سرویس: غیر تولیدی 13:13 - دوشنبه 19 آبان 1399

کنترل اندک ناظر کیفی بر ساختمان‌سازی‌ با مهرفروشی

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان گفت: برخی از مهندسان ساخت و ساز در قبال دریافت پول به‌ عنوان ناظر کیفی با امضا‌فروشی و مهرفروشی کمتر بر ساختمان‌سازی‌ها کنترل می‌کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ احمد تولا پیرامون اینکه مهرفروشی تا چه حد در ساخت بدون نظارت و بی‌کیفیت ساختمان‌ها موثر است اظهار داشت: متأسفانه این عارضه‌ای است که سال‌ها در مورد آن بحث و گفت‌وگو شده و امیدواریم افراد منفعت طلب با صرفه‌ نظر از چنین موضوعاتی به سمت نظارت‌های منطقی‌تر حرکت کنند.

وی درباره اینکه اکنون هم اعمال نظارت بر ساخت‌ و سازها توسط مهندسان متعهد به طور دقیق اجرا می‌شود، افزود: برخی از مهندسان ساخت و ساز فقط در قبال دریافت پول به عنوان ناظر کیفی با امضاءفروشی و مهرفروشی کمتر بر ساختمان‌سازی‌‌ها کنترل می‌کنند.

رئیس انجمن انبوه سازان مسکن اصفهان در پاسخ به اینکه آیا نظارت موثری درباره ساختمان‌سازی، اشخاصی که وارد این حیطه می‌شوند یا سازندگان غیرحرفه‌ای وجود دارد، بیان کرد: سازمان‌های نظام مهندسی سختگیرانه با این موضوع برخورد می‌کند اما علی‌رغم فعالیت افراد غیرحرفه‌ای در ساختمان‌سازی همانند دیگر مشاغل که بعضاً مشکلاتی را ایجاد می‌کنند عموما درصد قابل توجهی بالای 70 درصد ساخت و سازها حرفه‌ای ساخته می‌شود.

وی پیرامون اینکه صنعت ساختمان در تمام کشورها به خصوص ایران صنعتی پویا با اشتغال‌زایی بالا محسوب می‌شود، گفت: با وجود اشتغال‌زایی فراوان در این بخش هنوز مسئولان برای رونق آن چاره‌ای نیندیشیده‌اند، از سوی دیگر قدرت خرید مردم بسیار پایین است و تعادلی بین دستمزد آنها و قیمت واحدهای مسکونی وجود ندارد و به دلیل مشکلات موجود سرمایه‌گذاران به بخش مسکن وارد نمی‌شوند.

تولا ادامه داد: از آنجا که مسکن جز نیازهای اولیه و اساسی هر خانواده‌ای است و کسی نمی‌تواند منهای مسکن زندگی مطلوب و مستحکمی داشته باشد و از لحاظ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی در کشور حایز اهمیت است و بخش عمده‌ای از درآمد هر خانواری چه در خرید خانه چه در رهن و اجاره با رقم‌های قابل توجهی به مسکن اختصاص می‌یابد و شکافی که در جهش قیمت‌های عمومی و غیره به وجود آمده و فاصله‌ای که در قدرت خرید مردم و تهیه کالاها ایجاد شده باید به مرور زمان تامین شود و اما اینکه چند سال زمان‌بر باشد تمام آنها بستگی به سیاست‌های دولت دارد که چگونه قدرت خرید مردم را با قیمت‌های افزایش یافته مسکن تطبیق دهد.

وی افزود: صنعت، کشاورزی، گردشگری و سایر بخش‌ها می‌تواند امکان درآمدزایی جامعه را افزایش دهد چنانچه نقدینگی به شکل پایدار و نه به شکل تورمی و دلالی ایجاد شود می‌توان به رونق بخش مسکن هم امیدوار بود.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.