سرویس: اجتماعی 08:30 - شنبه 12 مهر 1399

دردهای خود را به دست سیاه‌دانه بسپارید

سیاه‌دانه سیستم ایمنی را تقویت می‌کند و خواص ضد باکتری، ضد التهاب و ضد قارچ دارد. سیاه دانه برای درمان مشکلات تنفسی و دستگاه گوارش استفاده می‌شود اما مطالعات نشان می‌دهد عناصر مبارزه با سرطان نیز در سیاه‌دانه وجود دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ سیاه‌دانه که به آن سیاه تخمه نیز می‌گویند و به عربی شونیز گفته می‌شود، گیاهی است با طبیعت گرم و خشک که در ایران دو گونه از آن وجود دارد. سیاه‌دانه از راسته گل‌های ساعت و تیره آلالگان است، دانه‌های این گیاه کوچک و سیاه رنگ است که با فشردن دانه‌های آن بوى مطبوعى از آن استشمام مى‌‏شود و به دلیل عطری که دارد به عنوان ادویه نیز در برخی از شهرها استفاده و در تهیه دمنوش نیز استفاده می‌شود.

درمان نفخ دردناک شکم با سیاه‌دانه

یکی از شایع‌ترین مشکلات گوارشی که اغلب مردم با آن مواجه هستند و علت بروز آن نیز ارتباط مستقیم با شیوه زندگی و نوع رژیم غذایی دارد، نفخ است. سیاه‌دانه در درمان و بهبود این اختلال گوارشی نیز موثر است. یکی از روش‌های مصرف آن برای درمان نفخ معده و بهبود دردهای ناشی از نفخ این است که پودر تخم سیاه‌دانه را با مقداری پودر دارچین مخلوط کرده و روی غذا بپاشید به این ترتیب نفخ شما بهبود می‌یابد.

معجون سرماخوردگی

سیاه‌دانه به دلیل دارا بودن خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی در پیشگیری از بیماری‌های ویروسی اعم از سرماخوردگی، برونشیت، آنفلوآنزا موثر است. با مصرف این دانه‌های ریز سیستم ایمنی بدن تقویت می‌شود و احتمال بروز سرماخوردگی کاهش می‌یابد.

مصرف مرتب سیاه‌دانه و روغن آن تاثیر فوق‌العاده‌ای در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و شما را در برابر بیماری‌های زمستانی مصون می‌کند.

شما می توانید سیاه‌دانه را در سالاد، ماست، ترشی،  خورشت، همراه پنیر و در دمنوش مصرف کنید و از خواص درمانی آن نیز بهره‌مند شوید.

رفع خستگی با سیاه‌دانه

سیاه‌دانه به دلیل اینکه سرشار از مواد مغذی و مواد معدنی است؛ سبب تقویت بدن می‌شود و در نتیجه مانع از کاهش انرژی می‌شود به این ترتیب می‌توان گفت این گیاه انرژی‌زا بوده و در رفع خستگی موثر و مفید است. در صورتی که دچار خستگی مداوم هستید، استفاده از روغن سیاه‌دانه را به شما پیشنهاد می‌کنیم تا به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید. سیاه‌دانه را می‌توان جایگزین مناسبی به جای قهوه برای داشتن انرژی بیشتر باشد کافی است صبح‌ها چند قطره روغن سیاه‌دانه به چای خود اضافه کنید.

برای رفع خستگی مداوم و بازگشت انرژی می‌توانید چند قطره سیاه‌دانه را همراه با کمی عسل و چند پر نعنا به چای اضافه کنید و صبح‌ها نوش جان کنید با نوشیدن معجون رفع خستگی به مدت ۱۰ روز خواهید دید که به مرور انرژی از دست رفته برگشته و انرژی‌تان چند برابر می‌شود.

سرطان روده بزرگ و سیاه‌دانه

خواص سیاه‌دانه علاوه بر موارد ذکر شده در بهبود سرطان روده بزرگ نیز موثر است با مصرف عصاره این گیاه می‌توانید سرطان رشد یافته را متوقف کرده و از مصرف داروهای شیمیایی مضر در امان ماند.

طبق تحقیقات دامی انجام شده نتایج نشان داده است که روغن سیاه‌دانه بدون داشتن عوارض جانبی, اثرات شگفتی بر روی موش‌های سرطانی داشته است.

پوست صاف و یک دست با سیاه‌دانه

استفاده موضعی از تخم سیاه‌دانه همراه روغن کنجد برای درمان جوش‌های زیرپوستی بسیار موثر است. کافیست روغن کنجد و پودر سیاه‌دانه را با یکدیگر ترکیب کرده و آن را روی پوست صورت بزنید. این ترکیب را به مدت ۲ هفته روی صورت خود بزنید و اثر معجزه‌آسای آن را در رفع جوش‌های زیرپوستی مشاهده کنید، کافیست سرانگشتان خود را اندکی به این روغن آغشته کنید و روی پوست‌تان ماساژ دهید.

معجون سیاه‌دانه و عسل

یک استکان سیاه‌دانه را در یک لیتر آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد و بعد ۶ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و آن را در یخچال نگهداری کنید. به مدت یک هفته،  یک قاشق غذاخوری صبح ناشتا میل کنید.

در روش دوم می‌توانید یک لیوان شیر کم چرب را با یک قاشق مرباخوری پودر سیاه‌دانه مخلوط کنید و به مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم بگذارید و بعد یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کرده و نوش جان کنید.

بهترین زمان مصرف معجون سیاه دانه و عسل برای تاثیر بیشتر قبل از خواب و یا قبل از ناشتا است. این معجون در درمان بیماری‌های زیادی موثر و مفید است.

خواص معجون سیاه‌دانه و عسل

فشار خون بالا، از دیگر خواص سیاه‌دانه درمان فشارخون بالا است افراد مبتلا به این عارضه می‌توانند با مصرف ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌گرم عصاره سیاه‌دانه ۲ بار در روز و به مدت ۲ ماه این عارضه را کنترل و درمان کنند.

از خواص معجون سیاه‌دانه می‌توان به درمان اضطراب، تپش قلب و تنظیم ضربان قلب اشاره کرد. همچنین مصرف آن برای مردان مبتلا به پروستات نیز مفید است.

درمان عفونت های ادراری، دفع سنگ‌های کلیه، تسکین درد مثانه و ناراحتی‌های کلیوی، درمان سردرد و میگرن از جمله خواص معجون سیاه‌دانه و عسل است.

این معجون معجزه‌آسا در درمان ناراحتی‌های کبدی، کاهش درد روماتیسم، دل پیچه و دردهای روده‌ای نیز بسیار موثر است و به دلیل تاثیر موثر و قوی بر دستگاه گوارش و انگل‌های روده سبب دفع کرم دستگاه گوارشی می‌شود و ضد کرم است.

با توجه به اینکه این معجون یک آنتی‌بیوتیک گیاهی قوی محسوب می‌شود برای درمان بسیاری از بیماری‌های قلبی و عروقی، سل، دیابت، کم خونی، سرطان و میگرن کاربرد دارد و علاوه بر آن مصرف این معجون سبب کاهش عوارض داروهای شیمی درمانی بر کلیه‌ها می‌شود زیرا اثر این معجون به مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند.

نکات مصرف و نگهداری سیاه‌دانه

برای اثربخشی بیشتر سیاه‌دانه لازم است به صورت کوبیده یا پودر استفاده شود. برای جلوگیری از کاهش اثرات دارویی این گیاه دارویی لازم است در ظرف در بسته نگهداری شود، نباید در هوایی آزاد قرار گیرید و بلافاصله بعد از استفاده باید درپوش آن را قرار دهید.

در میزان مصرف سیاه دانه نیز باید اعتدال را رعایت کنید و زیاده‌روی نکنید تا دچار عوارض جانبی آن نشوید.

هشدار: خانم‌های باردار از مصرف معجون سیاه‌دانه و عسل خودداری کنند زیرا ممکن است منجر به سقط جنین شود اما در زمان در زمان شیردهی می‌توان این معجون را مصرف کرد.

مصرف سیاه‌دانه به تنهایی ممکن است سبب کاهش شدید فشارخون شود بنابراین آن را همراه با عسل مصرف کنید.

اصلی‌ترین خاصیت معجون سیاه دانه و عسل تقویت سیستم ایمنی بدن است، درمان سرماخوردگی‌های پی در پی نیز از دیگر خواص آن است.

استفاده از روغن سیاه دانه

  یکی از مصارف این روغن گیاهی استفاده موضعی است یعنی استعمال بیرونی یا مالیدنی که در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد. درمان سرفه‌های سرد ناشی از سرما، درد سینه و تنگی نفس از جمله خواص روغن سیاه‌دانه است.

* یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه درمان لک و پیس صورت است

* برطرف کردن خال، زگیل، ترک پوست بدن، پیسی، پسوریازیس.

* درمان فلج، درد سرد مفاصل، خواب رفتگی دست و پا و خستگی‌های مزمن از دیگر خواص روغن سیاه‌دانه بشمار می‌رود.

 * خوردن روغن سیاه‌دانه در دفع سنگ‌های ادراری، سوزش ادرار و بزرگی پروستات موثر است که از جمله خواص روغن سیاه‌دانه است.

 * خوردن یک قاشق غذاخوری گیاه سیاه‌دانه با روغن زیتون می‌تواند در کاهش درد کلیه‌ها نیز موثر باشد.

* میزان مصرف خوراکی این روغن در سرد مزاجان تا ۸ گرم در روز و در گرم مزاج ها تا ۲ گرم است.

روغن سیاه دانه تقویت مو و ابرو

یکی دیگر از خواص روغن سیاه دانه تقویت موی سر، ابرو و ریش است. اگر می‌خواهید موهای خود را تقویت کنید، می‌توانید روغن سیاه‌دانه اصل و خالص را روزانه به موهای خود بمالید و به آرامی ماساژ دهید. ( حتما توجه شود به پیاز مو روغن برخورد کند نه سطحی) دقت کنید روغن بیشتر از ۲ ساعت روی سر نماند بعد از آن حتما موهای خود را بشوئید.

روغن سیاه‌دانه سفیدی مو

اگر موهایتان سفید شده یکی از روش‌های درمان سفیدی مو به روش سنتی روغن سیاه‌دانه است که لازم است برای این منظور روزانه به سر مالیده شود و به آرامی ماساژ داده شود.

دمنوش سیاه‌دانه 

برای دمنوش سیاه دانه کافیست یک قاشق غذاخوری سیاه‌دانه را در قوری  بریزید و بعد یک لیوان بزرگ آب که  با دمای ۸۰ یا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد جوشیده است به آن اضافه کنید و بعد به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید بماند تا دم بکشد.

از جمله خواص این دمنوش می‌توان به انرژی زایی، ضدافسردگی، رفع برخی از بیماری‌های کبد، دارای خاصیت ادرارآور، ضدویروسی و ضدباکتریایی است.

مصرف دمنوش سیاه دانه سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد و شما را در برابر سرماخوردگی یا برونشیت ایمن می‌کند.

نفخ معده را کاهش می‌دهد و به درمان بیماریهای روده نیز کمک می‌کند. دمنوش سیاه‌دانه برای درمان عطسه و سرفه‌های مکرر نیز مناسب است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.