سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:20 - سه شنبه 20 آبان 1399

ثبت حماسه ۲۵ آبان، مطالبه ۱۰ ساله اصفهانی‌ها/ پویش «هر خانه شهید یک یادواره» به یاد عملیات محرم

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: با وجود درخواست ۱۰ ساله و مکاتبات گسترده که با وزارت ارشاد مبنی بر ثبت رسمی این روز در تقویم کشور انجام شده، این وزارتخانه هنوز این مطالبه را در شورای فرهنگ عمومی مطرح نکرده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمدعلی احمدی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه به تشریح برنامه‌های روز ۲۵ آبان، روز حماسه و ایثار مردم اصفهان پرداخت و شعار محوری امسال این روز را «اصفهان، شهر شهیدان نام‌آور است» مطرح و اظهار کرد: روز ۲۵ آبان، روز تشییع پیکر ۳۷۰ شهید عملیات محرم و حماسه مردم اصفهان است که برای پرداختن به آن زوایای مختلفی وجود دارد اما آن‌گونه که باید به آن پرداخته نشده است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به آن در عملیات محرم چند خانواده چند شهیدی از اصفهان وجود دارد، تصریح داشت: در شرایطی که مردم اصفهان در یک روز ۳۷۰ شهید را تشییع و تدفین می‌کردند، به فرموده امام راحل خم به ابروی خود نیاورند و به کمک‌های جهادی خود ادامه می‌داند و حتی فردای آن روز چندین اعزام به جبهه داشتند.

مطالبه 10 ساله‌ای که هنوز در صف انتظار مطرح شدن است

وی با تأکید بر ثبت روز ۲۵ آبان در تقویم رسمی کشور، خطاب به مسؤولان مربوطه از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: با وجود درخواست ۱۰ ساله و مکاتبات گسترده که با وزارت ارشاد مبنی بر ثبت رسمی این روز در تقویم کشور انجام شده، این وزارتخانه هنوز این مطالبه را در شورای فرهنگ عمومی مطرح نکرده است.

احمدی با تأکید بر لزوم تبیین روز ۲۵ آبان برای نسل امروز جامعه گفت: این روز حماسی باید برای جوانان امروز و نسل آینده انقلاب اسلامی بازگو و الگوسازی شود، اگر چه نسل جوان با الگوبرداری از این روزهایی با امروز عناوینی چون مدافعان حرم و مدافعان سلامت در میدان نبرد حضور دارند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان ادامه داد: جوانان ما با الگوگیری از شهدای دفاع مقدس و حضور در جبهه‌های مختلف به دنیا اعلام می‌کنند که جوانان ایران همچنان در خط ولایت و انقلاب هستند و جوانان اصفهانی حاضر هستند برای اعتلای انقلاب اسلامی جان‌فشانی کنند و تبلیغات منفی و گسترده بیگانگان، مردم را از مسیر راستین انقلاب دور نخواهد کرد.

شهرداری پاسخ دهد: جایگاه روز ۲۵ آبان در سرفصل بودجه‌ای کجا است؟

وی در ادامه صحبت‌های خود خطاب به مسؤولان شهری گفت: در شهرداری اصفهان تلاش زیادی برای گرامیداشت این روز شده، اما این سؤال از مسوؤلان شهری مطرح است که آیا در این سال‌ها سرفصل بودجه‌ای برای روز ۲۵ آبان در نظر گرفته شده است.

احمدی در ادامه تأکید کرد: به بهانه روز ۲۵ آبان باید نقش عظیم اصفهان در سال‌های دفاع مقدس تبیین شود، در سال‌های جنگ تحمیلی این استان شهدای مختلفی از اقشار مختلف تقدیم این مرز و بوم کرده است همچنین حجم عظیم کمک‌رسانی‌ها از اصفهان به جبهه‌ها در کشور بی‌نظیر بود که باید به آن پرداخته و بازگو شود.

اصفهان، شهر شهیدان نام‌آور

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان اصفهان ابراز داشت: شعار محوری روز ۲۵ آبان امسال «اصفهان، شهر شهیدان نام‌آور» است که قرار است در این روز یکی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نطق خود از وزارت ارشاد درخواست کند ۲۵ آبان، در تقویم رسمی کشور ثبت شود.

وی با اشاره به شرایط پیش آمده ناشی از ویروس کرونا و عدم فعالیت میدانی به مناسبت گرامیداشت روز ۲۵ آبان بیان داشت: با توجه به شرایط جامعه امسال در فضای مجازی برنامه‌ای مناسبی برای گرامیداشت این روز برنامه‌ریزی‌شده و در سطح شهر نیز به تبلیغات محیطی خواهیم پرداخت از سوی دیگر تقارن روز ۲۵ آبان با روز بزرگداشت اصفهان و هفته بسیج بهترین فرصت برای گرامیداشت این سه مناسبت است.

احمدی در پایان صحبت‌های خود یادآور شد: از روز ۲۳ آبان ماه برنامه‌های متنوعی از صدا و سیمای مرکز اصفهان پخش خواهد شد، همچنین در میدان امام خمینی (ره) نیز نمادی از روز ۲۵ آبان نصب می‌شود و علاوه بر این عکس خانواده‌های دو شهیدی عملیات محرم و ۳۶ خانواده سه شهیدی اصفهان نیز در نقاط مختلف شهر نصب خواهد شد که البته پویش نصب عکس شهدا در ادارات، خودروها و سایر اماکن شهری از دیگر برنامه‌های پیش رو است.

 عملیات محرم، نقاط اشغالی کشور را از لوث وجود بعثی‌ها پاک و آزاد کرد

در ادامه این جلسه سردار مجتبی شیروانیان، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان، با اشاره به ۴۰ سالگی دفاع مقدس و با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت فضای مجازی و رسانه‌ها در رویدادهای مختلف از جمله ۲۵ آبان ماه به بیان جزییاتی از عملیات محرم پرداخت و بیان داشت: به دلیل آنکه این عملیات در محرم سال ۱۳۶۱ رخ داد به نام «عملیات محرم» با رمز «یا حضرت زینب (س)» مزین شد.

 وی افزود: عملیات محرم تکمیل کننده عملیات فتح المبین بود که در نتیجه این عملیات بسیاری از نقاط اشغالی ایران اسلامی از لوث وجود بعثی‌ها پاک و آزاد و همچنین عراق به شدت تهدید شد، این عملیات در ۱۹ آبان ماه با حضور بسیاری از رزمندگان و یگان مختلف از سراسر کشور آغاز شد اما بیشتر یگان‌های حاضر در این عملیات از اصفهان بودند.

شیروانیان اضافه کرد: عملیات محرم دستاوردهای بزرگی به همراه داشت به گونه‌ای که در این عملیات علاوه بر آزاد شدن بسیاری از نقاط، ارتفاعات سوق‌الجیشی ۱۷۵ نیز به تصرف رزمندگان درآمد اما در جریان این عملیات باران شدیدی باریدن گرفت به طوری که وقتی رزمندگان از رودخانه در حال عبور بودند آب تا زیر گلوی آنان آمد که در نتیجه تعدادی از آنان به شهادت رسیدند.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان تأکید داشت: جهاد از ۱۴۰۰ سال پیش تاکنون در برابر استکبار و نظام سلطه حامکیت خود را داشته است، جهاد پیامبر اسلام از بدو بعث ایشان شروع شده و تاکنون ادامه داد و چیزی که جهاد را در نظام اسلامی و جهانی بعد از گذشت ۱۴۰۰ معنا داد، سال تفکر و اندیشه حضرت امام خمینی (ره) بود.

پخش مستندهای چند قطره آبان، روز خدا و 25 آبان در روز حماسه مردم اصفهان

وی با بیان آنکه روز ۲۵ آبان باید در سطح ملی گرامی داشته شود، تصریح کرد: در سال‌های قبل و در شرایط غیر کرونایی برنامه‌های متنوعی را برای گرامیداشت هر چه بهتر روز ۲۵ آبان اجرا شده و برای نمونه می‌توان به دیدار مردم اصفهان در این روز حماسی با مقام معظم رهبری طی دو سال اشاره کرد.

شیروانیان خاطرنشان کرد: امسال، در روز ۲۵ آبان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بنابر رسالت ذاتی خود ۱۵ برنامه را اجرا خواهد کرد که از جمله آن می‌توان به برگزاری دو جشنواره، اختتامیه مسابقات کتاب‌خوانی دفاع مقدس و تجلیل از ۱۲0 نفر در این جشنواره به شکل مجازی، برگزاری جشنواره رسانه و پخش مستندهای چند قطره آبان، روز خدا و ۲۵ آبان از شبکه استانی و شبکه اشاره کرد.

استکباری که  امروز  صدای شکسته شدن استخوانش می‌آید

همچنین مسعود احمدی نیا، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان با بیان آن‌که امروز صدای شکسته شدن استخوان‌های استکبار جهانی شنیده می‌شود، ابراز داشت: استان اصفهان همیشه پیشتاز و وفادار به جهاد و ولایت بوده و مردم اصفهان در طول سال‌های دفاع مقدس این موضوع را به خوبی ثابت کرده‌اند، مردم اصفهان در روز ۲۵ آبان حماسه بزرگی آفریدند برای نمونه آنان در روزی که ۳۷۰ شهید تشییع می‌شد فقط ۷ خانواده دو شهیدی در بین آن‌ها حضور داشتند.

وی تصریح داشت: امروز باید تفکر بسیجی بر مجموعه حیات ما حاکم شود و فرهنگ جهاد و شهادت به این معنا است که درست زندگی کنیم و در راه اسلام و انقلاب گام برداریم.

احمدی ‌نیا اذعان داشت: حضرت امام راحل بر قلب های جوانان حکمرانی می‌کردند و این حکمرانی بر اساس مفهوم جهاد در راه خدا بود و هرچیزی که جز این است پیروز نیست و آن چیزی است امروز استکبار جهانی  راشکست داده است.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان با اشاره به رسالت اصحاب رسانه در روشنگری، تبیین حقایق و بازگویی حماسه‌آفرینی مردم ایران اسلامی گفت: باید تلاش  شود تا از ظرفیت فوق العاده و بی نهایت شهدا استفاده کنیم، رسانه‌ها زبان گویای همه بی‌زبانان جامعه شهری و شهروندان هستند و خبرنگاری هم مانند شهادت یک هنر است.

وی متذکر شد: انتظار ما از جوانان و خبرنگاران و رسانه‌های  این است که با این ظرفیت فوق العاده که دارند فرهنگ جهاد راکه حاکم  بر نظام اسلامی است و همچنین ارزش های ایرانی و اسلامی را به دیگر جوانان و حتی به دنیا انتقال دهند.

احمدی‌نیا اذعان داشت: البته یک سری ایرادات به ما به عنوان متولی و مسوؤل وارد است که سواد رسانه‌ای نداریم، طبق سخنان سردار سلیمانی ما باید از تهدیدات فرصت بسازیم و رسانه‌ها این ظرفیت را دارند، بنابراین بهترین فرصت‌ها در دست شما خبرنگاران  است.

«هر خانه شهید یک یادواره» است

علی‌رضا منصوری، معاون فرهنگی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان با اشاره به تقارن ۲۵ روز آبان ماه با هفته بسیج گفت: ۲۵ آبان و روز بزرگداشت حماسه و ایثار اصفهان با هفته بسیج تقارن دارد، زمانی که به گلستان شهدای می رویم، مشاهده می کنیم بسیاری از این شهدا، بسیجی بودند و در جایی نقل بود که بالای ۸۰ درصد شهدای اصفهان بسیجی هستند که این بحث نقش شهدای بسیجی و بسیجیان را می‌توانیم در ببینیم.

وی افزود: بسیج در دوران دفاع مقدس و پس از آن در هر کجا کشور و نظام به مشکل برخورده است، به میدان آمده است، دوران دفاع مقدس، محرومیت زادیی و سازندگی، اقتصادی و جبهه مقاومت و امسال هم بحث کرونا از جمله فعالیت‌های بسیجیان است.

معاون فرهنگی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان تصریح کرد: مردم اصفهان همیشه در صحنه بوده‌اند و هر جا نظام اسلامی دچار مشکل شد با تمام توان به پشتیبانی از انقلاب اسلامی پرداخته‌اند که نمونه بارز آن حماسه این مردم در ۸ سال جنگ و روز ۲۵ آبان ماه است.

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های روز ۲۵ آبان پرداخت و بیان کرد: پخش دعای پر فیض ندبه، بدون حضور جمعیت در روز جمعه ۲۳ آبان رأس ساعت ۶ صبح که از شبکه اول و همچنین پویش عکس شهدا در محلات و نصب تصاویر در تمام محله‌های اصفهان از برنامه‌های پیش رو این مناسبت خواهد بود.

منصوری ادامه داد: در ادامه برنامه‌ای پیش رو می‌توان به برگزاری سلسله نشست‌های مجازی با موضوع تبیین نقش زنان در ادبیات دفاع مقدس، برگزاری اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ما قوی هستیم، فراخوان تولید کتاب صوتی دفاع مقدس با عنوان نذر کتاب و همچنین فراخوان هفتمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس با عنوان «همیشه‌های هنوز» اشاره کرد.

کتاب‌های «گرداب» و «ما زنده‌ایم» و «مهمان مامان» روایتی از حماسه و ایثار

معاون فرهنگی سپاه صاحب‌الزمان (عج) استان اصفهان پویش «هر خانه شهید یک یادواره» را دیگر برنامه‌های روز ۲۵ آبان مطرح کرد و افزود: اجرای سرودهای خیابانی در مرکز شهر، رونمایی از کتاب‌های «گرداب»، «مهمان مامان» و «ما زنده‌ایم» از دیگر برنامه‌های سپاه پاسداران برای گرامیداشت روز ۲۵ آبان خواهد بود.

وی برگزاری نشست همروایی عملیات محرم، نشست غنی‌سازی درس آشنایی با دفاع مقدس، برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب‌خوانی دفاع مقدس و مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی کتاب «دویرج» از دیگر برنامه‌های این سازمان دانست و یادآور شد: حرکت موتوری در روز ۲۵ آبان با رعایت موازین بهداشتی و برنامه هزار قرارگاه حافظان سلامت در محله‌ها به منظور کمک به کادر درمانی کشور و همچنین انجام شیفت ایثار، برگزاری هیأت شهدا به شکل آنلاین و انعکاس خاطرات مردم اصفهان را در دستور کار داریم.

8 درصد شهدای اصفهان در آبان 61 به شهادت رسیده‌اند

در ادامه مهدی شاه نوروزی، معاون فرهنگی و آموزشی سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان با بیان آنکه ۸ درصد شهدای استان اصفهان در آبان ۶۱ به شهدات رسیده اند گفت: از ابتدا تا پایان آبان ماه سال ۶۱، یک هزار و ۳۲۷ شهید در عملیات‌های مختلف به شهادت رسیده اند.

معاون فرهنگی و آموزشی سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان یادآور شد: استان اصفهان ۲۳ هزار و ۵۰۰ شهید را در ۹۶ ماه به انقلاب تقدیم کرده است که ۴۰۰ شهید عملیات محرم حد فاصله ۱۰ تا ۲۶ آبان ۶۱ شهید شدند و ۳۷۰ نفر از آن ها در ۲۵ آبان در گلستان شهدا تشییع و خاکسپاری شدند.

وی با بیان آنکه ۷ خانوده ۲ شهید در عملیات محرم وجود دارد، ادامه داد: بیشتر برنامه‌های بنیاد شهید روز در ۲۵ آبان در مجاورت مزار شهدا به صورت مجازی خواهد بود که در راستای چهار هزار سند از شهدا رونمایی می شود.

«آسمانی‌ها» کامل‌ترین بانک اطلاعاتی شهدا

در پایان، احسان بعیدی، مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در این جلسه اذعان داشت: سال گذشته این سازمان پیشنهاد داد از ۲۵ آبان تا اول آذر به عنوان هفته ایثار مردم اصفهان در نظر گرفته شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تشریح برنامه‌ای این نهاد به مناسبت ۲۵ آبان ماه افزود: اجرای هر برنامه میدانی این سازمان، مشروط به دادن مجوز از سوی ستاد استانی مقابله با کرونا است که در صورت دادن مجوز برنامه‌ها مد نظر با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی اجرا خواهد شد که از جمله آن می‌توان به اجرای برنامه‌های محیطی و فضاسازی در مجتمع اداری ۲۲ بهمن اشاره کرد.

بعیدی ادامه داد: رونمایی از اپلیکیشن «آسمانی‌ها» یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری برای گرامیداشت روز ۲۵ آبان امسال خواهد بود، این اپلیکیشن تقریباً کامل‌ترین بانک اطلاعاتی شهدا است که برای تهیه آن ماه‌ها کار شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، با بیان کاهش ۸۰ درصدی برنامه‌های این سازمان نسبت به سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا گفت: فعالیت کتابخانه‌ها با پیوست روز ۲۵ آبان و گالری شهر همچنین برنامه‌های پیش رو اداره ارتباطات شهرداری اصفهان از دیگر فعالیت‌های برنامه ریزی شده برای این مناسبت مهم است.

انتهای پیام/فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.