سرویس: غیر تولیدی 13:03 - جمعه 04 مهر 1399

کدام رشته‌های زبان بازار کار بهتری دارند؟

در این گزارش به معرفی رشته‌های دوره لیسانس برای داوطلبان کنکور زبان‌های خارجی که دارای بازار کار بهتری نسبت به سایرین هستند می‌پردازیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ هر ساله کنکور سراسری برگزار می‌شود و داوطلبان کنکور سراسری که دیپلم خود را گرفته اند باید بعد از شرکت در این آزمون و متناسب با رتبه خود به فکر انتخاب یک رشته خوب در مقطع لیسانس باشند. بسیاری از داوطلبان در بازه زمانی انتخاب رشته کنکور در حال تحقیق و بررسی برای انتخاب رشته‌ای هستند که علاوه بر علاقه بتواند برای آن‌ها آینده شغلی خوبی را رغم بزند.

به جهت اهمیت انتخاب یک رشته دانشگاهی دارای آینده شغلی در ادامه این گزارش به معرفی رشته‌های دانشگاهی زبان که دارای بازار کار بهتری نسبت به سایرین هستند می‌پردازیم.

رشته زبان انگلیسی

امروزه نیاز به زبان‌های خارجی از جمله زبان بین المللی انگلیسی بیش از گذشته احساس می‌شود. مجموعه گرایش‌های زبان انگلیسی نه تنها دارای تقاضای بیشتر در بین شرکت کنندگان کنکور سراسری هستند بلکه موقعیت‌های شغلی بیشتری نیز نسبت به دیگر زبان‌ها دارند که این مسئله با توجه به بین المللی بودن آن کاملا منطقی به نظر می‌رسد. زبان انگلیسی دارای سه گرایش مترجمی زبان انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات زبان انگلیسی است. فارغ التحصیلان گرایش آموزش زبان انگلیسی می‌توانند به امور تدریس در مراکز آموزشی بپردازند و یا در صورت داشتن تحصیلات عالی به عنوان هیئت علمی در دانشگاه‌ها استخدام شوند.

حوزه فعالیت فارغ التحصیلان رشته‌های زبان و ادبیات انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی بیشتر مربوط به ترجمه است. آن‌ها می‌توانند در مراکز آموزش دولتی و خصوصی، وزارت امور خارجه و یا شرکت‌هایی که در زمینه‌های صنعت، معدن و… با دیگر شرکت‌های خارجی فعال در ارتباط هستند، به عنوان مترجم فعالیت کنند. حضور در شرکت‌های هواپیمایی و یا گردشگری به عنوان راهنمای تور از دیگر فرصت‌های شغلی این رشته‌ها محسوب می‌شود.

زبان عربی

میزان تسلط بر زبان عربی می‌تواند در روند یافتن شغل دلخواه و درآمد مناسب بسیار تاثیرگذار باشد. این رشته در گرایش‌های خود دارای فرصت‌های شغلی مشابه است و فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در حوزه‌های مختلف مربوط به امور تدریس و ترجمه زبان عربی به فعالیت بپردازند. آموزش و پرورش از مهم‌ترین مراکز جذب فارغ التحصیلان رشته زبان عربی به عنوان دبیر عربی و قرآن به شمار می‌رود. علاوه بر آموزش و پرورش، تدریس در موسسات و آموزشگاه‌های دولتی و آزاد از دیگر زمینه‌های شغلی رشته زبان عربی محسوب می‌شوند

هر ساله تعداد قابل توجهی از شهروندان این کشور‌ها برای زیارت و گا‌ها برای امور پزشکی و درمان به ایران سفر می‌کنند و همین مسئله یک فرصت مناسب برای افرادی است که در رشته زبان عربی تحصیل کرده و بر آن مسلط هستند. آن‌ها می‌توانند به عنوان مترجم و راهنمای زائران به امور ترجمه بپردازند و زائران را با اماکن و مناطق مختلف آشنا کنند. فعالیت در هتل‌ها و استخدام در سازمان حج و زیارت از دیگر موارد جذب فارغ التحصیلان رشته زبان عربی است.

زبان آلمانی

یک فارغ‌التحصیل توانمند مترجمی زبان آلمانی می‌تواند در مطبوعات، صدا و سیما، صنعت توریسم یا شرکت‌هایی که نیاز به مترجم یا منشی زبان آلمانی دارند، مشغول به کار شود و در صورت تبحر کافی نیز می‌تواند به صورت آزاد به کار ترجمه بپردازد. فارغ‌التحصیل زبان و ادبیات آلمانی نیز علاوه بر فرصت‌های شغلی فوق می‌تواند در آموزشگاه‌های آزاد زبان تدریس کند.

زبان فرانسه

زبان فرانسه دو گرایش ادبی و مترجمی دارد. دانشجوی مترجمی زبان فرانسه با تئوری‌های ترجمه آشنا شده و یک نگرش نظری کلی نسبت به ترجمه پیدا می‌کند همچنین طی ترم‌های متعدد، به مرور ترجمه جملات کوتاه و بلند، جملات پیچیده و مرکب و بالاخره ترجمه متون ادبی یا متونی را که محتوای سنگینی دارند، فرا می‌گیرد و در نهایت می‌تواند با سرعتی مناسب و کیفیت مطلوب، به ترجمه کتبی یا شفاهی زبان بپردازد. دانشجویان زبان فرانسه گرایش ادبی، پس از گذراندن دروس ابتدایی مانند نگارش، مکالمه و خواندن زبان فرانسه با ادبیات این زبان شامل تاریخ ادبیات، شعر، رمان و نمایشنامه فرانسوی به طور جامع و گسترده‌ای آشنا می‌شوند.

یک فارغ‌التحصیل توانمند مترجمی زبان فرانسه می‌تواند در مطبوعات، صدا و سیما، صنعت توریسم یا شرکت‌هایی که نیاز به مترجم یا منشی زبان فرانسه دارند، مشغول به کار شود و در صورت تبحر کافی نیز می‌تواند به صورت آزاد به کار ترجمه بپردازد. یک فارغ‌التحصیل زبان و ادبیات فرانسه نیز علاوه بر فرصت‌های شغلی فوق می‌تواند در آموزشگاه‌های آزاد زبان تدریس کند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.