سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:07 - چهارشنبه 21 آبان 1399

ذخایر خون کاهش یافته است؛ اهدای خون در روزهای سرد سال فراموش نشود

اغلب استان های کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرنطینه و کاهش تردد قرار دارند، این در حالی است که نیاز به خون دائمی است.

به گزارش اصفهان شرق؛ سرمای پاییزی و بارش‌ها در حالی در کشورمان آغاز شده اند که بیشتر استان‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا در وضعیت قرنطینه و کاهش تردد قرار دارند این در حالی است که نیاز به خون دائمی است و کاهش آمار اهدای خون سبب افت ذخایر خون و فرآورده‌های حیات بخش آن می‌شود.

میزان ذخایر خون در برخی از استان‌ها از جمله استان تهران که بخش مهمی از خون مورد نیاز بیماران و عمل‌های جراحی را در کشور تأمین می‌کند در روزهای اخیر کاهش یافته است.

استان‌هایی که همه گیری کرونا در آنها شدیدتر است و بیماران مصرف کننده خون بیشتری دارند نیز در همین وضعیت قرار دارند.

ترس از ابتلاء به بیکاری کووید ۱۹، کاهش تردد شهروندان در سطح شهرها، سرد شدن و آغاز بارش‌ها و وضع قوانین و اجرای آنها برای کم کردن از میزان خطر ابتلای شهروندان به ویروس کرونا در بیشتر استان‌ها از دلایلی است که میزان اهدای خون را کاهش داده است.

اما تنها راه کمک به بیماران صعب العلاج و جراحی‌ها، بیماران هموفیلی و تالاسمی و زنان بارداری که حین زایمان نیاز به خون دارند اهدای خون است و هنوز بشر نتوانسته است خون مصنوعی بسازد.

بنابراین گزارش برای اطمینان خاطر شهروندان از سلامت و ایمنی محیط مراکز اهدای خون تمام موارد استاندارد در مراکز انتقال خون برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا رعایت می‌شود و جای هیچ گونه نگرانی برای اهداکنندگان وجود ندارد ضمن اینکه هنوز هیچ مورد ابتلاء به کرونا از طریق خون و فرآورده‌های آن ثبت نشده است.

گفتنی است، ۲۰ درصد خون‌های اهدایی به مصرف بیماران تالاسمی و بیماران خاص می‌رسد که به این هدیه نجات بخش نیاز مستمر دارند.

خون و فرآورده‌های آن عمر محدودی دارند و خون کامل ۳۵ روز و پلاکت تنها ۳ روز ماندگاری دارد و بدین لحاظ همه روزه نیاز به اهدای خون در کشور احساس می‌شود.

سازمان انتقال خون از هموطنان با سن بیش از ۱۸و کمتر از ۶۰ سال تمام و حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم دعوت می‌کند که به کمک بیماران چشم انتظار بشتابند و در روزهای سرد و شیوع کرونا بیماران نیازمند به خون را فراموش نکنند تا دست در دست و پشت به پشت هم با حمایتی همیشگی روزهای سخت همه گیری کرونا را پشت سر بگذاریم و کمک کنیم تا خانواده‌های کمتری داغدار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.