سرویس: اجتماعی 10:40 - چهارشنبه 09 مهر 1399

ارائه خدمات رایگان به بیماران تالاسمی

رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان از ارائه بسته حمایتی ویژه خدمات دهی رایگان به ۷۰۰ بیمار تالاسمی استان اصفهان در سال جاری خبرداد.

به گزارش اصفهان شرق؛شهربانو مظاهری رئیس اداره بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اظهارداشت: با گسترش شیوع ویروس کرونا و خطر آن برای بیماران زمینه ای ، خوشبختانه از سوی وزارت بهداشت کشور بسته حمایتی ویژه ای برای خدمات دهی رایگان و توجه به مسئله بهداشت و درمان بیماران تالاسمی استان اصفهان ارائه شده است.

او افزود: این خدمات در زمینه‌هایی همچون دارو، ویزیت‌های تخصصی، خدمات تصویر برداری و رادیولوژی، فیزیوتراپی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی، لوازم فیلتر خون، لوازم آزمایشگاهی و توانبخشی مشروط به بخش‌های دولتی به ۷۰۰ بیمار تالاسمی استان اصفهان ارائه می‌شود.

رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان تاکید کرد: احداث مرکز دندان پزشکی بیماران تالاسمی استان اصفهان که از سال گذشته کلید خورد هم اکنون در حال اجرا است.

مظاهری با بیان توضیحاتی در مورد نوع این بیماری و نحوه انتقال آن به افراد گفت: تالاسمی نوعی اختلال خونی ارثی است که باعث کاهش هموگلوبین بدن و کم خونی می‌شود. این بیماری از طریق والدین به فرد انتقال پیدا می‌کند و فرد از زمانی که به دنیا می‌آید تا پایان عمرش باید با این بیماری دست و پنچه نرم کند.

او ادامه داد:این بیماری ناشی از جهش دی ان‌ای سلول‌های سازنده هموگلوبین است و وقتی که هر دو والد تالاسمی مینور باشند فرزندشان با احتمال یک پنجم ممکن است با تالاسمی از نوع ماژور به دنیا بیاید.

رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان اضافه کرد: از عوارض مهم این بیماری بر روی بدن فرد بیمار را می‌توان به کم خونی، رشد جسمی کند، استخوان‌های شکننده، بزرگ شدن طهال، خستگی، مشکلات قلبی، زرد شدن رنگ پوست و کاهش اشتها اشاره کرد.

مظاهری یادآور شد: ممکن است علائم این بیماری از روز نخست تولد فرد و یا بعد از چند سال نمایانگر شود.

او در مورد روش تشخیص این بیماری در بدن افراد گفت: این بیماری معمولا با آزمایش خون الکتروفروز مشخص می‌شود و قبل از تولد هم در زمان جنینی با یکسری ازمایشات خاص می‌توان بیمار بودن جنین را تشخیص داد.

رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پز شکی استان اصفهان در مورد اینکه آیا روشی برای درمان این بیماری وجود دارد یا خیر؟ افزود:متاسفانه این بیماری درمان قطعی ندارد، اما باید در نظر داشت که افرادی که از نوع خفیف این بیماری که به آن تالاسمی مانور می‌گویند داشته باشند نیاز به درمان خاصی ندارند، اما افرادی که از نوع شدید این بیماری که تالاسمی ماژور هست را دارنند باید در مرحله انتقال منظم خون قرار بگیرند.

مظاهری گفت:با توجه به اینکه این بیماری درمان قطعی ندارد باید با مشاوره‌های لازم بین زوجین بیمار در دوره بارداری از انتقال آن به افراد مختلف به خصوص نوزادان جلوگیری کرد.

او تاکید کرد: در حال حاضر بیمارستان سید الشهداء تنها مرکز درمان بیماران تالاسمی در استان اصفهان است که در تلاش هستیم تا هرچه سریع‌تر بیمارستان‌های شهید منتظری شهرستان نجف اباد، بیمارستان شهدای شهرستان لنجان و بیمارستان گلدیس شاهین شهر را وارد مرحله فعالیت ویژه این بیماران قرار دهیم.

رئیس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: از مردم استان اصفهان تقاضا داریم با رعایت کردن نکات بهداشتی در میان جامعه و باکنترل کردن این ویروس نقش مهمی در کاهش مشکلات برای بیماران زمینه‌ای از جمله بیماران تالاسمی ایفا کنند.

شهرخبر
دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.