سرویس: تولیدی 08:56 - پنجشنبه 03 مهر 1399

به مناسبت درگذشت مادر سردار محمدابراهیم همت؛

خواهر شهید همت: مادرم اسوه ایثار و صبر بود/ بعد از شهادت برادرم؛ زندگی مادرم با محمد ابراهیم خلاصه شد

مینا همت، خواهر شهید همت با بیان اینکه مادرم بعد از شهادت برادرم؛ زندگی اش با محمد ابراهیم خلاصه شد، گفت: به خاطر دارم، زمانی که به زمین خورد، و خواستم دستشان را بگیرم، به من گفت که برادرت از زمین بلندم کرد؛ بله! محمد ابراهیم را میگفت و به خوبی انس با پسر رشید و شهیدش گرفته بود.

به گزارش اصفهان شرق، مصاحبه از زهرا شجاعی؛ شهادت هنر مردان خداست و ایرانی ها در این خصوص، هنرمندی خود را به زیبایی هرچه تمام به اثبات رسانده اند. اصفهان با تقدیم ۲۱۸۰۷ شهید، از استان هایی به شمار می رود که دارای بیشترین شهید در جنگ ایران و عراق و در ۸ سال دفاع مقدس لقب گرفت.

شهری که خاطرات بسیار از تشییع بیش از ۳۰۰ شهید در یک روز تا نام آوری سرداران بزرگ دفاع مقدس را در کارنامه خود به ثبت رساند.

اینجا اصفهان است و روزهای انقلاب؛ دفاع مقدس و دفاع از حریم اسلام را به خوبی به یاد می آورد. روزهای دفاع از حریم کشور و استقامت مردمی ثابت قدم در کوچه پس کوچه های شهر و دیار اصفهان و در بین مردمی با معرفت و بیداردل به درستی به تصویر کشیده شده است.

در این میان، ۱۲ فروردین ۱۳۳۴ و در شهرستان شهرضا، فرزندی به دنیا آمد که به یمن قدوم مبارکش و عنایت امام حسین(ع)؛ نامش را محمد ابراهیم گذاشتند. پرورش در دامان مادری پاک سرشت و مومنه؛ از محمد ابراهیم؛ سردار پرآوازه دفاع مقدس را سبب ساخت که تا امروز نامش؛ دهان به دهان می چرخد تا روایت دلدادگی به خدا را برای همه اقشار جامعه دیروز تا امروز؛ بازگو کند.

محمد ابراهیم همت یکی از نامدارترین سرداران دوران دفاع مقدس به شمار می‌رود که در نبرد حق علیه باطل نقش مهمی را ایفا کرد، ایشان به ویژه در جریان عملیات خیبر در ۱۳۶۱ خورشیدی و تصرف جزایر مجنون با وجود حملات شدید دشمن رشادت بسیاری از خود به تصویر کشید.

و اما امروز؛ به تاریخ مهرماه ۱۳۹۹؛ پیکر پاک مادری از اهالی بهشت، بر دستان مردان و زنان شهرضا تشییع و در شاهرضا به خاک سپرده شد. مادری از جنس صبر و استقامت.

نصرت همت مادر سردار شهید محمدابراهیم به دلیل کهولت سن درگذشت و این خبر؛ ناراحتی عمیقی بر قلب همه افرادی که او را می شناختند؛ وارد کرد.

مادری که ۵ فرزند را به خوبی پروش داد تا حاصل تربیتش محمد ابراهیم و حاج ولی الله و سه دختر عزیز دیگر شود و جامعه از حضور ارزشمند؛ فرزندان خانم همت؛ بهره برد.

به گفته مینا همت، خواهر شهید؛ مادرشان سواد خواند و نوشتن نداشت ولی به خوبی به سواد قرآنی واقف بوده و بچه ها را دور خودش جمع می کرد تا سوره یس و الرحمن را به کودکانش بیاموزد.

مادر شهید همت، اسوه صبر و ایثار

مینا خواهر شهید همت؛ مادر را الگو و اسوه صبر و ایثار خواند و گفت: مادرم به گونه ای راضی به رضای خدا بود که در زمان شهادت برادرم؛ گفت خدایا امانتی که به من دادی به شما برگرداندم و راضی به رضای شما هستم.

وی افزود: مادرم بعد از شهادت برادرم؛ زندگی اش با محمد ابراهیم خلاصه شد و به خوبی به خاطر دارم که زمانی که به زمین خورد، و خواستم دستشان را بگیرم، به من گفت که برادرت از زمین بلندم کرد؛ بله! محمد ابراهیم را میگفت و به خوبی انس با پسر رشید و شهیدش گرفته بود.

از مادر گفتن و شنیدن تمامی ندارد؛ آن هم مادری که آوازه اش بر مدار پاکدامنی، عفت، صبوری و در نهایت هدیه دادن فرزندش به خداوند می چرخد؛ فرزندی که زیبایی چشمانش نشان از ایمان راسخش به خدا بود و خدا آن را برای خودش خرید.

خواهر در این رابطه با صدایی رسا ادامه داد: زمانی که پیکر ابراهیم را آوردند، صورتش از بالای لب به طور کامل آسیب دیده بود و دست چپ در بدن نداشت و مادرم از چانه و ناخن آسیب دیده دست راست ابراهیم؛ گفت فرزندم ابراهیم را به خدا هدیه می دهم و این پیکر فرزند محمد ابراهیم است.

مینا همت نام محمد ابراهیم را با آب و تاب می آورد؛ انگار وجه تسمیه نام برادر داستانی عمیق در پشت خود، پنهان کرده بود؛ به این دلیل از وی جویا شدم که چرا نام شهید را محمد ابراهیم گذاشتنه اند.

خواهر سکوتی پرمعنا کرد و حس کردم که تمام خاطرات با ابراهیم بودن برایش تداعی شد.

مینا همت در این زمینه اظهار کرد: زمانی که مادرم محمد ابراهیم را باردار بود با پدرم به کربلا رفته بودند؛ به دلیل عدم امکانات سختی زیادی در این سفر متحمل شدند و پزشکان عراقی اعلام کرده بودند که فرزند درون شکم مادر، مرده است و باید سریعا به واسطه جراحی جنین مرده خارج شود.

وی ادامه داد: مادرم همان شب به کنار ضریح امام حسین علیه السلام پناه برده بود و به آقا با دلی شکسته گفته بود که من با فرزند داخل شکم آمدم و مرا با جنینی مرده تنها نگذار؛ مادرم در همان گریه و بی تابی به خواب می رود و در خواب امام حسین را می بینید که نوزادی به مادرم هدیه کرده و به مادرم گفته بود که محمد ابراهیم را بگیر.

خواهر محمد ابراهیم را امانت خدا معرفی کرد که نامش از جانب سید سالار شهیدان به مادر و در خواب الهام شد و زمانی که پیکرش را آوردند برادرم به مادرم گفت که پسری که در کربلا از امام حسین گرفتی امروز به خدا بازگشت.

از برادر گفتن نیاز به هزاران دقیقه داشت؛ زیرا ابراهیم همت سردار پرآوازه ایران به یک گزارش خلاصه نخواهد شد؛ ابراهیم، مرد روزهای سخت انقلاب و مبارزه با شاه بود تا پیرو خط امام خمینی(ره) و این خصوصیات او را به صدها صفت بارز مشهور کرد که از توان این گزارش خارج است.

ولایتمداری ویژگی بارز مادر شهید همت

ولی نکته اینجاست که مادر در همه مراحل همراه پسر بود، به گونه ای که در زمان شاه زمانی که ابراهیم همت، اعلامیه امام را به زیرزمین منتقل می کرد، مادر به ابراهیم با دعای خیرش قوت می بخشید که ابراهیم جانم فقط مراقب خودت باش و تمام! یعنی مادر پشتت هستم و راه امام و شهدا را ادامه دهید.

مادر شهید همت اسوه صبر معرفی شد زیرا هر روز همه مادران شهدا و حتی مهمانان حاضر در منزل شهید را به صبر زینبی دعوت می کرد تا نکند پایشان در این مسیر بلغزد و از ولایت و شهدا جدا شوند.

دعای مادر شهید به گفته مینا همت؛ شهدا و ولایت بود و به همه تاکید می کرد که پشت ولایت به خانواده شهدا گرم است و دیروز امام خمینی(ره) و امروز باید گوش به فرمان و پیرو امام خامنه ای مدظله العالی باشیم.

حاجیه نصرت همت، دغدغه اش به خوبی مشهود بود و به همه سفارش می کرد که خون شهدا را پایمال نکنید و راهشان را ادامه دهید.

به گزارش اصفهان شرق، امروز عطر شهادت باز هم در شهرضا پیچید و انگار سردار شهید محمد ابراهیم همت برای استقبال از مادر، آمده بود. مادری که اسوه صبر بود و درس ولایت پذیری و ولایت مداری اش بر همگان به وضوح مشخص شد. مادری که نه یک ابراهیم بلکه دیگر فرزندانش را برای اسلام تربیت کرد زیرا فهمیده بود پای اسلام ماندن چه تعریف عمیقی دارد. خدا رحمتتان کند حاجیه خانم نصرت همت، بانوی صبر، عفت، حیا و زینبی.

انتهای پیام/ زهرا شجاعی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.