سرویس: سیاسی » دولت و مجلس 11:38 - پنجشنبه 15 خرداد 1393

در جریان بازجویی حضرت امام در ساواک چه گذشت؟

ساواک اعتراف می‌کند آیت‌الله خمینی بسیار آدم شجاعی است و این شجاعت را از پدرش که به دست خوانین محلات به شهادت رسیده، به ارث برده است.

به گزارش سرویس رصد اصفهان شرق، کتاب «امام خمینی؛ مردی در انتهای افق» یکی از جدیدترین کتاب‌های دفتر نشر معارف است به قلم یعقوب توکلی درباره اندیشه، سلوک و رفتار سیاس امام خمینی(ره).

سید روح الله مصطفوی معروف به حاج آقا روح الله که در جریان رهبری انقلاب اسلامی ایران نایب الام خمینی و سپس به امام خمینی نام برده می‌شد، شخصیت فقهی و فلسفی و عرفانی بزرگی است که نمی‌توان برای او هم آوردی در هوشمندی و فراست و تیزبینی بی‌بدلیش در جهان اسلام یافت. از سوی دیگر قدرت ایجاد روح معنویت و تبعد این شخصیت بزرگ که موجد و موجب ایجاد و استمرار آن شد همانندی در میان عارفان و فقیهان و متکلمان جهان اسلام ندارد. از آن گذشته حتی اگر فراتر از جهان اسلام نزدیک نگاه کنیم در بعد جهانی امام خمینی زاهد پارسایی بود که در دورافتاده ترین نقطه نجف توانسته بود اصلی‌ترین کانون‌های مقاومت انقلاب را در ایران سازمان دهد و بزرگترین انقلاب اجتماعی جهان را این بار در دهکده نوفل لوشاتوی پاریس در زیر درخت سیبی رهبری و هدایت کند و یکی از کهن‌ترین سلسله‌های استبدادی ستم پیشه را با گسترده ترین حمایت‌های جهانی آمریکا و غرب در هم شکند و هوشمندتر از برجسته‌ترین تئوریسین‌های انقلاب در جهان توانست انقلاب اسلامی ایران را به پیش ببرد و برای مراحل مختلف انقلاب راهکار داشته باشد.

**پاسخ به همه سئوالات درباره امام خمینی(ره)

کتاب «امام خمینی؛ مردی در انتهای افق» کتابی است که می‌کوشد به سوال‌های موجود درباره این شخصیت بزرگ پاسخ دهد و ابعاد زندگی او را روشن‌تر بنماید. این کتاب هم شامل مصاحبه ‌های یعقوب توکلی درباره امام خمینی و قیام 15 خرداد و انقلاب اسلامی است،‌ هم شامل مقاله های این نویسنده درباره امام و هم گفت و‌گوهای او با دیگر صاحب نظران درباره این شخصیت بی‌نظیر.

در مجموع این کتاب از 12 بخش تشکیل شده است.

حکومت اسلامی و اندیشه دیرین سیاسی در آراء امام خمینی، حجاریان و حضور عندالاقتضایی بودن امام خمینی، ‌15 خرداد نقطه اوج و شکوفایی نهضت اسلامی،‌ امام خمینی ایستاده در افق تاریخ، اسلام علیه اسلام؛ مولفه‌های اسلام ناب و اسلام آمریکایی از منظر امام خمینی، مدیریت بحران امام خمینی و مقام معظم رهبری در انقلاب اسلامی، ‌امام خمینی و تخریب فراماسونری، ‌نقدی بر خاطرات آیت الله منتظری درباره اعدام‌های سال 67، سقوط و فتح خرمشهر از منظر امام خمینی،‌ عصر روح الله؛ میزگرد با دکتر یحیی فوزی و امام خمینی فقیه یا فیلسوف گفت‌وگو با دکتر عماد افروغ عنوان بخش‌های این کتاب هستند.

در یکی از قسمت‌های کتاب درباره قیام 15 خرداد و ارزیابی و نگاه ساواک به این واقعه می‌خوانیم:

ساواک اعتراف می‌کند که آیت الله خمینی بسیار آدم شجاعی است و این شجاعت را از پدرش که به دست خوانین محلات به شهادت رسیده، به ارث برده است. یکی از چیزهایی که در گزارش ساواک آمد و بسیار جالب است، بحث محاکمه و بازجویی امام است.

شما در هیچ جایی پیدا نمی کنید که گفته باشند در جریان بازجویی امام چه گذشت. اما در اسناد ساواک دارید وقتی که بازجو از ایشان پرسید که درباره کارهایی که انجام داده‌اید پاسخ دهید، ‌امام می‌گوید از آنجایی که دستگاه قضایی کشور استقلال ندارد، من به بازجویی جواب نمی‌دهم. فقط یک خط می‌نویسید که من به بازجویی جواب نمی‌دهم و هیچ وقت هم جواب نمی‌دهد. جالب‌تر آنکه سرلشگر خلعتبری بازجوی امام در گزارش خود می گوید وقتی برای بازجویی امام رفتم، کاملا حس کردم که او خودش را برای شهادت آماده کرده است و از هیچ چیز هم نمی‌ترسد و اصلا احساس خوف نسبت به آنچه که برای او پیش می‌آید ندارد.

بسیاری از لطایف قیام 15 خرداد را به اعتقاد من جبهه مقابل قیام که در واقع دشمنان عاملان کشتار 15 خرداد هستند، ‌توضیح داده‌اند. به اعتقاد من گزارش ساواک یکی از بهترین مکمل‌ها برای فهم و شناخت واقیعت قیام 15 خرداد است.

دفتر نشر معارف این کتاب را در 248 صفحه با قیمت 6500 تومان منتشر کرده است.

برای تهیه این کتاب از طریق سایت پاتوق کتاب: ketabroom.ir یا فروشگاههای پاتوق کتاب تهران (تلفن 88911212)، دفتر مرکزی نشر معارف قم (02537740004) پاتوق کتاب قم(تلفن 37735451)، پاتوق کتاب شیراز (تلفن 07112344615)، پاتوق کتاب مشهد (تلفن 05112220119)، پاتوق کتاب کرمانشاه(تلفن 08317238411)، پاتوق کتاب کرمان (تلفن 03412231466) و پاتوق کتاب رشت (تلفن 01313220697)، پاتوق کتاب تبریز (تلفن 04115576000) و دیگر مراکز توزیع محصولات فرهنگی اقدام کنید.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.