سرویس: غیر تولیدی 12:12 - دوشنبه 19 آبان 1399

خوب و بد آموزش مجازی دانش‌آموزان در دوران کرونا/ افت سرعت و قطعی اینترنت صدای همه را درآورد

۲ ماه از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد و آموزش همچنان غیرحضوری و مجازی است. در این مدت خوب و بد این نوع آموزش مشخص و مشکلات نمایان شده است؛ با بیان برخی از آنها از مسئولان می‌خواهیم راهکاری برای رفع مشکلات ارائه دهند.

به گزارش اصفهان شرق؛ از زمانی که ویروس کرونا راهش را در کشور ما نیز پیدا کرد و خیلی زود گسترش یافت مدارس آموزش حضوری را تعطیل کرده و به آموزش مجازی روی آوردند، این نوع آموزش به دلیل نو بودن در ابتدا با مشکلات فراوانی روبرو بود، استفاده از پیام‌‌رسان‌های داخلی و خارجی با مشکلاتی روبرو بود که کار تدریس و آموزش را سخت و معلم، دانش‌آموزان و خانواده‌ها را سردرگم می‌کرد.

اما رفته‌رفته از بار مشکلات کاسته شده و تا حدودی به این نوع آموزش عادت کردند؛ آموزش و پرورش نیز با طراحی نرم‌افزار شاد سعی کرد تا باری از دوش خانواده‌ها بردارد و آموزش‌ها را به آن سمت هدایت کند. اما این نرم‌افزار نیز در ابتدا با مشکلاتی مانند کندی سرعت و رایگان نبودن اینترنت مواجه بود که سبب شد بسیاری از مدارس از نرم‌افزار واتساپ استفاده کنند.

از زمانی که وارد مهر‌ماه و فصل آغاز مدارس شدیم نیز آموزش مجازی ادامه پیدا کرد، با وجود این‌که آموزش و پرورش مدارس را باز اعلام کرده بود اما حضور دانش‌آموزان اجباری نبوده و هرکس که تمایل داشت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانست در مدرسه و سرکلاس حضور پیدا کند، اما بیشتر خانواده‌ها برای حفظ سلامتی فرزندان خود آموزش غیرحضوری و مجازی را انتخاب کردند به طوری که کمتر کسی به مدرسه می‌رفت.

حالا که بیشتر از یک ماه و نیم از آغاز مدارس می‌گذرد نظرات خانواده‌ها و دانش‌آموزان و برخی از معلمان را پیرامون آموزش مجازی و خوب و بد آن جویا شدیم که بدانیم تا اینجای راه عملکرد آموزش مجازی رضایت بخش است یا خیر.

در این گزارش از آن دسته از دانش‌آموزانی که به دلیل نداشتن گوشی هوشمند با مشکلات دیگری مواجه شده‌اند صرف‌نظر کرده و در گزارش دیگری به آن خواهیم پرداخت. در این گزارش هدف ما جویا شدن نظر خانواده‌هایی است که از آموزش مجازی استفاده می‌کنند.

قطعی و کندی سرعت اینترنت مشکل اصلی ماست

مریم مادر دو دانش آموز دبستانی در این مورد گفت: در حال حاضر به آموزش مجازی عادت کرده‌ایم و فکر می‌کنم این آموزش‌ها حتی بعد از کرونا هم می‌تواند چاره‌ساز باشد، مثلا زمانی که مدارس به علت آلودگی یا هر دلیل دیگری تعطیل می‌شود ما و مدارس با آموزش مجازی آشنایی کامل داریم و می‌توانیم بدون فوت وقت از آن استفاده کنیم. سال تحصیلی گذشته چون تازه آموزش مجازی را آغاز کرده بودیم با مشکلاتی روبرو بودیم، این نا آشنایی نگرانی و استرس را هم در ما زیاد کرده بود. اما پس از مدتی متوجه شدیم که کار سختی نیست و می‌توانیم به خوبی در کنار بچه‌هایمان از این شیوه استفاده کنیم.

سپیده مادر دو دانش‌آموز دیگر اظهار داشت: ما از اسکای روم استفاده می‌کنیم، اگر اینترنت قطع نشود هیچ مشکلی ندارد و آموزش‌ها به خوبی و چهره به چهره انجام می‌شود، معلم با دانش‌آموزان خود کامل آشنا می‌شود و پرسش و پاسخ‌ها و تدریس‌ها به صورت آنلاین انجام می‌شود. تنها مشکلی که داریم قطعی گاه و بی‌گاه اینترنت است، با اینکه از وای فای استفاده می‌کنیم اما بازهم این مشکل وجود دارد. اگر مخابرات در این زمینه فکری بکند بسیار خوب خواهد شد.

رضوان یکی دیگر از مادران بیان کرد: ما باید از نرم‌افزار شاد استفاده کنیم؛ این نرم‌افزار هنوز هم در بعضی از روزها کند است و مجبوریم به واتساپ برویم. اینکه هر بار از یک نرم افزار باید استفاده کنیم باعث کلافگی و از دست دادن انگیزه ما و بچه‌ها می‌شود. ای کاش آموزش و پرورش این کندی سرعت را برطرف کند تا مشکلی پیش نیاید.

ما معلمان تمام وقت هستیم؛ برخی خانواده‌ها از انتقادهای غیر‌منصفانه دست بردارند

زمانی یکی از معلمان ابتدایی در مورد آموزش مجازی و رضایت یا عدم رضایت از آن گفت: این نوع آموزش آسان نیست، باید تمام وقتمان را برای تهیه محتوای آموزشی و علمی بگذاریم، بعد از تدریس در کلاس و آماده‌سازی محتوا باید تکالیف بچه‌ها را بررسی کنیم. در واقع ما معلمان تمام وقت هستیم که از تمام زندگی‌مان گذشته‌ایم تا برای دانش‌آموزان چیزی کم نگذاریم.

یکی دیگر از معلمان گفت: از اینکه وقت زیادی را صرف آموزش، جمع‌آوری و تهیه مطلب و محتوا و بررسی تکالیف سپری می‌کنیم صرف‌نظر می‌کنیم. مشکل ما معلمان رایگان نبودن اینترنت، کندی و قطعی آن است که گاهی واقعا سخت می‌شود. یکی دیگر از مشکلات ما خانواده‌هایی هستند که بدون در نظر گرفتن مشکلات یک معلم درخواست‌ها و انتقادهای غیر‌منصفانه دارند، البته تعداد آنها کم است اما همین تعداد کم سبب می‌‌شوند روحیه معلم تحت تاثیر قرار گرفته و در عملکردش تاثیر داشته باشد.

وی افزود: من از تمام خانواده‌ها درخواست می‌کنم معلمان را در نظر بگیرند و بدانند که ما تمام تلاشمان را برای فرزندان آنها می‌کنیم. آموزش حضوری در مدرسه هم برای دانش آموزان، هم برای ما و هم برای خانواده‌ها بسیار بهتر است اما در شرایط حاضر که ناچار هستیم در خانه بمانیم باید با هم کنار بیاییم، همدیگر را درک کنیم و مشکل تراشی نکنیم.

کلاس‌های عملی نیاز به حضور دارند اما نگرانی ما را بیشتر می‌کند

افروز دانش آموز کلاس دهم هنرستان گفت: ما به دلیل اینکه در رشته کامپیوتر درس می‌خوانیم هفته‌ای دو روز برای آموزش‌های عملی باید به مدرسه برویم، مادرم خیلی نگران است اما این حضور اجباری است چون دروس عملی را نمی‌توان از طریق آموزش مجازی آموزش داد. اما هم ما و هم کادر مدرسه تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم با این حال چند نفر از معلم‌هایمان به کرونا مبتلا شدند و چند روزی کلاس‌هایمان تعطیل شد.

وی بیان کرد: درست است که آموزش حضوری بهتر است اما به خاطر حفظ سلامتی ما و معلم‌هایمان بهتر است از آموزش مجازی استفاده کنیم، ما نگران سلامتی معلمانی هستیم که کرونا گرفته‌اند.

پدر یکی از دانش آموزان دبستانی نیز گفت: من و همسرم هر دو شاغل هستیم، دخترمان کلاس دوم ابتدایی است و مجبور هستیم او را در خانه تنها بگذاریم، در ابتدا خیلی سخت بود که تنها پای لپتاپ بنشیند و تمام موارد لازم را رعایت کند اما پس از گذشت مدتی به این شیوه عادت کرده و مستقل شده است. معتقدم که در شرایط حاضر تنها آموزش مجازی است که باید استفاده شود و به هیچ وجه حضور در مدرسه را توصیه نمی‌کنم.

وی افزود: هم خودم و هم کسانی که با آنها مرتبط هستیم در مورد این آموزش‌ها فقط یک مشکل داریم و آن هم قطعی و کندی سرعت است که اگر برطرف شود دیگر مشکلی نخواهیم داشت.

دو دانش آموز با یک گوشی هوشمند؛ مشکلات ما نیز دیده شود

مادر دو دانش آموز دیگر نیز گفت: مشکل من این است که دو دانش آموز دارم با یک گوشی و یک تبلت که متاسفانه تبلت به علت قدیمی بودن از کار افتاده است و مشکلات زیادی برای دخترم ایجاد کرده است، توانایی خرید یک وسیله دیگر را نداریم. می‌دانم که اوضاع بسیاری از دانش آموزان بسیار بدتر است و آنها حتی یک گوشی هم ندارند اما در نهایت ما نیز با مشکل مواجه هستیم، در حال حاضر یک گوشی داریم و دو دانش آموز؛ چه باید بکنیم؟

وی بیان کرد: کاش می‌شد این وسایل را به ما امانت بدهند تا بعد از استفاده به آنها پس بدهیم، نمی‌دانم چگونه اما از مسئولان می‌خواهم که این مشکل را نیز مد‌نظر داشته باشند و راهی برایش پیدا کنند. حالا ما تا چند روز پیش تبلت هم داشتیم با وجود همه مشکلات از آن استفاده می‌کردیم اما چند خانواده دیگر نیز هستند که دو یا سه دانش‌آموز دارند و فقط یک گوشی دارند. این خانواده‌ها تکلیفشان چیست، تا جایی که می‌دانم معلم و مدرسه با این خانواده‌ها مدارا می‌کند اما این را هم در نظر بگیرید که دانش‌آموز چقدر آسیب می‌بیند.

آموزش مجازی هنوز هم با مشکلاتی روبرو است، به طور خلاصه می‌توان گفت که قطعی و کندی سرعت اینترنت، داشتن دو دانش آموز و یک وسیله، در نظر نگرفتن شرایط معلم و خانواده‌ها از جمله مشکلاتی است که در این نوع آموزش‌ها وجود دارد و لازم است تا مسئولان آموزش و پرورش و مخابرات برای برطرف کردن آن راهکارهای لازم را ارائه داده و اجرا کنند.

انتهای پیام/تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.