سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:22 - یکشنبه 13 مهر 1399

مدیرکل دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت؛

تشریح غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان در پاندمی کرونا

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت، عملکرد برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در پاندمی کووید ۱۹ را تشریح کرد.

به گزارش اصفهان شرق؛  افشین استوار، گفت: برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان، از مهر ۱۳۸۴ در سیستم سلامت کشور ادغام گردیده و کارنامه درخشانی دارد و به تمامی شاخص‌های اجرایی مورد نظر دست یافته است.

وی با اشاره به اینکه نیاز نوزادان به غربالگری بیماری‌های شایع قابل پیشگیری و درمان در پاندمی ها، قبل و یا بعد از آنها، تفاوتی ندارد، افزود: اداره غدد و متابولیک دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر از همان ابتدای شروع پاندمی کووید ۱۹ با تدابیر و اقدامات مناسب، از بروز اختلال در اجرای برنامه و خدمت رسانی به نوزادان پیشگیری کرده و یا تأثیرات را به حداقل ممکن رسانده است.

مدیر کل دفتر مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: در همین راستا، دستورالعمل‌های لازم تدوین شد و به سرعت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ گردید. به علاوه پایش و نظارت روند اجرای برنامه به صورت مجازی و با تلفن انجام شد و ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارشات بین المللی با شروع پاندمی کووید ۱۹ در جهان اجرای برنامه‌های غیر واگیر و از جمله غربالگری نوزادان در بعضی کشورها دچار اختلال شده است، افزود: در شرایطی بسیار بحرانی، برنامه کشوری غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان در ایران، نه تنها دچار نقصان نشد، بلکه به ارتقا شاخص‌های برنامه دست یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.