اصفهان شرق

اجرای طرح بی‌نیازی از واردات گوشت قرمز با کمک عشایر/ پشتیبانی امنیتی بسیج از مسیر کوچ

کدخبر: 205636
1399/08/23 در ساعت 12:36

به گزارش اصفهان شرق؛ علی پیمان‌‌صفت  در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان این‌که  بسیج فرهنگیان  یک قشر تاثیرگذار و بسیج دانش‌آموزی یک قشر تاثیرپذیر در بسیج است، اظهار داشت:هردو قشر در نظام تعلیم و تربیت نهادینه شده  و این نشان دهنده اهمیت موضوع کاری این اقشار است.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان با بیان این‌که کمک به ارتقا کار آمدی نظام تعلیم و تربیت ماموریت اصلی بسیج فرهنگیان است،گفت: هدف اصلی از این ماموریت ارتقا جایگاه نظام آموزش و پرورش کشور است.

وی بیان کرد: منویات مقام معظم رهبری سند تحولی بنیادین ما در پیشرفت امور بسیج فرهنگیان است. سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب نیز دو راهبرد سازمان است که در موقع مشخصی از آن در امور استفاده می‌شود.

پیمان‌صفت با بیان این‌که منطق  بسیج از نگرش مقام معظم رهبری تبدیل تهدید به فرصت است، افزود: همچنین از نظر مقام معظم رهبری پشت سر آموزش و پرورش منطق انسان‌سازی حاکم است و خروجی آموزش و پرورش باید کسی باشد که منطبق بر تفکر اسلامی باشد.

ترمیم خلل‌های ایجاد شده در کرونا برای آموزش و پرورش توسط بسیج

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان سیاست‌های سازمان بسیج فرهنیگان را در چهار اصل مردم پایه بودن، خلاقیت و نو‌آوری، محله و مدرسه محوری، محوریت معلم در تعلیم و تربیت  برشمرد و گفت:  پس از شیوع بیماری کرونا و بیانات رهبری درباره کمک‌های مومنانه پویشی با محوریت سازمان بسیج فرهنگیان  به نام لبخند رضایت ایجاد که تمامی مراحل رزمایش کمک مومنانه و همچنین جشنواره ایده‌پردازی  تعلیم و تربیت در دوران کرونا  ذیل این پویش انجام شد.

وی افزود: ترمیم خلل‌ها و آسیب های وارد شده از کرونا  به نظام تعلیم و تربیت هدف اصلی  پویش لبخند رضایت است .

پیمان‌صفت گفت: فرهنگیان، کادر اداری آموزش  و پرورش، سازمان بسیج فرهنگیان، سایر اقشار بسیج و مردم  ظرفیت مهمی در انجام وظایف تعریف شده در پویش لبخند رضایت هستند.

وی همچنین بیان داشت: باید به نحو شایسته از ظرفیت نخبگان در پویش لبخند رضایت استفاده کنیم که خیرین و دانشگاه فرهنیگان نیز ظرفیت‌های مهمی در این پویش هستند.

پیمان‌صفت با بیان این‌که در پیوست رسانه‌ای  پویش لبخند رضایت  ۳ اصل  حرکت مجاهدانه، حرکت خلاقانه و حرکت فناورانه را مد نطر قرار داده‌ایم،گفت: از ظرفیت رسانه‌ها ،خبرگزاری‌ها و فضای مجازی در این  موضوع استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد :تیم‌های مدرسه  یکی سرپنجه‌های اصلی پویش  هستند که  شامل مدیر مدرسه، معاون، مربی پرورشی و…  می‌شوند و  این تیم‌ها سرپنجه‌های اصلی سازمان در انجام ماموریت‌ها نیز هستند. پایگاه‌ها و کانون‌های  مقاومت بسیج فرهنگیان و همچنین سازمان بسیج فرهنگیان   نیز  سرپنجه‌های بعدی   در این پویش هستند.

وجود ۳۸ گروه جهادی معلمان در استان اصفهان​

 پیمان‌صفت با بیان ‌این‌که تشکیل گروه‌های جهادی در بسیج فرهنگیان  از موارد ابلاغ شده از مرکز  بود،گفت: قبل از شیوع بیماری کرونا ۳ گروه جهادی در سراسر استان تشکیل شده بود که  هم‌اکنون‌ این‌ رقم به ۳۸ گروه جهادی  رسیده است و هر گروه ۱۰ عضو را در بر می‌گیرد. چند گروه نیز طی هفته آینده ثبت خواهند شد.

 رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان گفت: ۷ کارگروه در این سازمان  فعال هستند و هر کدام وظایف مربوط به حوزه خود را در طول سال دنبال می‌کنند و کارکرد نویی در این سازمان دنبال می‌شود به صورتی که بسیجیان فرهنگی در کنار ایفای نقش در بدنه تعلیم و تربیت در  محلات و بسیج مساجد و محلات نیز  فعالیت  تاثیر گذار داشته باشند.

  وی با اشاره به اقدامات انجام شده در  مقابله با بیماری کرونا، بیان کرد: ایجاد  کارگاه‌های تولید ماسک توسط فرهنگیان، تولید پک‌های بهداشتی، ضدعفونی معابر، اقدامات آموزشی بهداشتی، مشارکت در طرح غربالگری، تولید محتوای  آموزشی، اهدا خون، خرید  و اهدا  تجهیزات پزشکی، فعالسازی سامانه پیامکی، اهدا بسته  غذایی  به جامعه هدف، شرکت در ایستگاه سلامت ورودی شهر‌ها، خدمت‌رسانی در مراکز بهداشتی،کمک به سالمندان، سرکشی از متوفیان کرونایی بخشی از اقدامات مجموعه در راستای مقابله با ویروس کرونا بود.

فرهنگیان استان بیش از 25 میلیارد ریال کمک مؤمنانه کردند

پیمان‌صفت به اشاره به اقدامات انجام شده در رزمایش کمک‌های مومنامه،گفت: از انتهای خردادماه توزیع کمک‌های مومنانه در بدنه آموزش و پرورش به بسیج فرهنگیان محول شد  و قبل از نیز که این موضوع با محوریت بسیج دانش آموزی بود، ۵۲۵ میلیون تومان جمع آوری و  در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت تا در میان‌  اقشار آسیب دیده  فرهنگی و دانش آموزان توزیع شود.

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان خاطرنشان کرد: در مرحله‌ای که محوریت ‌با خود سازمان بسیج فرهنگیان بود ۲ میلیارد و۲۴۰  میلیون تومان   صرفا توسط فرهنگیان و بدون مداخله هیچ ارگانی جمع‌آوری و برای توزیع میان آسیب‌دیدگان کرونایی قرار گرفت که این کمک‌ها در قالب بسته‌های معیشتی، بن خرید کالا، لوازم‌التحریر و تبلت برای آموزش  مجازی  ارائه شد.

وی با اشاره به جشنواره ایده‌پردازی تعلیم و تربیت در دوران کرونا،گفت: این جشنواره با همکاری وزارت آموزش و پرورش ،دانشگاه فرهنگیان و با محوریت سازمان بسیج فرهنگیان  آغاز به کار کرد و  فرهنگیان،دانش آموزان و حتی آحاد مردم  در این جشنواره  شرکت کردند و ایده‌های خود  برای  شیوه تعلیم و تربیت در دوران کرونا را بیان کردند.

پیمان‌صفت خاطرنشان کرد: بیش از ۷ هزار ایده در این جشنواره در سطح کشور ثبت شد و باعث افتخار است بسیج فرهنگیان متولی کاری می‌شود که  بیش از ۷ هزار ایده برای راه‌های آموزش در دوران کرونا را ثبت می‌کند  ۲۰۰ ایده ناب و بدون تکرار در استان اصفهان ثبت شد که قابلیت اجرایی را دارد .

رئیس سازمان بسیج فرهنگیان استان اصفهان در پایان بیان کرد: اگر در امورمان منویات مقام  معظم رهبری را مد نظر قرار دهیم قطعا موفق خواهیم‌ش اگر مشکلاتی در امور آموزشی مشاهده ‌می‌شود  نشان‌از این دارد که ما درست بیانات ایشان را  اجرا نکرده‌ایم.

به دنبال حل مشکل آموزش مجازی در مناطق محروم هستیم

پیمان‌صفت بیان کرد: زحمات فرهنگیانی که با سختی فراوان‌ در مناطق محروم به تعلیم و تربیت می‌پردازند به خوبی دیده نمی‌شود؛ موضوع پرورش نیز قبل از کرونا از آموزش عقب بود و اکنون نیز  با مشکلات سخت تری مواجه است و به اندازه کافی در آموزش مجازی به آن پرداخته نمی‌شود که سازمان بسیج فرهنگیان در قالب طرح لبخند رضایت ، حل این مشکلات را به طور جد دنبال خواهد کرد.

جمعیت ۸۱ هزارنفری عشایر در استان اصفهان

بشیر کیان‌نژاد نیز در این جلسه اظهار داشت: جامعه عشایری استان اصفهان دارای ۱۴ هزار و ۸۰۵ خانوار به جمعیت ۸۱ هزار ۵۸۴ نفر هستند که این تعداد جمعیت در شهرستان‌های فریدون‌شهر، چادگان، سمیرم، شهرضا، دهاقان و درصد کمی نیز در جرقویه مستقر هستند.

رئیس سازمان بسیج عشایری استان اصفهان ادامه داد:عشایر استان بخشی کوچ‌رو هستند و بخشی نیمه کوچ‌رو که عشایر کوچ‌رو  ۹ هزار ۶۰۵ خانوار  و  جمعیتی حدود ۵۲ هزار ۹۸۴ نفر متشکل از عشایر قوم بختیاری، قشقایی و عرب جرقویه را شامل می‌شوند و عشایر نیمه‌ کوچ‌رو  نیز ۵ هزار ۲۰۰ خانوار هستند که جمعیتشان ۲۸ هزار و ۶۰۰ نفر است.

وی تصریح کرد: عشایر استان اصفهان ۲۰۰ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده‌اند که اکثر شهدا مربوط به سال‌های ابتدایی جنگ تحمیلی است که به صورت خود جوش  از ارتفاعات راهی جبهه ها شدند و برای دفاع از خاک میهن  در کنار دیگر رزمندگان ایستادگی کردند.

کیان‌نژاد گفت: توانمندی‌های جامعه عشایری مهم ترین ویژگی جامعه عشایری این است که بر ساختار اجتماعی ایلیاتی مبتنی هستند که یک جامعه کم‌هزینه و پرسود در جامعه عشایری حاکم‌ است.

رئیس سازمان بسیج عشایری استان اصفهان تصریح کرد: جامعه عشایری  با حدود ۱.۲ میلیون واحد دام  در مساحت ۲ میلیون هکتار در حال فعالیت هستند و پتانسیل عشایر این  جامعه  که  حدود ۱ درصد جمعیت استان را  شامل می‌شود تولید سالانه ۲۵ درصد  گوشت قرمز  کشور  معادل ۱۰ هزار تن  است.

تولید ۵.۵ هزار تنی محصولات لبنی توسط عشایر در استان

وی ادامه داد: ۵ هزار و ۵۰۰ تن انواع محصولات لبنی توسط عشایر تولید ‌می‌شود؛ عشایر همچنین ۹۵ هزار تن محصولات باغی نیز تولید می‌کنند  که در شهرستان  سمیرم عشایر قشقایی در بحث تولید سیب درختی و ۲۰ تن عسل تولید  ‌می‌کنند.

کیان‌نژاد با اشاره به سهم بالای عشایر در تولیدات کشور گفت: عشایر در تولید  صنایع دستی نیز نقش بسیار مهمی دارند و  ۲۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع صنایع دستی در ۸۰۰ قطعه مختلف شامل گلیم، جاجیم، گبه و قالی تولید می‌کنند و هر خانوار عشایری به طور متوسط ۴ متر مربع صنایع دستی  تولید می‌کند  و از این مقدار ۵۰ درصد برای مصرف داخلی و ۵۰ درصد را وارد بازار می‌کند.

تولید ۷۷۰ تن پشم توسط عشایر استان

رئیس سازمان بسیج عشایری استان اصفهان گفت: شعار هر سیاه چادر عشایری  یک کارگاه اقتصاد مقاومتی است ، به خاطر این تولیداتی است  عشایر انجام می‌دهند و عشایر استان ۷۷۰ تن پشم تولید می‌کنند که متاسفانه به خاطر وجود مشکلاتی به درستی بهره‌برداری و در عرصه تولید قرار گرفته  نمی‌شود.

وی ادامه داد:شاخص‌های توسعه انسانی به برکت انقلاب اسلامی، در جامعه روستایی بیش از ۸۵ درصد ، جامعه شهری بیش از ۹۰ درصد است اما در جامعه عشایری شاخص‌های توسعه انسانی نظیر بهداشت، آموزش و پروش و سایر زیر ساخت‌ها حدود ۵۲ درصد است که در حال تلاش هستیم که با کمک سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها و قرار گاه‌های محرومیت زدایی بتوانیم این شاخص افزایش بدهیم و آن‌ را  به عددی که لایغ جامعه عشایری است، برسانیم.

کیان‌نژاد تصریح کرد: خدمات به جامعه عشایری در بخش خدمات آموزشی، برای وارد شدن صنایع دستی به بازار جهانی،کلاس‌های آموزشی صنایع‌دستی با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای  برگزار شده‌است که بیش ۱۰۰ کارآموز موفق در این کلاس‌ها آموزش دیده‌اند و در جامعه عشایری مباحث  آموخته شده را ترویج می‌دهند  تا تولیدات عشایر مطابق با آداب و رسوم‌ روز وارد بازار شود.

شناسایی دانش‌آموزان نخبه عشایر توسط بسیج

رئیس سازمان بسیج عشایری استان اصفهان افزود: دانش‌‌آموزان عشایر استاد‌های نخبه را در جهت ارتقا دانش‌آموزان و آموزش آن‌ها  شناسایی می‌شود و سعی می کنیم مشکلات آن‌ها را بر طرف کنیم؛ در سال گذشته حدود ۲۵۰ جلد انواع کتب کمک آموزشی در بین  دبیرستانی‌های عشایر توزیع شد تا بتوانند  بدون دغدغه در کنکور شرکت کنند.

وی گفت: استان اصفهان ایده‌ای برای خدمات رسانی  داده است که خانه‌های بهداشت سیار را برای جامعه عشایری  تعریف کنیم  و هر روستا در کشور  یک خانه بهداشت دارد،  اما عشایر متاسفانه در بحث بهداشت مشکل جدی دارند.

کیان‌نژاد خاطرنشان کرد: محرومیت‌زدایی برای جامعه عشایری در ۵۰ روستای عشایری، ۸۵ طرح محرومیت‌زدایی شامل ساخت  مسجد،مدرسه ،آب رسانی شرب ،ساخت خانه عالم ،انتقال کانال آب با کمک خیرین و قرارگاه محرومیت زدایی و بسیج سازندگی  اجرا شده است  که بیشتر طرح‌ها در شهرستان‌های فریدون‌شهر و سمیرم هستند.

رئیس سازمان بسیج عشایری استان اصفهان گفت: شعار ما در بحث محرومیت‌زدایی برای عشایر این است که در قبال تقدیم ۲۰۰ شهید از جامعه عشایری به انقلاب، ۲۰۰ طرح محرومیت‌زدایی اجرا کنیم.

۶۰ میلیارد ریال کمک معیشتی به عشایر انجام شد

وی بیان داشت: در بحث کمک‌های معیشتی در قالب رزمایش کمک‌های مومنانه تا  امروز ۶۰ میلیارد ریال برای عشایر  هزینه شده است که در بین  ۲هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری به ارزش ۶ میلیارد و ۴۵۰ میلیون ریال،  سبد معیشتی توسط خیرین و سپاه  توزیع شده است. ۲هزار و ۱۰۰ کیسه برنج نیز علاوه بر این ‌کمک‌ها توزیع شده است.

کیان‌نژاد تصریح کرد: در موضوع مقابله با ویروس کرونا  ۲۰ هزار ماسک و ۳ هزار پک بهداشتی به ارزش ۷۰۰ میلیون ریال تهیه و  میان جامعه عشایری توزیع شده است.

رئیس سازمان بسیج عشایری استان اصفهان بیان داشت: تشکیل هیات‌های اندیشه‌ورز از میان نخبگان عشایر انجام‌ می‌شود و از نظرات آن‌ها در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی و همچنین محرومیت زدایی استفاده می‌شود.

وی گفت: مراسماتی برای وحدت میان اقوام عشایر برگزار می‌شود و در آن  اقوام به بیان مشکلات و نظرات خود می‌پردازند و تلاش می‌شود وحدت میان اقوام جامعه عشایری حفظ شود.

کیان‌نژاد بیان داشت: برای امنیت عشایری که به صورت سنتی کوج می‌کنند، در حوزه استان اصفهان  در مسیر‌های پر خطر آن‌ها را  پشتیبانی می‌کنیم و سعی بر این‌بوده است که سرقت احشام را در مسیر  به حداقل ممکن برسانیم.

رئیس سازمان بسیج عشایری استان اصفهان بیان داشت: برای ارتباط مناسبت عشایر با مرکز شهرستان محل استقرار خود، جاده‌ها مرمت می‌شود و در جایی که نیاز است، جاده احداث می‌شود  تا مشکل ایاب و ذهاب مسیر‌های سخت عشایر حل شود.

وی تصریح کرد: همچنین در بحث اصلاح نژاد دام مطالعاتی در شهرستان سمیرم انجام شده است و در صورتی که به نتیجه برسد نیازی به واردات گوشت قرمزی نخواهیم داشت.

کیان‌نژاد در پایان گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در  موضوع کار آفرینی نیز  در دستور کار قرار دارد تا در صورتی که فرد بیکاری در جامعه عشایری وجود داشت بتواند وارد بازار کار شود.

انتهای پیام/