اظهار کرد: دو تا از آیتم‌های زوجی نو کپی است؛ اما هیچ ترسی از اینکه بگوییم کپی است نداریم. چرا که یک اتفاق معمول در تمام دنیاست. ما در گروه اولیه یک برنامه سرشناس دیگر هم بوده ایم که مدتهاست روی آنتن است و تماما کپی است. اما تلاش کرده ایم در محتوا کاملاً ایرانیزه و با در نظر گرفتن سبک زندگی ایرانی اسلامی پیش برویم. ما در صنایع مختلف بار‌ها و بار‌ها کپی کاری کرده ایم و اتفاقا به شدت موفق عمل شده است. با این وصف آیا می‌توان گفت کپی کردن کار اشتباهی است؟!

این کارگران توضیح داد: شما ۴۵ دقیقه برنامه ما را نگاه می‌کنید، بعد می‌گویید فرم برنامه سازی کشوری خاص را ترویج می‌کند. در صورتی که اینگونه نیست؛ ما یک ظرف را انتخاب کردیم، بومی و ایرانیزه کرده ایم و محتوای آن کاملا متفاوت از کشورهای دیگر است.

گفت و گو از الهام قبادی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.