سرویس: غیر تولیدی 15:48 - چهارشنبه 02 مهر 1399

فرآیند دریافت بیمه بیکاری غیرحضوری می‌شود

شکوری گفت: زیرساخت غیرحضوری شدن فرآیند بیمه بیکاری فراهم شده که با رفع نواقص جزئی، می‌توانیم شاهد راه‌اندازی این سیستم باشیم.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در سومین وبینار تخصصی «حمایت از بیمه‌شدگان بیکار شده سازمان تأمین اجتماعی در مواجهه با کرونا» که توسط موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، با اشاره به چالش‌های پیش روی صندوق بیمه بیکاری، اظهار کرد: از یک منظر مزایای صندوق بیمه بیکاری در وضع موجود به صورت سخاوتمندانه ارائه می‌شود؛ شرایط برقراری نسبتا آسانی دارد و مدت بهره برداری از آن طولانی است و بعضا تا ۶۰ سالگی هم پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد: معافیت پرداخت از حق بیمه، معافیت مالیاتی و … نیز وجود دارد و ما هم الزام قانونی داریم که اگر میانگین ۹۰ روز آخر حقوق بگیری فرد را محاسبه کنیم و عدد آن زیر حداقل حقوق باشد، باید ماده ۱۱۱ قانون کار را اعمال و حداقل دستمزد را رعایت کنیم.

شکوری با بیان اینکه در مصوبه ستاد کرونا رقم مقطوعی برای متقاضیان پرداخت شد که با قانون بیکاری مصوب سال ۶۹ متفاوت بود، گفت: در قانون بیمه بیکاری بعضا افراد چند سال مقرری دریافت می‌کنند و حاشیه امنی برای آن‌ها ایجاد می‌کند و سابقه بیمه پردازی لحاظ می‌شود، لذا این افراد استحقاق درمان دارند و ممکن است به سمت تنبلی بروند و گرایشی به بازگشت به کار نداشته باشند و ممکن است کار‌های مستقل دیگری را انجام دهند.

وی به چالش مدیریت دوگانه پیرامون بیمه بیکاری نیز اشاره کرد و گفت: مشکلات قانونی صندوق ناشی از یک مدیریت دوگانه است که در وزارت کار در حوزه روابط کار تصمیم گیری می‌کنند، اما پرداخت کننده سازمان تأمین اجتماعی است، اما آیا ۳ درصد حق بیمه‌های دریافتی در شرایط بحرانی پاسخگو هست؟

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: تقریبا ۷ میلیون و ۶۰ هزار فرد بیمه شده مشمول قانون کار داریم که نصف جمعیت بیمه شدگان شاغل ما را در بر می‌گیرد. این ۳ درصد حق بیمه‌های بیکاری تا آخر سال ۹۸ و در همین دو سال که یک انباشت بدهی داشتیم؛ یک سیر صعودی پیدا کرد و با حدود ۸۰۰ میلیارد تومان کسری مواجه شدیم. این ۳ درصد حق بیمه پرداختی کفاف پرداخت مقرری ۲۲۵ هزار مقرری بگیر در اسفند ۹۸ را نمی‌داد.

شکوری بیان کرد: در همین قانون پیش بینی نشده که اگر صندوق کسری آورد از کدام منابع باید تأمین اعتبار کند؟ باید از محل‌های دیگر استفاده کنیم و دست در جیب بیمه شدگان دیگر ببریم که شریک این گرفتاری‌ها هستند.

وی با بیان اینکه قانون بیمه بیکاری در شرایط عادی تصویب شد، اما نشان داد که در شرایط بحرانی نمی‌توانیم بیمه بیکاری را با این قانون اجرا کنیم، گفت: حوادث غیرمترقبه را داریم و در قانون مشخص شده برقرای مقرری بیکاری ناشی از حوادث از محل همان ۳ درصد‌ دریافتی حق بیمه بیکاری وصول شود، این در حالی است که در شرایط عادی هم با انباشت و کسری مواجه هستیم.

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: خوشبختانه در دوران کرونا دولت با ما همگام بود و با توجه به مصوبه ستاد کرونا مبلغی را تخصیص دادند که شاید مطلوب نبود، اما پوشش حداقلی به دنبال داشت. متوسط بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که قابل ملاحظه نبود، اما با توجه به حجم بالای متقاضیان در دوران کرونا، منابع این چنین توزیع شد. دفترچه بیمه این افراد تا شهریور تأمین اعتبار شد و معادل دوره‌ای که بیمه بیکاری دریافت می‌کنند جزء سوابقشان در نظر گرفته می‌شود.

شکوری با اشاره به اینکه یک هم افزایی را در این برهه و با راه اندازی سامانه بیمه بیکاری شاهد بودیم، گفت: این هم افزایی شکل گرفت و توانستیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن پاسخگوی متقاضیان باشیم. اصلاح قانون یک راهکار مهم است. اگر قرار باشد بحران‌هایی از این دست گریبانگیر جامعه ما باشد، با این قانون و ظرفیت‌های موجود پاسخگوی این حجم از متقاضیان نخواهیم بود.

به گفته مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی، در این دوران ضرورت حمایت سایر اقشار که تحت پوشش قانون کار نبودند از جمله جامعه هنرمندان، قشر رانندگان، کارگران ساختمانی، قالیبافان، بیکاران در بخش خصوصی و بیمه شدگان اختیاری احساس می‌شد.

وی به تحولات دیجیتالی اشاره کرد و افزود: دیگر رویکرد‌های سنتی و مراجعات حضوری جای خود را به روش‌های غیرحضوری داده و ابتکار عمل وزارت رفاه در راه اندازی سامانه بیمه بیکاری بسیار به جا بود. اتفاق خوبی که باید رخ دهد و این هم افزایی را تکمیل کند لینک شدن سیستم بیمه بیکاری ما در تأمین اجتماعی با سامانه جامع روابط کار در وزارت رفاه است.

شکوری درباره بیکاران در بخش خصوصی و بیمه شدگان اختیاری افزود: زیرساخت غیرحضوری شدن فرآیند بیمه بیکاری فراهم شده که با رفع نواقص جزئی، می‌توانیم شاهد راه اندازی این سیستم باشیم و به کلی خدمات را غیرحضوری ارائه دهیم و همیشه آمادگی اتفاقات غیرمترقبه را داشته باشیم. چندین سیستم غیرحضوری داریم که در چند ماه آینده تکمیل خواهند شد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.