سرویس: غیر تولیدی 13:25 - پنجشنبه 29 آبان 1399

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای کشور اعلام کرد؛

تغذیه کودکان تا ۵ سالگی باید چگونه باشد

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور، گفت: تغذیه کودک باید جوابگوی نیاز او به انرژی و پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی باشد.

به گزارش اصفهان شرق؛ جلال الدین میرزای رزاز، در خصوص تغذیه در کودکان ۱ تا ۵ سال، اظهار داشت: دوره کودکی تاثیر بزرگی بر شکل گیری عادات فردی از جمله عادات غذایی فرد در کل زندگی دارد، چرا که عادات دوران کودکی احتمالا تا دوران بزرگسالی ادامه یافته و ممکن است زمینه بروز بسیاری از بیماری های مزمن مانند دیابت و پر فشاری خون را فراهم آورد. بنابراین نقش پدر و مادر در تغذیه کودکان، بسیار مهم است.

وی افزود: در سال های ابتدایی زندگی کودک، افزایش وزن و قد دو تغییر اساسی در رشد و تکامل به حساب می آیند، بنابراین تغذیه کودک باید به گونه ای باشد که جوابگوی نیاز کودک به انرژی و پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، فیبرها، ویتامین ها و مواد معدنی مختلف باشد.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به اینکه نکته مهم در تغذیه کودکان این است که اگر کودکان از یک رژیم متعادل پیروی کنند که شامل همه گروه های غذایی توصیه شده باشد، باعث می شود انرژی لازم برای فعالیت جسمی آن ها تامین شود که برای رشد و سلامت روان آن ها و همچنین کنترل وزن آن ها مهم است و از طرفی نیازی به مصرف مکمل های ویتامین و مواد معدنی نخواهند داشت، افزود: برای کمک به این موضوع باید از هرم غذایی برای کودکان استفاده کرد. یعنی خوراکی های سالم و مغذی شامل انواع گوشت ها، میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات و لبنیات کم چرب را باید در رژیم غذایی کودکان گنجاند.

رزاز بیان داشت: کودکان یک تا ۲ سال به دلیل رشد سریع و فعال تر شدن نیاز به انرژی بالایی دارند. همچنین کودکان مقاومت کافی در مقابل بسیاری از بیماری ها را ندارند و دندان هایشان نیز کامل نشده است و از طرفی کودکان خردسال، حجم معده کوچکی دارند که وعده های غذایی حجیم را نمی تواند تحمل کند، بنابراین باید غذاهایشان کم حجم، پرانرژی و زود هضم باشد و وعده های غذایی کوچک را در تعداد بیشتر دریافت کنند.

وی گفت: در حالت ایده آل، کودکان باید دریافت غذاها و نوشیدنی ها شیرین را محدود کنند و آنها را فقط در وعده های غذایی با مقدار محدود، میل کنند. همچنین کودکان نوپا در این دوران شروع به «نه» گفتن می کنند و می توانند درباره آنچه می خورند، اظهار نظر کنند.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور اظهار داشت: بیشتر کودکان خردسال از غذاها و نوشیدنی های شیرین لذت می برند با این حال، بهتر است در وعده های غذایی، غذاها و نوشیدنی های حاوی شکر تهیه نشود، چرا که این امر علاوه بر شکل گیری عادت بد غذایی، می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

دکتر رزاز تصریح کرد: همچنین از غذاها، به ویژه غذاهای شیرین، نباید به عنوان پاداش استفاده شود. چون که این امر می تواند کودک را ترغیب کند تا به غذاهای شیرین به طرز مثبت تری فکر کنند و بالعکس برای غذاهای دیگر با دید منفی تر و احتمالا منجر به افزایش علاقه به غذاهای شیرین شود. همچنین از دادن غذاهای فرآوری شده به کودکان خودداری کنید و به دنبال گزینه های کم نمک باشید.

سرپرست انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: یبوست کودکان با نوشیدن آب و افزایش تدریجی میزان فیبر در رژیم غذایی می تواند کنترل شود. غذاهای پر فیبر شامل سبزی ها، میوه ها، نان سبوس دار و حبوبات پخته شده است.

وی افزود: اسهال نیز در کودکان نوپا شایع است و ممکن است با مصرف نوشیدنی های شیرین و آب میوه های صنعتی به خصوص بین وعده های غذایی مرتبط باشد. این نوشیدنی ها می توانند معده کودک را بیش از حد پر کنند و از دریافت یک رژیم متعادل و مناسب جلوگیری کنند. اگر کودک به مدت طولانی اسهال داشته باشد یا علایم کم آبی را نشان دهد، باید به پزشک مراجعه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.