سرویس: غیر تولیدی 16:08 - شنبه 12 مهر 1399

سازمان جهانی بهداشت: نیازمند فوری تامین بودجه برای مبارزه با کرونا هستیم

سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد برای کنترل و مدیریت شیوع کووید ۱۹ نیازمند ۳۸ میلیارد دلار کمک مالی هستیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ سازمان جهانی بهداشت با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: ما طی برنامه‌ای جامع، خواهان مبارزه و کنترل همه‌گیری کرونا در جهان هستیم. برای تحقق برنامه ما و رسیدن به اهداف جهانی، هم اینک نیازمند ۳۸ میلیارد دلار کمک مالی هستیم. این مبلغ قرار است برای یافتن واکسن، درمان، شناسایی بیماران، و نیز تامین نیاز‌های سیستم بهداشتی در کشور‌های فقیر و کم درآمد هزینه شود. برآورد کارشناسان ما این است که با اختصاص این مبلغ می‌توانیم طول دوره این همه‌گیری را به میزان قابل توجهی کاهش دهیم.

این بیانیه می‌افزاید: شاید در گام نخست این مبلغ زیاد به نظر رسد، اما حقیقت این است که اگر ما بتوانیم با تخصیص این بودجه باعث از بین رفتن همه‌گیری کرونا شویم، رونق اقتصادی دوباره در جهان می‌تواند کمتر از ۳۶ ساعت معادل این مبلغ را به کشور‌ها بازگرداند. ما با همکاری بنیاد ملیندا و بیل گیتس، بانک جهانی، و دو نهاد دیگر می‌کوشیم اطمینان یابیم تجهیزات مبارزه با کرونا و نیز کشف و توزیع عادلانه واکسن کرونا در جهان و در میان کشور‌های فقیر به طور یکسان انجام شود.

یافتن واکسن کرونا ۷ میلیارد دلار بودجه نیاز دارد

برآورد‌های کارشناسان سازمان جهانی بهداشت این است که باید برای یافتن واکسن کرونا ۷ میلیارد دلار بودجه اختصاص داده شود. همچنین برای درمان ۴ میلیارد دلار، برای تست و شناسایی بیماران ۲ میلیارد دلار و تجهیز سیستم بهداشتی در کشور‌ها ۲ میلیارد دلار اضافی کمک مالی نیاز و تامین این بودجه تا پایان سال ۲۰۲۰ ضروری است. با این حال، متاسفانه سازمان‌های خیریه، دولت‌ها و نهاد‌های بشردوستانه از ماه مارس تاکنون تنها ۲ میلیارد دلار از این مبلغ را تامین کرده‌اند که معادل ۷ درصد بودجه درخواستی ماست.

سازمان جهانی بهداشت بار دیگر از کشور‌های جهان خواست به برنامه این سازمان برای مبارزه با کرونا بپیوندد. دولت آمریکا در چند ماه گذشته با قطع کامل کمک‌های مالی به این سازمان، عملاً ضربه بزرگی به برنامه‌های این نهاد وارد کرده است. با این حال اتحادیه اروپا و سازمان ملل خواستار کنار گذاشتن سیاست یکجانبه گرایی از سوی واشنگتن و ملحق شدن این کشور به برنامه بین المللی مبارزه با کووید ۱۹ شده‌اند.

هم‌اکنون قرن ۲۱ شاهد مرگبارترین همه گیری خود است. ویروس کرونا ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در جهان را آلوده کرده و از این میان، یک میلیون و ۳۰ هزار تن را به کام مرگ کشانده است. توانایی بالای کووید ۱۹ برای شیوع سریع، در کنار ناآمادگی دولت‌ها در مقابل همه گیری با این وسعت، عملاً مدیریت و کنترل بیماری را در جامعه به یک چالش بزرگ تبدیل کرده است. پس از جنگ جهانی دوم که منجر به مرگ میلیون‌ها نفر شد، کشور‌ها اقدام به تاسیس سازمان‌های بین المللی کردند تا بتوانند دولت‌ها را زیر یک پرچم به منظور ایجاد صلح و دوستی گردآورند.

با این حال، پس از شیوع کرونا دولت‌ها به ناگاه جامعه بین المللی را فراموش کردند و اقدام به اعمال سیاست‌های فردی در داخل کشور نمودند. با این وجود، سازمان جهانی بهداشت به عنوان متولی سلامت مردم کره زمین از شرایط موجود ابراز نگرانی کرده و خواستار اتحاد میان ملت‌ها شده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.