سرویس: فرهنگ و هنر 20:31 - یکشنبه 27 مهر 1399

آموزش گیتار زدن از صفر با ساده‌ترین روش یادگیری

در ادامه به آموزش چندین مرحله‌ای گیتار پاپ می‌پردازیم.

آموزش گیتار زدن از صفر

تک به تک نوازنده‌ها می‌دانند که ساز گیتار در بین طیف زیادی از نوازندگام محبوبیت دارد. نظرسنجی‌هایی که در بین نوازنده‌ها و خواننده‌های سراسر جهان صورت گرفته، بیانگوی همین موضوع است. در بین انواع گیتار، ساز گیتار پاپ محبوبیت بیشتری دارد. دلیل محبوبیت بیشتر این نوع ساز گیتار به نحوه نواختن و فرآیندی یادگیری آن مربوط می‌شود. در حقیقت، نواختن ساز گیتار پاپ برای هر فرد با هر سنی که دارد، ممکن است. علاوه براین، جذابیت و صدای حاصل از نواختن گیتا پاپ در مقایسه با سایر انواع گیتارهای موسیقی بیشتر می‌باشد. صدای گیرا، دل انگیز و گوش نواز گیتار پاپ، افراد را به فراگیری نواختن این موسیقی می‌کشاند!

آموزش گیتار زدن از صفر با ساده‌ترین روش یادگیری

خیلی مهم است که گیتار زدن پاپ را چگونه و به چه سبکی آموزش ببینید. بعضی از روش‌ها برای گیتار زدن پاپ بسیار ناکارآمد است و انگار شما زمان خودتان را صرف کار بیهوده‌ای کرده‌اید. جای نگرانی نیست. در ادامه به آموزش چندین مرحله‌ای گیتار پاپ می‌پردازیم.

  • نت‌های اصلی موسیقی؛ الفبای نواختن گیتار

الفبای نواختن گیتار در تمامی دنیا به یک صورت است. منظور از این الفبا همان نت‌های اصلی موسیقی می‌باشد. نت‌های موسیقی در کل دنیا از 7 نت اصلی تشکیل شده‌اند. این هفت نت را به نت‌های دو، رِ، می، فا، سُل، لا و سی نام گذاری کرده‌اند. این 7 نت بر روی خطوط حامل نوشته می‌شوند. خطوط حامل شامل 5 خط می‌شوند. نت‌های اصلی موسیقی را باید روی این 5 خط بنویسید. در حقیقت، خطوط حامل از روی ساختار گیتار برگرفته شده‌اند. یک قانون کلی برای خطوط حامل وجود دارد. همواره در خطوط حامل، کلید سُل قرار می‌گیرد.

هم‌اکنون روی میله‌های دسته گیتار یک نگاهی بیاندازید. میله‌های دسته گیتار فِرِد نام دارند. بهترین صدایی که می‌توان در گیتار تولید کرد، توسط فشار دادن پشت همین فِرِت‌ها انجام می‌شود. در صورتی که روی فِرِدها یا جلوی آن‌ها فشار داده شود، صدای نامفهومی تولید خواهد شد.

تمرین: ابتدا سیم اول، فِرت‌ اول، فِرت دوم، فِرت سوم، فِرت چهارم، سیم دوم تا سیم ششم را به همین ترتیب انجام دهید.

  • کشش‌ها و ارزش زمانی نت‌ها

پس از فراگیری نت های اصلی موسیقی، به مبحث دیگری به نام کشش‌ها خواهیم شد. کشش‌ها به نوازنده کمک می‌کنند تا نت‌ها را در یک فاصله زمانی معین به صدا در آورند. 6 نوع کشش برای آموزش گیتار زدن وجود دارد. اولین کشش، گرد است و آخرین کشش هم سه لاچنگ می‌باشد. در جدول زیر، تعداد ضربات هر کدام از این کشش‌ها را درج کرده‌ایم که برای یادگیری بیشتر می‌توانید از آن استفاده کنید. نگران نباشید. چون در اثر تکرار و تمرین زیاد می‌توانید این جدول را حفظ کنید.

نام کشش 4 ضرب
 گرد
سفید 2 ضرب
سیاه 1 ضرب
چنگ ½ ضرب
دو لاچنگ ¼ ضرب
سه لاچنگ 1/8 ضرب

 

بین تمامی نت‌ها یک پرده فاصله وجود دارد. البته این موضوع برای نت می تا فا و نت سی تا دو صدق نمی‌کند. چون فاصله بین این دو نت، نیم پرده می‌باشد.

  • علامت‌های تغییر دهنده به هنگام نواختن ساز گیتار پاپ

غیر از 6 علامت کشش اصلی در الفبای موسیقی، بعضی از علائم تغییر دهنده هم در خط حامل مشاهده می‌شوند. همان طور که از نام آن‌ها مشخص است، علائم تغییر دهنده موجب تغییر نت‌ها می‌شوند. دیز، بمل و بکار از علائم تغییر دهنده کشش‌ها می‌باشند. علامت دیز می‌تواند نیم پرده نت را به جلو ببرد. به بیانی، علامت دیز می‌تواند نت‌ها را به سمت کاسه گیتار ببرد. در مقابل، علامت بمل موجب می‌شود نت‌ها به اندازه نیم پرده به عقب بیایند. علامت بکار هم موجب می‌شود تا نت در همان جای اصلی خود باقی بماند.

نوع خوانش نت‌ها در جایگاه خود خیلی با ارزش است. نت‌ها به دو صورت هجائی و الفبایی خوانده می‌شوند. علاوه بر نوع خوانش هجائی، نوع خوانش الفبایی هم در خواندن نت‌ها با ارزش است.

نام گذاری هجائی نام گذاری الفبا
LA A
SI B
DO C
RE D
MI E
FA F
SOL G

 

  • آشنایی با ساختار و جنس سیم‌های گیتار

سیم‌های گیتار شامل 6 سیم هستند. 3 سیم نخست از جنس فلز می‌باشند و 3 سیم دیگر از جنس پلاستیکی هستند. کلفت‌ترین و ضخیم‌ترین سیم، سیم ششم است و در مقابل، نازک‌ترین سیم، سیم اول می‌باشد. با فشار دادن سیم ششم می‌توانید صدای نت می را بشونید. با فشار دادن فِرت‌ها می‌توانید انواع دیگری از نت‌ها را به صدا در آورید.

ادامه آموزش گیتار به زبان ساده

تا این‌جای کار سعی کردیم تا 60 درصد از نحوه نواختن گیتار را به شما آموزش بدهیم. در ادامه‌ی آموزش وارد مباحث تخصصی‌تری خواهید شد که می‌توانید آن را از سایت بخون دات کام فرا بگیرید. این تضمین وجود دارد که شما با تهیه‌ی بسته‌های تخصصی آموزش گیتار بتوانید به یک نوازنده‌ی حرفه‌ای و کاربلد تبدیل شوید. در صورتی هم که سوالاتی در رابطه با آموزش نواختن انواع گیتار دارید، از مدرس این دوره می‌توانید سوالات تخصصی خود را بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.