سرویس: غیر تولیدی 11:40 - یکشنبه 11 آبان 1399

نادران: کشور درگیر «تحریم‌ داخلی» است/ گشایش ارزی از مهر چشم‌انداز روشنی را نوید می‌دهد

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: امروز کشور درگیر تحریم‌های داخلی است و از فقدان یک مدیریت مقتدر اقتصادی در دولت رنج می‌برد.

به گزارش اصفهان شرق؛  الیاس نادران در نطق میان‌دستور خود در نشست علنی امروز مجلس (یکشنبه 11 آبان 99) گفت: شیطنت های نظام سلطه که با دست دولتمردان فرانسه در هفته وحدت انجام گرفته را محکوم و هوشیاری شیعه و سنی را طلب می‌کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای روحانی ریاست محترم جمهوری در روزهای گذاشته بر سه نکته تأکید داشتند که از نظر بنده مهم است. اول اینکه ما در جنگ اقتصادی هستیم. دوم، وضعیت معیشتی مردم خوب نیست و دولت در امر مسکن کوتاهی‌هایی داشته است و سوم، فهمیدیم که باید توجه به داخل داشته باشیم و از خارجی کاری برای ما برنمی‌آید.

وی ادامه داد: این تغییر رویکرد هر چند دیرهنگام برای ملت ما امیدآفرین است و الزاماتی دارد که دولتمردان باید به آن پایبند باشند.

نادران خاطرنشان کرد: همان‌گونه که در ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی آمده است، دشمن جنگ تمام‌عیار اقتصادی بر ما تحمیل کرده است و برای مقابله با آن 24 بند ابلاغ شده که ماحصل آن یک اقتصاد درونزا و برونگرا با مؤلفه‌هایی است که تنوع‌گرایی در صادرات، دانش‌بنیان بودن، سلامت محیط کسب و کار و برداشتن موانع زائد از دست و پای تولید و استقلال بودجه از نفت بخشی از آنهاست.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: امروز کشور درگیر تحریم‌های داخلی است و از فقدان یک مدیریت مقتدر اقتصادی در دولت رنج می‌برد. متأسفانه کم‌اعتنایی ریاست محترم جمهور به حوزه اقتصاد باعث شده که حتی دستگاه‌های فرابخشی و کلان اقتصادی مثل بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی ودارایی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت صمت، وزارت نفت و دیگران به صورت جزیره‌ای و ملوک‌الطوایفی اداره شوند.

وی افزود: تزریق ناامیدی از بیرون وقتی با این ناکارآمدی‌های مدیریتی ممزوج می‌شود، اعتماد عمومی که ریشه سرمایه اجتماعی است را از بین می‌برد، حال آنکه گشایش‌های ارزی از مهرماه چشم‌انداز روشنی را نوید می‌دهد.

نادران خاطرنشان کرد: از ریاست جمهور به عنوان فرمانده این میدان می‌خواهم مدیریت یکپارچه اقتصادی را بر اقتصاد ملی حاکم کند و ظرفیت‌های تولیدی، مالی و فکری کشور در بخش خصوصی و سایر قوا بهره گیرد.

وی گفت: مجلس هر چند با تأخیر پس از چهار ماه با بررسی راه‌های مختلف تأمین مالی طرح کوتاه‌مدت معیشت مردم از طریق کالابرگ‌های الکترونیکی را تصویب کرد. امروز برای مردمی که زیر چرخ‌دنده‌های تحریم خارجی، ناکارآمدی مدیریتی داخلی و سوءاستفاده عده‌ای فرصت‌طلب صاحب قدرت اقتصادی گرفتار شده‌اند، حل معضلات معیشتی یک انتخاب نیست، یک ضرورت است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: متأسفانه سخنگوی دولت که بیشتر استاد جنگ روانی است تا کارشناس اقتصادی، برخلاف رویه‌های ریاست‌جمهوری، مجلس را به تمسخر گرفته است. من از همین تریبون مسئولان دولتی را در رابطه با طرح مجلس و راه‌های تأمین مالی آن به مناظره دعوت می‌کنم تا معلوم شود کدام شیوه‌ها، عملکردها و رویکردها در بودجه 99 عاقلانه‌تر، عادلانه‌تر و شدنی‌تر است و آثار تورمی کمتری دارد و طبقات ضعیف و متوسط را بیشتر حمایت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های دیگری در حمایت از تولید و برداشتن تحریم‌های داخلی در دست بررسی است که ان شاالله در بودجه 1400 و قبل از آن اعمال خواهد شد.

نادران اظهار داشت: نسبت مجلس و دولت مثل استاد آهنگری و شاگردش است که باید به هر قیمت تا پایان این دوره به سرانجام برسد. بنده از توصیه های 11 گانه رهبر معظم انقلاب در نطق افتتاحیه مجلس به ویژه اولویت دادن به مسائل کلیدی، لطمه نخوردن کشور در سال آخر دولت و سال اول مجلس، تعامل و هم‌افزایی با سایر قوا و عدم مجادله و منازعه در برخورد با دولت و قوه قضائیه، جز کار، کار و کار نمی‌فهمم و بردن مجلس و دولت به حاشیه مخرب را امیدآفرین نمی‌دانم.

وی اظهار داشت: فراموش نکنیم که امپراتور رسانه‌ای دشمن خارجی به دنبال پمپاژ ناامیدی است و مجلس قوی است که می‌تواند دولت را در خدمت به مردم فعال‌تر کند و به همین دلیل نظارت‌های قانونی اهمیت می‌یابد.

وی افزود: مزین شدن این مجلس به مجلس امید و انتظار و اینکه یکی از انقلابی‌ترین و قوی‌ترین مجالس پس از انقلاب است حکایت از انتظاراتی دارد که به اعتقاد بنده هنوز به مقصد نرسیده است.

نادران گفت: امروز ساختارهای مجلس شکل گرفته است. هیأت رئیسه و نهادهای اجرایی مستقر شدند. چرا پس از گذشت بیش از پنج ماه خروجی قابل اعتنایی در حوزه اقتصادی و اجتماعی نداریم الا طرح معیشت که در حال بررسی است.

وی افزود: آفت عمده سرگرم شدن نماینده به حوادث زیانبار یا سهل‌انگاری در کار و یا دسته‌بندی‌های ناسالم و قومی و قبیله‌ای و منطقه‌ای است. دو آفت مجلس را تهدید می‌کند. نحوه شکل‌گیری ساختار قدرت در مجلس،  چرا فراکسیون اکثریت مجلس در مسائل مهم پیش آمده منفعل بوده است؟

نادران خاطرنشان کرد: متأسفانه زین کردن اسب برای انتخابات 1400 توسط عده‌ای از نمایندگان و دست و پا کردن کسب و قدرت در دولت آینده یا شهرداری تهران آثار نامطلوبی به جای گذاشته است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.