سرویس: اجتماعی 13:53 - پنجشنبه 22 آبان 1399

«اروپاییان» مجریان تحریم‌های آمریکایی علیه ایران هستند

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به جنگ اقتصادی که آمریکایی ها علیه مردم ایران شروع کرده اند، گفت : اروپایی‌ها در حال اجرای تحریم‌های وضع شده آمریکایی ها هستند و برای ما در جایگاه متهم قرار دارند.

به گزارش اصفهان شرق؛  علی باقری کنی دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و معاون بین الملل قوه قضائیه با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران و در گفت‌وگو با برنامه سعادت آباد رادیو تهران در پاسخ به این سوال که «شما سال گذشته سفری به ژنو داشتید و هنگام سخنرانی در نشست شورای حقوق بشر، تصاویری از کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای را به نمایش گذاشتید، آیا پس از آن اقدامی از سوی مجامع بین‌المللی صورت گرفت؟»، اظهار کرد:  این نکته بسیار مهم است. حتی در جنگ‌ها، آمبولانس، بیمار و بیمارستان از صدمات ناشی از جنگ مصون هستند و این یک قاعده انسانی و جهانی است؛ اما در جنگ اقتصادی که آمریکایی‌ها علیه مردم ایران شروع کردند و با همکاری حمایت اروپاییان ادامه‌دار شده است، چنین چیزی دیده نمی‌شود. ما نباید به این کشورهای اروپایی اجازه دهیم تا بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از این جنگ خارج شوند. در حقیقت ما با آمریکایی‌ها ارتباطی نداریم اما اروپایی‌ها در حال اجرای تحریم‌های وضع شده آمریکایی‌ها هستند و برای ما در جایگاه متهم قرار دارند.

سبک زندگی ایرانی؛ دلیل مخالفت جوامع غربی با جمهوری اسلامی ایران

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به انقلاب مردم ایران در 42 سال پیش، گفت: 42 سال پیش مردم کشور ما بر اساس باورها و ارزش‌های خود انقلاب کردند و برخی جوامع که چنین سبک زندگی را نمی پسندیدند به مخالفت با ما به ویژه در قواعد حقوقی برخاستند. اما سوال اینجاست که چرا این جوامع با وجود دیگر جوامع اسلامی تنها با جمهوری اسلامی ایران مخالفت کردند؟ به عنوان مثال درباره حکم قصاص باید گفت عربستان سعودی هم همین حکم را اجرا می کند و کشورهای غربی هیچ فضا سازی برای آن ندارند.

وی ادامه داد: دلیل آن، این است که این سبک زندگی در ایران، نمودهای جدیدی را در حوزه های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین المللی ایجاد می کند. حتی می توان مخالفت های غربی‌ها با برنامه هسته‌ای ایران و دفاع از مردم مظلوم فلسطین را به دلیل سبک زندگی و نحوه پرورش جوانان ایرانی دانست. در حقیقت رفتارهای مردم جامعه بر اساس این سبک زندگی باعث جبهه‌گیری جوامع غربی و در رأس آنها آمریکا  در برابر ایران می شود. در نتیجه تلاش می‌کنند تا سبک زندگی خود را ترویج داده و آن را به ما تحمیل کنند.

اختلاف ما با غربی‌ها در حوزه حقوق بشریک اختلاف مبنایی است

باقری افزود: اختلاف ما در حقوق بشر یک اختلاف سطحی نیست. این اختلاف مبنایی و ریشه دار است. این افراد تلاش می‌کنند تا از طریق مبارزه با حقوق بشر، هویت ما را تغییر دهند. همه می‌دانند که مغول‌ها در گذشته به ایران حمله کردند و هر چیزی که بر سر راه خود دیدند را از بین بردند؛ اما پس از چندین سال حکومت مغول ها در ایران ، نه تنها سبک زندگی ایرانی از بین نرفت، بلکه مغول ها به سبک زندگی ایرانی روی آورده ، مسلمان و شیعه شدند. این اتفاق نشان دهنده استحکام و دوام این سبک زندگی است و اختلافات ما با جوامع غربی به دلیل سبک زندگی ما است.

وی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب، کشورهای غربی بحث حقوق بشر را به عنوان مبنای اختلاف با مردم ایران سامان دادند. در عربستان نیز بسیاری از قوانین اسلامی اجرا می شوند؛ اما تا به امروز جوامع غربی هیچ مخالفتی با وجود این قوانین نکردند؛ زیرا سبک زندگی آنها با ما متفاوت است و مشکلی برای جوامع غربی ایجاد نمی کند اما سبک زندگی ایرانی است که برای آنها اخلال ایجاد می کند. سبک زندگی ایرانی به ایجاد باور ملی و استقلال و خود اتکایی کشور منجر شده است.

حکومت پهلوی تابع غرب بود

وی با اشاره به اینکه جوامع غربی با ایران دوره پهلوی مشکل نداشتند اظهار داشت: آنها کشوری می خواهند که تابع آنها باشد. حکومت پهلوی هم همینطور بود به طوریکه بحرین که جزوی از ایران بود بدون هیچ درد و خونریزی از ما جدا شد.

ملت ایران در برابر تهاجم غربی ها از هویت خود دفاع می کند

معاون بین‌الملل قوه قضائیه تأکید کرد: اگر بیشتر دقت کنیم اختلاف بین ما و غربی‌ها، اختلافی مبنایی است که ریشه در ارزش‌ها، باورها و سبک زندگی ما دارد که بر سنت، تاریخ تمدن و باورهای ما پایه‌گذاری شده است. اگر بخواهیم این قواعد حقوق بشری را تغییر دهیم باید سبک زندگی و هویت خود را تغییر دهیم . ملت ما در برابر این تهاجم مقاومت می‌کند به این دلیل که خود را دارای هویت می‌بیند و حاضر نیست هویت افتخار آفرین خود را تغییر دهد.

جایگاه حکومت در کشور مثل جایگاه پدر و مادر در خانواده است

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران افزود: هیچ جامعه‌ای با حقوق اداره نمی شود. پدر و مادر خود را فدا می کنند تا به هدف خود در دستیابی به مد نظر برای رفاه و سعادت فرزند دست یابد. حکومت هم جایگاهی مثل پدر و مادر داشته و مسؤولیتی سنگین دارد. در جوامع غربی، حکومت به صورت کاملاً تکنیکی عمل می‌کند؛ در صورتی که حکومت در نگاه دینی وظایف بسیار سنگین تری دارد که این وظایف جلوه حقوق عامه را بسیار عینی تر می کند.

حقوق عامه، مسؤولیت حاکمیت است/ کارگزار باید طاهر باشد

باقری در پاسخ به این پرسش که «برای حفظ حقوق بشر در عرصه داخلی و بین‌المللی چه نمره‌ ای به کشورمان می‌دهید؟»، گفت: ستاد حقوق بشر در همین راستا ایجاد شده که دو جلوه داخلی و خارجی  دارد. جبهه داخلی حقوق بشر با هدف صیانت از حقوق عامه مردم در ساحت های مختلف ایجاد شده است.

وی ادامه داد: حقوق عامه در حقیقت مسؤولیت حاکمیت است و برای تحقق این حقوق نیازمند ابزارهای «ساختار و ساز و کار» و «کارگزار» هستیم. ترکیب این دو ابزار باعث ایجاد موفقیت و برآورده شدن حقوق جامعه می شود. هنگام مطرح شدن بحث حقوق عامه عمدتاً بر مولفه ساختار و سازوکار تکیه شده و به کارگزار کم توجهی می شود. در حالی که تنها کارگزار است که می تواند کسری‌ها و نواقص را رفع کند. بر همین اساس در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری فرموده اند «طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه کارگزاران حکومت جمهوری اسلامی است». البته باید گفت فاسد نبودن کارگزار نظام اسلامی به تنهایی کافی نیست بلکه کارگزار باید طاهر باشد.

دفاع ملت ایران در برابر تهاجم غربی‌ها از هویت ایرانی

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به استحکام و دوام سبک زندگی ایرانی، بیان کرد: ملت ایران خود را داری هویت می بیند و حاضر نیست هویت افتخار آفرین خود را تغییر دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که «جمهوری اسلامی ایران از جهت خوانش در تعریف حقوق عامه یا همان حقوق بشر چه تفاوت‌هایی با غربی‌ها دارد و آیا اشتراکاتی بین ما هست یا خیر؟»، گفت: بین خوانش ما از مفهوم حقوق بشر و کشورهای دیگر دنیا تفاوت‌هایی وجود دارد. اساس حقوق بر پایه نوع رفتار ما در زندگی شخصی و اجتماعی بنا شده است که سبک زندگی نام دارد.

باقری کنی افزود: این نوع سبک زندگی که بخشی از آن برخاسته از ارزش‌های اعتقادی و باورهای دینی و بخشی دیگر برگرفته از سنت و پیشینه تاریخی و تمدنی ما است قواعدی را برای ما ایجاد می کند. حقوق اصالتا ارزش ندارد بلکه ایجاد آن به جهت نمایان ساختن قواعد سبک زندگی است در این نقطه اختلاف بین جامعه جمهوری اسلامی و دیگر جوامع بشری نمایان می شود. ما با آنها مشکلی نداریم و روند زندگی خود را طی می‌کنیم.

تحریم کنندگان دارویی، قاتلان مردم ایران هستند

معاون بین الملل قوه قضائیه افزود: برخی از تجهیزات از جمله تجهیزات مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای، هموفیلی و دیگر بیماری های نادر که اکثرا در کودکان دیده می‌شوند در اختیار ایران قرار نمی گیرد و بهانه کشورهای اروپایی کاربرد دوگانه این تجهیزات است. در حالی که تجهیزات درمانی برای این بیماری ها هیچ کاربرد دوگانه ندارد. حتی کشور سوئد در پاسخ به نامه‌ای از جانب ایران برای درخواست واردات تجهیزات مورد نیاز برای بیماران پروانه‌ای به صراحت اعلام کرد که این تجهیزات به دلیل تحریم‌های اعمال شده اجازه ورود به ایران را ندارند.

وی ادامه داد: این اتفاق در حالی افتاده است که کشور سوئد بانی قطعنامه نقض حقوق بشر در رابطه با ایران است. در حالی که خود این کشور نه تنها برای حقوق مردم ایران، بلکه برای جان مردم نیز ارزش قائل نمی‌شود. این بحث در ژنو مطرح شد که این رویکرد در پزشکی نه تنها ناقض حقوق ملت ایران است بلکه اینها قاتل مردم ایران هستند.

ارسال محموله‌های دارویی به ایران با فشار رسانه ای

باقری کنی در ادامه اظهار داشت: علی رغم تمام تلاش‌های ما در نشست جنبش عدم تعهد، مجامع بین المللی هیچ اقدامی برای اصلاح شرایط نکردند؛ زیرا تمامی این مجامع کارکردی سیاسی دارند‌؛البته به دلیل فشار رسانه‌ای چند کشور اروپایی ناچار به ارسال محموله‌های دارویی به ایران شدند.

وی افزود: ما باید برای برخورد ضد انسانی کشورهای اروپایی به ویژه بیماران جدی تر کار کنیم. اما در حقیقت بسیاری از این جوامع حتی به جان مردم اهمیت نمی دهند. در غیر اینصورت به بهانه چرخش اقتصادی کارخانه های اسلحه سازی به ارسال اسلحه به عربستان سعودی و همکاری در جنایت و قتل صدها هزار کودک و زن بی گناه  در یمن اقدام نمی کردند.

حکومت در قبال زندانیان، وظیفه بیشتری دارد

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازدید اخیر خود از زندان زنان گفت: حکومت در قبال تمام مردم جامعه و به ویژه اقشار خاص مسؤول است. زندانیان نیز علی رغم متهم بودن به ارتکاب جرم همچنان تحت حاکمیت این حکومت هستند و حکومت در قبال این قشر خاص وظیفه بیشتری دارد؛ زیرا دیگر اقشار از حداقل آزادی ممکن برای بر طرف کردن نیازهای خود برخوردارند؛ اما چنین قضیه ای در خصوص زندانیان صدق نمی کند.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک جامعه پایبند به حقوق بشر نباید به زندانیان به چشم مجرم نگاه کنیم؛ زیرا این افراد در حال گذراندن دوره مجازات خود هستند و ما به عنوان ستاد حقوق بشر موظفیم از حقوقشان صیانت کنیم.

نقص رسانه ای در ارائه بروز و نمود صیانت از حقوق مردم

باقری کنی اظهار کرد: بنده با همین نگاه، اخیراً یک بازدید ۱۲ ساعته از زندان تهران بزرگ در منطقه فشافویه و بازدیدی حدودا 8 ساعته هم از زندان زنان داشتم. حداقل با بیش از ۶۰ نفر از زندانیان زن در این زندان صحبت کردم و افراد به بیان دیدگاه‌ها و خواسته‌های خود پرداختند و همکاران در زندان‌ها از همان روز تلاش کردند تا جای ممکن خواسته های این افراد را رفع کنند.

وی اضافه کرد: برخی از این مشکلات که در اختیار سازمان زندان ها بود مرتفع شد و برخی دیگر که مربوط به  مراجع دیگر بود در حال پیگیری است. ما در ارائه بروز و نمود صیانت از حقوق مردم در رسانه ها نقص داریم.

اقدامات اصلاحی نیاز به اصلاح رفتار و طرز فکر مسئولان دارند

دبیر ستاد حقوق بشر درباره مسأله سازی در بحث حقوق بشر و تحریم افزود: طبق آمار تحریم‌ها تنها ۲۰ درصد از مشکلات ما را تشکیل می دهند و کارگزاران باید دغدغه بیشتری نسبت به حقوق مردم نشان دهند. مسؤولان باید زندگی و رفتار خود را به گونه ای شکل دهند تا بیشترین انطباق را با زیر مجموعه های خود داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا می توانید زمانی تعیین کنید که مشکلات مردم حل شود؟»، گفت: بسیاری از اقدامات اصلاحی نمی تواند به صورت بخشنامه‌ای انجام شود بلکه نیاز به اصلاح رفتار و طرز فکر دارند؛ اما نکته مهم، جدی تر شدن این روند و ترویج آن است. اگر دستگاه‌های مرتبط با مردم به این سمت حرکت کنند شاهد آثار مثبت بیشتری خواهیم بود. دستاوردها و هنجارهای حقوق بشری نیاز به ترویج دارند؛ زیرا حرکت در این مسیر علاوه بر امیدبخش بودن، این نگاه را ترویج می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.