سرویس: غیر تولیدی 09:21 - چهارشنبه 21 آبان 1399

آب و اشتغال مهمترین موضوعات پنجمین نشست نمایندگان استان/ گلایه مدیران درمانی اصفهان از تداوم تجمعات

پنجمین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان با حضور جمعی از نمایندگان مردم، استاندار اصفهان، عضو مجلس خبرگان رهبری و تعدادی از مدیران استانی برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره برخی از موضوعات مهم استان برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ عباس رضایی، استاندار اصفهان روز سه شنبه در پنجمین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان با بیان اینکه بنای ما بنای تعامل و همدلی است، اظهار داشت: با توجه به مشکلات مردم، زمان آن است که گرایش‌های متعدد سیاسی با همفکری و هم‌زبانی در جهت کمک به حل مسائل حرکت کنند و علاوه بر تعامل و همکاری و همدلی در مقام عمل هم اقدام شود.

استاندار اصفهان گفت: امروز روزهای سختی را می‌‌گذرانیم؛ وضعیت به علت مشکلات معیشتی مردم و مسائل بازار خیلی سخت شده و همه سعی ما این است برای نظام مقوله و مشکلی درست نکنیم؛ ما کارگزار نظام هستیم و دفاع از کلیت نظام را خواهانیم.

وی با بیان اینکه در سطح کلان کشوری اصفهان‌ستیزی وجود دارد، ادامه داد: این تفکری است که می‌گوید اصفهان بسیار غنی است؛ بالاخره اصفهان هم حق و حقوقی دارد و اگر قرار است در جلسه شورای تأمین سکوت کنیم، کاری از پیش نمی‌رود.

رضایی تصریح کرد: حق آبه یک حق مسلمی است که باید به همه برسد؛ اصفهان‌ستیزی که در کشور وجود دارد فکر می‌کند اصفهان برخوردار است در حالی که شهرستان‌های استان اصفهان فراموش شده‌اند و اصلی‌ترین مسأله ما آب است.

استاندار اصفهان افزود: اگر نتوانیم مسأله آب را حل کنیم، بسیاری از مسائل از جمله تولید ملی خدشه‌دار خواهد شد؛ ما چهار پروژه مهم داریم که اولین آن مربوط به جنوب اصفهان، شهرضا، سمیرم و بخشی از دهاقان است و باید از سامانه خرسان آب‌رسانی شود.

وی عنوان کرد: تنها استانی هستیم که برای آن از یک جا آب‌رسانی انجام می‌گیرد، اگر آب شرب مشکل پیدا کند چه کسی باید جواب‌گوی این مشکل شهر اصفهان باشد.

فارغ از همه سلیقه‌ها و فکرها باید متحد باشید

آیت‌الله سیدابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری نیز در این نشست خطاب به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در جلسات حضور داشته باشید، فارغ از همه سلیقه‌ها و فکرها باید متحد باشید؛ خدمت در اتحاد به وجود می‌آید.

امام جمعه موقت اصفهان گفت: یک نماینده باید در سطح کل کشور فکر کند و بعد به استان و منطقه خود بیاندیشد؛ اگر کنار هم باشید می‌توانید نکات را به خوبی به سرانجام برسانید به همین سبب اگر همه شما بیست نفر با هم باشید می‌توانید خوب عمل کنید.

وی تصریح کرد: مسائل فرهنگی از نظر رتبه مهم است، اما از نظر زمانی مسأله آب اهمیت بیشتری دارد؛ باید دست به دست هم داد تا ببینیم برای بحث آب چه می‌توان کرد.

آیت‌الله مهدوی گفت: مشکل بیماری کرونا بسیار شدید شده است، خیرین پای کار آمده‌اند اما دقیق اطلاع‌رسانی نشد؛ به یکی از مسؤولان پنج بار پیغام دادم که اگر مشکلی دارید بگویید، خیرین کمک خواهند کرد اما پاسخی دریافت نکردیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مشکلات آمریکا ما را یاد آیه‌ای که مربوط به جنگ احد است، می‌اندازد، افزود: در اینجا آمده که اگر مشکلاتی برای شما پیش آمد، برای دشمنان شما هم پیش می‌آید، با این تفاوت که مشکلاتی که برای ما پیش آمد ریشه آن آمریکا بود؛ آن‌ها به ما خیانت کردند، اما ما خیانت نکردیم.

مشکلات آمریکا بدون خیانت و انحراف خارجی به وجود آمد

وی افزود: ما در آن‌ها انحراف به وجود نیاوردیم اما خداوند متعال به طوری در آن‌ها اختلاف انداخت که امروزه می‌بینید؛ امیرالمؤمنین در مقابل معاویه فرمودند اگر تقوا جلوی من را نگرفته بود من هم مقابل شما مانند خودتان می‌ایستادم، روزگار تلخ و شیرینش ثابت نیست؛ ما مسؤولیت بزرگی داریم که باید انجام دهیم.

آیت‌الله مهدوی افزود: خداوند این سختی‌ها و خوشی‌ها را می‌گذارد تا ببیند چه کسانی ایمان ثابت دارند؛ مهم‌ترین مسأله این است که دل‌ها کنار یکدیگر باشند تا حامی یکدیگر باشیم و نتیجه انجام شود، باید مراقب بود که در جلب منفعت ظلمی به جایی صورت نگیرد و بین مردم دشمنی ایجاد نشود.

ساختار بروکراسی کشور باید تحول پیدا کند

در ادامه جلسه ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نباید به امید دولت باشیم و لازم است برای کل استان نقشه راه داشته باشیم، در کنار این شیوه روزمرگی جلسات و شورای برنامه‌ریزی استان، باید کارهای اساسی‌تر انجام بگیرد، برای این موارد یک نفر به عنوان مشاور تام‌الختیار معرفی شود و ما نیز در مقابل آن نماینده معرفی خواهیم کرد.

نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی گفت: مسأله مهم برای ما بحث آب است اما مسائل دیگر استان را هم نباید فراموش کنیم، در این بازه باید صنعت گردشگری را جایگزین کنیم؛ فرودگاه شهید بهشتی جوابگوی نیازهای آتی استان نخواهد بود، چند سال دیگر خودمان تولیدکننده هواپیما می‌شویم، آن وقت فرودگاه شهید بهشتی جوابگو نیست.

وی ادامه داد: در صحبت‌های استاندار بیان شد که فرآیند سیاست‌گذاری نظام ساختار اداری دچار مشکل است، مجلس انقلابی باید کار کند تا مشکلات حل شود؛ ساختار بروکراسی کشور باید تحول پیدا کند، باید ساختارها را عوض کرد و تعویض ساختارها بسیار سخت است.

بحث آب در کشور جزء مسائل مدیریتی است

مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار داشت: بحث آب در کشور جزء مسائل مدیریتی است و عامل آن وزارت نیرو است؛ اما معاون وزیر با ما صادقانه رفتار نمی‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مسأله ما مشکل مدیریتی است، هرکسی می‌خواهد کاندیدای ریاست‌جمهوری باشد، باید به صراحت در مورد مسأله آب اصفهان اظهارنظر کند، در حالی که دولت فعلی از همان ابتدا در این باره سردرگم بود.

وی با بیان اینکه در مورد سرمایه‌گذاری در اصفهان دغدغه دارم، افزود: سرمایه‌داری در اصفهان خوب نیست، بخشی نیازمند وجود سرمایه‌گذار است و بخشی از آن ناشی از مسائل مدیریتی است؛ اصفهان مشکل اقتصاد دارد.

طغیانی ادامه داد: دانشجویان دانشگاه اصفهان در حال پرپر شدن جلوی چشم ما هستند؛ فولاد ودیگر صنایع بزرگ استخدام می‌گذارند اما بومی‌گزینی را رعایت نمی‌کند؛ این دانشجویان از ما سؤال می‌پرسند برای ما چه کار می‌کنید؟ شورای اشتغال باید ماهی یکبار تشکیل شود و نباید انفعال داشته باشیم.

حل موضوع آب، بخشی از دغدغه‌های اشتغال را برطرف می‌کند

در ادامه نشست عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر موضوع آب حل شود، بخشی از دغدغه‌های اشتغال هم حل می‌شود و درآمد سالانه استان افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در قضیه آب جلسات متعددی را برگزار کردیم تا بتوانیم بخش آب را بهینه استفاده کنیم و مدیریت آب را درست کنیم، بنده و آقای نقدعلی با افتخار عضو کمیته آب هستیم و مسائل را پیگیری می‌کنیم.

مقتدایی عنوان کرد: اطمینان خاطر می‌دهم که تمام‌قد در این موضوع پیش خواهیم رفت، نماینده مجلس بر اساس قانون اساسی نمی‌تواند فقط یک کار را پی بگیرد و کارهای متعددی باید انجام شود؛ اگر نمایندگان استان‌های دیگر اعمال غیرقانونی انجام می‌دهند، ما اصفهانی‌ها بسیار قانونی عمل می‌کنیم چون ترسی نداریم.

فولاد مبارکه هم تهدید و هم فرصت‌های بسیاری دارد

پروین صالحی، نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه اظهار داشت: نمی‌گوییم که مشکل نیست، صنایع مادر کشور ما صنایع صددرصدی کارایی نیستند، مثلا فولاد مبارکه به عنوان یک صنعت مادر هم تهدید و هم فرصت‌های بسیاری دارد.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: اگر می‌خواهیم به مسائل صنایع بزرگ، دید مثبتی داشته باشیم، باید موضوعات را پیگیری کنیم ولی با جنجال و هیاهو کار حل نمی‌شود؛ مردم ما خسته‌اند و دنبال یک ناجی هستند، این مسائل و این نوع پیگیری‌ها بدبینی مردم را نسبت به نظام تغییر نمی‌دهد.

وی گفت: در جمع دانشجویانی بودم و صحبت‌هایی شنیدم که متأثر شدم، مردم نمی‌توانند بین نظام و دولت‌ها خط‌کشی کنند، دولت‌ها در طول کار خودشان اشتباهاتی کرده‌اند که به پای نظام تمام شده است.

صالحی تصریح کرد: مشکلات مدیریتی در بخش صنعت باید پیگیری شود، نباید به استان و به صنایع کشور که در تحریم است، گل به خودی بزنیم بلکه باید به راهکار قانونی مناسب آن برسیم.

لزوم ایجاد حالت خارق‌العاده جنگی برای رفع موانع

سید مسعود خاتمی، رئیس مجمع نمایندگان استان اصفهان نیز در ادامه پنجمین نشست مجمع نمایندگان استان اصفهان اظهار داشت: ما در سال ۹۹ افراد سرمایه‌گذار بیشتری جذب کردیم، موانعی جلوی راه است که به سیستم اداری ما برمی‌گردد.

نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر با یک حالت خارق‌العاده جنگی موانع برطرف نشود نه جهش تولید بلکه تولید هم انجام نمی‌شود؛ جهش تولید یعنی زمانی که سرمایه‌گذار می‌خواهد کار تولیدی انجام دهد، تمام سیستم در خدمت آن باشد.

وی تصریح کرد: اکثر این‌ها وجه مشترکشان، ادارات اصفهان است؛ می‌گویند این ادارات جوابگوی ما نیستند، سیستم اداری استان را در خدمت تولید و رونق تولید بیاورید.

خاتمی عنوان کرد: به جد تنها راه برون رفت از این شرایط، تولید است و ادارات باید در خدمت آن‌ها باشند، قطعاً در تولید اشتغال هست و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

آخرین وضعیت عمرانی و بودجه‌ای استان اصفهان

در ادامه این جلسه حجت‌اله غلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان پس از گزارش وضعیت پروژه‌های عمرانی استان اصفهان اظهار داشت: اقدام ملی مسکن را در حدود ۵۶ شهر استان شروع کردیم، در کنار آن ساخت ۴۱۵۰ واحد مسکن محرومان را شروع کردیم که ۳۰ میلیون بلاعوض و ۵۰ میلیون وام بدون بهره دارد که در حاشیه سفر آقای نوبخت عملیاتی شد.

نعمت‌اله اکبری، رئیس سازمان برنامه بودجه استان اصفهان نیز گزارشی از وضعیت بودجه استان اصفهان ارائه داد و اظهار کرد: بودجه کشور شامل بودجه عمومی دولت و شرکت‌های دولت است، بودجه عمومی به دو قسمت منابع و مصارف عمومی و اختصاصی تقسیم می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از تبصره‌هایی که در بودجه با پیشنهاد اصفهان تغییر کرد، تراز عملیاتی منفی است؛ منابع بودجه سه قسمت می‌شود که درآمدهای مالیاتی، دارایی‌های سرمایه‌ای و دارایی‌های مادی است.

رئیس سازمان برنامه بودجه استان اصفهان بیان داشت: کسری بودجه به تورم می‌انجامد و خروجی آن تورم‌زا است؛ قطعاً اگر بخواهیم این مسأله را جبران کنیم راهی جز مدیریت هزینه نیست، یکی از دلایل نقدینگی ناشی از گسترش کسری‌هایی است که از محل تملک آوردیم.

سیدحسن قاضی‌عسکر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان هم در این نشست با بیان این که این فاجعه است که آمورش‌های ما با نیاز بازار منطبق نیست، گفت: هدف ما در استان بر این است که حوزه گردشگری را توسه دهیم و در کنار آن توسعه صادرات اولویت ما است؛ البته در حوزه صادرات نفت نیز اقداماتی صورت داده‌ایم.

سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در ادامه بیان داشت: نکته مهم درباره کنترل کرونا راه‌اندازی سامانه رصد است؛ برای اینکه کنترل شود که آیا پروتکل‌های بهداشتی در مراکز رعایت می‌شود، می‌توان از این برنامه استفاده کرد.

مأموریت شهرک علمی تحقیقاتی ایجاد اشتغال است

همچنین در این جلسه جعفر قیصری، رئیس شهرک علمی تحقیقاتی استان اصفهان اظهار کرد: در اقتصاد دانش‌بنیان مؤلفه اصلی اقتصاد مقاومتی است؛ بر این اساس پارک علم و فناوری استان اصفهان اولین شهرک کشور است و در سطح بین‌المللی جای دارد.

وی افزود: مأموریت ما ایجاد اشتغال است، در حال حاضر۵۴۰ شرکت و هسته داریم و از لحاظ تعداد شرکت‌ها بزرگ‌ترین مرکز کشوری هستیم و از شرکت‌های پردیس هم بزرگ‌ترین هستیم.

امیرحسین بانکی‌پور فرد، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: شهرک علم و فناوری برای استان اصفهان سود ده و  افتخار اصفهان است، همان‌طور که در این شهرک، اصفهان پیشتاز شد و بقیه را همراه کرد، در بقیه مسائل باید همین‌گونه عمل کند باید از شهرک علم و فناوری حمایت کنیم چراکه افتخار اصفهان است.

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف‌آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان گفت: شهرک علم و فناوری مالیات پرداخت می‌کند در صورتی که خلاف قانون است.

کوروش خسروی، دبیر منطقه ویژه پارک علم و فناوری استان اصفهان نیز در ادامه بیان داشت: خط یک مترو مانند یک نخ دانشگاه صنعتی و شهرک عملی تحقیقاتی را به دانشگاه اصفهان متصل کند، وجود یک خط ارتباطی مترو بار ترافیکی ایجاد نمی‌کند.

دبیر منطقه ویژه پارک علم و فناوری تصریح کرد: این محور قابلیت‌هایی دارد که فضاهای فیزیکی بالای آن خالی است و باید تا جای امکان این فضاها را به مرکز رشدها اختصاص دهند.

درخواست ایجاد شهرک علمی تحقیقاتی در نائین

وی با اشاره کوتاهی به مشکلات کارخانه ریسباف در ادامه تصریح کرد: تعداد ۶ فناوری را به عنوان فناوری‌های محوری برای توسعه استان در دستور ار قرار دادیم که یکی از آن‌ها مرکز بازی درمانی است؛ مثلاً بیماری که ترس از ارتفاع دارد با کمک عینک‌ها وی بهبود می‌یابد.

خسروی ادامه داد: همچنین اصفهان در سال آینده قطب تولیدکننده ایمپلنت دندان می‌شود؛ باید کسب و کارهایی راه بیندازیم تا اصفهان را از صنعت‌های آلاینده دور کنیم.

الهام آزاد، سخنگوی مجمع نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نائین و خور و بیابانک نیز در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های علمی موجود در شرق استان و لزوم ایجاد یک کریدور علمی در منطقه، تأسیس شهرک علمی تحقیقاتی در نایین را خواستار شدند.

از گلایه‌های رئیس بیمارستان تا غایبان جلسه امروز

در پایان این جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان، زهرا شیخی و سید مسعود خاتمی با جمعی از رؤسای بیمارستان‌های اصفهان به گفت‌وگو پرداختند. در حاشیه این جلسه مجید رضوانی، رئیس بیمارستان الزهرا(س) در سخنان کوتاهی گفت: اگر نیش ترمز ابتلای به کرونا را نگیریم بیمارستان‌ها دچار مشکل می‌شوند.

وی افزود: بیمارستان‌ها نمی‌توانند خودشان بروند و تجمعات را پیدا کرده و از آن‌ها جلوگیری کنند، این وظیفه استانداری است که در آن کوتاهی می‌کند.

به گزارش فارس، پنجمین جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان در حالی امروز با حضور ۱۶ نفر از نمایندگان استان برگزار شد که در این جلسه سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی، سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی و سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی حضور نداشتند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.