سرویس: خواندنی 02:25 - شنبه 26 مهر 1399

بیشتر بدانید؛

دانستنی هایی درباره کشیدن ترمز قطار

در تمامی قطارهای مسافربری دستگیره‌ قرمز رنگی در بالای هر کوپه وجود دارد که به آن ترمز اضطراری قطار گفته می شود.

به گزارش اصفهان شرق، سیستم ریلی ایران یکی از مجهزترین‌های خطوط ریلی در جهان است. در تمامی شهرهای ایران خطوط ریلی وجود دارد و در حال حاضر بیش از 12000 کیلومتر خطوط ریلی مسافربری در کشور کشیده شده است که مناطق مختلف را به هم پیوند می زند. از همین رو سفر با قطار به یکی از ارزانترین و راحت ترین سفرها تبدیل شده است و مسافران زیادی از خرید بلیط قطار استقبال می کنند. “پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه‌آهن در ایران به سال ۱۲۲۷ خورشیدی (۱۸۴۸ میلادی) از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی بازمی‌گردد و بقایای این مسیر هنوز در مسیر رشت به پیربازار و یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد. ۱۲ کیلومتر از این راه‌آهن تا اواسط دوره رضا شاه همچنان استفاده می‌ شده ‌است.” (منبع)

قطار ها علاوه بر راحتی از امنیت خوبی نیز برخوردار می باشند و با کنترلی که از طرف سیستم مرکزی می شود از حوادث احتمالی جلوگیری می گردد. معمولا در قطارها سیستم های ترمز اضطراری نیز تعبیه شده اند که در موارد ضروری می توان از آن استفاده کرد. اما به کار بردن ترمز اضطراری قطار دارای قوانین و مقرراتی می باشد که مسافران ملزم به رعایت آن هستند. تیک بان در این مقاله سعی می کند در این باره بیشتر صحبت کند تا مسافرانی که با بلیط قطار سفر می کنند درباره قوانین قطار اطلاعات کافی داشته باشند.

ترمز اضطراری چیست؟

در تمامی قطارهای مسافربری دستگیره‌ قرمز رنگی در بالای هر کوپه وجود دارد که به آن ترمز اضطراری قطار گفته می شود. مسافران با کشیدن آن می توانند قطار را متوقف کنند. با کشیده شدن ترمز اضطراری سرعت قطار کم شده و بعد از دقایقی به طور کامل توقف می کند.

همانطور که از نامش پیداست ترمز اضطراری قطار برای مواقع اضطراری مانند سوانح و اتفاقات غیر مترقبه در قطار قرار داده شده است. به طور مثال هنگامی که برای مسافران اتفاقی بیفتد یا قسمتی از قطار دچار حریق و یا آسیب شود. برای متوقف کردن قطار باید دلیلی حیاتی و ضروری داشته باشید. در غیر این صورت شما مشمول جریمه و مجازات می شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه در ادامه با تیک بان همراه شوید.

قوانین استفاده از ترمز اضطراری قطار

در هنگام کشیدن ترمز اضطراری قطار چه اتفاقی می افتد؟ چرا اگر مسافری بی دلیل از این ترمز استفاده کند مشمول جریمه و توبیخ می شود؟ در پاسخ به این سوالات باید بگوییم که قطارها با سرعت بالا در حال حرکت هستند. قطار 5 ستاره فدک سرعتی در حدود 200 کیلومتر در ساعت دارد که اگر ترمز اضطراری توسط مسافری کشیده شود قطار با شتاب بسیار بالا متوقف می شود که ممکن است خسارات زیادی به خط راه آهن و قطار وارد شود.

اگر در این هنگام قطار ناگهان ترمز کند باید نیروی زیادی را صرف ایستادن کند در عین حال که باید از اتفاق حادثه برای قطار جلوگیری شود. هر بار ترمز اضطراری قطار شرکت حمل و نقل ریلی ، زیرساخت های راه آهن و شرکت های بیمه را درگیر و هزینه بالایی را متحمل شرکت های ریلی می کند. بنابراین بهتر است در استفاده از ترمز اضطراری موارد احتیاط را رعایت کنید.

نتایج کشیدن ترمز قطار

کشیدن ترمز اضطراری قطار بدون دلیل قانع کننده عواقبی مانند جریمه و مجازات در پی دارد. مقدار جریمه ای که در این مورد تعیین شده است مبلغ 100 هزار تومان می باشد. اگر استفاده از ترمز اضطراری قطارها به حرکت قطارهای دیگر و یا به وجود آمدن مشکلات فنی شود قطعا مقدار جریمه افزایش پیدا می کند.

مسافرانی که برای افراد خانواده بلیط قطار تهیه می کنند و با قطار سفر می کنند لازم است به کودکان خود درباره ترمز اضطراری توضیح دهند تا کودکان از سر شیطنت و کنجکاوی به ترمز اضطراری دست نزنند. در مواقع اضطراری می توان به مسئولان قطار موضوع را خبر داد و تا جایی که امکان دارد از ترمز اضطراری قطار استفاده نکرد.

چه زمانی می توان ترمز اضطراری قطار را کشید؟

اگر در حین حرکت قطار، جان مسافران در خطر باشد و یا قسمتی از قطار دچار آسیب جدی شود، مجازید تا ترمز اضطراری را بکشید اما هنگامی که فردی در قطار بیمار شود یا دچار حمله قلبی گردید بهتر است به مسئولان قطار اطلاع داده شود تا اقدامات لازم را انجام دهند چرا که تمامی مهمانداران قطار با کمک آموزشی آشنا هستند.

رزرو بلیط قطار برای داشتن سفری ایمن و راحت از روش های مناسب سفر کردن است. در سفر با قطار آرامش و آسایش را می توان حس کرد و با کمترین هزینه قیمت بلیط قطار را خریداری کرد و از سفری اقتصادی هم بهره مند شد. برای جلوگیری از اتفاقات ناخوشایند در طول مسیر بهتر است قبل از سفر با قطار از قوانین آن مطلع باشید تا در مواقع لزوم بهترین و درست ترین تصمیم را بگیرید.

محمد رجبی مدیر عامل شرکت ریلی رجا در این باره می گوید: “نرخ جریمه کشیدن ترمز اضطراری قطار ۱۰۰ هزار تومان است اما با احتساب به تاخیر انداختن حرکت قطارهای دیگر، نکات ایمنی و آزاد کردن دوباره ترمز به دلیل پیچیدگی های فنی به مراتب هزینه های بیشتری به ناوگان وارد می شود.”

خوشبختانه آمار ترمزهای اضطراری کاهش یافته است اما همچنان کودکان و تعدادی از مسافران از ترمز اضطراری استفاده می کنند. مسافران در هنگام بروز مشکل پزشکی می توانند به مسئولان قطار اطلاع داده تا در ایستگاه بعدی برای حضور در اورژانس و رسیدگی به وضعیت بیمار اقدامات لازم انجام شود.

اختراع سیستمی که ترمز قطار را متحول کرد

مخترع ایرانی برای اولین بار در دنیا سیستم هشداری را طراحی کرد تا در صورت خروج چرخ از ریل سیستم ترمز اقدام به تخلیه هوا کرده و تا زمانی که خطر رفع نشود قطار حرکت نمی کند.

به تازگی مخترع ایرانی “محمد غیبی شوی” سیستمی اختراع کرده است که صنعت حمل و نقل ریلی را متحول می کند. این سیستم به نام «سیستم ترمز اضطراری و جلوگیری از سانحه و تشدید آن» می باشد و از اتفاقات بعدی ترمز های ناگهانی قطار جلوگیری می کند. وی در این باره اظهار کرد: “پس از سال‌ها تحقیق و نمونه سازی جهت جلوگیری از سانحه و تشدید سانحه اقدام به طراحی و اختراع سیستم ترمز اضطراری جلوگیری از سانحه کرده‌ام.”

خرید بلیط قطار

تیک بان، علی بابا، قاصدک و مستر بلیط جز معتبرترین سایت های ارائه کننده بلیط قطار در ایران به شمار می روند. در این بین سایت تیک بان با ارائه بلیط قطار ارزان توانسته خود را در بین مسافران محبوب نماید. برای خرید بلیط قطار از این سایت کافی است، کلمه تیک بان و یا عبارت https://tikban.com/ را جستجو نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.