سرویس: اقتصادی 21:08 - چهارشنبه 14 آبان 1399

کاربردهای ایزوگام در صنعت ساختمان

عایق‌کاری از جمله کارهایی است که نقش بزرگی در صنعت ساختمان دارد. در گذشته ساختمان‌های زیادی با مشکل رطوبت مواجه بودند و به قول معروف نم پس می دادند اما به مدد عایق‌های صنعتی متعددی که وارد بازار شده‌اند، مشکلات ساختمان‌ها کمتر شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ عایق‌کاری از جمله کارهایی است که نقش بزرگی در صنعت ساختمان دارد. در گذشته ساختمان‌های زیادی با مشکل رطوبت مواجه بودند و به قول معروف نم پس می دادند اما به مدد عایق‌های صنعتی متعددی که وارد بازار شده‌اند، مشکلات ساختمان‌ها کمتر شده است.

یکی از عایق‌های مطرح در ساختمان ایزوگام است. ایزوگام از مهمترین عایق‌های صنعتی است. این محصول سابقه خیلی طولانی ندارد و در نیم قرن اخیر وارد صنعت ساختمان ایران شده است. در گذشته قیرگونی و آسفالت کاربرد زیادی داشتند که با گسترش نفوذ ایزوگام از میزان مصرف این مواد کاسته شده است.

ایزوگام نوعی عایق رطوبتی است که با ترکیب قیر و الیاف مصنوعی تولید می شود. قیمت پایین ایزوگام در کنار عمر طولانی (بیش از 10 سال) آن باعث شده تا به عنوانی عایقی محبوب در بازار ایران شناخته شوند.  این محصول به صورت رولی تولید می شود و همانند پارچه به صورت رول های به هم پیچیده به بازار عرضه می شود. در این مطلب می‌خواهیم برخی کاربردهای ایزوگام را در صنعت ساختمان تشریح کنیم.

  • عایق کاری پشت بام

بارش باران و برف از گذشته های دور مشکل بزرگی برای ساختمان‌ها بود. بارش‌های شدید باعث ریزش سقف خانه‌ها میشد و خانه‌هایی هم که شانس بیشتری داشتند سقف‌شان چکه می کرد. با آمدن قیرگونی، عایق‌کاری پشت‌بام‌ها شروع شد و برای اولین سالها بود که سقف خانه‌ها هیچ چکه‌ای نداشت. اما قیرگونی هم مشکلات خود را داشت. تابستانها که هوا گرمتر می‌شد قیر هم ذوب می‌شد و دسترسی به پشت‌بام بسیار دشوار بود.

با آمدن آسفالت مشکلات عایق کاری با قیرگونی هم از بین رفت و پشت‌بام‌های جای بهتری برای زندگی شدند! هنوز هم برخی پشت‌بام ها آسفالت می‌شوند، هرچند بسیار نادر است. آسفالت البته به اندازه ایزوگام عایق نیست و برای همین لازم بود تا در صورت بارش برف، سقف را به سرعت پارو می کردند. چیزی که در مورد ایزوگام چندان صادق نیست.

ایزوگام پشت‌بام باعث می‌شود خیال شما از بابت نفوذ مایعات راحت باشد. دیگر نه بارش باران و برف ضربه‌ای به شما می‌زند و نه لازم است نگران چکه کردن کولرها باشید. حتی می توانید با خیال راحت بعضی‌ از اسباب و وسایل را در پشت بام خود شستشو دهید!

  • عایق کاری کف سرویس های بهداشتی

نصب ایزوگام به سقف خانه‌ها محدود نمی‌شود. سرویس بهداشتی و حمام از مهمترین بخش‌های خانه هستند که نیازمند عایق‌کاری مستحکم هستند. هر روز حجم آب زیادی در کف دستشویی و حمام جاری می‌شود و حتی اگر یک درصد از این آب هم به داخل ساختمان نفوذ کند قطعا با فاجعه روبرو خواهیم شد.

عایق کاری کف سرویس بهداشتی البته از آن جاهایی است که هنوز هم قیرگونی حضوری فعال در آن دارد، هر چند ایزوگام به عنوان یک رقیب قدرتمند در حال خانه‌نشین کردن آن است.

عایق کاری دقیق سرویس بهداشتی باعث می‌شود تا خیال صاحبخانه از بابت نم ساختمان راحت باشد و بدون هیچ دغدغه‌ای از این بخش استفاده نمایند.

  • پی ساختمان

پی همان بنیان و ریشته ساختمان است که معمولا درون زمین و در پایین بخش دیوارهای ساختمان قرار می‌گیرد. عایق کاری دقیق پی موجب می‌شود تا رطوبت زمین به ساختمان نفوذ نکند. ایزوگام عایقی است که با حضور در پی ساختمان توانسته است تا صد در صد مانع از نم دادن دیوار ساختمان‌ها شود.

  • عایق کاری کف حیاط

عایق کاری کف حیاط گرچه چندان مرسوم نیست اما در شرایطی که بارش شدید باشد و آب وارد شده به حیاط به پی ساختمان هم نفوذ کند می تواند موثر باشد.

  • عایق کاری استخر

استخر از جمله بخش‌هایی است که بدون عایق کاری معنا ندارد. در گذشته از سیمان کاری برای عایق استخرها استفاده می‌شد اما واقعیت آن است که حتی سیمان هم نمی‌تواند به طور کامل مانع از نفوذ آب به بیرون استخر شود.

قیرگونی و ایزوگام دو عایقی هستند که جز لاینفک استخرهای امروزی هستند. هر استخری در زیر ظاهر زیبای خود از عایق‌ها بهره می‌گیرد. با اختراع ایزوگام راه‌اندازی استخر هم بسیار ساده‌تر از گذشته شد و هر کسی به سادگی توانست در حیاط خانه و یا حتی در واحد آپارتمانی خود از استخر استفاده کند.

آنچه در این مطلب مطرح شد بخشی از کاربردهای ایزوگام بود تا نقش این عایق در آرامشی که امروزه نصیب ما شده است مشخص شود. امیدواریم توانسته باشیم حق مطلب را ادا کنیم و شما را با این اختراع مفید بشر آشنا سازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.