سرویس: غیر تولیدی » نقلی 18:14 - جمعه 11 مهر 1399

واکسن مدرنا دارای عوارض است

دانشمندان شرکت مدرنا دریافتند که تعداد آنتی‌بادی‌های ایجادشده توسط واکسن این شرکت در افراد جوان و پیر یکسان است اما دارای عوارضی هم هست.

به گزارش اصفهان شرق؛ واکسن کرونای شرکت مدرنا در آزمایش‌های ایمنی اولیه موفق ظاهر شد.

دانشمندان با مقایسه داوطلبان سالمند و جوان دریافتند که تعداد آنتی بادی‌های ایجادشده در این دو گروه یکسان است و کارآمدی لازم را دارد، اما این واکسن عوارضی هم دارد.

به نقل از مجله پزشکی نیواینگلند ژورنال، این واکسن در افراد سالمند و کسانی که جزو گروه‌های پرخطر هستند بسیار کارآمد و موثر بوده است. مطالعات انجام شده مربوط به فاز یک ایمنی واکسن مدرنا است. در این آزمایش داوطلبان در گروه‌های سنی متفاوت بین ۱۸ تا ۵۵ و همچنین افراد ۷۰ و ۷۱ ساله شرکت کرده‌اند.

این واکسن کرونا در دو دوز متفاوت ۲۵ و ۱۰۰ میکروگرم تزریق شده است. سالمندانی که دو دوز ۱۰۰ میکروگرمی را دریافت کردند همانند افراد جوان در برابر ویروس کرونا مقاوم شده‌اند و میزان آنتی بادی یکسانی داشته‌اند.

با این حال  واکسن مدرنا هم عوارضی مانند سردرد، خستگی، بدن درد و لرز دارد. اندرسون یکی از محققان شرکت مدرنا اعلام کرد که عوارض جانبی بلافاصله پس از تزریق واکسن ایجاد می‌شود و به همان سرعت نیز از بین می‌روند.

این محقق ادامه داد: اینکه واکسن‌ها عوارض دارند، مطلبی عادی است. حتی واکسن آنفلوانزا هم در بعضی افراد عوارضی مانند خستگی و تب ایجاد می‌کند.

در آزمایش واکسن مدرنا برخی افراد با عوارضی متفاوت روبرو شدند و حتی یکی از داوطلب‌ها دچار تب ۳۹ درجه‌ای شد.

واکسن مدرنا در حال حاضر در فاز سوم آزمایش‌های خود قرار دارد و سازندگان این واکسن تلاش می‌کنند تا از دوز‌های بیشتری استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.