سرویس: غیر تولیدی 12:35 - شنبه 26 مهر 1399

خریدهای خاص و به ندرت در بازار طلافروشان/ سرویس‌های نقره جایگزینی برای آغاز زندگی مشترک

به گفته فروشندگان نقره بازار کاشان قیمت بالای طلا و ارز باعث شده است برخی از عروس دامادها برای خرید سرویس عروسی به نقره‌فروشی‌ها مراجعه کنند چون قیمت نقره خیلی پایین‌تر از طلا است.

به گزارش اصفهان شرق؛ ویروس کرونا در ماه‌های اخیر در همه ابعاد اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار داد و زندگی مردم را با مشکلات زیادی رو به کرده است، برخی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی به خاطر شرایط اقتصادی کشور در شرایط فعلی تعطیل شده و کارگران از کار بیکار شدند.

بازار زرگرهای کاشان هم این روزها حال‌ و روز خوبی ندارد و اکثر فروشندگان طلا از وضعیت به وجود آمده ناراضی هستند، بسیاری از آن‌ها صبح تا شب در مغازه هستند اما فروشی ندارند و مغازه‌هایی که اجاره‌ایست با این وضعیت فروش توان پرداخت اجاره‌بها هم ندارند.

بازار سنتی کاشان هم که یکی از بناهای ارزشمند این شهر است و جزء آثار ملی ایران هم نیز بشمار می‌رود این روزها حال روز خوبی ندارد و به خاطر شرایط کرونایی و اقتصاد کشور رفت‌ و آمد خرید و فروش کم شده است.

در حاشیه حضور در بازار طلای کاشان زوج جوانی در رابطه با وضعیت این بازار می‌گوید: تقریباً یک ماه است که ازدواج‌کرده‌ایم اما با این افزایش قیمت‌ها چطور می‌توانیم طلا خرید کنیم، من و همسرم تصمیم گرفتیم حلقه ازدواجمان را از نقره یا بدلیجات تهیه کنیم تا حداقل یک نشان از خودمان داشته باشیم.

وی می‌گوید: همین‌طور که آمارها نشان می‌دهد سن ازدواج بالا رفته است که دلیل عمده آن همین تورم و گرانی است، با این شرایط چطور جوان‌ها ازدواج کنند؟

این جوان با بیان اینکه موقع بله برون تأکید کردیم خرید بازار حذف شود، گفت: خرید بازار را حذف کردیم چون واقعاً با این قیمت‌ها نمی‌توان خریدی انجام داد، در حال حاضر ما آمدیم بازار تا با عکس گرفتن از سرویس‌های طلا یک مدلی را انتخاب تا نمونه نقره آن را تهیه کنیم؛ شرایط امروز باعث شده است کسی جرأت نزدیک شدن به طلافروشی‌ها را نداشته باشد و با پول نقد از خجالت عروس و دامادها دربیایند.

وی بابیان اینکه جوان‌ها مخصوصاً موقع ازدواج باید شرایط خانواده‌ها را درک کنند، تصریح کرد: جوان‌ها موقع ازدواج سختگیر نباشند شرایط اقتصادی کشور و خانواده‌ها را در نظر بگیرند و فشار به خانواده‌ها برای خرید بازار و تهیه طلا نیاورند.

حال بازار نقره‌فروشان خوب است

یکی از فروشندگان نقره در کاشان با اشاره به اینکه جواهرات نقره به خاطر زیبایی و قیمت ارزان‌تر از طلا، مشتری بیشتری نسبت به گذشته دارد، اظهار کرد: یکی از دلایلی که مردم به خرید نقره روی آورده‌اند قیمت بالای جواهرات طلا و مقاوم بودن آن است.

این فروشنده جواهرات نقره با بیان اینکه این روزها بازار فروش نقره‌فروشان خوب است، گفت: قیمت بالای طلا و ارز باعث شده است اکثر عروس دامادها برای خرید سرویس عروس به نقره‌فروشی‌ها مراجعه کنند چون قیمت نقره خیلی پایین‌تر از طلا است.

وی با اشاره به اینکه حلقه نقره جایگزین خوبی به‌جای طلا برای خانم‌ها است، خاطرنشان کرد: قدرت خرید مردم برای خرید طلا کاهش  داشته است به‌ عنوان‌ مثال سرویس نقره برای عروس و داماد از ۳۰۰ هزار تومان شروع و تقریباً تا ۲ میلیون تومان می‌رود اما اگر بخواهی همین سرویس را طلا تهیه کنی باید حداقل ۱۵۰ میلیون تومان هزینه کنید.

امیرحسین نوحی کاشانی کاسب جوان بازار طلافروشان کاشان با اشاره به اینکه با توجه به گرانی دلار، طلا و زیورآلات، مشتری جنس ویترینی کم شده است، اظهار کرد: خریدی که جنبه زیور و زینت داشته باشد نزدیک به صفر است مگر اینکه خانواده‌ای مراسم عروسی داشته باشد که بخواهد حلقه و انگشتر کوچکی به‌ عنوان نشان تهیه کند.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم خوش‌بینانه نگاه کنیم ۵ درصد مردم دنبال طلا برای مراسماتی مثل عروسی یا بله‌برون هستند، افزود: مشتری در بازار وجود دارد اما قبلاً اگر ۱۰۰ درصد مشتری در بازار بود ۵۰ درصد آن به خاطر حفظ ارزش پولشان سکه می‌خریدند و ۵۰ درصد آن طبق نیازی که داشتن طلای زینتی خرید می‌کردند اما در حال حاضر اگر ۱۰۰ درصد مشتری در بازار باشد ۹۵ درصد به خاطر حفظ ارزش پولیشان طلای آب‌شده و سکه خرید دارند و ۵ درصد هم کسانی هستند که مجبور هستند برای مراسم عروسی خرید می‌کنند.

۹۵ درصد کاهش مشتری داشته‌ایم

وی با بیان اینکه ۹۵ درصد کاهش مشتری داشته‌ایم، تصریح کرد: در محرم و صفر و باوجود بیماری کرونا مراسمات کمتر شده است و اکثر مردم به خاطر شرایط اقتصادی روی به خرید بدلیجات طلا آورده‌اند؛ دخل‌وخرج مردم به هم نمی‌خورد و قدرت خرید مردم پایین آمده است.

ایرج نصرالهی با اشاره به اینکه قبل از کرونا می‌توانستیم روی بازار حساب باز کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر شرایط بازار طلا برای خرید اجناس ساخته‌ شده دست‌اول خوب نیست، مردم به‌ ندرت اگر مجبور باشند فقط برای مراسمات عروسی حلقه‌ای تهیه می‌کنند.

رئیس اتحادیه ساخت و فروش طلا و جواهر شهرستان کاشان با اشاره به رکود و کسادی بازار طلا گفت: اکثرت مردم به خرید طلای دست‌دوم و آب‌شده روی آورده‌اند که این امر باعث بیکاری کارمندهای سازنده و توزیع‌کننده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مردم عادی طلای آب‌شده و دست‌دوم را به‌عنوان سرمایه استفاده می‌کنند، افزود: طلا برای مصرف به‌ ندرت خریداری می‌کند که این ضررش بیشتر به تولیدکننده‌ها می‌خورد.

نصرالهی با اشاره به اینکه، کیفیت طلای آب‌شده مشخص نیست و ناخالصی دارد و گاهی رنگ طلا روی شمش‌ها می‌زنند و دزدی انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: این خرید و فروش‌ها باعث رکود کارگاه‌های طلا سازی شده است و لطمه زیادی به سازندگان طلا وارد کرده است کارگرهای سازنده‌ی ما بیکار هستند و خودشان را سرگرم کرده‌اند.

رئیس اتحادیه ساخت و فروش طلا و جواهر شهرستان کاشان با بیان اینکه، حدود ۹۰ مغازه طلافروشی در کاشان وجود دارد، تصریح کرد: ۳ کارگاه تولیدی ماشینی طلا که داری استاندارد و مجوز هستند فعالیت دارند و کارگاه دست‌ساز هم ۱۰ الی ۱۵ واحد در کاشان وجود دارد.

وی بابیان اینکه بعد از کرونا ۹۵ درصد کاهش مشتری داشتیم، افزود: سرقت زیادی از طلافروشی‌های کاشان رخ نداده است؛ در کاشان بیشتر از خانه‌ها دزدی طلا رخ می‌دهد در بازار چون دوربین و دزدگیر وجود دارد دزدی نمی‌شود.

نصرالهی با بیان اینکه تعداد زیادی از افراد در کاشان به‌ صورت اینترنتی طلا و جواهرآلات خریداری می‌کنند، گفت: خریدهای اینترنتی قابل‌اطمینان نیست این افراد به اوضاع نابسامان بازار طلا و جواهرات دامن می‌زنند و باعث ضرر و زیان به واحدهای صنفی و خریداران می‌شوند که اگر اوضاع به این شکل پیش برود واحدهای طلافروشی ورشکست می‌کنند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.