سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:13 - پنجشنبه 10 مهر 1399

برای تمرکز ذهن چه کنیم؟

تمرکز ذهن با وجود مشغله‌های فکری بی‌شمار و متعدد، یکی از دغدغه‌های بشر است که به بیان راهکارهایی برای رفع این مشکل پرداختیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ تمرکز ذهن و حواس با وجود مشغله‌های فکری بی‌شمار و متعدد، یکی از دغدغه‌های بشر در جوامع مدرن امروز است و ما در این گزارش شما را با روش‌های ساده افزایش تمرکز آشنا می‌کنیم.

ذهن انسان مثل بدن و چشم او نیاز به مراقبت و محافظت دارد و همانگونه که انسان برای حفظ سلامتی جسمی خود وقت می‌گذارد و این مسئله برای او اهمیت دارد، باید برای حفظ تمرکز و آرامش ذهن خود نیز مراقبت‌های ویژه‌ای را اختصاص بدهد. انجام تمرین‌های ساده و البته در اغلب موارد بدون هزینه، می‌تواند شما را در داشتن ذهنی متمرکز و آرام یاری کند و از آشفتگی‌های زندگی روزمره نجات بدهد.

فراموش نکنید که اهمیت داشتن تمرکز ذهن و بهبود آن تا آنجا اهمیت دارد که  در صورت نادیده گرفتن آن، کارها و امور زندگی عادی شما به خوبی پیش نمی‌رود و نمی توانید نتایج خوب و رضایت بخشی را از تلاش و  زحمات خود به دست بیاورند. حفظ شادابی و طراوت روحیه با انجام کارهای ساده و کم هزینه قدرت تمرکز شما بر مسائل مختلف را تا حد بسیار چشمگیری افزایش می‌دهد و این مسئله به سادگی و با انجام چند روش ساده برای اغلب افراد امکان‌پذیر خواهد بود.

تمرکز ذهن

گوش دادن به موسیقی‌های آرام، یکی از عوامل افزایش بهبود تمرکز ذهن

بهناز عطاری روانشناس در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای افزایش تمرکز ذهن این است که یک شئ شبیه سیب یا شمع را در مقابل چشمهای خود قرار بدهید و سپس از فاصله‌ای نسبتا کوتاه برای چند ثانیه به آن خیره شوید.

او ادامه داد: در ابتدا پس از مشاهده شیء مورد نظر، تصویر آن را در ذهن خود ثبت کرده و برای چند ثانیه چشمهایتان را ببندید و دوباره باز کرده و این کار را برای چند بار انجام بدهید تا بتوانید تصویر فوق را با چشم بسته هم در ذهن خود تجسم کنید.

عطاری افزود: زمانی که ذهن شما روی شیء که به آن خیره شده بودید تمرکز کند، از پرسه زدن خودداری کرده و در این میان میزان تمرکز ذهن و حواس شما هم با این تمرین افزایش پیدا می‌کند و البته استمرار این حرکت و تمرین برای ماندگار شدن تمرکز ذهن امری ضروری است.

این روانشناس بیان کرد: تمرین فوق را می‌توانید به شکل دیگری هم برای افزایش تمرکز ذهن خود اجرا کنید. برای مثال شئ‌ شبیه یک خودکار یا هر شئ دیگری را در مقابل چشمهایتان نگه‌ داشته و سپس آن را در جهت رفت و برگشت به حرکت درآورید.

عطاری گفت: موضوع  تمرکز ذهن و حواس برای همه افراد مهم است و در این میان دانش‌آموزان و دانشجویان به دلیل اینکه با مسئله یادگیری و آموزش دروس سر و کار دارند، باید بتوانند بیش از سایرین تمرکز ذهن خود را حفظ کنند.

او افزود: نکته برداری و یادداشت کردن سریع و خلاصه موضوعاتی که در شغل و کار روزمره خود با آن روبرو هستیم، یکی دیگر از کارهایی است که به شدت در افزایش تمرکز ما موثر واقع خواهد شد و آموزش این امر به دانش آموزان در ارتقاء سطح تمرکز و یادگیری آن‌ها نیز بسیار اثرگذار است.

این روانشناس بیان کرد: افرادی که نمی‌توانند در حین انجام کارهای خود به خوبی روی آن تمرکز کنند، بهتر است افکار مزاحم خود و کارهای متفرقه‌شان را در همان لحظه که به ذهنشان خطور می‌کند، روی کاغذ یادداشت کنند و پس از انجام کار اصلی، در صورت ضرورت آن‌ها را نیز به انجام برسانند.

او گفت: به محض یادداشت کردن افکار مزاحم و یادآوری کارهای متفرقه، برای مغز این موضوع تداعی می‌شود که ثبت افکار فوق به این مفهوم است که در زمانی دیگر این کار انجام خواهد شد و در این صورت تمرکز فرد را از بین نمی‌برد و فرد از انجام کارهای روزانه خود عقب  نمی‌ماند.

عطاری تاکید کرد: داشتن استراحت و خواب کافی و توجه به نوع تغذیه و همچنین پرهیز از مصرف بی‌رویه مواد غذایی حاوی کافئین مثل قهوه که برای افزایش تمرکز مضر هستند نیز از جمله موارد مهمی است که نباید از چشم افراد پنهان بماند.

برای تمرکز ذهن چه کنیم؟

این روانشناس گوش دادن به موسیقی‌های آرام و همچنین آموزش آن را یکی از عوامل افزایش بهبود تمرکز ذهن و حواس برشمرد و گفت: افراد مختلف با شنیدن موسیقی‌های آرام و همچنین موزیک مورد علاقه خود برای دقایقی طولانی، می‌توانند روی موضوعات متنوع و فعالیتهای روزمره خود تمرکز کنند.

او یادآوری کرد: موضوع تمرکز ذهن و حواس برای همه افراد مهم است و در این میان دانش‌آموزان و دانشجویان به دلیل اینکه با مسئله یادگیری و آموزش دروس سر و کار دارند، باید بتوانند بیش از سایرین تمرکز ذهن خود را حفظ کنند.

این روانشناس تصریح کرد: تمرین ساده دیگر برای افزایش تمرکز ذهن این است که افراد دو دست خود را به مدت ۱۰ ثانیه در هم قلاب کرده و سپس رها کنند و در فاصله این ۱۰ ثانیه روی موضوعات مورد نظر خود تمرکز کنند و استمرار این تمرین در نهایت به افزایش تمرکز حواس منجر خواهد شد.

استمرار در فواصل زمانی منظم در انجام حرکات و اقدامات پیشنهادی که در این گزارش به آن پرداخته شد، شما را در افزایش تمرکز ذهن و حواس‌تان یاری می‌کند و نتایج معجزه آسای آن را در صورت تکرار در کوتاهترین زمان ممکن مشاهده خواهید کرد.

موضوع تمرکز ذهن امری نیست که با چند روز تمرین حاصل شده و برای همه عمر ماندگار شود، بلکه ادامه دادن به تمرین‌های پیشنهادی و همچنین خلاقیت در اجرا و انجام آن‌ها فضا را برای تحقق هر چه بهتر آن مهیا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.