اصفهان شرق

کاهش ٣ درصدی شاخص توده بدنی دانش آموزان چاق در طرح کوچ

کدخبر: 205156
1399/08/06 در ساعت 11:11

به گزارش اصفهان شرق؛ محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم افتتاح طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان (کوچ) که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: ۲ تا ۹ درصد هزینه کشور به موضوع سلامت مربوط می‌شود که این رقم در ده‌های اخیر بیش از ۲ برابر شده است.

او ادامه داد: عددی میان نیم تا ۱.۷ درصد از تولید ناخالص کشورها بر اثر پدیده چاقی به هدر می‌رود و هزینه درمان خانواده‌هایی که با افراد چاق روبرو هستند، ۳۷ درصد بیشتر از سایر خانواده‌هاست.

حاجی‌میرزایی گفت: طرح کنترل وزن و چاقی (کوچ) باعث کاهش ٣ درصدی BMI یا شاخص توده بدنی دانش آموزان می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در سند تحول موظف هستیم در کنار آموزش به سلامت جسمی و روحی دانش آموز هم توجه کنیم، همچنین تربیت متوازن و هماهنگ این شرایط را ایجاب می‌کند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه مشکل اضافه وزن به دلیل سبک زندگی ماست، بیان کرد: پدیده کرونا هم به عنوان پدیده‌ای نو ظهور از میزان تحرک جمعی ما کاسته است. حضور بیشتر افراد در خانه به شیوع بیشتر این ویروس کمک کرده است که باید برای حل مسئله دست به کار شویم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: غربالگری اولیه از استقبال قابل توجه این طرح حکایت دارد، براین اساس هدفگذاری‌های لازم با معاونت تربیت بدنی در حال انجام است.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: در دنیا اندیشه‌های بلندی برای جست وجوی مسیر‌ها و راه‌ها وجود دارد و نیازمند شکل گیری اراده جدی هستیم تا نیازمان را به خواسته تبدیل کنیم.

او ادامه داد: باید همه تلاش هایمان را به کار گیریم تا ببینیم چطور نقش‌ها را اجرا کنیم. وظیفه شرعی ما ایجاب می‌کند برای درک عمیق از حوزه مسئولیت‌ها برای آموزش و پرورش دانش آموزان تدبیری بیندیشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طرح کنترل چاقی تدوین شده تا به افراد مجال یک انتخاب تاثیرگذار را بدهد. آموزش به افراد می تواند سبب شود تا دانش آموزان سبک دیگری از زندگی را انتخاب کنند، همچنین رفتار خانواده در این بین بسیار موثر است.

حاجی‌میرزایی بیان کرد: در سال تحصیلی جاری فعالیت‌های وزارت آموزش و پرورش به نوعی در معرض آسیب قرار گرفته است، از این رو باید با درک صحیح از شرایط امور را پیش برد. امیدواریم اسفند ماه امسال به هدفی که تعیین شده، دست یابیم و حتی از آن نیز پیشی گیریم.

آموزش غیرحضوری نباید مانع از اجرای طرح کنترل چاقی دانش آموزان شود

او با تاکید بر اینکه آموزش غیرحضوری نباید مانع از اجرای شایسته طرح کنترل چاقی در میان دانش آموزان شود، گفت: همه دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی زیر پوشش طرح  غربالگری قرار می‌گیرند، در این غربالگری میزان توده بدنی دانش آموزان مشخص می‌شود.

حاجی میرزایی بیان کرد: افراد مسئول باید دانش‌آموزان را هر هفته کنترل کنند. مسیری را در پیش داشتیم که در حال حاضر مسدود شده، اما اهداف تعطیل نشده است. بنابراین باید تمام خلاقیت خود را به کار گیریم تا مسیر ناشناخته ما را از اهداف دور نکند.

حضور کادر اجرایی در مدارس تابع تصمیم ستاد کروناست

وزیر آموزش و پرورش در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تعطیلی مدارس همه کارهای ما را با مشکل مواجه کرده است، تصریح کرد: کرونا امکانات ما را محدود کرده است و مطمئن هستم همه همکاران در ارتباطی پیوسته با دانش‌آموزان هستند.

او درباره حضور کارکنان آموزشی در مدارس با توجه به محدودیت های کرونایی گفت: تصمیمات ستاد ملی کرونا بر همه تصمیم گیری ها اولویت دارد. تا زمانی که اعلام کنند، وضعیت کارکنان باید تابع همین تصمیمات باشد؛ بازگشایی مدارس باید به گونه ای باشد که مدیر از وضعیت معلم و دانش آموزان و منطقه از وضعیت مدرسه اطلاع داشته باشد.

انتهای پیام/