اصفهان شرق

کووید ۱۹ سلامت روان مردم را متزلزل کرده است

کدخبر: 204624
1399/07/20 در ساعت 13:10

به گزارش اصفهان شرق؛ احمد حاجبی، روز یکشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت روان و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، افزود: تغذیه سالم جزئی از شیوه زندگی سالم است که اثرات مثبتی بر سلامت روان دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

وی از افسردگی به عنوان یکی از اختلالات روانپزشکی نام برد و گفت: ۷۵ درصد افرادی که از اختلالات روانپزشکی رنج می‌برند، از خدمات مورد نیاز استفاده نمی‌کنند.

حاجبی با عنوان این مطلب که ویروس کووید ۱۹ سلامت روان مردم دنیا را تحت تأثیر قرار داده و متزلزل کرده است، افزود: هدف اصلی نظام سلامت باید این باشد که بیشتر بر روی سواد سلامت مردم کار شود، چون شرایط خوبی ندارد.

رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ روانشناس در سطح اول مشغول ارائه خدمات به مردم هستند، گفت: این خدمات در قالب برنامه‌های پیشگیری اولیه و مداخلات درمانی در کشور انجام می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر به ازای هر ۴۵ هزار نفر یک روانپزشک در کشور داریم. استاندارد خاصی در مورد این عدد تعریف نشده است و در کشورهای مختلف این عدد متفاوت است، البته نکته قابل تأمل عدم توازن در توزیع پزشک میان جامعه است.

حاجبی گفت: به طور معمول در رابطه با اختلالات روانپزشکی هیچ درجه‌بندی وجود ندارد چون روند بیماری‌ها ثابت نیست. زمانی که ما بر اساس شاخص‌هایمان اعلام کردیم شیوع اختلالات روانپزشکی در کشور ۲۳.۶ درصد است در همان زمان این اختلالات در آمریکا ۲۶.۵ درصد گزارش شد و اعداد متفاوت است.