سرویس: غیر تولیدی 11:11 - جمعه 23 آبان 1399

اعتراض دامداران اصفهانی به کاهش قیمت گوشت گوساله

چند روز قبل بود که کلیپی از اعتراض تعدادی از دامداران در اصفهان منتشر شد، بررسی‌های خبرنگار فارس نشان داد دلیل این اعتراض کاهش قیمت گوشت گوساله بوده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ چند روز قبل بود که کلیپی از تجمع تعدادی از دامداران اصفهان منتشر شد که در آن گفته می‌شد دامداران اعتصاب کرده‌اند و با تحریم کشتارگاه دام را برای کشتار نمی‌برند، امیر زرگران، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان اصفهان، در تشریح دلایل تجمع دامداران در کشتارگاه فساران عنوان کرد: تجمع خودجوش تولیدکنندگان در اعتراض به افزایش قیمت تمام شده ناشی از عوامل مختلفی است و علاوه بر آن اعتراضاتی درباره پذیرش دام برای کشتار وجود داشت.

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی دامداران استان اصفهان ادامه داد: کمبود نهاده در دام شیری و گوشتی باعث افزایش قیمت تمام شده برای دامداران شده و تولیدکنندگان در شرایط بسیار سختی برای تأمین نهاده به سر می‌برند.

وی درباره وضعیت تأمین نهاده در بازارگاه تصریح کرد: فعلاٌ نهاده‌ای در بازارگاه وجود ندارد که امکان تأمین نیاز از این طریق وجود داشته باشد، دامدار باید سویا را در بازار آزاد کیلویی ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان خریداری کند و قیمت ذرت و جو نیز بالاتر از نرخ مصوب است.

زرگران عنوان کرد: قیمت پایین محصولات باعث شده تا دامداران متضرر شوند و اگر این رویه ادامه پیدا کند شرایط نابودی صنعت دامپروری را شاهد خواهیم بود، چون امنیت غذایی جامعه با مشکل مواجه می‌شود از مسؤولان درخواست می‌کنیم تا بازار نهاده را ساماندهی کنند.

مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی کشاورزی دامداران استان اصفهان اضافه کرد: قیمت تمام شده شیر خام با توجه به هزینه‌ها و مقایسه آن با مصوبه ستاد تنظیم بازار همخوانی ندارد، در تاریخ ۷ تیر امسال قیمت شیر خام بر اساس تأمین ذرت، جو و سبوس دولتی بود اما دامداران استان اصفهان تنها ۳۰ درصد از نهاده مورد نیاز خودشان را با قیمت دولتی تأمین کرده‌اند و مابقی از بازار آزاد به قیمت گزاف خریداری شده است که هزینه‌های واحد پرورشی را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: در دام‌های پروار و گوشتی نیز همین مشکل را داریم و به همین دلیل قیمت خرید کشارگاه از دامداران مناسب نیست که صدای اعتراض دامداران را بلند کرده است.

زرگران در تشریح پیگیری‌های اتحادیه دامداران استان اصفهان بیان کرد: جلساتی را با اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز داشته تا دامداران نیز بیش از این متضرر نشوند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی دامداران استان اصفهان اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل اعتراض دامداران ورود دام سنگین از سایر استان‌ها بود در حالی که دام روی دست دامداران اصفهانی مانده و لزومی ندارد که دام سایر استان‌ها در اصفهان کشتار شود.

وی با اشاره به این که موضوع اعتراض ۱۶ آبان صرفاً قیمت گوساله بوده است، عنوان کرد: در جلسه مورخ ۱۷ آبان مقرر شد گوساله نر زنده کیلویی ۴۳ هزار تومان و هر کیلو لاشه کشتار شده ۸۵ هزار تومان باشد که تا ۱۵ روز به دامدار پرداخت شود و انتظار داریم اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز نیز به این مصوبه پایبند باشند.

عبدالرضا آقاجانی، معاون اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان نیز درباره تجمع اخیر دامداران در فساران اظهار کرد: قیمت گوشت گوساله تا ۹۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده بود، وقتی قیمت ۵ هزار تومان کم شد دامداران معترض شدند که اگر قیمت گوشت کم شده باید نهاده نیز ارزان شود.

معاون اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان ادامه داد: دامداران مخالف کاهش قیمت بودند و می‌گفتند در حالی که قیمت دارو، نهاده و نیروی انسانی در حال افزایش است اجازه کاهش قیمت را نمی‌دهند، تصور دامداران این بود که گروهی قصد دارند قیمت را پایین بیاورند.

وی تصریح کرد: دام اگر به وزن کشتار برسد باید به کشتارگاه برده شود و نمی‌توان این فرآیند را به تأخیر انداخت، دامداران تصور می‌کردند دام سنگین از سایر استان‌ها به اصفهان آورده می‌شود در حالی که این موضوع صحت نداشت.

آقاجانی عنوان کرد: در دام سبک مسأله فرق می‌کند و گوسفند از استان‌های کرمانشاه، اردبیل، خرم‌آباد و شیراز به اصفهان آورده می‌شود چرا که استان اصفهان تنها ۳۰ درصد نیاز دام سبک خودش را تأمین می‌کند و مابقی را باید وارد کرد اما دام سنگین گوشت و شیر مازاد بر نیاز استان داریم.

معاون اتحادیه فروشندگان گوشت قرمز اصفهان یادآور شد: در همان روز با دامداران صحبت شد و کشتار در همان روز انجام شد، مشکلی در روزهای اخیر نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: گوشت گوساله مخلوط، لخم و مغز ران به ترتیب ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۲۰ هزار تومان است و گوشت گوسفند درجه یک ( ۸۵۰ گرم گوشت + ۱۵۰ گرم دنبه) کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است، البته گوشت به سه دسته درجه ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شود که گوشت درجه ۳ (میش و بز) کیلویی ۸۰ هزار تومان است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.