سرویس: غیر تولیدی 09:40 - دوشنبه 21 مهر 1399

در دادگاه امروز متهمان بانک سرمایه مطرح شد؛

عذرخواهی امامی از بازیگران سریال شهرزاد/ یک ریال هم به بیت المال و فرهنگیان بدهکار نیستم

چهارمین جلسه دادگاه «محمد امامی» تهیه کننده سریال شهرزاد امروز به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق؛ چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده «محمد امامی» تهیه کننده سریال شهرزاد و از جمله متهمان بانک سرمایه امروز (دوشنبه بیست و یکم مهرماه) در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی و به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.

در ابتدای جلسه متهم «محمد امامی» در جایگاه مخصوص قرار گرفت و به دفاع از خود پرداخت.

متهم امامی گفت: در ابتدا سخنم با اهالی رسانه است، بدیهی‌ترین خواسته من این است که به همان میزان که کیفرخواست را پوشش دادید دفاعیات من را هم پوشش دهید. بزرگترین مشکل من طی این چند سال بایکوت رسانه‌ای بوده است.

وی ادامه داد: در ادامه از ظلم بزرگی که در حق بازیگران شریف سریال شهرزاد شد و از آن‌ها به دلیل همه توهین‌هایی که به خاطر من صورت گرفته بود، با تمام وجود عذرخواهی می‌کنم و از نامه حمایتی که برای مرخصی من نوشتند، کمال تشکر را دارم، از اینکه به خاطر این نامه مورد حمله رسانه‌های قرار گرفتند، عذرخواهی می‌کنم.

این متهم گفت: من از کودکی کار کردم و تشنه شهرت نبودم و نیستم و از دقایق زندگی برای تحقق رویاهایم استفاده کردم و کارنامه‌ام مستندترین متن دفاعیه من است.

قاضی مسعودی مقام گفت: حرف‌های مطرح در کشور مبنی بر آنچه که شد، به دور از اخلاق است، در حالی که بسیاری از پرونده‌های ما هنوز در حال انشاء هستند و این دادگاه از آن دسته دادگاه‌هایی نیست که به زودی و به راحتی حکم صادر کند.

امامی گفت: قهرمانی باید پاسخگوی اقداماتش باشد. آقای قاضی از استجازه چه چیزی نصیب من شده است. دقت و سرعت آن‌ها و اتمامش، هر سه موضوع مثال نقض دارد، سه سال است که من در بازداشت هستم و در کیفرخواست هم بسیاری اشتباهات وجود دارد.

قاضی مسعودی مقام خطاب به «محمد امامی» گفت: از کیفرخواست خود دفاع کنید، ممکن است شما از کیفرخواست ایرادی داشته باشید و باید مستند آن را به ما ارائه دهید.

متهم امامی گفت: آقای قهرمانی در تلاش است تا زمینه برچیده شدن سفره صد‌ها نفوذ را فراهم کند و آنچه که گفتی و کردی فساد ستیزی نبوده است.

وی با اشاره به عناوین برخی از سریال‌ها و فیلم‌هایی که خود در تولید آن‌ها نقش داشته است، گفت: این‌ها همه محصول ذوق و خلاقیت من در سینما است، من نیز امکان دادخواهی از خدا را داشتم و تا جایی که توانستم از جهان تصویر زیبا و امید بخش ساختم. دادستان وقتی ورود می‌کند که حق کشی عمومی صورت گرفته باشد. آقای قهرمانی، در همین حوالی مردی را می‌شناسم که کارآفرین است و جایزه دریافت کرده و قربانی هیاهویی شده که شما ساختید، او کسی نیست جز سید محمد امامی مالک تصویر گستر پاسارگاد.

وی بیان کرد: از سال ۹۰ تا ۹۸ وام تولیدی و ارز دولتی نگرفتم.

متهم امامی گفت: بالاترین رتبه آی ام بی دی در سریال‌های بخش خصوصی را دارم، محصول من پلی کربنات است و من وام صادراتی نگرفتم.

این متهم گفت: اردیبهشت سال ۹۶ پس از تحمل شش ماه حبس در زندان، در دانشگاه تورنتو وقتی از علت بازداشت من پرسیده شد، گفتم که قوه قضاییه با عدالت کارش را انجام می‌دهد و غیرتم اجازه نداد که بی اخلاقی عده‌ای را به نام کشور حساب کنم و حیثیت نظام و ایران لکه دار شود.

وی گفت: نمی‌دانم چه دفاعی کنم، چون نمی‌دانم چه پرونده‌ای دارم، چرا که اصلا پروند‌ه‌ای ندارم و این پرونده نیست، من با موجودیت واقعی سر و کار ندارم.

در ادامه متهم امامی افزود: پیچیده کردن پرونده حقیقت را گم نمی‌کند، هر چیزی تاریخ مصرف دارد، کمی این شانتاژ‌ها نخ نما شده است.

وی خطاب به نماینده دادستان افزود: اگر من حقی بر گردن بیت‌المال دارم، تو به باور و اعتقاد مردم بدهکاری.

در ادامه متهم امامی به ادامه دفاعیات خود پرداخت و گفت: دروغ‌ها را بی‌جا، جابه‌جا نکنید، نشر اکاذیب و اتهام بی‌دلیل حکم تولد یک شایعه را دارد.

در ادامه متهم خطاب به قاضی مسعودی مقام گفت: گزارش ضابطین درباره یک موضوع مشترک در پرونده من با یکدیگر متفاوت است و در همین تریبون تقاضا می‌کنم پرونده من کارشناسی شود و تقاضای اجرای عدالت دارم در پرونده‌های دیگر بانک سرمایه باتوجه به مشخص بودن موضوع تسهیلات و روند ردیابی وجوه متهمان تماماً پرونده به کارشناسی رفته است.

وی افزود: در بیش از ۳۰ ماه که از بازداشت من گذشته همه سعی من بر آن بود تا به عنوان متهم نباشم، با تمام اجحافی که به من رفت جام شوکران را نوشیدم و امروز در محضر دادگاه هستم، آقای قهرمانی باید پاسخگوی فعل‌ها و ترک فعل‌هایش باشد، سه سال است بازداشت هستم.

متهم امامی گفت: تنها بر اساس پیام‌های فضای مجازی به من موارد مختلفی نسبت داده شد، چرا از چهار سال پیش تاکنون اسناد همان‌هایی هستند که بودند و چیزی اضافه‌تر نشده است و بسیاری از اعداد کیفرخواست با یکدیگر انطباق ندارند؟

وی گفت: چرا در دادگاه رضوی، اسلام را آوردید، در حالی که این کار قانونی نبود.

قاضی مسعودی مقام گفت: مخاطب پرونده کارکنان سازمان بازرسی در باب ارتشا، شما هستید.

متهم امامی گفت: من املاک را به نام بانک زدم، دیگر چگونه می‌توانم به بانک و شما اثبات کنم؟ سال ۹۵ در جشنواره کن بودم و رئیس شعبه اسکان دستگیر شد. من به ایران بازگشتم و در تیرماه و مرداد ماه من در ایران نبودم، اما وقتی در مهرماه بازگشتم، دستگیر شدم و سپس به کانادا رفتم و بعد به ایران بازگشتم و هر زمان که خواستند ملک و پول خود را تحویل دادم و همیشه زودتر از زمانی که باید در دادسرا حاضر بودم، هیچ دلیلی نداشت که من اکنون با این لباس اینجا حاضر شوم.

وی ادامه داد: من سال ۹۲ وارد بانک شدم و سال ۹۴ از بانک بیرون رفتم و در سال ۹۵ هم دستگیر شدم، چرا ۱۶۸ بار نام من آمده است، اگر آقای قهرمانی پای صحبت‌های وکیل اسپرسو می‌خورد و ما هم باید پای صحبت‌های آقای قهرمانی پاپ کورن و تخمه بخوریم؟

قاضی مسعودی مقام گفت: شما برای بند بند کیفرخواست باید دفاع کنید و اگر دفاع منطقی باشد، جواب خواهد داشت.

متهم امامی گفت: در حضور من و نماینده بانک با بازپرس وقت پرونده جلسه گذاشتیم تا من بدهی خود را بپردازم، اما آن‌ها قبول نکردند.

قاضی مسعودی مقام گفت: آنچه در کارشناسی می‌گوید حسابرسی می‌شود و اگر خلاف باشد با دادگاه است، به تسهیلاتی اشاره می‌کنید که گفته‌اند شما نامشروع دریافت کرده‌اید و مستندات آن موجود است، شما باید بگویید که اولاً ضمانت نامه برای شما است یا خیر و اگر صحبتی درباره آن دارید، بگویید.

وی ادامه داد: نماینده دادستان از دادسرا معرفی می‌شود و آقای قهرمانی نماینده معرفی شده است.

متهم امامی گفت: اگر بانک ضرر کرده است، من پول آن را با سود و زیان می‌دهم. من آماده مهندسی مجدد تمام شرایط و اقاله تمام اموالم و پرداخت نقدی با هر سودی که بانک‌ها بگویند هستم و برای این حرفم رسماً و قانوناً اظهارنامه دارم. من از سال ۹۵ این حرف را زده‌ام و اکنون ملک ده‌ها برابر شده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: رئیس دادگاه ادعا‌های شما و دادنامه را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و اگر ما نکاتی را در آن ببینیم چه مثبت و چه منفی نباید نسبت به آن موضع بگیریم.

متهم امامی گفت: آقای قهرمانی می‌گوید من به حساب دختر ۱۴ ساله و یک بازیگر پول واریز کرده‌ام، اما آیا شما از من قراردادی خواسته‌اید که من نداده باشم.

وی خطاب به قاضی مسعودی مقام گفت: دشمنان شما هم حتی می‌گویند که نفوذ ناپذیر هستید و من نمی‌توانم این موضوع را خدشه‌دار کنم، اما نفوذ ناپذیری با عدم توجه به اظهارات متفاوت است.

قاضی مسعودی مقام گفت: اساساً من با آقای قهرمانی درباره پرونده شما صحبتی نداشته‌ام و ما با هیچ کسی درباره پرونده شما بحث حاشیه‌ای، بررسی و ارائه اسناد نداشته‌ایم، آنچه می‌تواند مورد ارزیابی صحیح باشد دفاع در باب کیفرخواستی است که برایتان صادر شده است. شما به ترتیب با نظم دفاع کنید تا پاسخ آن را بشنوید، شما باید ادعا کنید و ببینید که آیا دادسرای تهران پاسخی درباره اینکه اساساً هیچ تسهیلاتی نگرفته‌اید دارد یا خیر.

متهم امامی گفت: از این به بعد من به هیچ کدام از ادعاهای آقای قهرمانی جواب نمی‌دهم، زیرا شاید دروغ باشند. من نباید بیایم و هی بگویم که پول به حساب فلانی نرفته است.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما باید از خود دفاع کنید و اگر ایشان حرفی می‌زنند جواب آن را بدهید، شما راجع به کیفرخواست صحبت کنید.

متهم امامی گفت: آقای مسعودی مقام من ۲ بار به دفتر شما آمدم، اما شما حتی یک دقیقه هم به من اجازه صحبت ندادید.

قاضی مسعودی مقام گفت: صحبت و بیان دفاعیات باید در جلسه رسیدگی در دادگاه باشد. شما می‌توانید دفاعیات خود را مطرح کنید؛ به طور مثال بگویید که علیه من سندسازی شده است، اما نمی‌توانید کلی گویی کنید؛ پرونده قضات متعدد داشته و آقای قهرمانی به عنوان نماینده دادستان باید از کیفرخواست دفاع کند و ممکن است شما از ادله مطرح شده از جانب وی ایراد بگیرید، بنابراین می‌توانید یک به یک این ایرادات را در قالب دفاعیات خود مطرح کنید.

متهم امامی گفت: من و حاجیان از آقای قهرمانی شکایت کردیم، بهترین املاک من را بانک در بهترین نقاط در اختیار داشت، اما پای گران‌نمایی را وسط کشیدند و کارتن‌خواب‌ها را به من چسباندند، ارزش املاک من چندین برابر بدهی‌هایم است. در هیچ یک از کارهایم بیشتر از نیم ساعت وقت نمی‌گذارم.

وی گفت: من در زندان تلفن همراه ندارم.

قاضی مسعودی مقام گفت: دارید و مستندات آن موجود است.

متهم امامی گفت: خیر، من تلفن همراهی ندارم.

قاضی مسعودی‌ مقام گفت: یعنی شما مستنداتی را از زندان به بیرون نداده‌اید؟

متهم امامی گفت: خیر، به هیچ کسی چیزی نداده ام.

قاضی مسعودی مقام گفت: اشکالی ندارد، ما این موضوع را بر اساس مستندات اثبات می‌کنیم.

متهم امامی گفت: من هیچ چینش مدیریتی در بانک نداشته‌ام و صحبت آقای قهرمانی درست نیست.

متهم امامی گفت: من یک ریال به فرهنگیان بدهکار نیستم، جلسه پیش گفتید هزار میلیارد تومان و اکنون می‌گویید دو هزار میلیارد تومان است.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما دوست دارید صحبت‌هایی را بکنید که هیچ کدام مستند نیستند، شما ۵۰ میلیارد تومان گرفته‌اید و می‌گویید وثیقه داشتید، ما می‌گوییم نحوه بازپرداخت و تسویه آن چگونه بوده است؟

متهم امامی گفت: من به بیت المال یک ریال هم بدهکار نیستم و این ادعا را تحت هر شرایطی ثابت می‌کنم، من نه تنها ملک به بانک داده‌ام بلکه پول هم داده‌ام.

وی گفت: یک فایل صوتی در اختیار دارم که از جلسه مدیران بانک سرمایه و با حضور بنده بوده است. در این فایل صوتی بنده گفته‌ام اگر حق الناسی گردنم است بدون پیش شرطی آن را پرداخت می‌کنم، اما به من گفتند ملک‌هایت را به تو پس نمی‌دهیم؛ آقای قاضی از شما می‌خواهم این فایل را بشنوید و جمع بندی کنید و همین را به عنوان دفاع آخرم بپذیرید.

در ادامه محمد امامی خطاب به نماینده دادستان گفت: وصول اسناد بانک را به من نشان دهید، من کجا باید هزینه می‌کردم؟

در ادامه جلسه نماینده بانک سرمایه در جایگاه مخصوص قرار گرفت و گفت: به عنوان وکیل بانک سرمایه در مقام اجرای انصاف در پاسخ به این صحبت‌هایی که آقای امامی با هدف تخریب به قهرمانی بیان کرد، مراتب تشکر بانک سرمایه را مطرح کنم.

وی ادامه داد: آقای امامی به جای نوشیدن جام شوکران، منابع تاراج رفته بانک سرمایه را عودت دهید، صحبت‌های شما مناسب سالن تئاتر بود.

در ادامه جلسه دادگاه رسول قهرمانی در جایگاه مخصوص قرار گرفت و گفت: ما ادعا کردیم ۵۰ میلیارد تومان به صورت نامشروع تحصیل شده است و ادله خود را هم آورده‌ایم. این ۵۰ میلیارد تومان اخذ تسهیلات مجرمانه توسط امامی بررسی می‌شود، البته با تمدید‌ها اگر حساب کنیم ۱۰۰ میلیارد می‌شود، اما ما این تمدید‌ها را لحاظ نکرده ایم.

وی ادامه داد: آقای امامی صلاحیت دریافت تسهیلات را نداشته و ما گفتیم که باید مالیات می‌داد، اما مالیات نداده است و فقط ۵ میلیارد تومان مالیات داده است، در صورت مالی که به بانک ارائه داده ۱۰۹ میلیارد فروش خالص ارائه داده است، اگر مالیات شما واقعی بود باید ۱۰۹ میلیارد تومان می‌دادید.

نماینده دادستان گفت: نامه سید مهدی هاشمی داماد خانواده امامی خطاب به شعبه بانک وجود دارد که گفته شرکت سون با دارا بودن صورت مالی مناسب در حال مهیا کردن شرایط برای تخصیص یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های معاینات گازی در منطقه عسلویه است، اما این پول در نمایش و بازی سر درآورده است.

قهرمانی گفت: اما فاکتوری که این آقا ارائه داده مربوط به کاغذ است، میعانات گازی چه ارتباطی به خرید کاغذ دارد، اما نکته مهمتر این است که این پول نه در کاغذ و نه در میعانات گازی مصرف شده، بلکه در بازی و نمایش رفته است.

نماینده دادستان گفت: ما پرونده را ردیابی کردیم و همه با ردیابی شدن متوجه شدیم پول به حساب شخصی بازیگران، خانواده امامی و کارمندان او، مهدی محمدی رفته است، البته هر پولی به حساب او رفته صرف خرید ویلا‌های نذری شده که امامی در بانک می‌داده است.

قهرمانی گفت: پول صرف هزینه‌های شخصی شده و اخذ سود موضوع حقوقی است و سپرده ۵ میلیارد تومانی را آقای هادی رضوی تأمین کرده و درباره شرکت سون خودش پول آورده است.

وی گفت آقای امامی درآمد ۲۰۰ هزار تومانی داشته و ما تمام زندگی او را بررسی کرده‌ایم و در سال ۸۷ بر اساس اظهارات همسر امامی آن‌ها در خانه مستأجری زندگی می‌کردند و با فروش رب گوجه‌فرنگی زندگی می‌گذراند.

در ادامه وکیل مدافع متهم امامی به دستور قاضی مسعودی مقام در جایگاه قرار گرفت و با قدردانی از ریاست دادگاه گفت: دیروز توانستم ۶ جلد پرونده را کپی کنم و زمینه دسترسی من به اسنادی که قابل انتشار بودند، فراهم شد.

وی در ادامه بیان کرد: ما در شعبه ۳ بازپرسی ۳ شکایت مطرح کردیم که یکی مربوط به سفید امضا بودن و سوء استفاده از اسناد بانکی است.

وکیل مدافع متهم امامی گفت: من به همه می‌گویم که تفکر آقای مسعودی مقام را در مبارزه با فساد اقتصادی همه‌جانبه ببینید. من به آقای سمیعی گفتم که نسبت به این اسناد ایراد داریم و همان اجازه دیروز شما برای من صدق بود و شرمنده مدیر دفتر و کارمندتان شدم که تا آخر وقت ماندم.

وی بیان کرد: من علیه هیچ بانکی در جمهوری اسلامی طرح دعوی نکردم، وقتی که وارد شدم کارشناسی یک نفره نظر داده بود و وارد کارشناسی سه نفره شده بود، متوجه شدم اسنادی که بانک سرمایه به کارشناسی یک نفره دادند با اسناد دیگر تطابق ندارد و متوجه شدم وسط اسناد سفید امضا پرانتز باز کردند و من اسناد را از اول کپی گرفتم و اکنون در هیأت ۷ نفره است.

وی افزود: اگر من خاطره‌ای از دوره قضایی گفته‌ام و گفتم نوجوان عدلیه به این دلیل است که ما همه روزی نوجوان عدلیه بوده‌ایم و این عنوان را برای شما نیز استفاده کردم. ما اینجا آمدیم تا دفاعیات خود را در برابر ارزیابی ۳ قاضی عادل بگذاریم.

وکیل مدافع متهم امامی گفت: دیروز بحث اسپرسو مطرح شد، من خواهش می‌کنم وارد این حواشی نشوید.

وی ادامه داد: یکی از چیز‌هایی که باعث شد در رسانه حرف بزنم، به دوره دادسرا ربط دارد و نه دادگاه.

وکیل مدافع متهم امامی گفت: غیر از گزارشات وزارت اطلاعات ۶ جلد را به من دادند، ما شکایت کردیم و گفتیم قرارداد‌های بانک سرمایه سفید امضا بوده و در برخی جا‌ها دست بردند و برخی جا‌ها نیز سفید است و محل مصرف مشخص نبوده است.

وکیل مدافع متهم امامی گفت: من تاکنون اصول اسناد بانک سرمایه را ندیده‌ام، از طرفی اراده بانک‌ها بر انجام مشارکت نیست و هیچ بانکی دنبال ضرر نیست. استدعا دارم نماینده بانک سرمایه اصول اسناد را بیاورد و به شما دهد و شما نیز نامه بزنید و هر سه پرونده شعبه ۸۹ را نیز ببینید. امروز از شما تشکر می‌کنم که چشمان مرا به بخشی از اسناد باز می‌کنید، چرا که ما شکایتی مبنی بر جعل و استفاده از سند مجعول و سوء استفاده از اسناد از بانک سرمایه کرده‌ایم.

رئیس دادگاه در ادامه گفت: در رابطه با سون توضیح دهید. شما مدعی هستید این قرارداد ممکن است جعلی باشد.

وکیل متهم امامی گفت: بله، صد درصد جعلی است.

وی افزود: من دلم می‌خواهد امروز تا آخر شب صحبت کنم.

نماینده دادستان خطاب به قاضی گفت: از شما می‌خواهم که در این موضوع، ادله سختگیرانه از من بخواهید و از وکیل متهم نیز می‌خواهم اگر هر ایرادی به صحبت‌های من دارند، آن را مطرح کنند.

وی ادامه داد: آقای امامی اظهارنامه مالیاتی را به منطقه آزاد ارائه نکرد، به همین سبب مشمول معافیت مالیات در منطقه آزاد نبود.

نماینده دادستان تصریح کرد: آنچه که مبنای ارائه و اعطای تسهیلات به امامی بود، نخست صورت‌های مالی و دوم گواهی تبصره ١٨٦ قانون مالیات‌های مستقیم است که وقتی این‌ها را منطبق کردیم، متوجه شدیم هر دو خلاف واقع هستند.

وی ادامه داد: شرکت سون، اساسا گزارش اعتبار سنجی ندارد و صرفا بر اساس تبانی تسهیلات داده شده است.

نماینده دادستان گفت: آقای امامی ٥٠ میلیارد تومان تسهیلات گرفته و باید در زمان سررسید ٦٥ میلیارد تومان تسویه می‌کرد، اما به جهت خودرو‌های نذری که پخش می‌کرد این مبلغ تسویه نشد.

قهرمانی تأکید کرد: بعد از عدم تسویه این تسهیلات از سوی امامی، با تبانی مدیر بانک، ٦٥ میلیارد تومان از محل وجوه بانک به حساب امامی رفته و بعد از آن که این مبلغ نیز تسویه نشد بار دیگر بانک ٨٠ میلیارد تومان از محل بانک پرداخت کرد که به این ترتیب، بانک هم خود را سود ده نشان داده و هم مبلغی را که امامی تسویه نکرده، با ارائه تسهیلات دیگر، پرداخت تسویه را جلوه داده است.

وی ادامه داد: در واقع آقای امامی در ظاهر تسویه کرده، درحالی که همه این‌ها کذب هستند.

قاضی مسعودی مقام گفت: اینجا جای مجادله بین متهم و نماینده دادستان نیست، اگر با یکدیگر می‌خواهید مواردی را حل کنید به ما ارتباطی ندارد. شما حق ندارید از من سوال بپرسید که در جلسه پیش چه اتفاقی رخ داده است و شما باید تنها توضیح دهید.

وی ادامه داد: از صبح تا کنون در حال توهین کردن هستید و من هیچی به شما نگفتم. هزاران صفحه مطلب درباره شما بود، اما من گفتم که آن‌ها را وارد کیفرخواست نکنند. این‌ها اخلاقی نیستند. اگر وکیل متهم و شاکی دفاع دارند باید سند آن را توضیح دهند. روشی که شما در پیش گرفته اید خوب نیست. فکر نکنید اگر روی افکار عمومی هم تأثیرگذار باشد نباید حقایق کتمان شود، اگر حقیقت گفته شود به نفع شما است.

قاضی مسعودی مقام خطاب به متهم گفت: اگر کیفرخواست ایراد دارد آن را بگویید، من به نماینده دادستان هم گفتم اگر با موضوعی مشکل دارید زمانی که متهم در حال صحبت از چیزی است نگویید، هیچ تأثیری ندارد.

متهم امامی گفت: جلسه پیش گفته شد از شعبه تا هیأت مدیره را من چیده ام.

قاضی مسعودی مقام گفت: شما می‌گویید که نچیده اید و من از نماینده دادستان پرسیدم که سند ارائه دهد. نماینده دادستان می‌گوید شما مهر‌ه‌چینی کرده اید. شما باید رعایت حقیقت نزاکت را انجام دهید. من باید بگویم که شما دروغ می‌گویید یا راست می‌گویید. من حرف خودم را می‌زنم، اما اگر قبل از آن بخواهم حرف بزنم می‌گویید که جانبدارانه صحبت کرده‌ام، من در قالب کیفرخواست به شما اجازه می‌دهم صحبت کنید، نماینده دادستان هم خارج از آن باید صحبت کند.

متهم امامی گفت: یکی از اتهامات من شبکه سازی است.

قاضی مسعودی مقام گفت: ما کی به شما شبکه سازی تفهیم کردیم؟ آنچه ما به شما تفهیم می‌کنیم ملاک است. شبکه سازی موضوع اتهامی شما نیست، این صرفاً یک ادعا است.

قاضی دادگاه گفت: من به هیچ مطبوعات و رسانه‌ای نگفته‌ام چه مطلبی پخش شود و چه مطلبی پخش نشود، زیرا از حوزه وظایف من خارج است. مرکز رسانه قوه قضاییه دعوت می‌کند تا انتشار به چه نحوی باشد و این موضوع به قاضی دادگاه هیچ ارتباطی ندارد.

وی ادامه داد: دفاعیات شما معطوف به کیفرخواست باشد. حاشیه وقت دیگر متهمان را می‌گیرد. من ۱۴۴ صفحه پرونده را به طور کامل خوانده‌ام و محتویات آن را می‌دانم آن محاکمه در مسیر خود حرکت می‌کند. اگر متهم می‌خواهد در فرعیات برود باید از دادگاه بیرون برود. من اینجا فقط کیفرخواست را بررسی می‌کنم.

در ادامه این جلسه نماینده دادستان با اشاره به شرکت روشه اظهار کرد: این شرکت عملاً هیچ فعالیتی نداشته است و بدون لحاظ تمدید‌ها ۵۵ میلیارد تومان تسهیلات گرفته است.

وی ادامه داد: خواهر همسر اول امامی و افراد دیگری در این شرکت حضور داشتند. زمان تصرف و تسهیلات به این شرکت داده شود. کارشناس منصفی حضور داشت و کارشناسی خود را درباره شرکت روشه انجام داده است و در گزارش خود گفته صورتحساب سنوات گذشته و صورت مالی این شرکت ندارد.

در ادامه قاضی از نماینده دادستان خواست توضیحات خود را درباره شرکت روشه بیان کند.

قهرمانی افزود: فعالیت شرکت روشه در قشم بود که عملا هیچ گونه فعالیتی نداشت. این شرکت بدون لحاظ تمدید‌ها ٥٥ میلیارد تومان تسهیلات گرفته است.

وی ادامه داد: زمانی که این شرکت به دنبال اخذ تسهیلات بود، یک کارشناس بعد از بررسی‌های خود اعلام کرد که این شرکت نوپا است و عدم کفایت داشته و صورت‌های مالی سنوات گذشته نیز ندارد.

نماینده دادستان گفت: متأسفانه در کمال تعجب ده روز بعد کمیسیون اعتبارات شعبه، کارشناس دیگر پرونده را به بالا می‌فرستد و همان روز مصوبه اجرا می‌شود.

نماینده دادستان گفت: از سوی دیگر بعد از استعلام، شعبه متوجه می‌شود فردی به نام امیر قادری که رئیس هیأت مدیره بوده جزء مشتریان بد حساب و سه ستاره شناخته می‌شده، اما معلوم نیست که با این وجود آقای امامی چگونه تسهیلات اخذ کرده است.

قهرمانی گفت: همچنین حساب شرکت که باید میانگین موجودی داشته باشد، ٢٠ روز قبل از اخذ تسهیلات افتتاح شده و گردش خاصی نداشته است. از سوی دیگر تسهیلات، بار‌ها و بار‌ها تمدید شده، اما تمدید مصوبه نداشته و پول‌ها به حساب افراد مختلف واریز شده است.

قاضی مسعودی مقام گفت: منابع مالی از کجا بوده است.

نماینده دادستان گفت: تمام این‌ها با جابجایی‌های پول بوده است. آقای امامی خودش هیچی نداشته است، حتی اگر خودش هم پول را تأمین کرده باشد موضوع جرم این است که بدون صلاحیت تسهیلات زیاد دریافت کرده است.

نماینده دادستان با اشاره به شرکت توسعه تجارت مرین گفت: این شرکت بدون اعتبارسنجی ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات گرفته است و از محل تسهیلات پرداختی به جای وثیقه ملکی ۶ میلیارد تومان مسدود شده و پلاک ثبتی هم برای آن برده نشده است.

وی ادامه داد: تسهیلات در وجه شرکت صادر کننده فاکتور داده و این شرکت بدون مصوبه تمدید شده است.

قهرمانی گفت: این شرکت تحت مدیریت آقای امامی بوده و با وجود احمد هاشمی، اما امامی هم در شرکت حضور داشته و اینجا حیاط خلوتی برای پولشویی آقای امامی بوده است.

قاسمی مسعودی مقام در پایان جلسه گفت: ادامه جلسه دادگاه ۹ صبح روز چهارشنبه (بیست و سوم مهرماه) برگزار می‌شود‌.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.