اصفهان شرق

داروهای تزریقی چه زمانی باید تجویز و مصرف شوند

کدخبر: 205450
1399/08/16 در ساعت 11:26

گزارش اصفهان شرق؛ فاطمه فتحی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: تاکنون حدود ۳۸ فرآورده تزریقی تولید شده در شرکت‌های داروسازی داخلی در آزمایشگاه کنترل فیزیک و شیمیایی دارویی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران مورد بررسی قرار گرفته که این نمونه‌ها شامل انواع آمپول، ویال و محلول تزریقی هستند.

وی افزود: داروهای تزریقی، محلول‌های استریل مایع عاری از میکروب هستند که حاوی یک یا چند ماده دارویی بوده که از طریق وریدی، عضلانی، زیرجلدی و یا سایر راه‌ها برای تزریق داخل سرخرگ، مفصل و نخاع به کار می‌روند.

فتحی اظهار کرد: کاربرد داروهای تزریقی برای زمان‌هایی است که به دنبال اثر سریع درمانی ضروری هستیم، یا بیمار قادر به مصرف داروی خوراکی نیست؛ یا در مواردی که دارو در صورت مصرف از راه خوراکی بی اثر بوده و از دستگاه گوارش قابل جذب نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه استفاده از فرآورده‌های تزریقی در سایر موارد چندان موجه و منطقی نیست، افزود: بیش از نیمی از عوارض به ثبت رسیده در مرکز ملی ثبت عوارض ناخواسته داروها، ناشی از مصرف داروهای تزریقی بوده و اکثر اوقات عوارض جانبی داروهای تزریقی نسبت به داروهای خوراکی بیشتر است.

فتحی خاطرنشان کرد: البته در مواردی مصرف داروهای تزریقی اجتناب ناپذیر است. به عنوان مثال گاهی اوقات دوز تجویزی دارو زیاد است مانند آنتی بیوتیک ها که باید از طریق رگ جذب شوند و به همین دلیل در این مورد، تزریق بهترین انتخاب است.