سرویس: غیر تولیدی 13:35 - جمعه 16 آبان 1399

ورود ماهیان تزئینی به لیست کالاهای صادراتی/ پرورش ۱۷۰ گونه ماهی آکواریومی در اصفهان

در سال‌های اخیر برنامه‌های آموزشی و توسعه برای صنعت تولید ماهیان تزیینی افزایش پیدا کرد و سبب شد استان اصفهان در تولید و پرورش با اختلاف از استان دوم در جایگاه نخست کشور قرار گیرد.

به گزارش اصفهان شرق؛ با اعلام روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، بیش از ۸۰۰ واحد تولیدی ماهیان زینتی در استان اصفهان مشغول بکارند و در بخش‌های مشاغل خانگی، مجموعه‌های تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ فعالیت می‌کنند، افزون بر ۲ هزار و ۲۰۰ نفر اشتغال‌زایی مستقیم توسط این صنعت در استان رقم خورده و حدود ۱۲۰ تا ١٧٠ انواع گونه ماهی زینتی در این خطه تولید می‌شود.

انواع ماهیان آب‌های شیرین مشهور مانند گلدفیش گوپی، ماهیان تخم‌گذار و زنده‌زا در استان اصفهان تولید می‌شود که البته بیشتر آن ماهیان آب‌های شیرین هستند.

در سال ۹۲ تعداد گونه‌های تولید در استان اصفهان حدود ۱۰۰ گونه بود که حدود ۲۰ درصد آن‌ها تلف می‌شد اما با رعایت اصول استاندارد و آموزش‌های لازم این تلفات به کمتر از ۱۵ درصد رسیده است.

آن‌طور که مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان می‌گوید در سال‌های اخیر برنامه‌های آموزشی و توسعه برای صنعت تولید ماهیان تزیینی افزایش پیدا کرد و سبب شد این استان در تولید و پرورش با اختلاف از استان دوم در جایگاه نخست کشور قرار گیرد.

فعالیت ۱۱ شهرستان در پرورش ماهی

محمدرضا عباسی در این خصوص اظهار داشت: در استان ۱۱ شهرستان پرورش ماهی زینتی را در دست دارند و در رده‌بندی بیشترین میزان تولید می‌توان به ترتیب به کاشان، نجف‌آباد، اصفهان، آران و بیدگل و نطنز به عنوان اصلی‌ترین شهرستان‌ها اشاره کرد.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ادامه داد: از نکات مثبتی که طی این هفت سال در استان اصفهان رقم خورد ایجاد بستر صادراتی به کشورهایی مانند عراق و ترکیه بود البته در این زمینه تنگناهای زیادی وجود دارد که باید با رفع آن‌ها صدور محصولات به دیگر بازارها را گسترش داد.

وی با بیان اینکه ارزش تولیدی ماهیان تزیینی در استان بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان است، گفت: اگر در زمینه تولید تجهیزات مرتبط با آن‌ها مانند آکواریوم، تجهیزات آبدهی و انواع پمپ‌ها به توفیقاتی دست یابیم از واردات از خارج و بخصوص چین بی‌نیاز خواهیم شد.

عباسی اضافه کرد: اگر بتوانیم بستر ساخت و تولید این وسایل و تجهیزات را در داخل ایران را مهیا کنیم اشتغال‌زایی، شکوفایی اقتصادی و درآمدزایی را هم در پی خواهد داشت.

وی درباره غذای این نوع ماهیان گفت: ماهیان تزیینی دو گونه غذای خشک و آبزیان کوچک زنده مصرف می‌کنند که بیشتر غذای خشک آن‌ها از کشورهای دیگر مانند چین به داخل وارد می‌شود اما در زمینه غذای زنده مانند آبزی به نام آرتمیا که در ارومیه هم تولید می‌شود می‌توان با تقویت این بخش برای خودکفایی و عدم واردات از دیگر کشورها گام برداشت.

اشتغال‌زایی و درآمدزایی بیشتر با ایجاد شهرک پرورش ماهی زینتی

عباسی خاطرنشان کرد: از دیگر مواردی که در صنعت تولید ماهیان آکواریومی به دنبال آن هستیم ایجاد شهرک تولید و پرورش ماهیان زینتی است که عملیات اجرایی آن سال گذشته در زمینی بالغ بر ۴۹ هکتار در کاشان آغاز شد، این مجموعه پس از بهره‌برداری قادر به تولید ۷۵ میلیون قطعه در طول سال است و اشتغال‌زایی و درآمدزایی حاصل از آن رشد چشمگیری پیدا می‌کند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان ایجاد و تکمیل زنجیره تولید را ضروری دانست و اظهار داشت: هر چقدر حلقه‌های تولید تا مصرف در این صنعت تکمیل شود سبب رشد و توسعه آن خواهیم بود زنجیره تولید در صنعت پرورش ماهی زینتی شامل تولید بچه ماهی، تولید غذا و پیدا کردن بازارها و بسترسازی صادراتی خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مقوله‌هایی که جای آن در این صنعت خالی است مواردی مانند تحقیقات و همچنین گردشگری است به این معنا که ایجاد شهرک‌های تولید ماهی زینتی در استان می‌تواند حضور گردشگران و همچنین محققان را فراهم کند که به خودی خود سبب رونق و توسعه بیشتر و پیشرفت آن خواهد شد.

لزوم کاهش مراجع تصمیم‌گیر برای توسعه این صنعت

آن‌طور که یک تولید کننده ماهی زینتی در شهرستان لنجان و فلاورجان استان اصفهان مطرح کرد بزرگ‌ترین چالشی که در این عرصه وجود دارد ساز و کارهای اداری پیچیده و بیش از حدی است که سبب کندی کار می‌شود و اخذ استعلامات و ارائه مجوزها را با اختلال مواجه می‌کند.

حسین شهبازی با بیان اینکه حداقل ۲۰ تا ۳۰ مرجع مختلف برای ما تصمیم‌گیری می‌کنند خاطرنشان کرد: پراکندگی سازمان‌ها، کارهای موازی و بیهوده، سلیقه‌های مختلف از جمله معضلاتی است که در امور اداری برای ما به وجود می‌آید که البته راهکار آن تجمیع همه امور اداری و مکاتبات آن و تصمیم‌گیری به صورت واحد در شیلات سازمان جهاد کشاورزی است.

وی اضافه کرد: برخلاف دیگر کشورها که در چند روز استعلامات انجام و مجوزها ارائه می‌شود در ایران شاید ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.

مدیرعامل شرکت ماهزین اضافه کرد: یکی دیگر از دغدغه‌های تولیدکنندگان ماهی زینتی افزایش قیمت‌ها به صورت روزانه و حتی لحظه‌ای است و این سبب ضرر و زیان می‌شود.

شهبازی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش‌های که ما هم در سالهای گذشته در پی دریافت تسهیلات بانکی با آن روبرو بودیم  ایراداتی است که بانک‌ها برای تولیدکنندگان بخش خصوصی مطرح می‌کنند از جمله اینکه اخذ وثیقه‌های مختلف دردسرساز است و حتی به پشیمانی از دریافت وام می‌انجامد.

آموزش تخصصی لازمه توسعه صنعت تولید ماهیان زینتی

وی گسترش و رشد صنعت تولید ماهیان زینتی را نیازمند آموزش تخصصی به عوامل و نیروهای انسانی مرتبط با این امر دانست و تصریح کرد: ۸۰ درصد از افرادی که در مجموعه‌های تولیدی فعالیت می‌کنند کار را به صورت تجربی فرا گرفتند و در صورت بروز مشکلاتی مانند انواع بیماری‌ها و دیگر موارد نمی‌توانند آن‌طور که باید و شاید اقدامات مناسبی انجام دهند که این خود سبب تلفات ماهیان و در نتیجه ضربه اقتصادی خواهد شد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه داروها و غذای ماهیان تزیینی از کشورهای اروپایی مانند هلند و آلمان و یا از چین وارد کشور می‌شود اظهارداشت: با افزایش قیمت ارز و مشکلات تحریم‌ها کمتر می‌توانیم به این داروها و غذاها دست پیدا کنیم که این خود سبب ساز مشکلات دیگر می‌شود.

شهبازی ادامه داد: اگرچه تولید داخلی دارو و غذای ماهی می‌تواند مشکل مورد اشاره را برطرف کند اما در سال‌های گذشته کیفیت مطلوب در محصولات  تولیدکنندگان داخل وجود نداشته و به همین دلیل ما را مجبور به واردات از دیگر کشورها کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.