سرویس: غیر تولیدی 13:10 - یکشنبه 18 آبان 1399

قاچاق دام در استان اصفهان نداریم/ قیمت گوشت و مرغ به زودی کاهش می‌یابد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: قاچاق دام در این استان وجود ندارد و مشکل خاصی از این نظر نداریم.

گزارش اصفهان شرق؛  به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، حسین ایراندوست با اشاره به اینکه قاچاق دام بیشتر مربوط به استان‌های مرزی است، اظهار کرد: در استان‌های مرکزی کشور شایع نیست و مهم‌تر این‌که اصفهان همواره وارد کننده دام سبک و صادرکننده دام سنگین به استان‌های دیگر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهار داشت: هرگونه جابجایی دام باید با مجوز سازمان دامپزشکی انجام شود و مبدأ و مقصد نقل و انتقال در این مجوزها ثبت می‌شود؛ مقداری از افزایش قیمت گوشت مربوط به تورم و بخشی از آن هم بر اثر جو روانی بازار است اما این قیمت‌ها در روزهای آینده به‌طور قطع افت می‌کند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه به تولیدکننده‌ها تصریح کرد: سال گذشته گوشت قرمز گوسفندی حدود ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد اما از سال گذشته تا به امروز قیمت همه کالاها افزایش پیدا کرده و نباید انتظار داشته باشیم که قیمت گوشت افزایش اندکی پیدا نکرده باشد.

ایراندوست ادامه داد: افزایش قیمت گوشت قرمز ناشی از جو روانی بازار است و دوام ندارد و به‌ طور قطع در روزهای آینده کاهش می‌یابد، با ساماندهی بازار نهاده‌های دامی و توزیع نهاده‌های یارانه‌ای قیمت گوشت قرمز در آینده نزدیک کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در مورد تخم‌مرغ اضافه کرد: اکنون تخم‌مرغ زیر قیمت مصوب تنظیم بازار ارائه می‌شود که با صادرات آن از آسیب‌های وارده به تولیدکننده جلوگیری می‌شود، قیمت مصوب تخم‌مرغ ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان است اما با قیمت ۱۲ هزار تومان از مرغداران خریداری می‌شود که هیچ مشکلی در تأمین تخم‌مرغ موردنیاز این استان وجود ندارد و تأمین بازار به میزان کافی انجام می‌شود.

وی قیمت ۲۷۰ هزار ریالی هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده را عادلانه ندانست و اظهار داشت: گرانی مرغ موضوعی کشوری است و فقط مربوط به اصفهان نیست، مشکلی از نظر پرورش، تولید و تأمین مرغ در استان اصفهان وجود ندارد و میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌های استان تابستان امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۰ درصد افزایش یافت.

ایراندوست افزایش تقاضا را یکی از علل افزایش قیمت مرغ برشمرد و گفت: مصرف محصولات پروتئینی مانند گوشت، تخم‌مرغ و مرغ همواره در فصل گرما کاهش و با سرد شدن هوا افزایش می‌یابد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ابراز امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی انجام شده نهاده‌های دامی به موقع بدست مرغداران خواهد رسید و قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد، تخصیص نهاده‌های دامی به‌ طور صد در صدی انجام شده اما بعضی مواقع تحویل آن با تأخیر انجام می‌شود و احتمال دارد مرغداران نهاده را خریداری کرده اما هنوز به دست آن‌ها نرسیده باشد.

وی یادآور شد: دامداران برای دریافت نهاده‌های دامی یارانه‌ای باید در سامانه بازار گاه ثبت‌نام کرده تا نهاده‌های دامی با قیمت دولتی در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

ایراندوست افزود: با توجه به افزایش روند جوجه‌ریزی و تأمین حدود صد در صدی نهاده‌ها، به‌طور قطع قیمت مرغ هم افت پیدا خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان در پایان بیان داشت: استان اصفهان با هزار و ۸۵۰ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت ۳۶ و نیم میلیون قطعه در هر دوره با تولید سالانه ۲۰۵ هزار تن طیور، رتبه نخست در ظرفیت تولید و رتبه دوم تولید گوشت مرغ را به خود اختصاص داده است، استان اصفهان دارای بیش از هفت میلیون و ۸۰۰ هزار رأس انواع دام است که این خطه را به یکی از قطب‌های تولید فرآورده‌های دامی در کشور تبدیل کرده است. این استان دارای ۲ هزار و ۶۰۰ واحد مرغداری صنعتی، ۱۷ کشتارگاه طیور و ۳۳ کشتارگاه دام و بیش از ۱۰ هزار مرکز بسته‌بندی و فرآورده‌های خام دامی است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.