سرویس: غیر تولیدی 10:59 - شنبه 12 مهر 1399

گزارش/

آغاز محدودیت‌های کرونایی یک هفته‌ای در کشور/ فوتی‌های کرونا به ۶۰۰ نفر در روز خواهد رسید؟!

اعمال محدودیت‌های کرونایی با توجه به وضعیت بحرانی شیوع کرونا در کشور از امروز در برخی استان‌ها آغاز می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ «شکست رکورد مبتلایان به کرونا در ایران پس از ۷ ماه شیوع بیماری» و پاییز سختی که در راه است، کرونا برای مردم عادی شده و میزان رعایت شیوه نامه‌ای بهداشتی سیر نزولی دارد و موج جدید بیماری کرونا پیش از آغاز فصل سرد سال و همزمانی کرونا و آنفلوانزا با قدرت سرایت بیشتر بیماری و افزایش شمار مبتلایان بد حال آغاز شده و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ به همین دلیل افزایش پیدا کرده است، موضوعی که از بغرنج بودن شرایط در موج سوم کرونا حکایت دارد.

از اواسط تابستان کارشناسان و مسئولان بهداشت و درمان کشور درباره وقوع پیک سوم کرونا و پاییز سخت به دلیل همزانی شیوع کرونا و آنفلوانزا هشدار می‌دادند، هشدار‌های که که انتظار می‌رفت با رعایت بیش از پیش دستورالعمل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی وپرهیز از حضور در تجمعات کارساز باشد و پیک سوم بیماری اتفاق نیفتد، اما انتظار‌ها در زمینه افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی محقق نشد و بر اساس اعلام وزارت بهداشت شاهد روند نزولی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور هستیم.

میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در کشور

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طبق گزارشات واصله روند کاهشی میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک همچنان دارای تداوم است. میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ۶۱.۸۵ درصد گزارش شده است، میزان استفاده مردم از ماسک نیز در مراکز عمومی ۵۵.۳۵ درصد و میزان استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی ۵۶.۸۲ درصد گزارش شده است همچنین میزان استفاده از ماسک در شاغلان صنوف ۵۸.۸۶ درصد و در کارمندان ادارات ۷۸.۱۲ درصد گزارش شده است و متاسفانه شاهد کاهش استفاده از ماسک در هر ۴ گروه نسبت به هفته‌های قبل هستیم.

۲۵ شهریور ماه بود که وزیر بهداشت از نگرانی خود برای خیز جدید بیماری کرونا سخن گفت و افزود: من برای خیز جدید بیماری کرونا در کشور دیشب خواب به چشم نداشتم؛ چرا که این فراز و فروزد‌ها ما را بسیار در فشار قرار می‌دهد و هر سراشیبی نمودار، نتیجه هزارات لیتر عرق در لباس‌های مرگ و جان فشانی مدافعان سلامت است، گاهی بسیار شرمساری همکارانی هستم که به دلیل رعایت گروه اندکی اکثریت به زحمت می‌افتند.

نمکی تاکید کرد: کم نظیر‌ترین محرم تاریخ را برگزار کردیم، اما گروهی در برگزاری مراسم پا را از دایره رعایت بهداشتی فراتر گذاشتند و برخی هم هر چه تمنا کردیم باز هم به سفر رفتند که اکنون شاهد خیز بیماری کرونا در اکثر استان‌های کشور هستیم و ورود به خیز جدید زحمات زیادی نیاز دارد تا به وضعیت مناسب تری بازگردیم.

حالا موج سوم کرونا قبل از شیوع آنفلوانزا قدرتمند از قبل با افزایش قدرت سرایت پذیری بیماری و افزایش شمار بیماران بدحال ادامه دارد و هر روز به شمار مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از بیماری افزوده می‌شود، این‌ها همه نتیجه کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، سفر در تعطیلات تابستانی و رعایت نکردن نکات بهداشتی در برخی مراسم محرم و بازگشایی مدارس است.

اکنون دیگر همه کشور به ویژه استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز کرونایی و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند و دیگر رنگ‌های سفید و سبز و نارنجی معنایی ندارند و به طور کلی کل کشور در وضعیت قرمز کرونایی است.

ویژگی‌های عجیب و غریب موج جدید کرونا

موج جدید بیماری در کشور عجیب و غریب شده است و با جهش ویروس کرونا در موج سوم کرونا شاهد افزایش قدرت سرایت پذیری و ابتلای درون خانوادگی هستیم.

خصوصیت دوره‌های قبل اپیدمی، انتقال درون جامعه بود و با انتقال درون خانوادگی کمتری مواجه بودیم، اما اکنون شاهد ابتلای درون خانوادگی هستیم و باید خانواده‌ها با مشاهده علائم اولیه کرونا در یکی از افراد، حتما اقدامات احتیاطی برای پیشگیری از ابتلای دیگران را انجام دهند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه به طور میانگین ۱۰ درصد بستری‌های کرونا فوتی می‌کنند، گفت: بیماری کووید ۱۹ همه را درگیر می‌کند و ۵۰ درصد افراد بستری شده دارای بیماری زمینه‌ای و ۷۰ درصد فوتی‌های کرونا بالای ۶۰ سال هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: در حوزه کودکان نیم درصد فوتی‌های ۶ تا ۱۸ سال بودند و فوتی در دانش آموزان به ندرت اتفاق افتاده، اما آنچه که مهم این است که دانش آموزان ناقلان خوبی هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام اینکه پیگیر تعطیلی تهران هستیم تا مصوبه دورکاری صورت گیرد، افزود: حضور دانش آموزان در مدارس جدی نبوده و زیر ۱۵ درصد است و الزامی به حضور دانش آموزان در مدارس را نداریم.

موج جدید کرونا

روند صعودی فوتی‌های کرونا ادامه دارد

به گفته مسئولان وزارت بهداشت احتمال ۴۵ هزار فوتی در صورت ادامه روند فعلی بیماری وجود دارد و شاهد افزایش تعداد بیماران بدحال در موج سوم بیماری هستیم؛ به عبارت دیگر تعداد بیماران نیازمند خدمات ویژه متاسفانه در این موج بیشتر شده است.

پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری پیش‌تر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره موج سوم بیماری کرونا و احتمال افزایش مرگ و میر‌ها اظهار کرد: شرایط خوب نیست و موج سوم بیماری کرونا شروع شده است و معمولا وقتی موج جدید بیماری شروع می‌شود تا ۲ ماه موج ادامه دارد و پیش بینی‌ها این است که مرگ و میر موج سوم بیش از موج‌های قبلی باشد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری بیان کرد: حجم شیوع بیماری کرونا بسیار بالاست، حتی برخی پیش بینی‌ها تخمین زده که ممکن است فوتی‌های کرونا به روزی ۶۰۰ مورد در آبان ماه برسد و اکنون هم آمار فوتی‌های کرونا بالاست و تجربه‌ها نشان می‌دهد که موج سوم بیماری تا آبان ماه ادامه داشته باشد.

جدیدترین تصمیمات برای اعمال محدودیت‌های کرونایی

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اعمال محدودیت‌های کرونایی در کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: استان قم، اذربایجان شرقی و اصفهان و به ویژه تهران درگیر اوج بیماری کرونا هستند و درخواست برای اعمال محدودیت و تعطیلی مراکز آموزشی داشتند و اقدامات شامل دو دسته تعطیلی مراکز آموزشی شامل مدارس و دانشگاه هاست  که با هماهنگی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، وزیر کشور، وزیر آموزش و پرورش و وزیر علوم این تعطیلی‌ها صورت می گیرد.

حریرچی افزود: یکی سری اقدامات هم در ایجاد محدودیت و تعطیلی گروه های سه شغلی مانند ورزشگاه ها، آرایشگاه های زنانه و … بوده که تعطیلی این دسته های شغلی به استانداران تفویض اختیار شده است، البته باید توجه داشت گروه‌های یک شغلی مانند پلیس،‌ کادر بهداشت و درمان و نانوایی مشمول تعطیلی ها نمی شوند.

معاون کل وزارت بهداشت درباره دورکاری کارمندان اظهار کرد: تعطیلی یا دورکاری در دسته دوم گروه های شغلی شما ادارات و دستگاه های مشابه در اختیار ستاد ملی مقابله با کروناست و تصمیمات در ستاد اعلام می شود.

حریرچی ضمن انتقاد از عملکردها در برخورد با متخلفان بهداشتی بیان کرد: در عمل اختیاراتی که به اصناف و دستگاه های اجرایی داده شده بود تا  به فردی که ماسک ندارد خدمت داده نشود یا با نیروهای متخلف بهداشتی برخورد شود، اجرایی نشود و ما در وزارت بهداشت گلایه داریم که صنوف و دستگاه های اجرایی گزارش های مناسبی ارائه نکردند و ما در جلسه کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست کردیم تا گزارش های مدونی در این زمینه داده شود.

حریرچی درباره جریمه افرادی که ماسک نمی‌زنند، گفت: مقرر شده است تا کسانی که ماسک ندارند، جریمه شوند و این طرح به صورت پایلوت در تهران و سپس در سایر استان‌ها اجرایی خواهد شد.

آغاز محدودیت‌های کرونایی یک هفته‌ای در کشور/ فوتی‌های کرونا به ۶۰۰ نفر در روز خواهد رسید؟!

اختیار به استانداران برای اعمال محدودیت‌های کرونایی با اوج کرونا

شنبه هفته گذشته (۵ مهرماه) حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تفویض اختیار به استانداران برای اعمال محدودیت کرونایی سخن گفت و افزود: با تصویب ستاد ملی مقابله کرونا به استاندار‌ها و ستاد مقابله با کرونا در هر استان اختیار داده شد که اگر جایی را ضرورت دیدند که باید برای یک هفته تعطیل شود پیشنهاد خودشان را به کمیته امنیتی – اجتماعی یعنی وزارت کشور بدهند و در نهایت با تأیید آقای رحمانی فضلی و آقای نمکی، برای یک هفته آن مقررات اجرایی و عملیاتی می‌شود.

رئیس جمهور همچنین درباره جریمه ماسک نزدن گفت: در وهله اول کسانی که مسئول ارائه خدمتی عمومی هستند از رانندگان تاکسی و وسایل نقلیه عمومی تا کارمندان و کارکنان ادارات و بانک‌ها اگر از ماسک استفاده یا مقررات را رعایت نکنند مشمول مجازات خواهند شد و در وهله بعد نیز هر کسی که بدون رعایت دستورالعمل‌ها و استفاده از ماسک در عرصه‌های اجتماعی حضور یابد، با او برخورد و مجازات خواهد شد.

حجت‌الاسلام روحانی تأکید کرد: نباید از کسی که ماسک نمی‌زند به سادگی گذشت. افراد باید به کسی خدمات بدهند که ماسک دارد. اگر کسی ماسک نداشت نباید به او خدماتی ارائه شود. خدمت کننده هم اگر طبق مقررات عمل نکند با او هم برخورد می‌شود. هفته گذشته از کمیته‌های امنیتی – اجتماعی و درمان خواستیم برنامه ویژه‌ای را برای برخورد و مجازات افراد بدون ماسک و خدمت دهندگان به این افراد در تهران، طراحی و به جلسه روسای کمیته‌های ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در روز پنجشنبه ارائه کنند و این برنامه و مقررات ابتدا در تهران بزرگ و بعد در شهر‌های بزرگ دیگر کشور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

به دنبال تفویض اختیار به استانداران، برخی استان‌ها سرعت عمل به خرج دادند و محدودیت‌های کرونایی را از ابتدای هفته جاری اعمال کردند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

جریمه متخلفان بهداشتی در استان تهران در دستور کار

زالی با بیان اینکه نظارتی بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ویروس کرونا وجود ندارد، تاکید کرد: یکی از پیشنهادات ما در ستاد مقابله با کرونا برنامه ریزی بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است که در این خصوص هفته پیش رو جلسه‌ای به منظور تعیین جرایم برای افرادی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در تهران شکل می‌گیرد.

او درباره چگونگی اعمال جرایم ادامه داد: در وهله اول اگر افراد شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نکنند و جان دیگران برای شان مهم نباشد جرایم آنان به صورت نقدی، در مرحله دوم محرومیت‌های اجتماعی و در مرحله سوم جرایم بازدارنده بیشتری خواهد بود.

محدودیت‌های کرونایی در استان قزوین

با توجه به اعمال این محدودیت‌ها، طی یک هفته جاری تمام کلاس‌های آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین آموزش عالی به صورت مجازی برگزار می‌شود. کادر اجرایی مدارس و دانشگاه‌ها باید در محل آموزش حضور یابند در حالی که هیچ الزامی برای حضور دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان، دبیران و اساتید دانشگاهی وجود ندارد.

ظرف هفته پیش‌رو و از امروز شنبه ۱۲ مهر ماه سال جاری کلاس‌های دانشگاه‌ها، مدارس شبانه روزی و حوزه‌های علمیه به صورت مجازی برگزار می‌شود و حضور دانشجویان، دانش‌آموزان و طلاب نباید به صورت حضوری باشد. آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان سرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها نیز طی هفته جاری تعطیل خواهند بود.

سینماها، تئاتر‌ها و مراکز مشابه، استخر‌های سرپوشیده، موزه، باغ موزه‌ها و تالار‌های پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی به مدت یک هفته تعطیل است. رستوران‌ها و فست‌فود‌ها می‌توانند در این هفته به کار خود ادامه دهند، اما فعالیت آن‌ها صرفاً باید به صورت بیرون‌بر باشد و مردم نباید در سالن این اماکن حضور داشته باشند.

همه باشگاه‌های ورزشی و ورزش‌های پربرخورد رزمی و گروهی، باشگاه‌های بدنسازی، کافه‌ها، قهوه خانه و چایخانه‌ها، باغ وحش و شهر بازی‌ها از روز شنبه به مدت یک هفته تعطیل خواهد بود.

مساجد نیز تنها برای اقامه نماز باز خواهد بود لذا برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی در مساجد طی هفته آینده ممنوع است.

محدودیت‌های کرونایی در استان خوزستان

پارک‌ها، موسسات آموزشی، باشگاه‌های ورزشی، مراکز آموزشی شامل مدارس و دانشگاه‌ها به مدت یک هفته در استان خوزستان تعطیل خواهند بود و نماز جمعه و جماعت تا زمانی که خوزستان در شرایطی بحرانی باشد، برگزار نخواهد شد.

محدودیت کرونایی

محدودیت‌های کرونایی در استان قم

محدودیت‌های کرونایی یک هفته ای در استان قم به شرح زیر است:

۱. تعطیلی کلیه بوستان‌ها، شهربازی‌ها و مهد‌های کودک.

۲. فعالیت پذیرایی رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، آب‌میوه‌فروشی‌ها و بستنی‌فروشی‌ها به‌صورت برون‌بر خواهد بود.

۳. تعطیلی گیم‌نت‌ها و محل‌های بازی سرپوشیده.

۴. تعطیلی تمامی استخر‌های شنا و سالن‌های ورزشی و بدن‌سازی.

۵. ممنوعیت برگزاری مراسم در مساجد، حسینیه‌ها، تکایا، حرم مطهر حضرت معصومه (س)، بقاع متبرکه و مسجد مقدس جمکران.

۶. لغو کلیه آزمون‌های مجامع امور صنفی و غیر صنفی و همایش‌ها.

۷. تمام مراکز آموزشی اعم از مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی غیرحضوری خواهد بود.

۸. اعمال محدودیت در آرامستان‌ها و تشویق مردم به عدم حضور در مراسم تشییع و تدفین فوتی‌ها.

۹. ممنوعیت برپایی ایستگاه‌های صلواتی، موکب‌ها و توزیع نذورات.

محدودیت‌های کرونایی در ایلام

تمام مدارس در مناطق قرمز و نارنجی استان ایلام و دانشگاه ها، مدارس، مدارس شبانه روزی، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای، زبانسرا‌ها و سایر آموزشگاه‌ها و کتابخانه هادر هفته جاری تعطیل هستند و و کلاس‌ها در این مناطق به شکل مجازی دایر است.

محدودیت‌های کرونایی در استان چهارمحال و بختیاری

تعطیلی مراکز تفریحی و گردشگری از جمله زاینده‌رود، بازار میلاد شهرکرد، تعطیلی بازار‌های روز، کارگزاری‌های بیمه، شماره‌گذاری اتومبیل، نمایشگاه‌های تخصصی، کافی‌شاپ‌ها، گیم‌نت‌ها، رستوران‌ها، مراسمات ترحیم، تعاونی‌های فرش دستباف، باشگاه‌های بدنسازی، تعطیلی مراکز آموزشی، کنگره ۶۰ نمایندگی عمان سامانی، مراسمات ترحیم و آموزش‌های پیش از سربازی نیروی‌های نظامی در استان چهارمحال و بختیاری از جمله محدودیت‌های کرونایی اعمال شده در هفته جاری است.

همچنین دورکاری یک سوم کارکنان یا مرخصی آنها از دیگر محدودیت های کرونایی اعمال شده در این استان است.

محدودیت های کرونایی در استان اصفهان

مساجد و مصلاها، برگزاری نماز جمعه، استخرها، باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، سینماها، آرایشگاه‌های زنانه، موزه‌ها، باغ‌موزه‌ها، سالن‌های تئاتر و مراکز مشابه آن، چایخانه‌ها، کافی‌شاپ‌ها، تالارها، گیم‌نت‌ها، بازارچه‌های محلی و فصلی مانند جمعه‌بازار، دوشنبه‌بازار، شنبه‌بازار‌ها تعطیل هستند.

پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و شهربازی‌های در اختیار شهرداری به مدت یک هفته تعطیل است و مدارس نیز با نظر وزرای آموزش و پرورش و علوم یک هفته به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

محدودیت های کرونایی

اعمال محدودیت‌های کرونایی و برخورد با متخلفان بهداشتی تسریع شود

۲۱ مرداد ماه بود که وزیر بهداشت از رویکرد جدید وزارت بهداشت برای جریمه متخلفان بهداشتی و کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را بشکنند، خبر داد و گفت: ما در کنار تمنا‌ها رویکرد جدیدمان جریمه است و اگر کسی رعایت نکرده و دستورالعمل‌های بهداشتی را بشکند باید با او برخورد شود. برخی می‌گویند از ماسک زدن خسته شدم نمی‌توانم ماسک بزنم پس پزشک و پرستار ما چگونه تحمل می‌کنند؟. برخی از مدافعان سلامت با لباس‌های سخت ۲ یا ۳ شیفت خدمت می‌کنند.

وزیر بهداشت از مردم خواست تا در اعتلای رفتار بهداشتی خود تلاش کنند، همچنین از همه مسئولان، نیرو‌های انتظامی، قضایی در خواست کرد به یاری کادر درمان بیایند و اجازه ندهند که برخی با شکستن دستورالعمل‌ها موجب شوند بار مدافعان سلامت سنگین‌تر شود.‌ای کاش کمی زودتر اعمال جریمه برای متخلفان بهداشتی اعمال می‌شد تا شاهد موج سوم بمیاری کرونا و بار سنگین بیماری بر روی دوش مدافعان سلامت نبودیم و انتظار داریم تا مردم هم دستورالعمل‌های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند تا زودتر بتوانیم از موج جدید بیماری کرونا در کشور عبور کنیم.

البته علاوه بر اقدام دولت و مسئولان و همچنین اعمال محدودیت‌های جدی و مجازات برای متخلفان بهداشتی در جهت کنترل هر چه بیشتر اوضاع، ما مردم هم باید بدانیم که امروز موج سوم کرونا، زنگ خطر بزرگی را برای خود و خانواده‌هایمان به صدا درآورده است، کرونا شوخی ندارد و می‌تواند در عرض چند روز قربانی‌های فراوانی بگیرد و زندگی‌های بسیاری را ویران کند. پس اگر از جان تان سیر نشده اید، ماسک بزنید، فاصله خود را با دیگران رعایت کنید، دست‌هایتان را مرتب بشویید و مراقب خود و اطرافیان‌تان باشید.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.