سرویس: غیر تولیدی 08:06 - پنجشنبه 29 آبان 1399

یک فوق تخصص غدد عنوان کرد؛

دیابت چگونه رخ می دهد/افراد بالای ۴۰ سال آزمایش بدهند

یک فوق تخصص غدد، در مورد چگونگی رخداد دیابت و کنترل قند خون، نکاتی را متذکر شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ مجید ولی زاده، افزود: دیابت زمانی رخ می‌دهد که قند خون از حد طبیعی، افزایش یابد، به‌ عبارت ‌دیگر زمانی که قند خون ناشتا، مساوی و بیشتر از ۱۲۶ در دو نوبت یا بعد از مصرف ۷۵ گرم گلوکوز، این میزان بالای ۲۰۰ باشد، فرد به دیابت مبتلا شده است.

به گفته وی، این بیماری ممکن است بدون علامت یا در برخی افراد با تشنگی زیاد و پر ادراری همراه باشد.

ولی زاده درباره انواع مختلف این بیماری توضیح داد: دیابت نوع یک، دیابت جوانان و دیابت نوع دو شایع‌ترین نوع دیابت است که ۹۰درصد ابتلایان را به خود اختصاص می‌دهد، دیابت بزرگ‌سالان و بارداری از انواع دیگر این بیماری است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع دو است که در گذشته سنین بالای ۳۵ تا ۴۰ سال را درگیر می‌کرد، اما اکنون با توجه به شیوع چاقی در جوانان و نوجوانان این نوع دیابت در سنین پایین‌تر نیز مشاهده می‌شود.

ولی زاده ضمن بیان اینکه این بیماری معمولاً بدون علامت است، ادامه داد: در افرادی که سابقه خانوادگی دیابت نوع دو یا اختلال چربی و پرفشاری خون ‌دارند، بیشتر دیده می‌شود، بنابراین این افراد باید از سنین پایین آزمایش قند خون انجام دهند و اگر فرد دیر متوجه بروز این بیماری شود، به آسیب‌های چشمی ، کلیوی و اعصاب محیطی غیرقابل‌بازگشت دچار می‌شود.

به گفته وی، انجام آزمایش‌های غربالگری در افراد بالای ۴۰سال، هر سه سال یکبار توصیه می‌شود، حتی اگر هیچ عامل زمینه‌ای نداشته باشند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: پراشتهایی شدید و کاهش وزن از علائم دیابت نوع دو است و این نوع دیابت به‌طورمعمول کنترل می‌شود، به‌عبارت‌دیگر بیماری مادام‌العمری است که فرد باید آن را بپذیرد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.